הכישלון של סופר פארם וקוקה קולה: קוויק הגיעה לסוף דרכה העצמאית

קמעונאית המזון המקוונת קוויק, חברה לאלקטרה מוצרי צריכה לפני כשנה וחצי להקמת פלטפורמה משותפת לקמעונאות אונליין • הבוקר שתי החברות דיווחו כי חברת הבת של אלקטרה מוצרי צריכה תרכוש את מלוא החזקותיה של קוויק בשותפות האונליין תמורת כ-30 מיליון שקל • סופר פארם והחברה המרכזית למשקאות הן מבעלי המניות הגדולות בחברה

קוויק סופר און ליין / צילום: מנחם רייס
קוויק סופר און ליין / צילום: מנחם רייס

לאחר ירידה של כ-90% במניה מאז ההנפקה ביוני 2021, קמעונאית המזון המקוונת קוויק מגיעה לסוף דרכה העצמאית. לפני כשנה וחצי חברה קוויק לאלקטרה מוצרי צריכה (אמ"צ) להקמת פלטפורמה משותפת לקמעונאות אונליין, בשליטת אמ"צ (51%) וכעת מדווחות שתי החברות על מזכר הבנות מחייב למכירת יתרת המניות במיזם לידי אמ"צ.

השווי של אגד הועלה, דמי הניהול לבעלי השליטה זינקו ודיבידנד ענק בדרך לכיסם 
מגדל מנסה לבלום את ממלא מקום הממונה על שוק ההון והביטוח 

קוויק ואמ"צ דיווחו לבורסה כי הצדדים הגיעו להסכם לפיו תרכוש חברה בת של אמ"צ את מלוא החזקותיה של קוויק בשותפות האונליין (49%), כך שלאחר הרכישה היא תחזיק ב-100% מפעילות האונליין, כולל פעילות תחת השם Quik.

אמ"צ תשלם לקוויק תמורה בסך כ-30 מיליון שקל. התמורה הזו תשולם במשך חמש שנים "על בסיס רבעוני, בהתאם ל-2% מהכנסות נטו של פעילות האונליין, והיא נושאת ריבית". במסגרת העסקה, תועבר הטכנולוגיה של שותפות האונליין לקוויק, וזו תעניק שירותים על בסיס הטכנולוגיה לטובת אמ"צ, בהתאם לתנאים שנקבעו בין הצדדים.

קוויק פיתחה פלטפורמה למכירת מוצרי סופרמרקט אונליין, שאותם היא מלקטת מחנויות של קמעונאים ושולחת לבתי הלקוחות בפרק זמן של מספר שעות. החברה היא אחת משורה של חברות טכנולוגיה בוסריות שהונפקו לראשונה בבורסה בתל אביב בשנת 2021, שהייתה שנת שיא בתחום זה.

החברה הגיעה לבורסה עם רשימת משקיעים מכובדת הכוללת בין השאר את רשת סופר פארם, החברה המרכזית למשקאות (יצרנית קוקה קולה) ויבואנית הרכב יוניון השקעות של ג'ורג' חורש, ובתחילה כיוונה לשווי של 400-500 מיליון שקל בהנפקה. בסופו של דבר, החברה התפשרה על הנפקה לפי שווי של 300 מיליון שקל לפני הכסף. כיום סופר פארם מחזיקה ב-14.7% ממניות קוויק, החברה המרכזית למשקאות (יצרנית קוקה קולה) מחזיקה ב-16% ויוניון השקעות ב-14.7%. 

יחד עם זאת, כמו חלק ניכר מחברות הטכנולוגיה שהונפקו בתל אביב באותה תקופה, גם קוויק אכזבה את המשקיעים בה, וצברה הפסדים כבדים. נכון להיום שווי השוק של קוויק מגיע ל-30 מיליון שקל בלבד.

תגובת קוויק: "קוויק הצליחה לייצר בזמן קצר מותג חזק, עם קהל לקוחות גדול וקבוע ויצרה סטנדרט שירות חדש. מדובר בהמשך טבעי של עסקת המיזוג שהחלה לפני כשנה עם אלקטרה. חברת קוויק טכנולוגיות נשארת עם הטכנולוגיה שפיתחה במשך שנים וכעת תתמקד כחברת מוצר טכנולוגי עם הצעת ערך חדשה לחברות ריטייל בשוק המקומי והבינ"ל".