החל מהשבוע כל הנוסעים בחברת התעופה הזו יצטרכו להישקל לפני הטיסה. זו הסיבה

נוסעי חברת התעופה "קוריאן אייר" ייאלצו החל משבוע הבא לעלות על המשקל בטרם יעלו על הטיסה • האם יש בכך צורך בטיחותי באמת?

נוסעי חברת התעופה הקוריאנית יתבקשו לעלות על המשקל בטרם שיעלו על הטיסה / צילום: Reuters, IMAGO/Olaf Schuelke via Reuters Connect
נוסעי חברת התעופה הקוריאנית יתבקשו לעלות על המשקל בטרם שיעלו על הטיסה / צילום: Reuters, IMAGO/Olaf Schuelke via Reuters Connect

זה נשמע כמו התחלה לא מוצלחת של בדיחה, אבל החל מיום שני הקרוב, נוסעי חברת התעופה של "קוריאן אייר" (Korean Air) יתבקשו לעלות על המשקל לפני שיעלו על הטיסה. לא מדובר רק על שקילת הכבודה שלהם כאמור, אלא גם על שקילת גופם. על פי הודעה שהוציאה חברת התעופה הקוריאנית, מדובר בבדיקה שתימשך כשלושה שבועות והיא נדרשת על פי החוק לכל חברות התעופה במדינה לפחות אחת לחמש שנים. "בדיקה שכזו הנה קריטית לבטיחותן של הטיסות", ציינו בפסקנות בהודעה שפורסמה.

שני מאפים שנזרקו לפח סיבכו בענק את חברת התעופה רייאנאייר
מחשבוני טיסות ותכנון עם ChatGPT: כל הכלים להוזיל את החופשה הבאה  

עד כמה סביר לשקול נוסעים בימינו ועד כמה מדובר בפעולה בעלת חשיבות עליונה לבטיחות התעופתית? תלוי את מי שואלים. "אם אתה מטיס מטוס קטן, אז ייתכן וכל שינוי במשקל עלול להשפיע ולעשות הבדל מבחינת הבטיחות", אומר ואנס הילדרמן, מנכ"ל חברת בטיחות אווירית, "אך כאשר מדובר במטוסי 737 ומעלה אני לא רואה שיש עם זה בעיה".

לעומתו, שם מלקוויסט, מדריך במכללת האווירונאוטיקה בפלורידה, מציין שדגימות משקל אקראיות הן רעיון טוב לדעתו. "המערכות עובדות על משקלים ממוצעים, אבל באופן יחסי אנשים עם השנים הופכים לכבדים יותר ו-300 נוסעים ששוקלים יותר מהממוצע, יכולים באופן כזה או אחר להשפיע על איכות ובטיחות הטיסה", הוסיף.

עלייה ממוצעת במשקל של 5-3 ק"ג

הסוכנות לבטיחות תעופה של האיחוד האירופי (EASA), למשל, שקלה בין 2008-2009 כ-23 אלף נוסעים ומצאה כי משקל הנוסע הממוצע עלה בין 3 ק"ג ל-5 ק"ג. דוח שפורסם ב-2022 מצא כי משקל הנוסעים הממוצע עלה מעט מאז 2009.

"הערכות משקל תקופתיות של נוסעים וכבודה, יכולים לעזור לחברות התעופה לקבוע אם הערכות המשקל עדיין מדויקות כדי לקזז את כמות המטען שהן נושאות", מציין הילדרמן.

אך יש גם את הפן של הרגישות, עד כמה רחוק יכולות ללכת חברות התעופה תחת הכובע של "בטיחות", כאשר חשיפת משקלו של אדם היא חדירה לפרטיות ונושא אישי ורגיש.

"באירופה, הם קצת יותר קפדניים לגבי זכויות הפרט והפרטיות", מוסיף הילדרמן. "הסוכנות לבטיחות תעופה של האיחוד האירופי, רוצים להגן על הנוסעים ולהגיד שלמעשה הנוסעים הולכים וגדלים, ולכן רצוי שחברות התעופה יספקו מרחק מינימלי בין המושבים. צריך לזכור שמקומות הישיבה של חברות התעופה המסחריות מבוססות על משקלי נוסעים ממוצעים משנות ה-50 עד שנות ה-70. מאז אנשים גדלו, אבל מקומות המושבים התמעטו. בנוסף, צריך לקחת בחשבון שרוב האנשים לא מקדישים מחשבה באיזה סוג מטוס הם טסים, ואין להם מושג מה רוחב או גובה המושב - הם פשוט קונים כרטיס במחיר נמוך וחברות התעופה יודעות את זה".

בסופו של דבר רוב המומחים טוענים שזו מתמטיקה די פשוטה, כיוון שאם יהיה צורך להגדיל את גודל הכיסא, יהיה צורך גם להעלות את מחירו של כרטיס הטיסה ואז זה יהפוך להיות לבלתי משתלם עבור נוסעים המחפשים טיסות בתקציב מוגבל.