צ'ק פוינט | ניתוח

מי ירוויח מעסקת הרכישה של צ'ק פוינט, ואיך היא תשפיע על ההכנסות שלה

מי המרוויחים והמפסידים בעסקה לרכישת פרמיטר 81, האם רכישה בחצי מהשווי בו הוערכה בעבר היא מחיר מציאה, ומה בעצם עושה צ'ק פוינט עם רוב הכסף שבקופתה

גיל שויד, מנכ”ל ומייסד צ’ק פוינט / צילום: שלומי יוסף
גיל שויד, מנכ”ל ומייסד צ’ק פוינט / צילום: שלומי יוסף

ביום חמישי הודיעה חברת אבטחת הסייבר צ'ק פוינט  על רכישת הסטארט־אפ הישראלי פרימיטר 81, תמורת 490 מיליון דולר. החברה הנרכשת עוסקת בתחום ה־SSE (Secure Service Edge), שמתמקד במתן הגנה לעובדים מרחוק על הענן ועל מכשירי הקצה, כשלדברי צ'ק פוינט, השירות של פרימיטר 81 מאפשר גלישה מהירה ובטוחה באינטרנט למשתמשים מכל מקום, תוך דגש על סוגיות פרטיות. העסקה מתבצעת על רקע שתי מגמות שתומכות בפעילות החברה הנרכשת - המעבר המואץ לענן ומעבר לעבודה מרחוק.

בלעדי | לקראת פיטורי עשרות עובדים? חברת אלוט בוחנת את האסטרטגיה שלה
בדיקה טכנולוגית | מחשבוני טיסות ותכנון עם ChatGPT: כל הכלים להוזיל את החופשה הבאה 

1 המרוויחים והמפסידים בעסקה

פרימיטר 81 הוקמה ב־2018 על־ידי עמית ברקת (המנכ"ל) ושגיא גידלי, וגייסה מאז 155 מיליון דולר. בחמש שנות פעילותה שוויה של החברה צמח במהירות; כך לדוגמה בסוף 2019 היא השלימה גיוס לפי שווי של 50 מיליון דולר, ושבעה חודשים לאחר מכן ביצעה גיוס נוסף בשווי 100 מיליון דולר. תוך פחות משנתיים בוצעו גיוסים ועסקאות סקנדרי בשוויים שגדלו מ־160 מיליון דולר ל־520 מיליון דולר. ביוני 2022 פרימיטר 81 הפכה ליוניקורן - חברה פרטית בשווי של לפחות מיליארד דולר - כשגייסה לפי שווי של מיליארד דולר "אחרי הכסף". הרכישה כעת על־ידי צ'ק פוינט חותכת את שווי החברה בכחצי מכך.

 

מי שיכול להיות מרוצה מהעסקה הם המשקיעים שנכנסו בגיוסים המוקדמים יותר, למעט הגיוס האחרון של 2022, ובראשם חברת ספרינג ונצ'רס (הנסחרת בת"א) שבשליטת אביב רפואה. החברה מחזיקה ב־5.8% ממניות פרימיטר 81, שעבורן היא תקבל 25.5 מיליון דולר, ועוד מענק מכירה בסך 800 אלף דולר מפרימיטר 81. אומנם מדובר על ירידה ביחס לשווי ההוגן של החברה בדוחות ספרינג ל־2022, אך עדיין זהו אקזיט מוצלח: ספרינג השקיעה בפרימיטר בסך־הכול 3 מיליון דולר, סכום שאותו כבר קיבלה במימושים קודמים, והיא תמכור את המניות בתשואה של כמעט פי 10.

גופים אחרים שייהנו מתשואה חיובית הם קרן אינסייט, שהובילה סבב גיוס לפי שווי של 200 מיליון דולר לפרימיטר ב־2020, ובהמשך הגדילה את החזקתה לפי שווי של 330 מיליון דולר לחברה. היא השתתפה גם בסבב האחרון ב־2022, אך לא הובילה אותו. גם Toba Capital יכולה להיות מרוצה, לאחר שנכנסה להשקעה בחברה עוד בסבב הראשון.

לעומת זאת, הקרנות B Capital (של אחד ממייסדי פייסבוק, אדוארדו סברין) ו־Entree (של אביעד אייל), נכנסו להשקעה בפרימיטר לפי שווי של מיליארד דולר, וכעת מוכרות את החזקותיהן בשווי של 490 מיליון דולר. קרן ION Crossover גם היא השקיעה בסבב האחרון, ולפי נתוני IVC נכנסה להשקעה בחברה מעט יותר מוקדם, לפי שווי של 600 מיליון דולר.

2 בעיות במומנטום העסקי של פרימיטר 81?

האנליסטים של ג'פריס מעריכים שרוב לקוחות פרימיטר 81 הם עסקים קטנים ובינוניים, כך שאין חפיפה עם עסקי צ'ק פוינט, והעסקה תתרום לצמיחה ולהכנסות הרוכשת, ובטווח הקצר תפגע במידה מסוימת ברווחיה. לפי ג'פריס, "צ'ק פוינט משלמת על פרימיטר 81 סך של 490 מיליון דולר במזומן, דיסקאונט של 51% על השווי בגיוס האחרון ב־2022. על פניו, זאת נראית מציאה לצ'ק פוינט, אך זה גם יכול להעלות שאלות סביב המומנטום העסקי". עם זאת בג'פריס מעריכים שעם כוח מכירות גדול שיש לחברה, היא תוכל להאיץ את ההפצה והצמיחה של עסקי פרימיטר.

3 הרכישה הגדולה ביותר של צ'ק פוינט

גם באופנהיימר מתייחסים לעסקה, ולדבריהם ההיגיון שעומד מאחוריה הוא ניסיון של צ'ק פוינט לחדור לשוק ה־SSE, הנשלט על־ידי החברות פאלו אלטו, פורטינט ו־Zscaler, בעוד שלצ'ק פוינט יש בו נוכחות מינורית. להערכתם, שוק ה־SSE תחרותי מאוד, עם חסרונות יחסיים לצ'ק פוינט, אם כי סיכוני האינטגרציה ברכישה נמוכים.

באופנהיימר מציינים גם שזו הרכישה הגדולה ביותר של צ'ק פוינט זה כמעט 20 שנה. אגב, כל הרכישות שביצעה צ'ק פוינט בשנים האחרונות היו בישראל. ב־2018 צ'ק פוינט רכשה את Dome9 מתחום אבטחת הענן תמורת 175 מיליון דולר, ושנה לאחר מכן נרכשה Protego בכ־40 מיליון דולר, להרחבת פעילות צ'ק פוינט באפליקציות ענן חסרות שרת.

ב־2020 צ'ק פוינט שילמה כ־30 מיליון דולר עבור אודו סקיוריטי, שפיתחה פתרון המאפשר חיבור מאובטח מרחוק לשירותים ארגוניים. כעבור כשנה הגיעה רכישה גדולה יותר, של עב־ענן שפיתחה טכנולוגיה מבוססת בינה מלאכותית לחסימה בענן של מיילים המכילים לינקים זדוניים, עליה שילמה צ'ק פוינט כ־234 מיליון דולר. בתחילת 2022, צ'ק פוינט רכשה את ספקטרל, שמפתחת סורק שמזהה טעויות ובעיות אבטחה עוד בשלב הפיתוח, ב־60 מיליון דולר.

4 מה בעצם צ'ק פוינט עושה בכל הכסף שיש לה?

בסוף הרבעון השני היו לצ'ק פוינט בקופה 3.5 מיליארד דולר, המהווים מעל חמישית משווי השוק שלה בנאסד"ק. בשנים האחרונות, הסכומים הגדולים שצ'ק פוינט הוציאה היו לרכישת מניות של עצמה. מדי רבעון היא רוכשת ממניותיה תמורת 325 מיליון דולר, כחלק מתוכנית שהוארכה לאחרונה בעוד 2 מיליארד דולר בפברואר האחרון. מתחילת שנות ה־2000, אז צ'ק פוינט התחילה לרכוש מניות של עצמה, היא רכשה מניות תמורת למעלה מ־13 מיליארד דולר. לשם השוואה, שווי השוק של החברה היום הוא כ־15.8 מיליארד דולר.