האסטרטג של הפועלים חושף: זה מה שחושבים בכירי שוק הגידור בלונדון על המצב בישראל

מודי שפריר מבנק הפועלים מתאר בסקירתו השבועית את רשמיו ממפגש עם קרנות גידור בלונדון • "חלק מהסוחרים העריכו כי בהחלט ייתכן כי אחת מחברות דירוג האשראי תוריד בהמשך השנה את תחזית הדירוג של ישראל ל'שלילית'" • גם חוסר הוודאות בנוגע לזהות הנגיד הבא "עלה כמעט בכל פגישה"

מודי שפריר, אסטרטג ראשי לשווקים פיננסיים בבנק הפועלים / צילום: אילן בשור
מודי שפריר, אסטרטג ראשי לשווקים פיננסיים בבנק הפועלים / צילום: אילן בשור

"בניגוד לעבר, חלק לא מבוטל מהפגישות שערכנו נסבו סביב המצב הפוליטי, פרמיית הסיכון של ישראל וההסתברויות להתפתחות הפוליטית והשפעתן האפשרית על השווקים. בנוסף, התהייה על זהותו של נגיד בנק ישראל הבא עלתה כמעט בכל פגישה, כאשר חלק מהגורמים איתם דיברנו רואים בחוסר הוודאות לגבי זהות בנגיד הבא הגדלה מסויימת בפרמיית הסיכון של ישראל", כך כתב בסקירתו השבועית מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסים בבנק הפועלים. שפריר מספר בסקירה באריכות על מפגשים עם קרנות גידור בלונדון, ועל הדאגות ששמע שם מסוחרים על המצב בישראל.

ימים סוערים בשוק האג"ח: איך תושפע ישראל ואיפה כדאי להשקיע? 
יושב על הר אדיר של מזומנים: מה מסתתר בדוחות של וורן באפט? 

לגבי פרמיית הסיכון של ישראל, מחצית מאלו איתם דיבר שפריר מציגים תמונה בה הנתונים הכלכליים החזקים של ישראל ימשיכו להיות הגורם העיקרי שישפיע על השווקים. עם זאת "מחצית מהגופים איתם דיברנו סוברים כי לאור השפעת הפוליטיקה המקומית על הכלכלה יש לבחון את ישראל כמדינה מתפתחת, לעומת העשור האחרון בו ישראל נראתה לעולם כבעלת שוק ריביות מפותח לכל דבר ועניין, בהתאם לכך אומרים הגופים הללו כי ישראל צריכה להיות בעלת פרמיית סיכון גבוהה מבעבר".

עוד כותב שפריר בהקשר זה כי גופים מסוימים תהו מדוע פרמיית הסיכון של ישראל נמוכה כל כך. זאת לאור המצב במרץ ואפריל אז השוק "תמחר פרמיית סיכון נאה שירדה בחדות בהתאם לצפי שהצדדים במערכת הפוליטית יגיעו לפשרה בבית הנשיא".

בלונדון מעריכים כי בטווח הזמן הקרוב תהיה רגיעה בשווקים

גם יחס המשקיעים לתחום הגיאו-פוליטי השתנה. לדברי שפריר, בניגוד למגמה של השנים האחרונות הנושא הגיאו פוליטי עלה בחלק מפגישותיו עם בכירי ענף הגידור, כאשר חלק מהסוחרים ציינו שפרמיית הסיכון של ישראל צריכה לעלות בשל החשש כי אויבי ישראל ינסו לתקוף את ישראל בעת הנוכחית.

עם זאת, הגופים בלונדון מעריכים כי בטווח הזמן הקרוב, בחודשים אוגוסט וספטמבר, תחול רגיעה יחסית בשווקים בישראל. שפריר מציין שהתנודתיות עשויה לחזור כאשר בית המשפט העליון יתכנס לדון בחוקתיות החוק בנושא עילת הסבירות.

באשר לשוק המט"ח, מציין שפריר כי מרבית הגופים התעניינו בכניסה לפוזיציית לונג (קניית מניה) על השקל, זאת על רקע ההבנה שפרמיית הסיכון השוק המט"ח גבוהה מאוד. שפריר מציין שחלק מגורמים אלו כבר נכנסו לפוזיציה זו וככל הנראה שהמסחר של לונג על השקל כבר "עמוס". כתוצאה מכך "חלק מקרנות הגידור העריכו כי שינוי מגמה אפשרי, לדוגמא מעלייה נוספת של פרמיית הסיכון, עלול להוביל לעלייה חדה בשער החליפין של השקל", זאת במידה וגורמים מסויימים יחלו במכירת פוזיציות אלו.