האם בתקופה האחרונה ישנה עלייה ניכרת בגיוס חרדים?

חבר הכנסת אלמוג כהן זיהה מגמה חדשה, אבל הנתונים מגיעים עד 2021, ולפיהם המגמה הפוכה • המשרוקית של גלובס

ח"כ אלמוג כהן, עוצמה יהודית (סדר יום, כאן ב', 6.8.23) / צילום: יוסי לוגסי פלשמן, ויקיפדיה
ח"כ אלמוג כהן, עוצמה יהודית (סדר יום, כאן ב', 6.8.23) / צילום: יוסי לוגסי פלשמן, ויקיפדיה

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

סוגיית גיוס החרדים חזרה בשבועות האחרונים לכותרות, על רקע מתיחות בתוך הקואליציה לגבי החקיקה בנושא שאמורה לעבור בקרוב. כשח"כ אלמוג כהן מעוצמה יהודית נשאל בכאן ב' האם ירגיש בנוח להצביע בעד חוק שיפטור את החרדים מגיוס הוא השיב שכרגע נוסח החוק עדיין לא ברור, והוסיף כי הוא "מזהה בתקופה האחרונה עלייה ניכרת בגיוס חרדים".

איזו עלייה בגיוס חרדים מזהה כהן? מטעמו הפנו אותנו לכתבה שפורסמה בכלכליסט במאי 2023 שכותרתה היא: "צה"ל חושף: רק 1,200 חרדים מתגייסים כל שנה". בגוף הידיעה נכתב כי "על פי הנתונים, צה"ל גייס בכל אחת מהשנים 2019 עד 2021 בין 10% ל-15% ממחזור בני ה-18 החרדים של אותה שנה. כך שלמעשה, גיוס החרדים דורך במקום כבר שלוש שנים, למרות עלייה שנתית של 4% בגודל המחזור". כלומר, העלייה היא במספר החרדים שמגיעים לגיל 18 בכל שנה, לא במספר המתגייסים.

למעשה, דבריו של כהן מאירים נקודה מעניינת אחרת. למרות שאנחנו נמצאים כבר בחציון השני של 2023, נתוני גיוס החרדים ל-2022 טרם פורסמו. בכתבה בנושא שפורסמה לאחרונה ב"הארץ" (לאחר דבריו של כהן), נכתב שעיכוב פרסום הנתונים הוא בניגוד לחוק שירות ביטחון, וכי גורמים בצה"ל מעריכים שב-2022 נרשמה ירידה קלה בנתון לעומת 2021. כלומר, גם ההערכה הלא רשמית הזאת סותרת את דברי כהן.

 

אז כהן לא היה יכול לזהות מגמה "בתקופה האחרונה" מכיוון שאין נתונים רשמיים. מה מספרים הנתונים שבכל זאת קיימים? לפי שנתון החברה החרדית 2022 של המכון הישראלי לדמוקרטיה, במגמת הגיוס של החרדים נרשמה עלייה בין השנים 2007 (290 מתגייסים) ל-2015 (2,145 מתגייסים). מאז, השיא לא שוחזר, ואנחנו במגמת ירידה, עם קפיצה מסוימת בשנת 2018. בכל מקרה, בשלוש השנים האחרונות שלגביהן יש נתונים (נתוני 2021 נמסרו לנו מדו"צ) המספרים הם נמוכים ודומים: בין 1,100 ל-1,200 מתגייסים בשנה. בדומה לנתון שמופיע בכותרת הכתבה שאליה הפנה אותנו כהן.

מטעמו של ח"כ כהן נמסר בתגובה כי הוא "אכן הוטעה בתום לב מהכתבה, אך אמירתו כי הוא מזהה עלייה באחוזי הגיוס עודנה שרירה וקיימת, ונגעה בפתיחת הפלוגה החדשה לאוכלוסייה החרדית במג"ב, שמתרחשת בימים אלו. במקביל מקודמות תוכניות נוספות לגיוס חרדים למשטרת ישראל וצה"ל". מדוברות מג"ב נמסר לנו בתגובה שהקמת הפלוגה נמצאת בבחינה, כך שלא ניתן לתת מספרים של ממש בעניינה. בנוסף, אפשר גם לציין למשל כי על פי דיווחים בתקשורת, לאחרונה החליטו בצה"ל לסגור את "הפלוגה החרדית" בגבעתי, על רקע ירידה במספר המתגייסים אליה.

בשורה התחתונה: דבריו של כהן לא נכונים. מאז השיא של 2015 מספר המתגייסים החרדים נמצא בירידה, כשבשלוש השנים האחרונות שלגביהן יש נתונים ישנה התייצבות על מספר נמוך של כ-1,200 מתגייסים בשנה. מדובר בירידה של כ-45% מהשיא, כשמספר החרדים בגיל גיוס עולה משנה לשנה.

תחקיר: אוריה בר-מאיר

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: אלמוג כהן

מפלגה: עוצמה יהודית

תוכנית: סדר יום, כאן ב'

תאריך: 6.8.23

ציטוט: "בתקופה האחרונה (ישנה) עלייה ניכרת בגיוס חרדים"

ציון: לא נכון

חה"כ אלמוג כהן התראיין לתוכנית "סדר יום" ברדיו כאן ב', ונשאל על-ידי המראיינת ליאת רגב אם הוא, כמי ששירת בכוחות הביטחון, ירגיש בנוח להצביע בעד חוק שיפטור את החרדים מגיוס. כהן השיב שכרגע לא ברור מה החוק, והוסיף: "הרצון לגייס את החרדים הוא חשוב, ואני מזהה בתקופה האחרונה עלייה ניכרת בגיוס חרדים, שזה חשוב בעיניי, אבל האמת גם צריכה להיאמר: הצבא לא צריך את החרדים".

מטעמו של כהן הפנו אותנו לכתבה בכלכליסט של שחר אילן, שפורסמה במאי 2023, בה נכתב: "על פי הנתונים, צה"ל גייס בכל אחת מהשנים 2019 עד 2021 בין 10% ל-15% ממחזור הגברים בני ה-18 החרדים של אותה שנה. כך שלמעשה, גיוס החרדים דורך במקום כבר שלוש שנים, למרות עלייה שנתית של 4% בגודל המחזור". ואולם, בשיחה עם אילן הוא הסביר שב"גודל המחזור" הכוונה אינה למתגייסים בפועל, אלא לבני ה-18 שיכולים להתגייס. כלומר, מספר בני ה-18 החרדים עולה ב-4% מדיי שנה, ולא מספר המתגייסים.

לפי שנתון החברה החרדית 2022 של המכון הישראלי לדמוקרטיה, הייתה עלייה משמעותית בין השנים 2007 (עם 290 מתגייסים לצבא) ועד 2015 (2,145 מתגייסים). לאחר מכן חלה ירידה חדה, שהביאה את מספר המתגייסים החרדים ל-1,374 ב-2017. ב-2018 (לפי השנתון של 2020) נראתה התאוששות, כשמספר המתגייסים קפץ ל-1988, אך ירד בחדות בחזרה ל-1,222 ב-2019. מאז נראה שיש מצב של סטגנציה: ב-2020 (השנה האחרונה לגביה יש נתונים בשנתון) התגייסו 1,193 חרדים, ודובר צה"ל מסר לנו שב-2021 התגייסו 1,185 חרדים. מדובר צה"ל נמסר לנו שעדיין אין נתונים ל-2022 או לחציון הראשון של 2023. כלומר, הנתונים הזמינים האחרונים מראים שמספר החרדים שמתגייסים לצה"ל לא עולה אלא יורד משנה לשנה, גם אם הירידה התמתנה.

למעשה, הנתונים לגבי שלוש השנים האחרונות, שמראים שאין עלייה, מופיעים גם בכתבה של אילן אליה הפנה אותנו כהן: "לפי צה"ל הוא גייס כל שנה 1,200 חרדים שעומדים בהגדרת חרדי על פי חוק (לימודים של שנתיים בישיבה קטנה, כלומר ישיבה חרדית בגילאי תיכון ללא לימודי ליבה). לטענת צה"ל הגדרה זו אינה מספקת. יחד עם ישיבות חדשות שלא מופיעות ברשימה המוכרת ומסגרות חרדיות שאינן ישיבות מדובר ב-1,700 לשנה. כיוון שגודל המחזור בני החרדים הוא 12,000 איש. מדובר ב-10%-15% בלבד ממחזור. ודמני אישר שמאות מתוכם יוצאים בשאלה.

"עוד עולה, כי בשנת הגיוס 2019 גויסו 1,222 חרדים בהגדרת החוק ו-1,773 בהגדרה רחבה. ב-2020 התגייסו 1,193 בהדרה החוקית ו-1,710 בהדרה החוקית. ב-2021 התגייסו 1,185 בהגדרה הצרה ו-1,713 בהגדרה הרחבה" (ההדגשות שלנו). ניתן לראות שלפי ההגדרה הרחבה הייתה עלייה מזערית ב-2021 לעומת 2020, אבל מדובר בעלייה של שלושה מגויסים בלבד, מה שמקשה לדבר על מגמה כלשהי, בטח אם מתייחסים לכך שמחזור הגיוס עולה בקצב שנתי של 4%.

בשנתון החברה החרדית הציעו הסבר למגמה: "העצירה בגידול במספר המתגייסים החרדים לצה"ל עשויה לנבוע מן המתח שנוצר בין המגזר החרדי לצבא בעקבות התיקון לחוק שירות ביטחון משנת 2014, שנחשב מאיים מבחינת החברה החרדית. עם זאת, מספר המתגייסים חזר וירד גם לאחר העברת התיקון לחוק שיזמו

המפלגות החרדיות. גם המוטיבציה של הצבא לגיוס חרדים ירדה במרוצת השנים, בין השאר, לנוכח העובדה שלא הוצבו לצבא יעדים מספריים לגיוס חרדים, בחוק או בהחלטת ממשלה (עד שנת 2016 היו יעדים לגיוס בחוק או בהחלטת ממשלה)".

ב-14 באוגוסט 2023, לאחר דבריו של כהן, פורסם ב"הארץ" שצה"ל מתעכב עם פרסום נתוני המתגייסים החרדים לשנת 2022, בניגוד לחוק שירות ביטחון. לפי הכתבה, ההערכה של גורמים בצה"ל היא שגם בשנה זו נמשכה מגמת הירידה, כלומר התגייסו פחות חרדים מאשר ב-2021. גם דבר זה סותר את דבריו של כהן.

מחה"כ כהן נמסר בתגובה: "ח"כ כהן אכן הוטעה בתום לב מהכתבה הזו, אך אמירתו כי הוא מזהה עלייה באחוזי הגיוס עודנה שרירה וקיימת ונגעה בפתיחת הפלוגה החדשה לאוכלוסייה החרדית במג"ב שמתרחשת בימים אלו. במקביל מקודמות תכניות נוספות לגיוס חרדים למשטרת ישראל וצה"ל".

מדוברות מג"ב נמסר למשרוקית שהקמת הפלוגה נמצאת בבחינה, כך שלא ניתן לתת מספרים של ממש. בנוסף, ניתן למצוא בעיתונות גם דוגמאות ליחידות חרדיות שנסגרות, כמו הפלוגה החרדית בחטיבת גבעתי, שהצליחה לאייש רק מחצית מהתקנים הדרושים לתפקודה של פלוגה תקינה (טרם הוחלט מתי לסגור אותה).

לסיכום: מספר המתגייסים החרדים נמצא בירידה מאז 2015, ומאז 2019 נמצא בסטגנציה. זאת כאשר מספר החרדים בגיל גיוס עולה משנה לשנה. לכן דבריו של כהן לא נכונים.