דוח העושר: ההון הממוצע בישראל ירד לכ-235 אלף דולר לאדם

ההון הממוצע בידי אנשים בוגרים בישראל הצטמצם בכ-24 אלף דולר, וכעת עומד על כ-235 אלף דולר לאדם בוגר, לפי דוח משותף של UBS וקרדיט סוויס • עוד לפי הדוח, סך העושר העולמי הצטמק לראשונה מאז המשבר הכלכלי העולמי ב-2008, וירד ב-2.4%

דוח העושר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
דוח העושר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ההון הממוצע בידי אנשים בוגרים בישראל הצטמצם ביחס לשנה הקודמת, 2021,  בכ-24 אלף דולר, וכעת עומד על כ-235 אלף דולר לאדם בוגר, כך עולה מדוח ההון העולמי של UBS וקרדיט סוויס שהתפרסם היום (ד').

שאלות ותשובות | סערה בשוק המט"ח: האם הדולר בדרך ל-4 שקלים?
הצמיחה בישראל עומדת בתחזיות, אבל הציבור מהדק את החגורה ברכישת בגדים ומכוניות

ירידה זו אינה רק אבסולוטית, אלא גם יחסית: בשנה שעברה שנסקרה (2021) ישראל הייתה במקום ה-16 בהון הממוצע, וכעת ירדנו למקום ה-19. עם זאת, ישראל עדיין נמצאת ב-20 המקומות הגבוהים ביותר במדד ההון הממוצע שמצוינים במפורש בדוח. במדד ההון החציוני, לעומת זאת, גם השנה וגם בשנה שעברה ישראל לא הגיעה לאחד מ-20 המקומות הראשונים.

הדוח יוצא השנה בפעם הראשונה כשיתוף פעולה בין הבנקים UBS וקרדיט סוויס (השוויצרי גם כן). לאחר שבחודש יוני רכש UBS את קרדיט סוויס בעקבות קריסתו, ובתיווך וסיוע של ממשלת שוויץ.

על פי הדוח, סך העושר העולמי הצטמק לראשונה מאז המשבר הכלכלי העולמי ב-2008, וירד ב-2.4%. זאת כאשר "חלק ניכר מהיחידה מגיעה מייסוף הדולר האמריקאי ביחס למטבעות רבים אחרים". על פי הדוח, אילו שערי המטבעות לא היו משתנים, ההון העולמי בכלל היה עולה ב-3.4%.

בעוד שאין בדוח מידע ספציפי לגבי סיבת הצטמקות ההון בישראל, נראה שההיחלשות הניכרת של השקל ביחס לדולר - היא חלק ניכר מהסיבה. הירידה בהון בישראל ניכרת במיוחד, ועומדת על כ-9% במונחים דולריים.

בתחזית לעתיד, קרדיט סוויס מעט יותר אופטימיים, וחוזים שההון העולמי יצמח ב-38% עד 2027, זאת בשל צמיחה של מדינות בעלות הכנסה בינונית.