בינה מלאכותית ומציאות מדומה בפסטיבל לתיאטרון בת"א

"חברים גדולים של תיאטרון קטן" מבית תיאטרון מלנקי בתל אביב מתקיים בפעם החמישית, ומוקדש לטכנולוגיות חדשות והשפעתן על התיאטרון • במוזיאון בת ים לאומנות נפתחה התערוכה "ספארי במוזיאון: מסע אל שמורת החיות הרובוטיות", תערוכה לכל הגילאים שנחווית כסיור מודרך, מסתורי ומלהיב, שהוא מעין ביקור בספארי מכני

מתוך ההצגה ''השכן'' של פאבל פריאז'קו המוצגת בפסטיבל / צילום: Katerina Jakovleva
מתוך ההצגה ''השכן'' של פאבל פריאז'קו המוצגת בפסטיבל / צילום: Katerina Jakovleva

במה

חברים גדולים של תיאטרון קטן
פסטיבל התיאטרון הבינלאומי תל אביב

מתי: 6-9.9
היכן: תיאטרון מלנקי
כתובת: חומה ומגדל 32, תל אביב
טלפון: 0542488104
מועדי האירועים ורכישת כרטיסים: www.malenky.co.il

בין זום לזום, בעיצומה של מגיפת הקורונה, היו שמיהרו להספיד את אמנות התיאטרון. אחרים חישבו את קצהּ לאחור ויש שהבינו שהעולם השתנה והתיאטרון, מראה מול פני החברה אליבא דשקייספיר, ייאלץ ליישר קו כדי לשקף את המתרחש, או לפחות ללמוד את השפות המדוברות החדשות. באותה התקופה נזרע הרעיון להקדיש את המהדורה החמישית של "חברים גדולים של תיאטרון קטן", פסטיבל בינלאומי להצגות קאמריות חזותיות עכשוויות מבית תיאטרון מלנקי בתל אביב, לטכנולוגיות חדשות והשפעתן על התיאטרון. הפרינג' הוא הראשון לזהות ולהגיב לתמורות שמכתיבה המציאות המשתנה ולמגמות העוקבות בסצנת התיאטרון העולמית.

המופעים המומלצים בפסטיבל

בפסטיבל, שייערך בין 6-9 בספטמבר, יוצגו לראשונה בתיאטרון רפרטוארי בארץ גם הפקות בימתיות המשלבות מציאות מדומה ובינה מלאכותית. בין ההפקות בולטת ההפקה הגרמנית, "(I AM VR)", מופע מתעתע של טריו יצירתי שמובילה הבמאית סוזן קנדי, שם חם בסצנת התיאטרון העכשווי האירופי. "(I AM VR)" מזמן חוויה סוריאליסטית הפורצת את גבולות הבמה וצוללת ראש למרחב הווירטואלי בו מחפש הקהל תשובות, תועה בתוך מבוך שהוא ספק הזיה פסיכדלית ספק ניסוי דרמטורגי בדרכו לגרסה דיגיטלית של האורקל מדלפי. בלי ספוילרים מיותרים, תשכחו מכל מה שחשבתם על תיאטרון ותנו לאלגוריתם לפתור לכם את חידת הקיום.

חוויה תיאטרונית שונה לחלוטין, גם היא במרחב הווירטואלי, מביא השאושפילהאוס של גראץ, אוסטריה. "קראסנויארסק", מאת הסופר והמחזאי הנורבגי, יוהאן הארסטד, לוקח למסע אל קצה הזמן. בעולם דיסטופי פואטי, אחרי קטסטרופה קולוסאלית שהחריבה את כדור הארץ, יוצא אנתרופולוג לחפש סימני חיים ושרידים של הגזע האנושי. בניגוד לכל הסיכויים, מתגלגל לידיו ממצא נדיר - עדות לעולם האבוד. חוויה תיאטרונית טוטאלית, שעוטפת את הצופים ב־°360.

LARP.Paris, קולקטיב יוצרים רוסי-צרפתי של תיאטרון אימרסיבי יגיע עם פרויקט ניסיוני מסקרן מהניילונים שהוצג בבכורה בפריז בחודש יולי.

ב-Qualia, חוויה אינטראקטיבית של תיאטרון ללא שחקנים, תהפכו אתם ליוצרים־שותפים בהצגה באמצעות בינה מלאכותית וטכנולוגיות חדשות. אירוע פרפורמטיבי חדשני המציע פרספקטיבה חדשה על עתיד אמנויות המופע, בוחן גבולות מציאות ומשנה את חוקי המשחק.

ויש גם את "אתתא" של שפרה קז'דן, מופע אודיו־ויזואלי אקספרימנטלי הכולל 22 תסכיתים שאת סדר השמעתם קובע כל אחד מהמשתתפים ובכך משפיע על חווית השמע. בניגוד למקובל בתיאטרון הקונבנציונלי, למופע זה, שבין הצגה לתערוכה, יש להגיע עם טלפונים טעונים ואוזניות מחוברות.

עוד בין ההפקות הישראליות: "אני מפחד" מאת ובבימויו של מיכאל טפליצקי, מנהלו האמנותי של תיאטרון מלנקי, שעוסקת בשאלת הרלבנטיות של התיאטרון המסורתי בעידן של בינה מלאכותית ודיפ פייק. הזדמנות יוצאת דופן למפגש אלטרנטיבי מרחיב גבולות עם שפות חדשות ששווה להכיר.

אמנות

ספארי במוזיאון: מסע אל שמורת החיות הרובוטיות
עמית דרורי

מקום: מוזיאון בת ים לאמנות
כתובת: סטרומה 6, בת ים
טלפון: 03-6591140
ימים ושעות פתיחה: א-ה: 09:00-13:00; ו': 16:00-19:00
רכישת כרטיסים ופרטים נוספים: linktr.ee/moby_safari

במוזיאון בת ים לאמנות מוצגת בימים אלה ״ספארי במוזיאון: המסע אל שמורת החיות הרובוטיות״, תערוכה לכל הגילאים של המנהל האמנותי ומנכ״ל תיאטרון "הזירה" בירושלים, הבמאי ומעצב החלל עמית דרורי. התערוכה נחווית כסיור מודרך, מסתורי ומלהיב, שהוא מעין ביקור בספארי מכני.

התערוכה נולדה מהזמנת אוצרת המוזיאון הילה כהן שניידרמן, שהזמינה את דרורי להציג את יצירתו בחלל מוזיאלי. על פי רוב יצירותיו של דרורי מיועדות לקהל מבוגר, אלא שהתערוכה נהגתה עבור ילדים ומבוגרים גם יחד. דרורי עבד על התערוכה כשנה וחצי, והפקתה הסתכמה בכ-200 אלף שקלים.

יחד עם המעצבים נעם דובר ועופר לאופר, השותפים ליצירתו, ברא דרורי מגוון מרשים של חיות וחפצים מלאכותיים עשויים בעבודת יד, מעץ וממתכות שונות, בתהליך יצירה קפדני וארוך.

גם התפאורה של התערוכה עשויה מבובות מכניות. בעזרת כ-700 מנועים המופעלים על ידי מערכות שליטה ובקרה אלחוטיות הרובוטים מונפשים והופכים את חללי המוזיאון למרחב שהוא מעין שמורת טבע.


דרורי, 43, יליד ירושלים, הוא בוגר בית הספר לתיאטרון חזותי בירושלים, שם הוא גם מלמד.

הוא יוצר מופעים בהם משתתפים שחקנים אנושיים לצד אובייקטים רובוטיים, המשלבים עולמות שונים ומנוגדים: רובוטיקה ובובנאות, הנדסה וכתיבה דרמטורגית.

על פועלו זכה דרורי בפרס לנדאו ב-2023 ובפרס רוזנבלום ב-2010.

עבודותיו הוצגו ב-20 מדינות ובפסטיבלים מרכזיים וחשובים לאומנויות הבמה, בין השאר במרכז הברביקן בלונדון, בתיאטרון השוויצרי ״וידי לוזן״, בפסטיבל טייפה בטאיוואן ופסטיבל נורדרזון בגרונינגן הולנד.