מה אפשר ללמוד ממאמא תרזה על בחירת המיקום שלנו בבית קפה?

רבים הופתעו כשמאמא תרזה טסה במחלקה ראשונה, אך האישה שהקדישה את חייה לעניים הבינה שהיא צריכה להכין את עצמה להזדמנויות שיבואו • לא על הכל יש לנו שליטה, אך לפעמים צריך רק לחפש את המקום והזמן הנכונים ולתת לאקראיות ולסרנדיפיטי לעבוד בשבילנו

מה אפשר ללמוד ממאמא תרזה על בחירת המיקום שלנו בבית קפה? / צילום: Shutterstock
מה אפשר ללמוד ממאמא תרזה על בחירת המיקום שלנו בבית קפה? / צילום: Shutterstock

אודות המדור

סרנדיפיטי זו אקראיות מבורכת, הכוח המניע של גילויים לא מתוכננים שמשפרים את חיינו. בטור זה ננסה לתת כלים מעשיים ליצירת תנאים לאקראיות טובה, ולמינוף הזדמנויות מקריות בחיים האישיים והמקצועיים

אודות הכותבת

אסנת מירון היא מנהלת חדשנות ארגונית במעוז. בעברה מפיקת טלוויזיה. חוקרת סרנדיפיטי ומרצה בתחום

כשמאמא תרזה טסה במחלקה ראשונה היו מי שהרימו גבה. האישה שהקדישה את חייה לעניים הרשתה לעצמה לשלם אלפי דולרים על מושב. אך בניגוד למופתעים, היא הבינה שבטיסות ארוכות במחלקה הראשונה יש פוטנציאל תורמים שבוי שעשוי לסייע לה או לחבר אותה אל המשאבים הדרושים לה. היא הבינה את הקושי שיהיה להם לסרב לאישה קטנה, להוטה ומפורסמת. יש אומרים שאפילו כשהיא לא ישבה במחלקה הראשונה, היא דאגה לפחות לגשת לשירותים שם.

קניתי | בחנות טלפונים במאה שערים מצאנו רגל קרושה ומעט תקווה
רעיון | ברבי מבקרת אצל גניקולוג ומסירה את הגבול הדק בין הדמיון למציאות
סרנדיפיטי | הגילוי המרהיב על הפינגווינים שמציל מטוסים מקיפאון

מה שהבינה מאמא תרזה הוא את הכוח להיות במקום הנכון של ההזדמנויות. כשאנחנו בוחרים לעבוד מרחוק בבית קפה, גם שם טמון פוטנציאל לאקראיות מבורכת. בחירה נכונה של השולחן, עם הפנים לדלת, הפגנת חיוכים ויצירת small talk עשויים להוביל לקשר עסקי חדש ומפתיע, שלא היה מתקיים לולא הבחירה לצאת מהבית.

העבודה המודרנית בחללי עבודה משותפים נועדה בדיוק לזה. מעבר לשימוש בחדרי הישיבות ובסלון הנוח, אנשים נמצאים במרחב הזדמנויות המזמין את האינטראקציות הללו. המזל החכם מגיע מעצם השהייה במקום שבו ניתן לנצל את הבלתי צפוי. "הספה שלכם היא לא מקום כזה", כתבה ג'ניס קפלן, סופרת ועיתונאית שחקרה את מדעי המזל. "פחד וחוסר ביטחון הם שני מעכבי מזל גדולים, מכיוון שהם מונעים מאיתנו ללכת אחרי מה שאנחנו רוצים".

עצת השבוע:
המזל אינו מחייך אלא למי שמוכנים היטב לבואו

איך עושים את זה:
יש לחפש את ההזדמנויות, המקום והזמן הנכונים, ואז לתת לאקראיות לעבוד בשבילנו

למה לעשות את זה:

● כך עשוי להיוולד קשר עסקי ומפתיע

● הסיכויים לזכות במזל גדלים

● זה עבד עבור מארק צוקרברג ומאמא תרזה

בעלי חיים בטבע נוטים להיאסף במקומות העשירים ביותר במשאבים, הביולוגים כינו את התופעה הזאת "פיזור חופשי אידיאלי". בארנבי מארש, חוקר אקדמי שהקים מעבדה לחקר המזל, מקביל את התופעה לעולם האנושי. סנאי שמגיע לאזור רווי משאבים מתחרה עליהם עם אחיו ועם בעלי חיים נוספים, ולכן הוא יפנה לאדמה פורייה צדדית. גם יזמים שרוצים להגיע למקום שבו מצויות הזדמנויות טובות צריכים להגיע כשיש להם את האומץ, היכולת, המסוגלות והרצון להתחרות על המשאבים. עד אז עדיף שיהיו במרחק קל מהזירה המרכזית.

טייקוני ההייטק של עמק הסיליקון מגיעים לפאלו אלטו עם סטארט־אפ ראשוני מתוך הבנה שזה האזור שבו מסתובב המזל של העולם הטכנולוגי. גם מארק צוקרברג שלמד בבוסטון בהרווארד והקים את פייסבוק עבר למשך קיץ אחד לגור בפאלו אלטו כדי להגדיל את הסיכוי של החברה שלו לזכות במזל. במקומות הללו נעשו עבורו חיבורים בין משקיעים, אחד הוביל לשני וככה נרקמה לו מערכת משקיעים עוצמתית בעמק הסיליקון, שלא בטוח הייתה נוצרת באותה המהירות והעוצמה בבוסטון.

ראשי התיבות של מזל, לפחות לפי מה שנאמר לא פעם, הם - מקום, זמן, להיות. בחקר המזל מבחינים בין סוגי מזל שונים. ישנו המזל העיוור: כל "המתנות" שקיבלנו ואין לנו שליטה עליהן - מקום לידתנו, משפחת המוצא, צבע העיניים וכדומה. ישנו גם מזל טהור - אותם אירועים משמחים שקורים לנו בחיים ואין לנו שליטה עליהם. השיא של מזל כזה יכול להיות זכייה בלוטו אבל גם להגיע לברלין בפברואר ולזכות בשבוע שמשי זה מזל טהור.

המזל המעניין יותר, החכם והמודע - האח התאום של הסרנדיפיטי - הוא המזל שעליו ניתן להשפיע וכך לגרום לדברים הטובים להתרחש עבורנו תוך פעולה שלנו המציאות.

ד"ר טל בן שחר שיתף בתובנה מעניינת בנושא בספרו "שיחות עם הספר שלי" - לאנשי המזל יש כישרון להבחין וליצור הזדמנויות מקריות. מכאן שמזל יש בו צד פסיבי וצד אקטיבי. ככל שנשכיל לפעול בחיים, ככה נרבה בחיינו את המזל החכם. הכימאי הנודע לואי פסטר (1895-1822) אמר "המזל מעדיף את המוח המוכן" או במילים אחרות - המזל אינו מחייך אלא למי שמוכנים היטב לבואו. ההכנה היא היציאה האמיצה לסיטואציות לא ברורות ובהירות.

גם מאמא תרזה ישבה במחלקה הראשונה כשכבר הייתה מפורסמת בעולם והיושבים לצידה רצו בחברתה ובשיחה עימה. אז לחפש את המקום הנכון בזמן הנכון, זה בשליטה שלנו. היכן ומתי - יש לתכנן. ואז לתת לאקראיות ולסרנדיפיטי לעבוד בשבילנו במלוא העוצמה.