קרב בלימה על הרובל: הריבית ברוסיה עולה מ-8.5% ל-12%

מדובר בהעלאת ריבית שנייה ברציפות - והחדה ביותר מאז פלישת רוסיה לאוקראינה בפברואר 2022 • מהבוקר, הרובל כבר זינק מכ-95.3 לדולר ל-98.2, וזאת לאחר שאתמול כבר חצה את רף ה-100

שטרות רובל רוסי / צילום: Shutterstock
שטרות רובל רוסי / צילום: Shutterstock

מוסקבה בקרב בלימה על הרובל: הבנק המרכזי הרוסי הודיע היום (ג') על החלטתו להעלות את הריבית מ-8.5% ל-12%. זו אומנם העלאת ריבית שנייה ברציפות, אבל היא החדה ביותר מאז פלישת רוסיה לאוקראינה בפברואר 2022. 

הוא היה המיליארדר הכי אגרסיבי בוול סטריט. עכשיו האימפריה שלו בסכנה 
פוטין מצא דרך עוקפת סנקציות כדי להמשיך לסחור עם אירופה 

מהבוקר, הרובל כבר זינק מכ-95.3 לדולר ל-98.2, וזאת לאחר שאתמול (ב') כבר חצה את רף ה-100 - לראשונה מאז מרץ אשתקד. למעשה, רובל הוא בין שלושת המטבעות בעלי הביצועים הגרועים ביותר בשנה האחרונה מול הדולר, עם שחיקה של 22%. "הצעד נועד להגביל את סכנות התייצבות המחירים", נמסר מטעם הבנק המרכזי הרוסי.

מי שלא חיכה להחלטת הריבית הוא מקסים אורשקין, יועצו הכלכלי של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שבמאמר לסוכנות החדשות הממשלתית "טאס" תלה את האחריות בשחיקת הרובל והאצת האינפלציה ב"מדיניות המוניטרית הרופפת". מדובר במסר ישיר, כמובן, לנגידה אלבירה נביאולינה - אף שברור כי הגורם הבכיר למצב הוא הנשיא פוטין. סוגיה נוספת שממחיש המאמר של אורשקין הוא האמון בנתונים שזורמים ממוסקבה.

"ציפיות האינפלציה עלו", מודים בבנק המרכזי הרוסי. "מגמות הביקוש המקומי ושחיקת הרובל מתחילת 2023 מגבירים משמעותית הסיכונים הפרו-אינפלציוניים". בעת שלפי נתוני הבנק המרכזי הרוסי, קצב האינפלציה השנתי עומד על 3.6% - לפי הערכת הכלכלן הנודע סטיב האנקה, נתוני האמת עומדים על 59%.

הנתונים של האנקה מעמידים את רוסיה במקום העשירי בשיעורי האינפלציה האמיתיים לתפיסתו, וכך מוסקבה עוקפת אפילו את טורקיה שעד לפני חודשים ספורים הייתה במקום גבוה יותר. יתרה מכך, הפער בין רוסיה לבין איראן, עם 65%, כבר זניח.