משרד המשפטים האמריקאי וה-SEC חוקרים את טסלה לגבי פרויקט לבניית בית סודי מזכוכית

התובעים חוקרים את השימוש של טסלה בכספי חברה למימון פרויקט שתואר בשיחות פנימיות כבית מגורים עבור אלון מאסק

אילון מאסק / צילום: Shutterstock
אילון מאסק / צילום: Shutterstock

תובעים פדרליים במנהטן חוקרים את השימוש של טסלה בכספי החברה למימון פרויקט סודי שתואר בשיחות פנימיות כבית עבור המנכ"ל אלון מאסק, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

משרד התובע האמריקאי של המחוז הדרומי של ניו יורק ביקש מידע על הטבות אישיות ששולמו למאסק, כמה הוציאה טסלה על הפרויקט - שכולל בניית מבנה זכוכית גדול באיזור אוסטין, טקסס - ומה הייתה מטרתו, כך אמרו האנשים.

אילון מאסק אמר שזה "המוצר הטוב ביותר" של טסלה. בקרוב יגיע המבחן
טסלה פתחה בסין את ההזמנות למודל 3 המחודש. ומה עם הלקוחות בארץ?

הוול סטריט ג'ורנל היה הראשון לדווח ביולי שחברי דירקטוריון בטסלה חקרו האם נעשה שימוש לא ראוי במשאבי החברה בפרויקט הסודי, אותו כינו "פרויקט 42", והאם מאסק מעורב באופן אישי. לעיתון לא נודעה תוצאת החקירה הפנימית בטסלה.

ה־SEC (רשות ניירות הערך האמריקאית) גם היא פתחה בחקירה אזרחית של פרויקט 42 ומבקשת מהחברה מידע דומה, כך אמר אחד האנשים. החקירות של המחוז הדרומי של ניו יורק ושל ה־SEC נמצאות בשלב מוקדם ולאו דווקא יובילו להאשמות רשמיות.

טסלה לא הגיבה לבקשות תגובה לכתבה זו או לדיווחים קודמים של הג'ורנל על פרויקט 42. דוברים של ה־SEC ושל משרד התובע של מנהטן סירבו להגיב.

מאסק בחן אפשרות להקים עיר בטקסס

עובדים היו מעורבים בפרויקט 42 שנה שעברה, והתוכניות של הפרויקט כללו הקמה של מבנה זכוכית, לא רחוק מהמשרדים של חברת המכוניות באיזור אוסטין, כך דווח בג'ורנל. בנקודה מסוימת, ההדמייה לבניין הייתה בצורה של משושה מסובב. הדמיות אחרות הראו קופסת זכוכית גדולה שנראה שכלול בה איזור מגורים.

עורכי דין פנימיים של טסלה וחברי דירקטוריון ניתחו את הפרויקט לאחר שעובדים החלו לחשוש איך מתכננת החברה להשתמש במיליוני דולרים בזכוכית מיוחדת שהזמינה. לא ניתן היה ללמוד על סטטוס הפרויקט והאם הזכוכית שהוזמנה אי פעם סופקה.

יצרנית המכוניות החשמליות כיום מייצרת את מודל Y, דגם קרוסאובר, במפעל באיזור אוסטין, שהחל להגביר ייצור סביב התקופה בה עובדים היו מעורבים בפרויקט 42.

מאסק משקיע הרבה בטקסס בשנים האחרונות, לאחר שעבר לשם בעצמו מקליפורניה והעביר לשם את משרדי טסלה. הוא ציין את הכללים בקליפורניה, מדינה שאמר שיש בה "יותר מדי רגולציה, יותר מדי ליטיגציה ויותר מדי מיסוי". טקסס מציעה גם הטבות מס לאיש העשיר בעולם: לא כמו קליפורניה, המדינה לא גובה מיסים על הכנסה אישית או רווחי הון.

מאסק ועובדים בחברות שלו תיארו חזון של "אוטופיה" לאורך נהר קולורדו, כך דיווח הג'ורנל מוקדם יותר השנה. מנהלים בחברת הכרייה של מאסק, .Boring Co, בחנו את האפשרות להקים עיר במחוז מסטרופ, כ־56 ק"מ מאוסטין, צעד שהיה מאפשר לו לקבוע כללי רגולציה משל עצמו.

זו לא ההתמודדות הראשונה של טסלה מול ה־SEC

תובעים פדרליים ביקשו גם מידע לגבי טווח הנסיעה של המכוניות החשמליות של טסלה, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. ברויטרס דיווחו ביולי שטסלה ניפחה את הטווח הצפוי של קילומטרים שכלי הרכב שלה יכולים לנסוע על טעינת סוללה בודדת. כמו כן, במשרד המשפטים וב־SEC פתחו חקירות נפרדות בשאלה האם טסלה הונתה לקוחות ומשקיעים לגבי ביצועי המערכת המתקדמת שלה לסיוע לנהג, המכונה טייס אוטומטי.

כללי ה־SEC מחייבים חברות ציבוריות לפרסם גילויים על עסקאות מעל 120 אלף דולר שבהן לאחד הצדדים המעורבים, למשל אחד המנהלים, יש עניין ממשי. הכללים קובעים גם שכל הטבה או פיצוי אישי השווים יותר מ־10,000 דולר ששולמו למנהלים הבכירים ביותר יהיו חשופים בפני משקיעים. בשנים האחרונות, הביא ה־SEC סדרה של פעולות אכיפה אזרחיות נגד חברות ציבוריות, כולל רשת הילטון העולמית, בגלל כישלונן לדווח על הטבות שניתנו למנכ"לים או בכירים אחרים.

טסלה ומאסק התנגחו עם ה־SEC שוב ושוב מאז ששילמו 20 מיליון דולר כל אחד ב־2018, ליישוב תביעת המרמה שהגישה הרשות, שטענה שהמנכ"ל הונה משקיעים כשפרסם ציוץ לפיו היה בידיו מימון להפוך את טסלה לחברה פרטית.

בשנים מאז, ניסה מאסק למסמס את ההסדר, וטען שה־SEC מנצל אותו כדי להמשיך להמטיר על טסלה דרישות מגוחכות למידע. שופט פדרלי סירב בשנה שעברה לבקשתו של מאסק לבטל את ההסדר.

בפברואר, חבר מושבעים בסן פרנסיסקו דחה תביעות של משקיעים שטענו שהציוצים של מאסק מ־2018 לגבי האפשרות להפוך את טסלה לפרטית הפרו כללי ניירות ערך פדרליים.