ראש השב"כ לשעבר עותר לבג"ץ נגד הקמת ועדת הבדיקה לרוגלות

הבוקר הגישו ראש השב"כ לשעבר נדב ארגמן, מפקד חיל האוויר לשעבר ותשעה עורכי דין עתירה לבג"ץ נגד הקמת הוועדה של שר המשפטים יריב לוין והסמכויות שניתנו לה • העותרים טוענים כי הממשלה הקימה את הוועדה ללא סמכות, ממניעים זרים, לקידום מטרות פסולות, תוך אי שקילת שיקולי פגיעה בביטחון המדינה

שופטי בית המשפט העליון / צילום: Reuters, Ronen Zvulun
שופטי בית המשפט העליון / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

עתירה ראשונה לבג"ץ נגד הקמת ועדת הבדיקה הממשלתית לרוגלות והסמכויות שניתנו לה: הבוקר הגישו ראש השב"כ לשעבר נדב ארגמן, מפקד חיל האוויר לשעבר ותשעה עורכי דין עתירה לבג"ץ נגד הקמת הוועדה של שר המשפטים יריב לוין והסמכויות שניתנו לה. העתירה היא יוזמה של "מאבק הגלימות" של עורכי הדין.

לוין נגד היועמ"שית בעתירה על הוועדה לבחירת שופטים: "עמדות קיצוניות וחסרות תקדים"
מגדל מנסה לבלום את ממלא מקום הממונה על שוק ההון והביטוח

העותרים טוענים כי הממשלה הקימה את הוועדה ללא סמכות, ממניעים זרים, לקידום מטרות פסולות, תוך אי שקילת שיקולי פגיעה בביטחון המדינה ובניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה. עוד טוענים העותרים נגד הענקת הסמכות לוועדה לעסוק בתיקים תלויים ועומדים כאשר נטען שהסמכויות ניתנו כדי להתערב במשפטו המתנהל של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

"החלטת הממשלה בדבר הקניית סמכויות לוועדה ביחס להליכים פליליים תלויים ועומדים - התקבלה תוך חריגה מסמכות, חותרת תחת עקרונות היסוד של עצמאות מערכת אכיפת החוק, ונגועה בחשש כבד לניגוד עניינים ואף לחוסר סבירות. בפרט אמורים הדברים בענייננו, שעה שכלל גורמי הביטחון ביניהם שב"כ, המל"ל ומשטרת ישראל, מתנגדים בתוקף להקמת הוועדה במתכונתה הנוכחית ובעיתוי המבוקש".

הממשלה אישרה ב-27 לאוגוסט את הצעת שר המשפטים לוין להקים את הוועדה ולתת לה סמכויות לבדוק את התנהלות גורמי המשטרה והפרקליטות ולבחון תיקים המתנהלים בבית המשפט. זאת בניגוד לעמדת גופי הביטחון בהם השב"כ, המועצה לביטחון לאומי והמשטרה, ועמדת היועמ"שית שהתנגדה לעיסוק בתיקים המתנהלים בבית המשפט. היועמ"שית התנגדה בנימוק כי מתן סמכויות הוועדה מוגבלות לתחומי האחריות של שר המשפטים. חקירות פליליות ותיקים מתנהלים בבית משפט אינם בגדר סמכויותיו, ולכן הממשלה לא יכולה להעניק לוועדה סמכויות אלו. היא הביעה חשש להשפעה פסולה על ההליכים המתנהלים. "קיימת הפרדה מוסדית ברורה בין אחריותו המיניסטריאלית של שר המשפטים לבין גופי החקירה והתביעה" נכתב בעמדה.

בין עורכי הדין העותרים: יעקב אנוך, אמנון אפשטיין, נדב ויסמן ותמי פירון סמורדינסקי. העתירה הוגשה באמצעות עורכי הדין יוסי בנקל, שמואל גלינקא, אלי כהן ומעיין גבאי ממשרד שבלת.

מוועדת הבדיקה הממשלתית לבדיקת פרשת הרוגלות נמסר בתגובה: "המשיבים העיקריים לעתירה הם הממשלה ושר המשפטים אשר נתנו אמון בוועדה שתבצע עבודתה נאמנה על פי כתב המינוי ובכפוף, כמובן, להוראות בג"ץ שחובה לכבדן. מעבר לכך אין בכוונת הוועדה ו/או חבריה להתייחס בשלב זה לגופה של העתירה".