להיות שכיר ולעבוד במקביל כעצמאי - איך עושים את זה נכון?

יכולת התמרון בין עבודה שכירה ועצמאית שהופכת לנפוצה יותר, מביאה שכירים רבים להתמודד עם שאלות ומושגים • גלובס עושה סדר בפרטים

אילוסטרציה: Shutterstock
אילוסטרציה: Shutterstock

על "הפסקת הצהריים" של גלובס

בכל יום סביב השעה 13:00 נגיש לכם תכנים שיוכלו להעשיר, לסקרן ולעניין אתכם בזמן הפסקת הצהריים. הכתבות יתמקדו בעיקר בתחומי הנדל"ן, טכנולוגיה וקריירה. מקווים שתהנו

שוק העבודה משתנה ומתחדש כל הזמן, ולאחרונה נראית מגמה ברורה של עלייה בכמות העובדים אשר משלבים עבודה שכירה ועצמאית, המעידה על אופיו המתגמש של השוק. ראיה לכך ניתן למצוא בדוח התעסוקה של משרד העבודה לשנת 2022 לפיו 40% מהעובדים הנחשבים עצמאים משלבים יחד עבודה שכירה ועיסוק עצמאי. זאת לאחר שבשני העשורים האחרונים חלקם של עובדים אלו גדל בכ-50%.

המיומנות שתעזור לכם להתקדם לתפקידים בכירים יותר
עומדים לחתום על חוזה עבודה חדש? אל תוותרו על הסעיפים האלו

האם כל אחד יכול להיות גם שכיר וגם עצמאי?

כפי שמסביר דיקן בית הספר לחשבונאות המסלול האקדמי המכללה למינהל רו"ח ועו"ד אלי אור, מבחינת רשויות המס אין מגבלה על עובד שכיר אשר מבקש לבצע עבודה באופן עצמאי. לדבריו, "מבחינת רשות המסים אין כל מניעה לפתוח תיק עצמאי, כל עוד תדווח על ההכנסות שלך כחוק". עם זאת, מסביר אור כי קיימות מגבלות מסוימות על עובדים בשרות הציבורי לפעול גם כעצמאיים ללא היתר ייחודי.

עו"ד ורד ארד-דוד, שותפה במשרד גדעון רובין ושות' המתמחה בדיני עבודה, מוסיפה: "על כל עובד לבדוק האם עליו לקבל אישור ממעסיקו על כך. במקרה הפשוט של עובדי מדינה, הוראות התקשי"ר מסדירות את התנאים, הסייגים והמגבלות הכרוכים בהליך הגשת בקשה להיתר עבודה פרטית. לעומת זאת, בסקטור הפרטי, מדובר בתחום אפור. מעסיקים רבים נוטים להגן על עצמם באמצעות הוראה חוזית האוסרת, (או לחילופין מגבילה), ביצוע עבודה פרטית.

"עם זאת, בהיעדר הוראה מפורשת בהסכם האישי, הדברים הופכים מורכבים יותר ומכאן הצורך בנקיטת משנה זהירות שעיקרו - הימנעות מירבית מפגיעה בעבודה השוטפת ובחובות המוטלות על העובד מכוח היותו שכיר".

למה צריך לשים לב בחוזה העבודה כדי לשלב בין משרות כחוק?

מלבד הצורך לבדוק האם חוזה העבודה מגביל עבודה עצמאית במקביל לעבודה כשכיר, לדבריה של ארד-דוד, יש לבדוק האם העבודה העצמאית עלולה להיתפס כעסק מתחרה. לדבריה, "הדברים מקבלים משנה תוקף, שעה שמדובר בעיסוק עצמאי שיכול להיתפס כעסק מתחרה, הנגוע בניגוד עניינים, במיוחד כשמדובר בביצוע עבודה פרטית בזמן או בשטח המעסיק, תוך שימוש בציוד ובכלים של המעסיק".

כפי שמסבירה ארד-דוד, חשוב להיזהר: "הדבר יכול להוליד סכסוך משפטי והמעסיק יכול לטעון להפרת חובת הנאמנות או במקרים חמורים הדברים יעלו כעבירת משמעת חמורה שעלולה להוות עבור המעסיק הצדקה לפיטורים תוך שלילת פיצוים ושלילת מתן הודעה מוקדמת".

"שנית, יש להתייחס לשכר ולתנאים סוציאליים ולכן חשוב להכיר את ההבדלים בכל הנוגע לזכויות, תשלומים והחזרים. לכן, חשוב לבצע בדיקה מקיפה לצורך הבנת השווי הכולל של רכיבי השכר כשכיר לצד עצמאי. לדוגמה, על פי הדין, בזמן חופשת מחלה העובד השכיר אינו רשאי לעבוד כעצמאי - זאת מכוח הצגת תעודת המחלה הקובעת היעדר כשירות לביצוע עבודה. ככל שתבוצע עבודה פרטית בזמן המחלה והדבר מתגלה למעסיק, אין הוא מחויב לשלם לעובד דמי מחלה בגין היעדרותו".

מה צריך לקחת בחשבון כאשר משלבים בין משרת שכיר לעצמאי?

לדבריו של אור, יש מספר דברים שצריך לקחת בחשבון עם שילוב משרת שכיר ועצמאי:

1. להקפיד לדווח לרשויות המס את הדיווחים השוטפים והשנתיים. רשות המסים תבקש בשלב ראשוני הצהרת הון שבה תדרוש שיקוף כל הנכסים וההתחייבויות של העובד שמעוניין לעסוק גם כעצמאי. סוג העסק הבסיסי הינו עוסק פטור (הכנסות עד 100 אלף שקל לשנה). עוסק פטור יידרש לדווח על הכנסות מדי שנה הן למע"מ והן למס הכנסה, ויוכל להיעזר ברואה חשבון או יועץ מס בעלות נמוכה יחסית. עוסק מורשה (הכנסות שנתיות מעל 100 אלף שקל) מחויב בסיוע של איש מקצוע לאורך כל השנה.

2. שכיר מנצל את שיעורי המס הנמוכים בעבודתו, לכן העבודה כעצמאי מהווה תוספת בעלת שיעורי מס גבוהים יותר. יש לעשות תחשיב ולבדוק האם גובה המסים שישלם כעצמאי ישאיר לו סכום מספק. לרוב, ככל שההכנסה של השכיר נמוכה יותר יש לו מוטיבציה לפעול גם כעצמאי, כיוון שגם אחוז המסים נגבה בהתאם לגובה ההכנסה.
צריך לקחת בחשבון את הביטוח הלאומי - כשיש רווח כעצמאי, ביטוח לאומי רוצה את חלקו.

3. עצמאי נדרש לרשום כל הכנסה ולהפיק קבלות ולכן יש להקפיד על כך בזמן אמת.

ארד דוד, טוענת שעוד בטרם ההחלטה על שילוב עבודה עצמאית ושכירה, יש לעשות בדיקה מקדימה האם הדבר משתלם. לדבריה, "ככל שאתם מבקשים לשלב עבודה נוספת, בדקו מה יותר נכון ומשתלם בנסיבות שבפניכם - האם ביצוע שעות נוספות כשכיר (ככל שנחוץ ואפשרי), או שמא ביצוע עבודה פרטית לאחר שעות העבודה היא העדיפה.

בעידן פוסט הקורונה בו אנו מצויים, בהחלט ניתן לומר כי ככל שמקום העבודה כשכיר מתאפיין בחוסר יציבות והיעדר ביטחון תעסוקתי, פיתוח וקידום עבודה עצמאית יכולים להיות פתרון ראוי וחכם. מאידך, יש לקחת בחשבון כי בתחומים מסוימים קיימת רתיעה אצל מעסיקים להעסיק עובדים עצמאיים כשכירים, בשל החשש שהדבר יפגע בתפקודם ומחויבותם לעסק. גם במקרים אלו, ניתן ואף רצוי להסדיר ולעגן הוראות מתאימות בהסכם העבודה".

אילו טעויות עושים שכירים שעובדים גם כעצמאים?

לדבריו של רו"ח אור, אלו הטעויות הנפוצות ביותר בקרב שכירים שעובדים מהצד כעצמאים:

1. לא מוציאים קבלה באופן מיידי: "ברגע שעצמאי לא מדווח על הכנסה בזמן שהוא מקבל אותה, הוא מסתכן בפסילת ספרים ובעברה פלילית. פעמים רבות העצמאים הקטנים מפספסים את הרישום ולכן לא מדווחים על ההכנסות במלואן, דבר שעלול להביא לסנקציות", אומר אור. לדבריו, אפליקציות התשלום כגון ביט ופייבוקס אמנם ייעלו את תהליך התשלום, אך הביאו אנשים רבים לשכוח להוציא קבלות מיד עם קבלת התשלום, ובכך לשכוח או להימנע מלדווח על ההכנסות.

2. לא נעזרים באיש מקצוע: "היום הכל מתוקשב, ברגע שנעזרים ביועץ מס או רואה חשבון שכיר שעובד כעצמאי לא חייב לפגוש את רשות המסים ויכול להימנע מבירוקרטיה. רשויות המס מאוד נגישות בטיפול בתיקים האלה, אך אדם שלא בקיא בתחום עלול לטעות בדיווח לרשות המסים, מה שעלול להביא לעיקולים ולאכיפה מוגברת כנגדו ע"י רשות המיסים שלא לצורך".

3. אי הגשת הוצאות מוכרות: עצמאי יכול לנכות מההכנסות שלו הוצאות הכרוכות בהפעלת עסקו, ובכך להפחית את המס שיש לשלם כעצמאי באופן מהותי.

4. שוכחים לסגור את התיק עם סיום הפעילות: לעיתים עצמאים מחליטים להפסיק את הפעילות מבלי לסגור את התיקים, דבר שעלול להביא את רשויות המס להפעיל סנקציות כנגדם, בגין הפסקת הדיווחים. מי שלא דואג לכך ימצא את עצמו מתמודד עם סנקציות קשות מצד רשות המסים אחרי זמן מסוים.