גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ללא תקדים במערב: למה ישראל צריכה פתרון תחבורתי שלא הוכיח את עצמו?

פרויקט "רכבת על גלגלים", שמשרד התחבורה מקדם, מעולם לא פעל בעולם המערבי ● לא מעט סימני שאלה עלו בנוגע לצורך בקידום הפתרון הסיני השנוי במחלוקת, למרות שיש לו יתרונות מסוימים ● האם הסיבה טמונה בכך שרק חברה אחת יודעת לייצר אותו?

ה־ART, המכונה ''רכבת על גלגלים'' / צילום: גלובס
ה־ART, המכונה ''רכבת על גלגלים'' / צילום: גלובס

משרד התחבורה מקדם מתווה תקינה לכלי תחבורה המיוצר על־ידי חברה סינית, ולא פעל באף מדינה אחרת מלבד סין, ולדברי החברה גם במלזיה ובאמירויות. מדובר ב"רכבת על גלגלים" - מעיין הכלאה בין רכבת לאוטובוס. גורמים בענף התחבורה תוהים מדוע משרד התחבורה בישראל, שממילא נמצא בפער של עשרות שנים ביחס למדינות העולם המערבי, עושה כל מאמץ לייצר רגולציה ותקנות לכלי שרק חברה אחת מסוגלת לייצר.

בהודעה שהפיץ משרד התחבורה לאחר הסיכום התקציבי מול משרד האוצר הוא הודיע שיקדם את ה"רכבת על גלגלים (ART) מערכת הסעת המונים מתקדמת שאינה מצריכה הקמה ממושכת ויקרה של תשתיות". במסיבת עיתונאים שהתקיימה השבוע, הצהירה שרת התחבורה מירי רגב כי כלי התחבורה יגיע לרישוי בקרוב ויפעל במקומות שונים כמו שדה התעופה רמון - אילת, ובאזור השומרון.

"מדוע לעשות ניסוי על אזרחי ישראל?"

את ה־ART מייצרת רק חברה אחת - CRRC, והיא פועלת ב־7 ערים בסין. כל הנסיונות של הסינים לקדם את כלי התחבורה במקומות שונים בעולם המערבי נחלו כישלון לעת עתה. אך בישראל, משום מה המצב שונה.

המערכת מיובאת ארצה על ידי חברת מאיר מיינד פרויקטים בע"מ. גורמים בענף התחבורה טוענים כי היא נקשרה בשמו של האלוף במיל' ישראל זיו, מנכ"ל חברת גלובל גרופ שמספקת ייעוץ בטחוני וניהול פרויקטים אזרחיים ללקוחות עסקיים וממשלות. בעבר אף הוטלו עליו סנקציות, שהוסרו בינתיים, על ידי הממשל האמריקאי.

תחילה היבואנים טענו כי אין להם כל קשר לזיו, אך האחרון אישר לגלובס כי אמנם הלווה לחברה היבואנית כסף, אך לא פעל בנושא מול גורמים במשרד. כך או כך, המעורבות יכולה להעיד על העניין הרב שהצליחו היבואנים לייצר סביב כלי התחבורה הזה ולהצביע על חלק מהגורמים המעוניינים בהצלחתו על אף ההימור שבדבר.

בשנת 2019 זכתה CRRC הסינית במכרז לפיילוט שפרסמה חברת נתיבי איילון לבחינת כלי תחבורה ארוכים. כלי התחבורה הגיע למתקן ניסויים באשדוד ועבר את הניסוי בהצלחה. במשרדי הממשלה הדעות חלוקות מאוד ביחס אליו שכן הוא לא מגיע עם תקינה אירופית או אמריקנית. בדיונים שנקבעו לפני כשנה הוחלט להסתמך רק על תקינה קיימת, ואולם בחודשים האחרונים המגמה השתנתה ובמשרד התחבורה עושים מאמץ "יצירתי" לבניית מתווה תקינה ייעודי.

הכלי יצריך לא רק תקינה ייחודית אלא גם שינוי של תקנות התעבורה ועדיין לא ברור איך להתייחס אליו כרכבת או כאוטובוס. בנוסף, הוא מצריך גם שינוי תכניות שכן הרדיוסים שהוא מבצע שונים מאלו של כלי תחבורה אחרים. זאת בשל היותו רחב יותר ובעל תמרון מוגבל.

בנוסף לכך, הכלי גם מצריך הקמת דיפו (מוסך רכבות ייעודי) ולהשען מבחינה תחזוקתית על חברה יחידה. לכן, גורמים בענף מצביעים על הפרויקט כ"הרפתקה שאין לנו פריבילגיה לקדם אותה".

גורם אחר שבקיא בניסיונות להכניס את הכלי הזה לארץ תהה "מדוע לעשות ניסוי על אזרחי ישראל? רק כי יש להם לוביסטים חזקים? זה כלי שמצריך להכין תשתיות יעודיות מבחינת רוחב ורדיוס פניה כשאין תקינה בינלאומית מקובלת והוא בשימוש מועט. ואם תהיה בעיה עם חלקי חילוף או תחזוקה? אם הסינים יחליטו להפסיק לייצר?".

אין מקום לטעויות נוספות

אז מה המניעים לקידום הפרויקט למרות זאת? ככל הנראה מדובר בכלי תחבורה מוצלח. בשל אורכו (32 מ') העדיף על אמצעי תחבורה אחרים, הקיבולת שלו גבוהה יותר מהם ונכנסים בו 250 נוסעים. אמנם, מבחינת קיבולת נוסעים הוא נמוך בהשוואה לרכבת הקלה בה נכנסים כ־500 נוסעים, אך זמן ההקמה ועלותה התקציבית של הרכבת על גלגלים משתלמת יותר. יחד עם זאת, מדובר כאמור בהימור, שכן אין תקדים לשימוש בעולם המערבי, שאחריו ישראל מנסה להתחקות מבחינה תחבורתית.

כנראה שיש למערכת יתרונות נוספים: היא יכולה לנוע ללא מסילה ייעודית משום שמדובר בסופו של דבר באוטובוס חשמלי ארוך מאוד ולנוע במהירות. כמו כן, בשל עלותו כלי התחבורה יכול להתאים למקומות שבהם אין מספיק ביקושים לרכבת קלה, אך די ביקושים לשירות לאוטובוסים.

מנגד, יש הטוענים שבשעה שהמצוקה התחבורתית בישראל חמורה כל כך והמצב בעייתי ממילא, אין מקום לטעויות נוספות על גבי אלו שכבר נעשו בעבר ומנעו השקעה תשתיתית משמעותית.

הממשלה "מכרה" את הכלי לראשון לציון

מבחינה פוליטית, מדובר בהבטחה שמשרד התחבורה פיזר בשנים האחרונות כשהתמקד בראשון לציון. העיר הייתה אמורה להכנס לתוואי הקו החום של הרכבת קלה, אך לבסוף הפרויקט שונמך ל־ART.

משרדי הממשלה גם "מכרו" את הפתרון, שעדיין אינו אפוי, למעבר צה"ל לנגב - שם משרד הביטחון דרש אמצעי תחבורה רבי קיבולת וזו מעיין פשרה. הדבר גם יסייע למשרד התחבורה והאוצר להענות לדרישות שונות לחיבורם של ערים למערכות להסעת המונים.

מעבר לסיבות האלו, יש גם המעלים שאלות ביחס למוטיבציה המוגברת של המשרד לפרוס שטיח אדום להכנסת כלי התחבורה הזה לישראל. בכל אופן, המבחן עשוי להיות בתנאי המכרז שייקבעו בסופו של דבר, כשבראשם מתנוססת השאלה האם יצא מכרז לקרונות בעבור קו מסוים או מכרז הפעלה, שבמסגרתו המפעיל יוכל לבחור איזה כלי שירצה ויעמוד בתנאים.

אולם גם אז, אין עדיין כלים מתחרים באורך ובקיבולת של ה־ART הסיני שעשוי להיות מתועדף גם במקרה של מכרז תחרותי.

תגובת CRRC: "קונצרן CRRC וחברת מינד פרוייקטים ניגשו בזמנו למכרז הבינלאומי שפרסמה המדינה ונת"א בחודש יוני 2020 וזכו במכרז כדין, לאחר חתימת הסכמים והעמדת ערבויות בוצעו ע"י המדינה סדרת ניסויים מעמיקים כפי שנדרשו על ידי המדינה לכלי ה־ART ברמה התפעולית, חשמלית, בטיחותית, רדיוס סיבוס, נגישות לנכים, חווית נסיעה ואספקטים נוספים. לאחר שכלי ה־ART סיים בהצלחה רבה את הניסויים, בוצעה ככל הידוע לנו בדיקה כלכלית על ידי המדינה שתוצאותיה מוכיחות ברמת מובהקות גבוהה כי ה־ART הינו הכלי היעיל ביותר הקיים לעומת חלופות תח"צ אחרות, בשנה אחרונה אנו עמלים ימים ולילות להסדרת נושא התקינה ל־ART מול אנשי המקצוע ויועצים בכירים של משרד התחבורה".

תגובת משרד התחבורה: "'רכבת על גלגלים' הוא כינוי לכלי תחבורה רב קיבולת המסוגל להסיע מספר נוסעים רב. משרד התחבורה מתכנן להוציא מכרז הפעלה לקו החום בסוף שנת 2024, שבמסגרתו ייבחנו כלי רכב רבי קיבולת (מעל 18 מטרים). במהלך השנים האחרונות, פרסם משרד התחבורה פעמיים קול קורא לכלים רבי קיבולת, עליהם התקבלו הצעות. באשר להגדרת רישוי הכלי, יצוין כי במסגרת מכרז ההפעלה העתידי של הקו החום, תינתן התייחסות לדרישות הרישוי והרגולציה, כבכל מכרז. בנוסף ובמקביל, המשרד בוחן ישימות להפעלת כלי רכב רבי קיבולת (מעל 18 מטרים) קיים בטווח המיידי בתוואי קיים שימצא מתאים לכך".

עוד כתבות

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: אין הצדקה אמיתית לגל הנרחב של העלאות המחירים

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס ז'בזינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

גורם ישראלי בכיר לניו יורק טיימס: היינו קרובים לעסקה, ההצהרות של נתניהו הקשיחו עמדות בחמאס

ישראל החלה הבוקר בפינוי אוכלוסייה אזרחית מאזור רפיח ●  3 לוחמים נפלו במטח שנורה אתמול מאזור רפיח לכרם שלום ● צה"ל והשב"כ תקפו מרכז פיקוד של חמאס במתחם אונר"א במרכז הרצועה ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • כל העדכונים

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"