אקזיט חמוץ מתוק: חד הקרן התכווץ אבל בעסקה שעשתה היום צ'ק פוינט יש בכל זאת גם מרוויחים גדולים

בסוף 2022 חגגה חברת הסייבר הישראלית פרימיטר 81 את הפיכתה ליוניקרן, אך היום היא נמכרה לצ'ק פוינט ב-490 מיליון דולר • למרות הירידה בשווי, הקרנות שהשקיעו בחברה בשנים האחרונות יצאו עם רווח של מיליונים מהמכירה

מייסדי פרימיטר 81 עמית ברקת ושגיא גידלי / צילום: David Garb
מייסדי פרימיטר 81 עמית ברקת ושגיא גידלי / צילום: David Garb

חברת הסייבר הישראלית פרימיטר 81 נוסדה ב-2018 בתל אביב, והשווי שלה עלה במהירות בשנים האחרונות. כך, לדוגמה, בין 2020 ל-2022, עלה השווי מ-160 מיליון דולר למיליארד דולר ("אחרי הכסף"). היום פורסם כי צ'ק פוינט חתמה על רכישת החברה ב-490 מיליון דולר בלבד. יש לציין שהסכום שצ'ק פוינט משלמת הוא נטו ואינו כולל את המזומן והחובות של פרימיטר 81, אך עדיין מדובר על ירידה בשווי החברה לעומת הגיוס ב-2022, שבוצע בהובלת הקרן האמריקאית B-Capital והשתתפו בו גם הקרנות אינסייט פרטנרס ו-Toba, אנטרי קפיטל ו-ION. עד כה, גייסה החברה 155 מיליון דולר.

אמנם השווי נחתך בעשרות אחוזים, אך המשקיעים שנכנסו בשנים האחרונות (למעט הגיוס האחרון) עדיין יוצאים מורווחים מהעסקה. 

בלעדי | רמי לוי במשא ומתן מתקדם לרכישת שירות המוניות והמשלוחים יאנגו 
פחות משבוע: המועד לסגירת עסקת המכירה של טאואר מתקרב 

נכון לסוף 2022, החזיקה ספרינג ונצ'רס של אביב רפואה ב-5.8% ממניות פרימיטר 81, שרשומים בדוחותיה בשווי כ-141 מיליון שקל. ספרינג ונצ'רס תקבל תמורת המניות שלה 25.5 מיליון דולר, וכן מענק מכירה בסך 800 אלף דולר מפרימיטר 81. לפי ספרינג, "התמורה מעסקת המכירה משקפת ירידה של כ-14.5 מיליון דולר בהשוואה לשווי ההוגן של החזקות החברה בדוחותיה הכספיים ל-2022". בסך הכל, ספרינג השקיעה בחברה 3 מיליון דולר, ויחד עם מימושים קודמים בהיקף דומה, התמורה המצטברת מהשקעתה תהיה 28.5 מיליון דולר.

מלבד ספרינג ונצ'רס שיוצאת ברווח גדול מההשקעה בפרימיטר 81, יש עוד גופים שהשקיעו בחברה בשלבים מוקדמים וייהנו מהמכירה לצ'ק פוינט. בין היתר מדובר בקרן אינסייט שנכנסה להשקעה בחברה כשהובילה סבב גיוס לפי שווי של 200 מיליון דולר לפרימיטר 81 בקיץ 2020, ובהמשך הגדילה את החזקתה בסבב גיוס נוסף לפי שווי של 330 מיליון דולר לחברה. היא השקיעה גם בסבב האחרון ב-2022, שם שוויה של פרימיטר היה גבוה משוויה במכירה לצ'ק פוינט, אך לא הובילה את הסבב.

גם קרן Toba Capital יכולה להיות מרוצה מהעסקה, לאחר שנכנסה להשקעה בפרימיטר 81 עוד בסבב הראשון ב-2020, והגדילה החזקה בחברה בהמשך, אם כי גם היא השתתפה בסבב האחרון.

לעומת זאת, הקרנות B Capital ו-Entree נכנסו להשקעה בפרימיטר לפי השווי הגבוה שנקבע ב-2022, מיליארד דולר "אחרי הכסף", כך שעבורן ההשקעה הייתה פחות רווחית. B Capital היא קרן של אחד ממייסדי פייסבוק, אדוארדו סברין, ו- Entree הוקמה על-ידי אביעד אייל. קרן ION Crossover השקיעה גם היא בסבב האחרון, ולפי IVC נכנסה להשקעה בחברה קצת יותר מוקדם, לפי שווי של 600 מיליון דולר.

אקזיט נוסף למייסדים

פרימיטר 81, שמעסיקה 200 עובדים ויש לה מעל 3,000 לקוחות, עוסקת בתחום ה-SSE (Secure Service Edge), המתמקד באספקת הגנה לעובדים מרחוק על הענן ועל מכשירי הקצה. משרדי החברה נמצאים בבניין בת"א שבעבר שימש את התנועה הקיבוצית. 

היא הוקמה ב-2018 על-ידי עמית ברקת ושגיא גידלי, יוצאי יחידת מודיעין בצה"ל, שהקימו וניהלו את חברת SaferVPN, שנמכרה תמורת כמה מיליוני דולרים. השניים הכירו לפני יותר מעשור כשלמדו ביחד באוניברסיטת תל אביב מדעי המחשב וכלכלה. שמה של החברה לקח השראה מהיחידה הטכנולוגית המפורסמת בצה"ל, 81. 

בנובמבר 2019, בעת סבב הגיוס הקודם, סיפר גידלי בראיון לגלובס כי "התחלנו לחשוב על הרעיון של פרימטר 81 ב-2017, בעקבות שתי מגמות שיש היום בארגונים. מגמה אחת היא המעבר לתשתיות ענן, ומגמה שנייה היא כוח עבודה מבוזר שעובד מהבית, ממקומות שונים ואפילו מחוף הים, וצריך גישה למשאבים הארגוניים. יצרנו פלטפורמה שמאפשרת גישה בצורה קלה, פשוטה ובמודל SaaS".

מקור מהתעשייה המעורה בפרטים אמר לגלובס כי "פרימיטר 81 נמצאים על הרדאר של צ'ק פוינט כבר כמה שנים טובות. באופן כללי, האסטרטגיה של צ'ק פוינט היא לבצע רכישות המשלימות טכנולוגיות קיימות בחברה. מהבחינה הזאת, הסינרגיה בין צ'ק פוינט לפרימיטר 81 היא מאוד טובה. לדוגמה, בעוד שלצ'ק פוינט ישנם לקוחות ענק, 3,000 הלקוחות של פרימטר81, ברובם בינוניים או קטנים, מהווים השלמה נצרכת".

עוד מספר המקור כי "ישנם שני דברים עיקריים שייחודים בחברה הזאת. בדרך כלל, בתחום של הגנה מרחוק, כל התהליך מתבצע על גבי הענן, אבל אצלם - הם עושים זאת גם על גבי המכשירים עצמם, כלומר - הם מספקים הגנה גם על גבי הענן וגם על גבי המכשיר וזה משפיע לטובה על העבודה השוטפת. הדבר השני הוא שתהליך ההתקנה שלהם מאוד מהיר וחווית המשתמש שלהם מאוד נוחה. לרוב, התקנת טכנולוגיית סייבר זה אירוע מורכב שיכול להימשך גם מספר שבועות. המוצר שלהם מותקן בפחות משעה. כאמור, גם חווית השימוש מאוד טובה ובגלל זה החברה שלהם צומחת בקצב מהיר".

לדברי צ'ק פוינט, השירות של פרימיטר 81 מאפשר גלישה מהירה ובטוחה באינטרנט למשתמשים בכל מקום, תוך מתן דגש לסוגיות של פרטיות. פתרונות החברה יוטמעו בארכיטקטורת Infinity של צ'ק פוינט.