הסיפור המוזר על הפגישות ש"נעלמו" מהיומן של יו"ר החברה הממשלתית

יומנו של יו"ר נגה סמי תורג'מן נחשף במסגרת בקשת חופש מידע, אך התברר כי פגישות מסוימות לא הופיעו בו: מארוחה עם בכיר בענף האנרגיה ועד לביקורים של אנשי צבא • עתירה שמתנהלת בימים אלה חושפת פרטים על היעדר ביקורת פנימית בחברה • נגה: לומדים את העתירה

סמי תורג'מן, יו''ר חברת נגה והפגישות שנעלמו / איור: גיל ג'יבלי צילומים: רפי קוץ, מארק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט,יוסי וייס, חברת החשמל
סמי תורג'מן, יו''ר חברת נגה והפגישות שנעלמו / איור: גיל ג'יבלי צילומים: רפי קוץ, מארק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט,יוסי וייס, חברת החשמל

ביום רביעי האחרון נערך טקס חגיגי בתחנת הכוח רוטנברג באשקלון, להשקת הזרמת הגז הטבעי לתחנה שהתבססה עד כה על שריפת פחם מזהם. שר האנרגיה ישראל כ"ץ ומנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר הצטלמו אוחזים בידית הברז, כביכול פותחים את זרם הגז מהצינורות אל מערכת ייצור החשמל.

"ואז מערכת החשמל התחילה לקרוס": מנכ"ל נגה מספק תחזית עגומה לעתיד המשק הישראלי | ראיון  
ליטר דלק בכ־8 שקלים או אובדן של מיליארדים: דילמה באוצר סביב סבסוד הבלו | ניתוח

אלא שבפועל היה מדובר בהצגה. גז לא זרם במלוא העוצמה בצינורות, כפי שהופתע לגלות כ"ץ רק במהלך האירוע. מדוע? בכירים בחברת החשמל הטילו את האחריות על נגה, החברה הממשלתית לניהול מערכת החשמל. "נגה לא אישרו בגלל גל החום המתוכנן", הם טענו.

אחרי שכבר התעכבו ביותר משנה בהסבת יחידת הכוח הראשונה ברוטנברג לגז טבעי, בחברת החשמל לא רצו לדחות את הטקס עוד רגע אחד. ל"חניכת" הגז הטבעי ברוטנברג הגיעו נציגים רבים מכל קצוות ענף האנרגיה, למעט אנשי נגה שנעדרו. בחברת החשמל הזמינו את בכירי נגה בהתראה קצרה במיוחד, ערב האירוע. הטקס, שאמור היה להיות תצוגת תכלית של ענף האנרגיה, הפך להצצה אל המאבקים הפנימיים בין הגורמים הממשלתיים שאמורים לשתף פעולה לאספקת החשמל התקינה.

עתירה מנהלית שהוגשה בשבוע שעבר נגד נגה חושפת פרטים מעוררי תמיהה על ההתנהלות בחברה. את העתירה הגיש עו"ד אלעד מן, יועמ"ש עמותת "הצלחה" לבית המשפט המחוזי בחיפה, בבקשה להורות לנגה למסור על פי חוק חופש המידע נתונים אודות פגישות "נעלמות" שקיים יו"ר החברה סמי תורג'מן, היקף המשרה שלו, תפקוד הביקורת הפנימית בחברה ועוד.

עמותת הצלחה כבר פנתה בפברואר האחרון לנגה כדי לבקש את יומני הפגישות של תורג'מן ושל מנכ"ל החברה, שאול גולדשטיין. ואכן, חודש לאחר מכן נמסרו היומנים. בלו"ז המדווח של תורג'מן, שחולש על התקופה שבין ינואר אשתקד לפברואר השנה, מתועדות פגישות עם דמויות מוכרות רבות.

ביניהן, פגישה ביוני 2022 עם שר האוצר לשעבר, משה כחלון, שלושה ימים בלבד לאחר שהתפטר מתפקידו כיו"ר יונט קרדיט, בצל הפרשה בה נעלמו צ'קים ומיליארדי שקלים ממאזן חברת האשראי החוץ־בנקאית.

להבדיל, תורג'מן, שהוא אלוף במיל', אירח פעמים רבות אנשי צבא בכירים בולטים, בהם צמד הרמטכ"לים לשעבר, גבי אשכנזי וגדי אייזנקוט, שהגיעו ביחד ולחוד. תורג'מן כיהן לצדם במטה הכללי כאלוף פיקוד דרום לפני עשור.

הפגישה שמעוררת תהיות

הפגישות המופיעות ביומן מעניינות, אבל מסקרנות במיוחד הן אלה שקיים תורג'מן ומשום מה לא נמצא להן זכר ביומן. בכתב העתירה מצורפת תכתובת בין עו''ד מן לבין נגה, לאחר שהתברר לו כי היומנים שהועברו לידיו הם חלקיים בלבד. הוא הביא דוגמה בולטת: "למרשתי ידוע על פגישה שקיים היו"ר ביום ה־10.1.2023 במסעדת מיטבר, עם מר אורי אדלסבורג, שאינה מופיעה ברישומי היומן".

היעדר ציון הפגישה הזו מעורר תהיות. אדלטק בבעלות אדלסבורג היא יצרנית חשמל משמעותית בישראל. ב־2020, למשל, רכשה בצוותא עם שיכון ובינוי את תחנת הכוח רמת חובב מחברת החשמל תמורת 4.25 מיליארד שקל. אדלסבורג הוא גם אחד מבעלי המניות בתחנת הכוח דוראד (18.75%), שסכסוך ביניהם הוליד לפני כחודש פסק בוררות, הקובע כי אדלסבורג והשותפה הטורקית זורלו יצטרכו להחזיר לקופת דוראד כחצי מיליארד שקל.

באדלטק לא מכחישים את קיום הפגישה: "סמי תורג’מן ונגה אינם הרגולטור של אדלטק", הגיבו לפניית גלובס, "מר אדלסבורג מקיים כעניין שבשגרה מפגשים עם גורמים רבים במשק החשמל".

הקשר לתחנת כוח אשכול

לפי גורמים המצויים בפרטים, תורג'מן ערך פגישות נוספות רבות עם אנשי צבא בכירים במשרדי נגה, שלא דווחו ביומן. מן ביקש פירוט מלא של הפגישות שקיים תורג'מן במשרדי נגה עם קצינים בכירים בעבר ובהווה. "ככל שפגישות אלו אינן נוגעות לתפקידו של היו"ר בחברה, אנא הבהירו מדוע התקיימו במתקני החברה", ביקש - ולא נענה.

מדוע למעשה צריך הציבור להתעניין במה שמופיע (ובמה שלא מופיע) ביומנים של סמי תורג'מן? הממשלה הקימה את נגה לפני כשנה וחצי ותלתה בה תקוות גדולות. החברה אמורה הייתה להפוך לספינת הדגל של הרפורמה במשק החשמל, שתחליף את חברת החשמל בניהול המערכת הארצית, תוביל את פיתוחה ותדאג לאספקת חשמל סדירה לכל מקום בישראל. בפועל, החברה מתמודדת עם קשיים מאז הקמתה וסופגת ביקורת לא פעם מהגופים שעמם היא עובדת.

המחשה לחשיבות ניהול מסודר של מערכת החשמל התקבלה ביום שישי, 2 ביוני, עת כ־300 אלף בתי אב נותקו מהרשת בהפסקת חשמל חריגה בהיקפה, שנגרמה ביום שהעומס היה נמוך יחסית - מה שמעיד על כמה הפסקת החשמל הנרחבת ההיא הייתה מיותרת אם היה תכנון מסודר יותר.

לעיתים, לא נשמרה הפרדה מלאה בין הפגישות עם החברים הוותיקים מצה"ל והפגישות המקצועיות בענייני משק החשמל. מבין 4 פגישות שקיים תורג'מן עם אבי בניהו - דובר צה"ל בעברו שהפך מאז ליועץ תקשורת בכיר - בולטת אחת שמופיעה תחת הכותרת "אבי בניהו+OPC", והתקיימה בהרצליה התקיימה ב־9 במאי אשתקד.

יש מי שמעלים את השאלה האם נוצלה ההיכרות המוקדמת בין השניים כדי לקדם אינטרסים של OPC אנרגיה, חברה שמפעילה תחנות כוח שנמצאות תחת הבקרה של נגה. קבוצת OPC שבשליטת עידן עופר היא גם אחת משתי המתמודדות העיקריות במכרז התקוע למכירת תחנת הכוח אשכול.

המתחרה השנייה היא קבוצת דליה אנרגיה. במסגרת יומנו של תורג'מן, ניתן גם לראות כי קיים שלוש שיחות טלפון ופגישה אחת עם עלי ברנע, שותף בחירם־אפסילון, שמחזיקה 25.66% מההון בדליה אנרגיה. החברה שתופסת את הכותרות בימים אלה בשל מעורבותה במכרז, לאחר שנסוגה מהצעתה הראשונית האסטרונומית בסך כ־12 מיליארד שקל, קיימה איתו פגישה ב־16 באוגוסט אשתקד בנושא "תחנות כוח חדשות". 45 דקות בלבד לאחר מכן - קיים תורג'מן ישיבה עם סמנכ"לים בנגה אודות "משמעויות המכרז באשכול". אותו מכרז - שכולל הקמת תחנה חדשה במתחם אשכול - לא מוזכר קודם לכן או לאחר מכן ביומן הישיבות.

בד בבד, תורג'מן קיים לא פחות מעשר פגישות עם בכירים במוטורולה. מתוכן, שש פגישות מצויינות מיומנו מתקופה זו עם "מייקה ר' חטיבה בטחונית מוטורולה", כשהכוונה ככל הנראה מאיר (מייקה) מסטאי, ראש חטיבת התקשוב והסייבר הביטחוני של מוטורולה. פגישות נוספות התקיימו עם מנכ"ל מוטורולה אברהם בן דוד.

היעדר ביקורת פנימית

רשות החברות הממשלתיות צמצמה בתחילת השנה שעברה את אחוזי המשרה של היו"ר תורג'מן מ־100% ל־50%. העתירה מזכירה כי לפי חוזר הרשות, גם פעילות הלשכה של היו"ר הייתה אמורה בהתאם לרדת לחצי משרה - ומרמזת שתנאי הלשכה של תורג'מן לא הוגבלו כנדרש.

בחברה כמו נגה, שעל בעיות הניהול בה כבר כתבנו בעבר, מתבקשת נוכחות של ביקורת פנימית חזקה ועצמאית. ואולם, לפי העתירה, "לא נערכו דוחות ביקורת ב־2022". לפי טענות גורמים המכירים את הנעשה בחברה, החל מדצמבר 2022 לא כונסה ועדת הביקורת.

יועמ"ש "הצלחה" אלעד מן מסר כי "לאחר תקופה ארוכה של אי מענה והבטחות שווא לקבלת מידע נוסף על זה שכבר נמסר, לא היה מנוס מהגשת העתירה. כמו תמיד, במקרים של העדר מענה, עולה התהיה מה הסיבה לו ונוכח השאלות והנושאים שעלו בפניית ההמשך - ראוי לשאול האם מסירת המידע הייתה חושפת אי תקינויות שונות שהחברה או בעלי תפקיד בה, מבקשים להימנע מהן ומדיון ציבורי בהן".

מנגה נמסר בתגובה: "העתירה התקבלה במשרדי החברה בימים האחרונים, ואנו לומדים אותה. לעצם העניין, היינו בקשר רציף עם עמותת "הצלחה" ואף עדכנו אותם שנעביר התייחסות מסודרת. חבל שהיד קלה על ההדק בהגשת עתירות סרק, אבל אנו נגיב לעתירה בבית המשפט".