הרכבת הקלה עמדה למבחן תקלות ראשון. מה התוצאות מלמדות על התקלה הבאה?

במשך שעות הושבתה הרכבת הקלה בשל תקלת חשמל שהשתרשרה אל מערכת האיתות • "היה לנו לילה ובוקר קשים", אומר מנכ"ל חברת תבל • איך ישפיעו תקלות נוספות על השירות?

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן
הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

התקלה המשמעותית הראשונה של הרכבת הקלה בגוש דן הביאה להשבתה שלה, שנמשכה מיום שלישי בשעה 22:45 ועד לשעה 11:00 ברביעי בבוקר. מדובר בשעות ארוכות שבהן הרכבת לא פעלה, ולמעשה, בשתי תקלות שנשזרו זו בזו.

ניתוח | השרה מירי רגב רצתה לבטל את הנת"צים, באוצר מתנגדים: "נזק של מיליארדים" 
האם החוק מאפשר להפעיל את הרכבת הקלה בשבת ובחג? 

אחת הנוסעות שהייתה על הרכבת באותם רגעים סיפרה כי היא נעצרה לפתע במנהרה לפני כניסתה לתחנת ארלוזרוב, ורק לאחר דקות ארוכות התקרבה הרכבת לתחנה והמשיכה לעמוד שם עד שהדלתות נפתחו. עם פתיחתן הודיע אחד מעובדי הרכבת על הפסקת התנועה. בשעות הלילה עבדו בנת"ע על פתרון התקלה שהגיעה לסיומה, אלא שבבוקר לפני תחילת ההפעלה, מערכת האיתות לא עלתה.

"היו לנו לילה ובוקר קשים", הודה עמירם אוחיון, מנכ"ל חברת תבל בשיחה עם "גלובס". לדבריו, נעשה תחקור ראשוני שיימשך עוד. "בלילה הייתה תקלת חשמל שנגרמה מירידת מתח החשמל, זו הכניסה לתקלה את מערכות הגיבוי ונגרמה בשל העובדה שמערכת כיבוי האש, שהיא מערכת מאוד מורכבת וכבדה, הוציאה פקודה למערכות גיבוי החשמל".

לדבריו של אוחיון, התקלה בלילה, שכללה ירידת מתח באזור הדיפו בפתח תקווה, הייתה התקלה המשנית - אלא שהיא השתרשרה אל מערכת האיתות. "היינו צריכים לפעול ולאתר בשרתים את הבעיה שנגרמה לאחר התקלה בחשמל, והיא תוקנה לאחר חמש וחצי שעות".

"מדובר בפרויקט מוטה תשתיות חשמל וברור לנו שהמערכת לא תמיד יציבה ולכן יש מערכות גיבוי חשמל. מדובר במערכות כבדות המשולבות זו בזו: האיתות, כיבוי האש והחשמל. זה תמרור לכולנו שיש מערכות כבדות שמאפיינות בדרך כלל רכבות מטרו, ולצערי אנחנו יכולים לצפות לעוד אירועים כאלו בחודשים הקרובים עד שהמערכת תתייצב והרבה מחלות ילדות שמתגלות רק כשעובדים בזמן אמת. תפקידנו להביא למינימום את הפגיעה בנוסעים ולתקן את מערכות הגיבוי ולמנוע מצבים כאלו בעתיד".

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן
 הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

מערכת חסרת ניסיון

בחברת תבל המפעילה את הרכבת הקלה מציינים גם כי "יש לזכור שמדובר במערכות חדשות ומורכבות המציבות אתגרים חדשים שאיתם יש להתמודד". ואכן תקלות וחבלי לידה היו צפויים מראש לנוכח הניסיון בירושלים ובמקומות אחרים בעולם, בהם תקלות שונות משפיעות על תנועת הרכבות לאחר פתיחתן. ואולם גורמים בענף מציינים כי ההתמודדות עם התקלה במערכת האיתות של אלסטום אמורה היתה להיות מהירה יותר למרות התקלה במערכת החשמל.

מערכת האיתות של אלסטום נחשבת למתקדמת ולחדשנית, כך שבמקטע התת־קרקעי היא אוטומטית ויודעת לשמור על מרווחי הזמן בין הרכבות, גם במקרים של עיכובים שונים. לצד החדשנות, יש לה גם ניסיון מועט יחסית למערכות אחרות בפרויקטים שבוצעו בעולם. במשרדי הממשלה כבר מפיקים לקחים לגבי פתרונות חדשניים במערכות מסוג זה, לנוכח הסיכון שהם מגלמים.

פתיחת הרכבת הקלה התעכבה במשך תשעה חודשים משום שלמערכת הייתה רגישות־יתר לשאר המערכות ברכבת, ונוצרו בלימות בטיחות ובלימות חירום, עד שאלו צומצמו והתקבל אישור הבטיחות שאיפשר את פתיחת הקו. כמו כן נבדק מהיכן נבעה אותה "תקלת חשמול". לגלובס נודע כי בשעה שבה הייתה תקלת החשמול ברכבת הקלה לא היה מחסור בחשמל שנובע ממקטע הייצור או הפסקה באספקת החשמל לרכבת שנובע ממקטע החלוקה שעליו אמונה חברת החשמל. לנת"ע מערכת גיבוי לחשמל, אלא שזו לא פעלה כאמור. מחברת החשמל נמסר כי מחברת החשמל נמסר כי "אספקת החשמל בכלל ולרכבת הקלה בפרט התנהלה כסדרה. ייתכן שמדובר בתקלה פנימית של הרכבת הקלה". בנת"ע טרם השיבו לטענה זו.

בהקשר זה, ביום שני האחרון הושבת השירות לכמה שעות בתחנת קרית אריה בפתח תקווה. חברת תבל הודיעה אז כי ההשבתה נוצרה "עקב תקלה הקשורה לחברת חשמל", ואולם בשונה מכך הפעם מציינים בחברה כי מדובר היה בנפילת מתח שגררה שרשרת אירועים שאמורה הייתה להימנע.

תקלות רבות עוד צפויות

בחברת תבל ובנת"ע הודיעו כי יבצעו תחקור מעמיק של התקלה ויפעלו למנוע את הישנותה. תקלות רבות עוד צפויות בחודשים הקרובים, ומבחינת הקמה והפעלה של פרויקט תשתית הן אולי יכולות להיחשב לסבירות, אך מבחינת אמון הציבור בכלי התחבורה הן מהוות פגיעה משמעותית - וזאת בסוף חודש אוגוסט, הרגוע יחסית. החברה המפעילה, נת"ע וקבלניות הקו יעמדו בפני המבחן האמיתי בספטמבר, עם פתיחת שנת הלימודים, אז צפויים המונים להשתמש ברכבת בנסיעות היום־יום שלהם.

בנוסף, תדירות התקלות וקצב פתירתן עלולים להכתיב גם את קצב פעימות השירות המתוכננות לרכבת, כשכבר בחודש ספטמבר התדירות אמורה לגדול - ובחברת תבל מדגישים שכך יהיה - ובתוך שנה במסגרת שלוש פעימות התדירות כמעט ותכפיל את עצמה.