בלי פיצוי: נדחתה תביעת ענק של עסקים בירושלים בשל עבודות הרכבת הקלה

תביעת ענק של 30 עסקים ברחוב יפו בירושלים, שביקשו פיצוי של 35 מיליון שקל על הנזק שנגרמו להם מבניית הרכבת הקלה בעיר, נדחתה • השופטת חיה זנדברג קבעה כי לא הייתה התרשלות מצד העירייה והמדינה בביצוע העבודות, וכי אין עילות שמזכות את התובעים בפיצוי

הרכבת הקלה בירושלים / צילום: כפיר הרכבת הקלה ירושלים
הרכבת הקלה בירושלים / צילום: כפיר הרכבת הקלה ירושלים

בשבוע בו הושקה הרכבת הקלה בתל אביב, ורחוב אלנבי נסגר לבניית קו נוסף, בית המשפט בירושלים דחה אחרי תשע שנים תביעת ענק של 30 עסקים ברחוב יפו בירושלים, שביקשו פיצוי של 35 מיליון שקל על הנזק שנגרמו להם מבניית הרכבת הקלה. התביעה הוגשה נגד משרד האוצר, משרד התחבורה, עיריית ירושלים, העמותה לתכנון ושימור אורבני, והזכיינית סיטיפס שקיבלה זיכיון להקים ולהפעיל את הקו. לאחר למעלה מתשע שנים, עשרות ישיבות ואלפי עמודי פרוטוקול, החליטה שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים חיה זנדברג, בפסק דין המשתרע על פני 97 עמודים, לדחות את התביעות.

מתווכים שתבעו את שגרירות סין גילו שלא כדאי לגרור דיפלומטים לבית משפט | בלעדי
העליון קבע: כך יתחלק מעתה הרכוש של ידועים בציבור

התביעות עסקו בפגיעה בהכנסות של העסקים במהלך תקופת העבודות 2008-2011 להקמת הקו האדום של הרכבת הקלה ברחובות יפו והרצל בירושלים. הקו החל לפעול ולהסיע נוסעים באוגוסט 2011. התובעים הם סוחרים ובעלי עסקים ברחוב יפו ותחנת דלק ברחוב סמוך לשדרות הרצל.

השופטת קבעה כי לא הייתה התרשלות מצד העירייה והמדינה בביצוע העבודות, כי ואין עילות שמזכות את התובעים בפיצוי. בנוסף, נקבע כי לא הוכחו הנזקים להם טענו.

"לא הוצגה בפניי ראיה לקיומה של התחייבות מצד הנתבעות כלפי התובעים, שהיא מחייבת מבחינה משפטית בעניין משך ביצוע עבודות רכבת הקלה ובעניין מועד סיומן, ודין טענות התובעים בעניין זה להידחות", נקבע תוך דחיית העילה הנוגעת למשך ביצוע העבודות.

כמו כן, נטען כי השינויים שנעשו במערך התחבורה הציבורית בזמן העבודות נעשו בצורה רשלנית, הביאו להרחקת קונים מעסקם והסבו להם נזק כבד. גם לגבי טענה זו נקבע כי לא הוכחה הפרת התחייבות חוזית או אחרת לגבי שינוי תנועת התחבורה. הסוחרים ביקשו לתמוך את עמדתם בחקיקה בעקבות משבר הקורונה לסיוע למענקים, אך גם טענה זו נדחתה.

משרד התחבורה והאוצר יוצגו על-ידי עו"ד נחמה ברוק שקי מפרקליטות מחוז ירושלים. עיריית ירושלים יוצגה על-ידי נחמה ברוק שקי, סיטיפס יוצגה על-ידי עוה"ד רוני ליבסטר, דנה ברנס-אשד וטלאור ערד ממשרד הרצוג. העמותה לתכנון פיתוח ושימור אורבני יוצגו על-ידי עוה"ד אמיר קדרי, עדי ברינה ויעל פטובי.