כששוק ההנפקות יבש: עסקת התיווך שסידרה את הרבעון לאי.בי.אי חיתום

לצד ירידה דרמטית בהכנסות משירותי חיתום והפצה, רשמה החברה רווח של כ־8 מיליון שקל מעסקה שניהלה למכירת חבילת מניות של ערד השקעות

עפר גרינבאום, מנכ''ל אי.בי.אי חיתום / צילום: איל יצהר
עפר גרינבאום, מנכ''ל אי.בי.אי חיתום / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות הראשוניות בת"א מקרטע זה קרוב לשנתיים והתייבש לחלוטין בשנה האחרונה. כפועל יוצא נאלצות חברות החיתום המקומיות לחפש אחר מקורות הכנסה חדשים. דוחות חברת אי.בי.אי חיתום מלמדים כי פעולה אחת מוצלחת של בנקאות השקעות, מכירת חבילת מניות של חברת ערד השקעות, אחראית לרווח שרשמה החברה במחצית הראשונה.

מנכ"ל אמות: "מצב הרוח במשק ירוד. רואים שלא פותחים עסקים חדשים"
ימים סוערים בשוק האג״ח: איך תושפע ישראל ואיפה כדאי להשקיע?

אי.בי.אי חיתום, אשר בעלי המניות הגדולים בה הם בית ההשקעות אי.בי.אי (28.9%) ובנק הפועלים (24.9%), סיכמה את המחצית עם ירידה דרמטית של כ־70% בהכנסותיה משירותי חיתום והפצה, שעמדו על כ־10 מיליון שקל בלבד. זאת כתוצאה מהקיטון המהותי בהיקף עסקאות האקוויטי בניהולן הייתה החברה מעורבת, וכן בקיטון בעסקאות גיוסי החוב ובהכנסות מהן.

איפה עוד ניסתה את מזלה?

מה ש"הציל" כאמור את השורה התחתונה של החברה היו רווחים מהשקעות בזיקה לפעילות חיתום בסך כ־8.5 מיליון שקל, שנבעו בעיקרם (7.8 מיליון שקל) מתשלום בגין עסקה שניהלה החברה מטעם בעלי מניות בחברת ערד השקעות, המחזיקה בחברת הנדל"ן ישרס ובחברת התוכנה מלם־תים ונשלטת בידי איש העסקים שלמה אייזנברג.

לקראת סוף יוני ניהלה אי.בי.אי חיתום את העסקה בה מכרו יורשי משפחת שפיצר, שותפתו ההיסטורית של אייזנברג, את מניותיה (כ־17% מההון) לידי כלל ביטוח וערד עצמה תמורת סכום כולל של כ־400 מיליון שקל. לאחר העסקה מחזיק אייזנברג ב־44.8% ממניות ערד תקשורת, ולצידו מספר גופים מוסדיים בהם מגדל, הראל וכלל ביטוח.

בזכות העסקה עמד הרווח הנקי של אי.בי.אי חיתום ברבעון השני על 4.3 מיליון שקל ובסיכום המחצית הראשונה על 5.7 מיליון שקל - ירידה של 54% לעומת התקופה המקבילה ב־2022. אלמלא העסקה, יש לשער שהחברה, בניהולם של עפר גרינבאום ושי נבו, הייתה מציגה הפסד ברבעון וגם בתקופת המחצית.

עניין נוסף שקידמה אי.בי.אי חיתום במהלך החודשים האחרונים הוא הצטרפותה לקרן ההשקעות שהקימו בכירי לאומי פרטנרס לשעבר, אבי אורטל ויובל זעירא. לאחרונה חתמו שותפי העוגן בקרן על הסכם יסוד במסגרתו התחייבה אי.בי.אי חיתום להשקיע בקרן סכום של עד 75 מיליון שקל.

מי שהביע תרעומת על השקעת ענק בקרן והנפקת זכויות שנועדה לממן חלק ממנה, היה בנק הפועלים, שבנייר עמדה טען בין היתר כי "לא זאת בלבד שלדעתנו החברה לא זקוקה לגיוס הון, אלא שהפעולה הראויה לטובת בעלי המניות כולם בנסיבות היא דווקא לחלק את הונה העודף והלא נדרש לעסקי הליבה שלה, לשם הגדלת תשואת בעלי המניות". יחד עם זאת, הבנק כן בחר להשתתף בהנפקת זכויות שביצעה אי.בי.אי חיתום, שבמהלכה הזרים סכום של כ-6 מיליון שקלים.

מניית אי.בי.אי חיתום ירדה מתחילת השנה ב־7% ומשקפת לחברה שווי של 181 מיליון שקל. החברה דיווחה כי תחלק דיבידנד של 4.3 מיליון שקל המהווים את רווחיה ברבעון השני.