גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ב.מ.וו IX1: חשמלי, מפואר ועומד בציפיות

הקרוס־אובר החשמלי והקומפקטי של ב.מ.וו שומר על העיצוב, השימושיות והיוקרה של אחיו מונעי הבנזין ● אבל המחיר גבוה יותר בעשרות אלפי שקלים

הקרוס־אובר החשמלי של ב.מ.וו / צילום: יח''צ
הקרוס־אובר החשמלי של ב.מ.וו / צילום: יח''צ

בשנת 2010 נמצא שוק הרכב החשמלי בחיתוליו. בקליפורניה ניסתה חברת סטארט־אפ צעירה בשם טסלה, להשלים את פיתוח הדגם הסדרתי האמיתי הראשון שלה, מודל S, שיועד למיליונרים של החוף המערבי. רנו־ניסאן הייתה עדיין שבויה עמוק בקונספציה של "בטר פלייס" (שנכנסה לשוק בסערה ובהמשך קרסה), ואילו שאר תעשיית הרכב המשיכה להתייחס לפלח הרכב החשמלי בתור קוריוז חולף. אבל באותה התקופה בדיוק החליט מישהו בהנהלת ב.מ.וו, שהעולם כבר בשל למכונית חשמלית מהפכנית: קומפקטית, מרווחת, נגישה יחסית וירוקה.

ניתוח | יבואני הרכב החשמלי בדילמה: להמר על כל הקופה או להמתין לוודאות
בדיקת גלובס | הקיץ השנה פקוק יותר: עלייה דו־ספרתית בעומסים בגוש דן

ב.מ.וו I3 שיצאה לשוק בספטמבר 2013 הייתה מכונית חשמלית שכמותה לא נראתה עד אותה עת, והאמת שגם לא מאז. אורכה היה פחות מ־4 מ', אבל היה לה חלל פנים של מכונית גדולה יותר. המרכב שלה נבנה מחומרים פלסטיים מתקדמים וברי מיחזור, וכך גם רוב תא הנוסעים. היא הציעה טווח של יותר מ־300 ק"מ בחלק מהגרסאות ואופציה להתקנה של מנוע בנזין קטן ומודולרי כגנרטור להארכת טווח. אפילו תהליך הייצור שלה התבצע באמצעות אנרגיות בנות קיימא.

אבל למרות שהיא יוצרה במשך כמעט עשור (עד קיץ 2022) והצליחה למכור כ־250 אלף יחידות, המכונית מעולם לא כיסתה את עלויות הפיתוח האדירות שלה ולא הייתה רווחית. ב.מ.וו למדה את הלקח, והדגמים החשמליים הנוכחיים שלה מאמצים קו הרבה יותר ריאלי ושמרני שמחובר להגיון הכלכלי.

 

עיצוב חיצוני

קחו למשל את הקרוס־אובר IX1, שהוא הדגם החשמלי הקומפקטי ביותר שמציע כיום המותג ב.מ.וו. העיצוב שלו דומה עד זהה לזה של ב.מ.וו X1 מונע הבנזין שעליו הוא מבוסס, למעט גריל שונה וכמה עיטורים קוסמטיים. המרכב בנוי ממתכת מקובלת, כשהיא והרכב לא מנסים להדהים את סביבתם עם תצורה אווירודינמית חלקלקה. הדגם נראה יוקרתי ועתיר סטטוס כמו כל מכונית של ב.מ.וו, וזה בדיוק מה שהרוכשים רוצים.

פנים הרכב

גם תא הנוסעים של ה־IX1 דומה בממדיו ובעיצובו לזה של גרסאות הבנזין והפלאג־אין עם סף נוח לכניסה וליציאה תודות למפתן גג גבוה יחסית. תנוחת הישיבה מעניקה נקודת תצפית בגובה סביר מעל פני הכביש, ומשטחי הזכוכית הגדולים מעניקים ראות טובה לכל הצדדים לצד תחושת אווריריות בתא.

מרווח הפנים לא עצום כמו בטסלה Y, אבל מתוכנן היטב עם מרחב מכובד לראש ולכתפיים מלפנים. המושב האחורי יאכלס ברווחה שני מבוגרים ממוצעי קומה, אם כי הנוסע ביניהם יצטרך להתמודד עם מסעד גב נוקשה ועם בליטת תמסורת במרכז רצפת הרכב. תא המטען עמוק ושימושי באופן מפתיע עבור מכונית חשמלית ובעל נפח של 490 ליטר, רק כ־60 ליטר פחות מגרסת הבנזין.

רמת הגימור והאבזור לא מחצינה עושר ויוקרה כבחשמליות של מרצדס או ג'נסיס, אבל היא איכותית ונדיבה ותואמת את הסטנדרטים הגבוהים של ב.מ.וו. יש משטחי דיפון מפלסטיק רך, עיטורים ממתכת מלוטשת, מושבי ספורט חשמליים מעוצבים עם תמיכה טובה, אופציה לדיפון עץ בטקסטורה טבעית, תאורת אווירה מתוכננת היטב, מערכת קול איכותית וכמובן חבילה מקיפה של מערכות סיוע אקטיבית.

מולטימדיה ומצלמות

מערך הפיקוד מאמץ את הסגנון העדכני של החשמליות של ב.מ.וו עם שני מסכי תצוגה רוחביים שיוצרים רצף חזותי מרהיב שמקיף את הנהג בקימור קל. הגרפיקה ברורה וקלה לקריאה תוך כדי נהיגה ויש גם מערכות זיהוי קולי מהטובות בשוק, לפחות עבור מי ששולט בשפות זרות.

הנדסת האנוש מאמצת את הקונספט האופנתי ונטול המתגים הרווח בחשמליות בימינו ואפילו השליטה במערכת האקלים ובמערכת הקול דורשת להסיט את המבט. מימין לנהג ממוקם קונסול "צף", אולי כמחווה ל־I3 הזכורה לטוב. הוא כולל בתוכו את מתג השליטה בהילוכים ובורר לתוכניות נהיגה.

מנוע וצריכת דלק

הרכב מגיע כרגע עם תצורת הנעה אחת, שכוללת שני מנועים (הנעה כפולה) בהספק משולב של עד כ־313 כ"ס, מומנט של כ־50 קג"מ וסוללה עם קיבולת ריאלית של כ־65 קילוואט־שעה וטווח של עד 429 ק"מ ב־WLTP.

בנסיעה, ברירת המחדל היא הזרמת כוח מתונה ולינארית עם תגובה די עצלה של דוושת התאוצה לטובת הגדלת הטווח. במצב התכנות הזה אפשר להשיג כמעט 380 ק"מ בין טעינות, כשהמזגן פועל במזג אוויר הגיוני. מדובר בנתון מכובד בהחלט, שמעיד על הנדסה רצינית. בתנאי החום הקיצוניים של יולי־אוגוסט אפשר לצפות לירידה של 20%־30% מהטווח המוצהר. המערכת תומכת בטעינה מהירה של עד 150 קילוואט, מה שבתיאוריה אמור לקצר את זמן ההמתנה בעמדת הטעינה.

מי שירצה לחוות את פוטנציאל הביצועים, שעליו שילם לא מעט כסף, יצטרך לבחור במצב הספורטיבי. כאן התגובה ללחיצה על דוושת התאוצה היא מיידית והמכונית מתעופפת קדימה. הזינוק מאפס ל־100 אורך 5.6 שניות והמהירות נצברת בקצב מענג אם כי ללא הדרמה האקוסטית, שאנחנו רגילים לקבל בדגמי הביצועים של ב.מ.וו. כל זה, כמובן, במחיר של קיצור הטווח.

על הכביש

ההיגוי אמנם לא מרגיש חד ומתקשר כמו בדגמי הבנזין של ב.מ.וו וזו גם לא מכונית לשעשועי כביש "קרביים", אבל המרכב שומר על איזון מרשים בעת פניות הדוקות. הבלמים הדרגתיים, העברות המשקל על כבישים מפותלים נעימות והרכב מעניק לנהג ביטחון ויציבות במהירויות גבוהות, גם תחת רוחות צד עזות.

השגת נוחות נסיעה גבוהה ברכב ששוקל קצת יותר משני טון לפני נוסעים ומטען, היא לא משימה טריוויאלית ורוב היצרנים משיגים את זה באמצעות ריכוך משמעותי של בולמי הזעזועים. ב.מ.וו בחרה באופציה של מתלים עם שיכוך משתנה ונשלט אלקטרונית, שמנטרל היטב את רוב סוגי המהמורות אם כי יש בפלח מכונית יותר נוחות ומבודדות. קרוב לוודאי, שוויתור על חבילת ה־M ספורט המוקשחת, בה צויד רכב המבחן שלנו, ישפר עוד יותר את ספיגת הזעזועים.

מחיר

המחיר של ב.מ.וו IX1 מתחיל בכ־361 אלף שקל ונוסק אל מעל 380 אלף בהתאם לחבילה. זהו מחיר גבוה בכמה עשרות אלפי שקלים מגרסת הבנזין של ה־X1, לה אותו סטטוס כביש ושימושיות, מינוס הביצועים והחיסכון. אבל המחיר אינו חריג בהשוואה לדגמים חשמליים מתחרים של מותגי יוקרה מבוססים ועבור הלקוחות בפלח הייחודי הזה הסטטוס הוא המהות. האלמנט הסביבתי והחיסכון בדלק מהווים בונוסים. וזו אולי הסיבה מדוע טסלה עדיין לא הצליחה "לשבור" את השוק של מותגי הפרמיום הגרמנים, למרות יחס מפרט־מחיר עדיף. מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

מרצדס EQA250 PLUS

380 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של מרצדס EQA250 פלוס. המכונית קצרה וצרה יחסית ובעלת תא נוסעים איכותי ומרווח. סוללה של 70 קילוואט מספקת טווח של עד 510 ק"מ

מרצדס EQA250  PLUS / צילום: יח''צ

ג'נסיס GV60

330 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של ג'נסיס GV60 החשמלית. ויש לה עיצוב מודרני ובעל נוכחות ותא נוסעים מפואר ומרווח. גרסת המנוע האחורי משיגה טווח של עד 517 ק"מ.

ג'נסיס GV60 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

מגדל THE PARK / צילום: מתוך ויקיפדיה

בניין PARK כמשל: המעגל השני של גוש דן נאבק למצוא שוכרי משרדים

45 קומות המשרדים שבנו אמות ואלייד יקבלו בקרוב טופס אכלוס, אבל עוד לא דווח שנסגרו חוזי שכירות ● בשוק הנדל"ן המסחרי מצביעים בעיקר על האזור הבעייתי: "לא בני ברק ולא תל אביב"

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ ויו''ר ה־SEC פול אטקינס / צילום: Reuters, Kevin Lamarque

טראמפ רוצה לבטל את הדיווחים הרבעוניים. וול סטריט לא תיתן לו

נשיא ארה"ב קרא השבוע לבטל את הדוחות הכספיים הרבעוניים וטען: "פעם בשישה חודשים זה אמור להספיק". ברשות ני"ע החלו לקדם את השינוי ● אלא שירידה בדיווחים עלולה להוביל לתנודתיות במחירי המניות וייתכן שחברות ימשיכו בתדירות הנוכחית כדי לזכות באמון השוק

רפורמת בכר - הרפורמה שנועדה לפרק את ריכוזיות הבנקים מציינת שני עשורים. איך הכול התחיל

רפורמת בכר, שאושרה בכנסת ב־2005, נחשבת עד היום לנקודת מפנה בשוק ההון הישראלי - והדרך אליה הייתה רצופה במאבקים ● מדוע היה בה צורך, ומה היו המלצותיה? ● 20 שנה לוועדת בכר, פרויקט מיוחד

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסת ת"א; מדד הביטוח איבד 4%, הבנקים 3%

מדד ת"א 35 ירד ב-2% ● איי.בי.איי: "הירידות נובעות יותר מההבנה שהצעדים מהעולם, הם אולי לא ברמה של סנקציות, אבל כן מוציאים לנו כרטיס צהוב" ● נקודות אור היום הן מניות נייס וארית שעולות בכ-2% ● פסגות מעלים את מחיר היעד של שופרסל ב-40% ● הערב תתקיים בארה"ב החלטת הריבית שהשוק מחכה לה

מימין: נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין ושרת מדיניות החוץ של האיחוד האירופי קאיה קאלאס, בריסל / צילום: ap, Geert Vanden Wijngaert

הסנקציות של האיחוד האירופי: השפל ביחסים ומי עדיין תומך בישראל?

הנציבות האירופית הכריזה על תוכנית חסרת תקדים לסנקציות חריפות על ישראל, וחלק מהצעדים כבר יצאו לדרך ● מה יהיו השלבים הבאים, כמה כסף נפסיד ואילו מדינות מובילות את המהלך? ● שאלות ותשובות

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

ההבטחה גדולה, הסיכוי נמוך: מאחורי היוזמה להכנסת אובר לישראל

מירי רגב מקדמת צוות לבחינת כניסת שירותי הנסיעות השיתופיות לישראל, בעוד נהגי המוניות, שטרפדו את היוזמה ב־2016, מאיימים בתגובה ● ההערכה: המהלך לא יגיע לקו הסיום עד הבחירות

דן להב (מימין) ועומר נבו, מייסדי Irregular / צילום: בן חכים

הסטארט-אפ הישראלי שמגן על ChatGPT נחשף

חברת הסייבר Irregular מודיעה על גיוס של 80 מיליון דולר בהובלה משותפת של קרן ההון סיכון סקויה, אחת המשקיעות הפעילות בשנים האחרונות בהייטק הישראלי, ושל קרן רד פוינט ● לפי החברה, המערכת מאפשרת לספקיות מודלי השפה להעריך את סיכוני הסייבר במודלים עוד לפני השקתם לתעשייה

אוניברסיטת תל אביב / צילום: Shutterstock

שתי אוניברסיטאות ישראליות בצמרת הדירוג הבינלאומי הנחשב

אוניברסיטת תל אביב נכנסה זו השנה השנייה ברציפות למדד היזמות היוקרתי של PitchBook ומדורגת שוב במקום השביעי בעולם, ובמקום הראשון מחוץ לארה"ב ● הטכניון נכנס לראשונה לעשירייה הפותחת עם יותר מ־1,300 יזמים וגיוסים של כ־43 מיליארד דולר גיוסים ● ישראל היא המדינה היחידה מחוץ לארה"ב עם שני מוסדות בצמרת

אפליקציית עלי אקספרס / צילום: Shutterstock, BigTunaOnline

רכישות האונליין: האתרים הבינלאומיים בעלייה, הישראליים בירידה

רכישות הישראלים באונליין בחודש אוגוסט הסתכמו בהיקף דומה לזה של יולי ● באתרים הישראלים נרשמה ירידה של 6%, ובאתרים הבינלאומיים נרשמה עלייה של 3% ● בתמהיל האתרים המובילים בולטת נוכחות אתרים מתחום התיירות והאירוח ● "בגזרה הבינלאומית, הטריו הסיני - עליאקספרס, שיין וטמו - שומר על ההגמוניה" ● המדד החודשי של רכישות הישראלים באונליין

ח''כ אריאל קלנר, הליכוד יומן הלילה, גלי ישראל, 27.08.25 / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

תזכורת תקופתית: בנט ולפיד לא הגדילו את הכסף הקטארי

תחת נתניהו החל להיכנס כסף מקטאר לממשלת חמאס ברצועה, ונקבע כי הסכום יעמוד על 360 מיליון דולר ● למרות הטענות בקואליציה, תחת בנט ולפיד זה לא השתנה ● המשרוקית של גלובס

שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה ברשת שופרסל / צילום: יונתן בלום

פעם שנייה תוך שנה: שופרסל תיקנס ב-2 מיליון שקל. האם זה מספיק?

הרשות להגנת הצרכן מטילה את הקנס על שופרסל בגין אי-הצגת מחיר והטעיה במחיר המוצר בקופה ● קנסות דומים הוטלו על יוחננוף, קרפור ורמי לוי, אך לא בטוח שהם מצליחים לייצר הרתעה ● קובי זריהן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן: "כול שיקול כלכלי. אם היו מקבלים קנס של 100 מיליון שקל, היו מעסיקים מאה אנשים שיסמנו מחירים ומשלמים בהתאם"

סטארמר מעניק לנשיא טראמפ בבית הלבן את ההזמנה מהמלך צ'ארלס / צילום: ap, Carl Court

גרעין והשקעות במיליארדים: בבריטניה מקווים שביקור טראמפ ימריץ את הכלכלה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ יבקר השבוע בבריטניה, וראש הממשלה קיר סטארמר נחוש לנצל הכרזות על השקעות בתחום הבינה מלאכותית והאנרגיה הגרעינית כדי לשפר את התדמית הכלכלית של הממלכה ● למשלחת האמריקאית יצטרפו מנכ"לי החברות OpenAi ואנבידיה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט לאחר הורדת הריבית הצפויה בארה"ב

הפד הוריד את הריבית, צופה עוד שתי הורדות השנה אך רק אחת ב-2026 ● מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, דיבר על אכזבתו לאחר הדיווח לפיו סין אסרה על חברות הייטק במדינה שלא לרכוש שבבים שלה ● וגם: ב-CNBC מסמנים שלוש מניות שירוויחו מהורדת הריבית המסתמנת

מיכה קאופמן, מייסד ומנכ''ל פייבר / צילום: יואב הורנונג

ביד אחת מפטרת וביד השנייה שוכרת משרדים חדשים: לאן הולכת פייבר?

השבוע הודיעה חברת המסחר המקוון על פיטורי 250 עובדים והצטרפה למגמה בהייטק של החלפת עובדים ב־AI ● המנכ"ל רוצה לחזור ל"מצב סטארט־אפ", אז למה שכר לאחרונה משרדים בגלילות?

ערן זינמן ורועי מן, מייסדים ומנכ''לים משותפים של מאנדיי.קום / צילום: נתנאל טוביאס

לאחר שאיבדה 31% משוויה, מאנדיי תרכוש מניות של עצמה ב-870 מיליון דולר

הרכישה נועדה להצביע על אמון הדירקטוריון וההנהלה בכיוון החברה ולאותת לשוק שבחברה מאמינים שמחיר המניה מוערך בחסר ● החברה עורכת היום מפגש עם משקיעים בניו יורק, בו היא צפויה לספק מידע על החזון לעתיד על רקע ה-AI, על האסטרטגיה ועל יעדיה הפיננסיים

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס השנתי של אגף החשב הכללי באוצר / צילום: תדמית הפקות

המהלך המדאיג שנרקם באירופה ועומד מאחורי נאום ספרטה של ראש הממשלה

זמן קצר לפני שנתניהו הצהיר כי ישראל בדרך ל"משק סגור", התקבל בממשלה מסמך חדש שמבשר על העמקת הבידוד הכלכלי ● הנציבות האירופית הודיעה כי תקדם את השעיית הסכם הסחר החופשי מול ישראל באופן רשמי ● בינתיים, גורמים בכירים מספרים כי נציגי מודי'ס ביקרו בארץ בשבוע שעבר והביעו חששות מהמגמה השלילית

ירידה דרמטית בגיוסי קרנות ההון סיכון

דוח חדש: גיוסי קרנות ההון סיכון בישראל צנחו ב-80% בשנת 2024

תוצר ההייטק נותר קפוא זו השנה השנייה ברציפות, קצב הגידול בתעסוקה האט לפחות מ־2% בשנה, לראשונה זה עשור, ומספר עובדי המו"פ ירד ב־6.5% ● במקביל לכך 2025 כבר מסתמנת כשנת שיא של כל הזמנים בעסקאות מיזוג ורכישה, הרבה הודות לאקזיט ההיסטורי של וויז

השותפים בגלילות קפיטל. מימין: אריק קליינשטיין, ליאור ליטבק, נופר עמיקם, קובי סמבורסקי / צילום: בן יצחקי

קרן הסייבר הוותיקה מגייסת חצי מיליארד דולר להשקעה בחברות ישראליות. מה היא מחפשת?

קרן ההון סיכון הישראלית גלילות קפיטל תקים קרן סיד חמישית להשקעה בשלבים ראשונים וקרן צמיחה שנייה ● בתוך כך, רינת רמלר מצטרפת כשותפה

קארין קלר־סוטר, נשיאת שווייץ / צילום: ap, Julia Nikhinson

תרנגולות תמורת הפחתת מכסים: הדיל ששווייץ מציעה לארה"ב

שווייץ נדהמה בחודש שעבר לגלות כי בעקבות שיחת טלפון לא טובה של הנשיאה עם הנשיא טראמפ, הוא הטיל מכסים בגובה 39% כמעט על כל הסחורה השוויצרית ● כעת, המדינה העצמאית מוכנה לפתוח את השוק שלה לתרנגולות שעברו חיטוי בכלור, למרות התנגדות ארגון הצרכנים השוויצרי, בתמורה להפחתת המכסים

האם הורדת הריבית תכניס כסף חדש לוול סטריט? / צילום: Shutterstock

ההיסטוריה מלמדת: לא תמיד השווקים עולים אחרי הורדות ריבית

וול סטריט מחכה להורדות ריבית מתחילת השנה, אבל ההיסטוריה מלמדת שלא תמיד הקלה מוניטרית משמעותה עליות בבורסה, במיוחד בטווח הקצר ● בזמן שבשוק מצפים שטריליוני דולרים יזרמו מהקרנות הכספיות לשוק המניות, יש מי שמצננים את ההתלהבות: "הכסף הזה לא יזוז"