גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עד כה הכלכלה בעיקר שילמה מחיר על הרכבת הקלה. עכשיו היא צפויה להרוויח מיליארדים

במהלך השנים שבהן בוצעו העבודות על הרכבת הקלה במרכז, עסקים קטנים רבים שילמו מחיר, ויש הטוענים כי לא פוצו כראוי ● אך ניסיון העבר מלמד שפתיחת הקו האדום תחזק את המסחר ואת שוק העבודה באזורים שבהם הוא עובר, ותביא תועלת של מאות מיליוני שקלים מדי שנה

עבודות הרכבת הקלה בתל אביב לפני שנתיים. עסקים קטנים רבים שילמו מחיר / צילום: איל יצהר
עבודות הרכבת הקלה בתל אביב לפני שנתיים. עסקים קטנים רבים שילמו מחיר / צילום: איל יצהר

עד כה תושבי גוש דן בעיקר שילמו מחירים על עבודות הרכבת הקלה שנמשכו שנים - בדמות רעש, אבק והתניידות קשה מאוד בעיר. יותר מהתושבים שילמו בעלי עסקים לאורך התוואי, שלא תמיד פוצו באופן הולם על ידי המדינה. ואולם כעת, עם פתיחת הרכבת הקלה, ולאור הניסיון הקודם, נראה שהעסקים ישגשגו יותר מבעבר: המסחר ברחובות עשוי להתחזק, שוק העבודה ייפתח ועל פי ההערכות הפעילות המשקית תרוויח תועלות של מאות מליוני שקלים לפחות מדי שנה.

 

מאחר שתוכניות הקו האדום אושרו בממשלה כבר ב-2002, העבודות הכלכליות שנעשו סביבו כבר לא רלוונטיות. ואולם, דוח מבקר המדינה שפורסם בשנה שעברה, ושהתבסס על עבודות שנעשו באוצר, הראה שבכל שנה שבה הקווים הירוק והסגול (שני הקווים האחרים ברשת הרכבות הקלות) לא פועלים, נגרם נזק של 1.14 מיליארד שקל למשק, כך שניתן להעריך שהקו האדום יניב תועלת משקית של מאות מיליונים בשנה.

שלט מתחילת העבודות שמכריז על היעד / צילום: גיא ליברמן

סני זיו, חוקר במכון אהרון, סבור שייתכן כי מדובר אף בהערכת חסר: "לא ערכנו תחשיב לקו האדום, אבל כן למערכת המטרו, וראינו שם החזר שנתי על השקעה ביחס של אחד לחמש. נוסף על כך, משרד התחבורה בוחן תועלת משקית לפי חיסכון בזמן, ואלו רק חלק מהתועלות המשקיות מפרויקטים מסוג זה, ולכן סביר שהסכומים גבוהים יותר".

מקצרים את זמני הנסיעה וממריצים את העסקים

לדברי זיו, תועלות נוספות קשורות בייעול שוק העבודה. "אגלומרציה הוא מצב שבו נוצרת יעילות מציפוף עובדים ועסקים על פני אזורים קטנים יותר. פה אנחנו לא מקטינים את האזור, אלא את זמני הנסיעה, ולכן אפקטיבית מצמצמים את האזור. שוק העבודה מתייעל מכך, כי זמני הנסיעה יורדים, ובמהלך יום עבודה קל יותר לנוע לפגישות, וכל המחקרים מראים שכתוצאה מהקטנת המרחק האפקטיבי פריון העובד עולה דרמטית".

"האגלומרציה מגדילה את התחרות בין חברות גם על המוצרים שלהן וגם על כוח האדם", הוא מסביר. "הקו האדום רץ לאורך הרבה מאוד מרכזים כאלו, מפתח תקווה דרך מרכז העסקים באיילון ומנשיה ועובר לבת ים, והחיבור בין המרכזים מביא תועלות גדולות מאוד, שיאפשרו גם התאמה טובה יותר בין מעסיקים ועובדים, כי במקרה של מעסיק בפתח תקוה, שצריך עובד עם מיומנויות מסוימות שמתגורר בבת ים, ההעסקה תשתלם ותתאפשר".

נוסף על כך מונה זיו תועלות כלכליות נוספות: השפעה חזקה על עליית ערך של נדל"ן מסחרי; הפחתת נסיעות ברכב פרטי, אם כי בעתיד יתווספו נסיעות נוספות, אבל בינתיים, לפחות, הסעות של מטענים מתבצעות במהירות גדולה יותר, שיפור באיכות הסביבה, צריכה פחותה של אנרגיה ומניעת תאונות דרכים - לכל אלו השלכות כלכליות.

הקו האדום, 2017 / צילום: נת''ע

ואולם, זיו מזהיר כי הקו האדום לבדו לא יספיק לאורך זמן, וההשלכות הכלכליות החיוביות שלו לא יורגשו לטווח ארוך מבלי להוסיף תשתיות נוספות. "אפילו אם נלך על כל קווי הרכבת הקלה, בעוד 20 שנה נהיה בתפוסה של 200% בהן. אנחנו משק ייחודי בכך שהאוכלוסייה שלנו גדלה בכ-2% בשנה, שאין דבר כזה כמעט בשום מקום בעולם וגם התוצר שלנו גדל משנה לשנה, ולכן הביקוש לנסיעות גדל בצורה משמעותית, ויגדל עוד יותר, כך שגם השפעה של טכנולוגיות שונות לא תפחית משמעותית מהביקוש, ולכן חייבים להשלים את כלל קווי מערכת המטרו ומעבר להם".

פיצוי ניתן רק לעסקים שלצד התוואי התת־קרקעי

ואולם, מעבר לתועלות הכלכליות, נדמה כי עסקים רבים שילמו את המחיר. אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, הטיח בראשי הערים: "נהגתם כמעט בהפקרות בהתייחס לעסקים שנפגעו מעבודות הרכבת הקלה ומעבודות התשתית בעורקי התחבורה. הקרן היחידה, שפעלה בת"א, כמעט ואינה פעילה".

לדבריו, בדומה לפיצוי הניתן לעסקים במצב מלחמה, יש לפצות עסקים שמחזור עסקיהם רשם ירידה של 25%. עם תחילת העבודות על הקו האדום הוקמה קרן פיצויים על ידי עיריית תל אביב ומשרד האוצר, ואולם, ביתר הערים לא הוקמה קרן כזו.

עבודות בתחנת אלנבי, 2018 / צילום: נת''ע

תנאי הקרן הם כאלו שרק עסקים הממוקמים ליד התוואי התת-קרקעי זכאים לפיצוי. כלומר, עסק ברחוב מנחם בגין זכה לפיצוי, בעוד שעסק בציר ז'בוטינסקי או בשדרות ירושלים - לא זכה. בעיריית תל אביב פנו למשרד האוצר בדרישה לממן יחד גם פיצויים ליתר העסקים - אך נענו בשלילה. באוצר ככל הנראה חששו מיצירת תקדים שיחייב פיצויים גם בפרויקטים אחרים, וגם נטען שם כי הפיצוי יגיע בדמות הצמיחה המשמעותית בפדיון העסקים עם פתיחת הרכבת.

במהלך השנים נגעו דיווחים רבים בכלי התקשורת בעסקים שנסגרו תחת עול העבודות והקושי בנגישות אליהם. ואולם, הרכבת הקלה אכן יכולה להביא תרומה משמעותית למסחר העירוני.

"ההשפעה של הרכבת על המסחר העירוני היא דרמטית", אומר יוגב שרביט, מנהל המחלקה הכלכלית בחברת בילד אסטרטגיה. לדבריו, "רכבת קלה ברחוב מסחרי ממתנת תנועה, וזה צעד שעוזר מאוד להליכתיות, וכשאנשים מסתובבים בחופשיות ומשוטטים, הם גם נכנסים לחנויות וקונים יותר. זה רק המעגל הראשון; לאחר מכן ערך הנכסים עולה, ערך השכירות עולה ואז משתלם מאוד לפתח את המקום ולהשקיע תשומות כדי להמשיך למנף את ערך הקרקע, וזה מעגל שמזין את עצמו".

היום הראשון לעבודות, תחנת אלנבי, 2015 / צילום: נת''ע

לדבריו, שדרות ירושלים יוכלו ליהנות מאוד מהשינוי הזה, בעוד שבמקטע התת-קרקעי אין אפקט של מיתון תנועה. "ועדיין, יש שם יתרונות כמו הגעה מהירה למקום עבודה והתמקמות של מוקדי מסחר ותעסוקה, כי העובדים יגיעו בקלות, ורואים את מגדלי המשרדים שכבר צמחו לאורך הקו. בבת ים הקו אומנם עילי, אבל מוקף גדרות, והוא יעיב על הפיתוח הכלכלי שהוא יביא. יחד עם זאת, הרכבת מחברת את העיר לעוד מקומות ולעוד הזדמנויות".

היועץ הכלכלי איתי שפרן, מנכ"ל חברת גט סטטוס, מסביר שבת ים נמצאת בהליכי התחדשות עירונית אינטנסיביים בעקבות הרכבת, ואלו יגדירו שימושי תעסוקה ומסחר בהיקפים משמעותיים. לדבריו, אפשר ללמוד מהמקרה הירושלמי. בבירה, לפני יותר מעשור כבר החלה לפעול רכבת קלה. "הקו הירושלמי חיבר את תושבי העיר אל מרכזי העסקים, ולאחר הפתיחה ראינו בירושלים עלייה בהיקפים של 50%-60% בפדיונות ובדמי השכירות במסחר, לכן לא פלא שהנכסים שעל ציר הקו שווים פי שניים או פי שלושה ממקומות אחרים בעיר".

"נגישות תחבורתית היא המפתח לשגשוג עירוני"

רני רוזנהיים, ראש מינהל אסטרטגיה וחדשנות בעיריית ירושלים, שופך אור על התועלות הכלכליות הרבות שהביאה איתה הרכבת הקלה. "נגישות תחבורתית היא המפתח כשמדברים על הצלחה ושגשוג של מרכזים עירוניים, ונגישות מביאה פיתוח כלכלי דרמטי", הוא אומר. "מרכזי הערים יהיו יותר ויותר עמוסים, והרכבת שומרת על נגישות וודאות למרות העומס, ומאפשרת גם מגוון כלכלי, כי הנגישות שלי מתרחבת מסביבתי הקרובה גם למקומות שלא הגעתי אליהם קודם, מבלי לחשוב פעמיים".

הרכבת בשדרות ירושלים ביפו / צילום: נת''ע

לדברי רוזנהיים, הרכבת גם מביאה פיתוח של המרחב העירוני, ול"לקוחות" נוח יותר להסתובב ולרכוש. גם בעלי העסקים יעדיפו להתמקם במרחבים נעימים ומושקעים. "אנו רואים שינוי בתמהיל העסקים. נפתחים יותר עסקים מיוחדים, מסעדות, בתי מלון ומרכזי עסקים לאורך התוואי, ועסקים מסורתיים, שפחות צריכים את הרחובות המסחריים, זזים למקומות אחרים. תנאים טובים להליכתיות ולשהייה במרחב מייצרים כלכלה עירונית חזקה יותר". ואכן, מאז פתיחת הקו נפתחו לאורך הציר 40 מלונות. מעבר לכך, רוזנהיים מציין כי "העירייה מעודדת זאת במענקים להחלפת חזיתות המבנים ולפעילות תרבות".

למרות שתכנון הקווים גם בירושלים וגם בגוש דן לא מיטבי, כך שהרכבת עוברת מתחת לקרקע ובין אוטוסטרדות, ולפעמים גם מוקפת גדרות, כבר כעת אפשר לראות פיתוח כלכלי משמעותי, שיש לו פוטנציאל רק להוסיף ולגדול.

עוד כתבות

משפחות החטופים / צילום: Paulina Patimer

גורם בחמאס: החלטנו להשהות את המו"מ לעסקת חטופים

נשיא ארה"ב ורה"מ שוחחו כחצי שעה, בבית הלבן מבהירים: "עסקה היא הדרך הטובה ביותר להימנע ממבצע ברפיח" • מקור בחמאס: דוחים את חזרת המשלחת לקהיר - עד לתוצאות מאמצי המתווכות • פגיעה ישירה של כטב"ם נפץ במטלה, חיל האוויר תקף בעומק דרום לבנון • הותר לפרסום: סמל מיכאל רוזל נהרג במטח הפצמ"רים אתמול מרפיח לכרם שלום • עדכונים שוטפים

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות קלות בנעילה בת"א; מיטרוניקס ואלקטריאון זינקו בכ-6%

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי