"ראוי מבנו של רה"מ להפגין ריסון עצמי": יאיר נתניהו ישלם פיצויים בסך 130 אלף שקל

בית משפט השלום בכפר סבא קיבל בחלקה תביעה של פעילת "כחול לבן" שנתניהו טען ללא שחר שניהלה רומן עם בני גנץ • בית המשפט: "ראוי לכל אדם, וקל וחומר לבנו של ראש ממשלת ישראל, שמספר עוקביו כ-140 אלף איש, להפגין ריסון עצמי וזהירות בהתבטאויות ובפרסומים"

יאיר נתניהו / צילום: שלומי יוסף
יאיר נתניהו / צילום: שלומי יוסף

בחלוף שלוש שנים מהגשתה, ניתן היום פסק דינו של בית משפט השלום בכפר סבא בתביעה שהגישה דנה כשדי, פעילה זוטרה במפלגת "כחול לבן", נגד יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה. התביעה נסבה על פרסומים שבהם טען נתניהו, ללא כל ביסוס, כי בין כשדי לראש מפלגת כחול לבן בני גנץ, התקיימו יחסים ואינטימיים. בית המשפט קבע כי הפרסומים האמורים שקריים ומבזים, וכי לנתניהו לא עומדת כל הגנה מפני הקביעה כי הללו מהווים לשון הרע כלפי כשדי.

ראש השב"כ לשעבר עותר לבג"ץ נגד הקמת ועדת הבדיקה לרוגלות
לוין: "היועמ"שית רומסת את זכותי לייצוג בעתירה על הוועדה לבחירת שופטים"

התביעה מתייחסת לתקופה שקדמה למערכת הבחירות לכנסת ה-23. מפסק הדין שניתן היום עולה כי כשבוע לפני הבחירות, לקראת חצות, פרסם יאיר נתניהו ציוץ בטוויטר, שבו שאל: "מישהו יודע מי זאת?" לצד אמוג'י (סמל דיגיטלי) עם משקף. מתחת לכיתוב הוסיף נתניהו צילום מסך שבו נראה פרופיל הפייסבוק האישי של כשדי, שבמרכזו תמונה שלה.

זמן קצר לאחר התמונה הראשונה פרסם נתניהו ציוץ נוסף שבו שיתף ("ריטוויט") ציוץ אחר של משתמש טוויטר אחר הנושא את השם "חדשות אמת", שבו נכתב "כל אחד והכוס תה שלו" (כך במקור). תחתיו נראות שתי תמונות מחוברות, שבאחת נראית כשדי מחובקת עם גנץ בצירוף הכיתוב "הוא הכין לי כוס תה וזה הדליק אותי", ובשנייה נראים פניה המחויכים של התובעת, שעיניה מופנות לכיוון התמונה השמאלית.

נתניהו ישלם פיצויים בסך של 130 אלף שקל

כשדי הגישה תביעה נגד נתניהו על הפרסומים הללו, וטענה בין היתר כי הפרסומים שהתייחסו אליה היו חלק ממארג פרסומים שפרסם הנתבע בתקופה הרלוונטית בטוויטר, במטרה לקשור פרשיות מין וניהול מערכות יחסים רומנטיות בשמו של גנץ, יריבו הפוליטי של אביו, כי כשדי נבחרה על-ידו במקרה, תוך אדישות מוחלטת לפגיעה בה, וכי הפרסומים יצרו קשר ברור, מיני, אינטימי וזוגי, בין כשדי לגנץ, דבר שאין לו כל קשר למציאות. עוד נטען בתביעה כי נתניהו ניצל צילום תמים לחלוטין של כשדי וגנץ שצולם במהלך כנס שאורגן על ידי מפלגת "כחול לבן" במערכת הבחירות לכנסת ה- 22, תוך רמיזה בוטה לכך שכשדי וגנץ הם בני זוג.

כמו כן טענה כשדי לשורה של הטרדות מיניות שחוותה בעקבות הפרסומים האמורים, ולפגיעה חמורה בפרטיותה.

נתניהו מצדו דחה את הטענות כולן וטען בין היתר כי הוא נהנה מהגנת תום הלב הקבועה בחוק איסור לשון הרע.

בית משפט השלום בכפר סבא קיבל את טענותיה של כשדי בדבר הפרתו של חוק איסור לשון הרע, והורה לנתניהו לשלם לה פיצויים בסך של 130 אלף שקל. השופט רונן פלג בפסק הדין, בין היתר כי: "הפרסומים שנסקרו וצוטטו בתיק זה, והתגובות שנלוו להם, הם דוגמה מובהקת לשיח האלים, הבוטה ולעתים גם המביש המתנהל ברשתות החברתיות. חלק ניכר מהאמירות מזעזע ממש ומשולח כל רסן. על רקע זה ראוי לכל אדם, ומקל וחומר לבנו של ראש ממשלת ישראל, שמספר עוקביו כ-140 אלף איש, להפגין ריסון עצמי וזהירות בהתבטאויות ובפרסומים".

הפסיקה מצטרפת לשורה של הליכים שבהם חויב נתניהו בתשלום פיצויים בגין אמירותיו ברשת. כך למשל חויב נתניהו בתשלום 250 אלף לכתב וואלה אבי אלקלעי, ובתשלום של 40 אלף שקל לחברת הכנסת לשעבר סתיו שפיר, כל אלה לפי חוק איסור לשון הרע.

עורכי דינו של יאיר נתניהו: "אף שבית המשפט דחה את טענותיה המופרכות של דנה כשדי כאילו יאיר נתניהו הטריד אותה ופגע בפרטיותה, הוא בכל זאת חייב את יאיר בסכום עתק על שיתוף פוסט. למרות שהחוק צריך להיות שווה לכולם, מאמירתו של בית המשפט משתמע שבגלל שיאיר הוא בנו של ראש ממשלה חלים עליו כללים אחרים. אסור שיהיה דין אחד ליאיר נתניהו ודין אחר לכל השאר. אנו בוחנים אפשרות להגשת ערעור".

את כשדי ייצגו עורכי הדין רון לוינטל, עילית גלעד ויעקב כשדי. את נתניהו ייצגו עורכי הדין אלי פרי ונועה מילשטיין.