הפספוס שמסתתר מאחורי אחד האקזיטים הגדולים בתולדות ישראל

ב-2019 הודיעה אנבידיה על רכישת חברת מלאנוקס מיקנעם בעבור כ־7 מיליארד דולר באחת מעסקאות הרכישה הגדולות של חברה ישראלית • אם התמורה הייתה ניתנת במניות, ובהנחה שבעלי המניות במלאנוקס היו שומרים עליהן עד היום, הם היו מגדילים את ההון שקיבלו ביותר מ־500%

מייסד ומנכ''ל מלאנוקס, איל וולדמן / צילום: יונתן בלום
מייסד ומנכ''ל מלאנוקס, איל וולדמן / צילום: יונתן בלום

השבוע פרסמה ענקית השבבים אנבידיה דוחות שהיממו את השוק. זו הפעם השנייה ברציפות שהיא עושה זאת, ובכלל, מתחילת השנה עלתה המניה בקרוב ל-230% ונכנסה למועדון האקסקלוסיבי של חברות ששוות מעל טריליון דולר.

במרץ 2019 הודיעה אנבידיה על רכישת חברת מלאנוקס מיקנעם בעבור כ־7 מיליארד דולר באחת מעסקאות הרכישה הגדולות של חברה ישראלית. בהמשך נודע שתהליך המכירה היה תחרותי מאוד ושבע חברות התחרו על רכישת מלאנוקס, שעוסקת בפיתוח וייצור של ציוד תקשורת להעברת נתונים מהירה.

פרשנות | הספירה לאחור החלה: כך תאבד אנבידיה את מעמדה כמונופול 
ניתוח | אחרי חציון רווחי במיוחד: מי החברה הביטחונית שעומדת לזנק 

מייסד ומנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, ומייסד ומנכ"ל מלאנוקס, איל וולדמן, דיברו על הנושא במסיבת עיתונאים זמן קצר לאחר ההודעה על הרכישה. הואנג סיפר בחיוך כי "זה היה תהליך מאוד תחרותי. הבנקאים אמרו שלא ראו דבר כזה. איל מנהל מו"מ מאוד קשוח - הייתי צריך להתקשר אליו כל יום להגיד לו שאני אוהב אותו".

בין הצעות שקיבלה מלאנוקס, היו כאלה שכללו גם רכיב מנייתי של הרוכשות הפוטנציאליות, אך באנבידיה דובר מהתחלה על הצעה במזומן. מחיר ההצעה עלה מ־105 דולר למניה בהצעה הראשונה של אנבידיה ל־125 דולר בהסכם שנחתם לבסוף. בדיעבד, סביר להניח שמשקיעי מלאנוקס היו שמחים לקבל גם רכיב מנייתי בעסקה, משום שמניית אנבידיה זינקה מאז במאות אחוזים.

למעשה, אם התמורה על החברה הישראלית הייתה ניתנת במניות, ובהנחה שבעלי המניות במלאנוקס היו שומרים עליהן עד היום, הרי שהם היו מגדילים את ההון שקיבלו ביותר מ־500%. במקרה של וולדמן, שקיבל כרבע מיליארד דולר, מדובר ביותר ממיליארד דולר נוספים.

המיזוג הושלם אחרי למעלה משנה, באפריל 2020. בעת הדיווח הראשון על העסקה, אנבידיה נסחרה בשווי 91.3 מיליארד דולר ועד להשלמת העסקה, השווי של ענקית השבבים כמעט הוכפל ל־179 מיליארד דולר. בחודשים האחרונים מניית החברה נמצאת במומנטום חיובי במיוחד ואף עקפה את רף טריליון הדולר בשווי - בערך פי 6.5 מהשווי בעת רכישת מלאנוקס.