האוויר יוצא מהכביש החשמלי? מניית אלקטריאון צנחה ב-44%

החברה הישראלית שעוסקת בטעינה אלחוטית של כלי רכב חשמליים הגישה את מועמדתה למכרז להקמת מערכת כבישים חשמלית בשבדיה • הבוקר החברה דיווחה כי רשות התחבורה השבדית ביטלה את המכרז בטענה כי הוצאות התקציב המשוער שהקדישה לפרויקט היו גבוהות מהצפוי

טעינת רכב חשמלי / צילום: Shutterstock
טעינת רכב חשמלי / צילום: Shutterstock

מניית חברת אלקטריאון וירלס  צנחה היום ב-44% במסחר בבורסה בת"א, לאחר שהחברה, העוסקת בפיתוח טכנולוגיות "כביש חכם", הודיעה על ביטול מכרז בו השתתפה בשבדיה. לאחר הירידה נסחרה אלקטריאון בשווי של פחות מ-800 מיליון שקל. זאת לאחר שטרם לנפילה זינקה המניה בלא פחות מ-360% מתחילת השנה .

אלקטריאון מפתחת טכנולוגיית כביש חכם, המטעין את כלי הרכב שנוסעים עליו. רשות התחבורה השבדית (TRV) פרסמה בנובמבר שעבר מכרז להקמת מערכת כבישים חשמלית, ואלקטריאון הגישה הצעה במכרז זה בחודש מאי. השבוע קיבלה אלקטריאון הודעה ולפיה TRV החליטה לבטל את המכרז, ובהמשך לכך, לנתח את התנהלותה בקשר עם המכרז, לבחון מחדש את העלויות והתקציב המשוער ואת הדרכים שבאמצעותן תוכל לצמצם את עלויות הפרויקט, וכל זאת על מנת שתוכל להקים בהמשך את הכביש החשמלי .

זו חברת הרכב שזינקה במעל 300% בשבועיים שעברו מאז הנפקתה 
קריסת חברת החלום אורה סמארט כמשל למצב ההייטק 

לפי הודעת אלקטריאון לבורסה, "מלשון ההודעה עולה כי כלל ההצעות שהתקבלו במכרז (הן ההצעות שהתבססו על טכנולוגיית טעינה קווית, והן הצעות שהתבססו על טכנולוגיית טעינה אלחוטית) היו גבוהות במידה ניכרת מהתקציב המשוער של TRV, כאשר הפער נובע, לשיטת TRV, מכך שמדובר בפרויקט ראשון מסוגו בעולם והמצב העולמי המשתנה, לרבות זמינות החומרים ושיעורי האינפלציה הגבוהים".

במילים אחרות, רשות התחבורה השבדית הציבה דרישות מסוימות שהובילו לעלויות גבוהות משציפתה, ולכן ביטלה בשלב זה את המכרז. עם זאת, לדברי אלקטריאון, TRV הבהירה כי בכוונתה להקים את הכביש החשמלי בהמשך. אם וכאשר ייצא מכרז חדש, אלקטריאון צפויה להשתתף גם בו.

"החברה מקבלת בהבנה את החלטת TRV", נכתב בהודעת אלקטריאון לבורסה. "להערכת החברה, המבוססת על ניתוח של דרישות המכרז ושל הדרכים האפשריות לייעל אותו, פרסום מכרז חדש ומשופר בהמשך יביא לכך שהחברה תוכל להגיש הצעה אטרקטיבית אשר תעמוד בתקציב המשוער".

בדיווח נוסף שפרסמה לאחר מספר שעות, אלקטריאון הוסיפה כי ביטול המכרז בשבדיה לא ישפיע על יעד הכנסות החברה. לדבריה, העריכה בעבר את ההסתברות לזכייה במכרז ב-40%, ובהתאם, ב-2024 הייתה צפויה הכרה בחלק היחסי של ההכנסות מהפרויקט, בסך 30 מיליון שקל (תחת הסיווג של "פרויקט בייזום"). נכון להיום, יעד ההכנסות בגין פרויקטים בייזום הוא 21 מיליון שקל, וזאת מבלי שתיכלל בו ציפייה להכנסה כלשהי מהפרויקט בשבדיה.

ההכנסות זינקו פי 3, ההפסד התפעולי גדל

במקביל פורסמו דוחות המחצית הראשונה והרבעון השני של אלקטריאון. הכנסות החברה במחצית הסתכמו ב-8.2 מיליון שקל, מתוכם 5.1 מיליון שקל ברבעון השני - צמיחה של פי 3 מהכנסות הרבעון המקביל ב-2022. ההפסד התפעולי היה מעט יותר גבוה מהתקופות המקבילות, והסתכם ב-37.4 מיליון שקל במחצית ו-20.2 מיליון שקל ברבעון. בשורה התחתונה, אלקטריאון רשמה הפסד נקי של 35.6 מיליון שקל במחצית הראשונה, מהם 19.4 מיליון שקל ברבעון השני של השנה, ובכך צמצמה מעט את ההפסד ביחס לתקופות המקבילות ב-2022.

אלקטריאון וירלס מנוהלת על-ידי אחד ממייסדיה, אורן עזר. החברה הגיעה לבורסה לאחר פרוץ משבר הקורונה במסגרת מיזוג עם שלד בורסאי, ובשיא נסחרה בשווי של למעלה מ-3 מיליארד שקל. הירידות בבורסה בעקבות הדיווח על ביטול המכרז הביאו את שווי החברה לכ-791 מיליון שקל. עזר מחזיק ב-13.5% ממניות החברה, בשווי של כ-106 מיליון שקל .