בג"ץ דחה את בקשת הממשלה לדחות את מועד הדיון על ביטול עילת הסבירות

הממשלה ביקשה לדחות את הדיון בשלושה שבועות, בנימוק שלא ניתן פרק זמן להיערכות מספקת נוכח עומק הסוגיות והשלכותיהן • נשיאת העליון אסתר חיות: "בהינתן ההרכב המורחב שנקבע ונוכח אילוצי היומן, לא ניתן להיעתר לבקשה" • הדיון יתקיים כמתוכנן ב-12 בספטמבר

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90
נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, דחתה היום (ג') את בקשת הממשלה לדחות את מועד הדיון בעתירות נגד החוק לביטול עילת הסבירות. "בהינתן ההרכב המורחב שנקבע ונוכח אילוצי היומן, לא ניתן להיעתר לבקשה", קבעה. שעת הדיון הוקדמה ל-08:30 ב-12 בספטמבר. 

"פער בעמדות": יריב לוין ייוצג באופן פרטי בעתירות לביטול עילת הסבירות 
העליון לכנסת ולממשלה: נמקו למה לא להתערב בחוק לצמצום עילת הסבירות 
בג"ץ ידון בביטול עילת הסבירות: מה המשמעות של הרכב של 15 שופטים?

את הבקשה הגיש עו"ד אילן בומבך, המייצג את הממשלה ואת השר יריב לוין באופן פרטי, לאחר שניתן לכך אישור היועצת המשפטית לממשלה. בומבך ביקש לדחות את הדיון בשלושה שבועות, בנימוק שלא ניתן פרק זמן להיערכות מספקת לקראת הדיון נוכח עומק הסוגיות והשלכותיהן.

"העתירות מערבות עניינים היסטוריים, תורת משפטיים ודוקטרינרים בהיקף עצום, וככל הנראה חסר תקדים בהיסטוריה של בג"ץ ושל הרשויות האחרות. ספק אם יש להם תקדים בעולם המערבי כולו", נטען בבקשה. "תצהיר התשובה הנדרש ממוען ללא פחות מ-8 עתירות. בתוך כל עתירה מדובר בהיקף רחב מאוד של טיעונים ובכמות עמודים וחומרים נרחבת מאוד. על כך נוסיף כי ההשלכות של תוצאות ההליך הן הרות-גורל ומרחיקות לכת. העתירות מבקשות לשנות יסודות של המשפט החוקתי הישראלי, במהלך חסר תקדים בעולם המערבי". 

שני שלבים 

עתירה לבג"ץ כוללת שני שלבים - דיון בבקשה להוציא צו על-תנאי ולחייב את הממשלה להשיב. ואם ניתן צו על-תנאי - החלטת בג"ץ אם להתערב בפעולת הממשלה. במקרה הנוכחי, בג"ץ החליט לדון בעתירות כאילו ניתן צו על-תנאי מטעמי יעילות, וקבע דיון בתוך מספר שבועות. הממשלה טוענת כי החלטה זו "יש כדי להעצים עד מאוד את העומס הבלתי אפשרי על בא-כוח הממשלה, כאשר הח"מ נדרש להגיב למאות רבות של עמודי עתירות בתוך שבועיים".

ברקע הבקשה, פרישתה של נשיאת העליון חיות ב-16 לאוקטובר ושל השופטת ענת ברון ב-12 באוקטובר. שופט יכול לכתוב פסקי דין עד שלושה חודשים לאחר פרישתו, ולכן פסק הדין בעתירה יינתן עד ל-16 בינואר.

חיות קיבלה את בקשת הממשלה כי עמדת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה תוגש לפני עמדת הממשלה נוכח הפערים בין העמדות, והעובדה כי היועמ"שית לא מייצגת את הממשלה בהליך באופן חריג. כך, עמדת היועמ"שית תוגש ב-3 בספטמבר, ועמדת הממשלה תוגש ב-6 בספטמבר.