גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ראשת עיריית חיפה: "די לשכונות מגדלים משמימות ללא מפגש אנושי"

כשהבחירות המקומיות מעבר לפינה, ראשות העיר של חיפה ואור יהודה, עינת קליש רותם וליאת שוחט, הגיעו לכנס המשכנתאות של גלובס ובנק לאומי ודיברו על הנושאים הבוערים בתחום הנדל"ן ● קליש רותם: "אני מדברת על שכונות עם תכנון בר קיימא, תחבורה ציבורית טובה, שבילי אופניים, הליכתיות" ● שוחט: "מאמינה שבג"צ יתערב בנוגע לחוק קרן הארנונה"

ליאת שוחט, ראש עיריית אור יהודה ועינת קליש רותם, ראש עיריית חיפה, בשיחה עם הלית ינאי, גלובס / צילום: תמר מצפי
ליאת שוחט, ראש עיריית אור יהודה ועינת קליש רותם, ראש עיריית חיפה, בשיחה עם הלית ינאי, גלובס / צילום: תמר מצפי

במהלך כנס המשכנתאות של גלובס ובנק לאומי, ראשות הערים של אור יהודה וחיפה, ליאת שוחט ועינת קליש רותם (בהתאמה), התארחו בפאנל מיוחד שעסק בהזדמנויות והאתגרים ברשויות המקומיות. בין היתר, הן דיברו על הקשיים שמזמנות הבחירות המקומיות שייערכו בסוף החודש הבא, על הבירוקרטיה והיחסים אל מול השלטון המרכזי ועל הסיבות לייצוג החסר של נשים ברשויות המקומיות.

עורכת מוסף הנדל"ן של גלובס הלית ינאי לויזון, מנחת הפאנל, פתחה בשאלה מה הן עושות כדי לקדם בנייה ולהגדיל את היצע הדירות בשוק. עינת קליש רותם, ראשת עיריית חיפה, סיפרה על כך שכשנכנסה לתפקיד לפני חמש שנים, גילתה שלא היו תוכניות בנייה מסודרות ומקיפות. כיום, לטענתה "לחיפה יש צפי של כ-85 אלף יחידות דיור שמהוות תוספת לפרויקט של התחדשות עירונית, תמ"א 38 ופרויקטים חדשים. חיפה עובדת עם תוכניות וצפי של תוספת של כמעט עוד חיפה".

כנס המשכנתאות | אלונה בר און: "קיים משבר אמון ענק, הקיטוב ב־2023 הפך למגפה עולמית"
כנס המשכנתאות | אייל בן חיים: "מחפשי הדיור לא ימשיכו לשבת על הגדר עוד תקופה ארוכה"
כנס המשכנתאות | יוסי וייזר מהתאחדות יועצי המשכנתאות: "ההלוואות בגמ"חים שנותנים פריסה רחבה ללא ריבית, הם בעלי ערך מוסף"

בנוגע לטענות של יזמים על קשיים בעבודה מול העירייה ועל בירוקרטיה כבדה, השיבה קליש רותם כי "אכן יש הרבה עבודה לעשות. אני יושבת הרבה במנהל ההנדסה כדי לוודא שאנו מיישמים את התכניות הללו. נתקלנו בקשיים כי רוב התכניות שקיבלתי, אומר זאת בעדינות, היו תכניות של יחידות דיור ללא תכנון איכותי ובלי ערכי תכנון מתקדמים". היא הוסיפה כי "אני מדברת על שכונות עם תכנון בר קיימא, תחבורה ציבורית טובה, שבילי אופניים, הליכתיות, עירוב שימושים ומרכזי תעסוקה שקרובים לשכונות".

קליש רותם גם דיברה על חזונה בנוגע לרכב הפרטי. "אני רוצה לצמצם את כמות כלי הרכב שהתושבים צריכים להחזיק, אז מבצעים שינויים מקצה לקצה, וזה לקח זמן", אמרה. בנוגע למצבה של העירייה ביחס לאחרות, אמרה ראשת העיר כי "אם נסתכל על הגרפים של ההיתרים, כולל הכנסות מהיטלי השבחה בשנת 2022, אנו במגמה נכונה אך יש עוד המון מה לעשות".

בנוסף, דיברה קליש רותם על מחסור חמור באנשי מקצוע. "יש בעיה קשה של עובדים מקצועיים ברישוי. אנחנו בחיפוש תמידי אחרי אנשי מקצוע טובים ויש תחלופה מאוד גדולה. אני יודעת שזה דבר שקיים בכל הארץ. הקדנציה הבאה תהיה בסימן חיזוק מאוד משמעותי של מנהל ההנדסה, אני רוצה גם לצמצם את הזמנים לקבלת היתרים ושאנשים יקבלו שירות הרבה יותר טוב".

גם ליאת שוחט, ראשת עיריית אור יהודה, שידרה אופטימיות והסבירה כי לאחר שמונה שנים כראשת עיר, היא זוכה לראות את הפירות של התכנון שנעשה לפני. "בסיס תל השומר עבר מוניציפלית לאור יהודה, יש לנו 20 תוכניות של התחדשות עירונית, אנחנו גם מכפילים את עצמנו".

לדבריה, הקושי הגדול צפוי להגיע בשנים הקרובות דווקא משוק השכירות. "התושבים רוצים להישאר באור יהודה בשכירות, זה הדבר הבא שצריך לשים עליו דגש. אין היום דירה אחת פנויה ויש רשימת המתנה. אני יודעת שיש קושי עם הריביות היום, אז צריך לעשות משהו כדי לסייע לזוגות הצעירים שלא יכולים לעמוד בלקנות דירה. חשוב להתייחס לדור העתיד שלנו", אמרה.

כנס המשכנתאות | מנכ״ל משרד השיכון: "הירידות במחירי הדיור הן לא אפיזודה חולפת" 
כנס המשכנתאות | מנכ"ל צמח המרמן: "אנחנו קרובים ליום כיפור של ענף הבנייה, חלק גדול מהחברות לא יעמדו בזה" 

הביקורת על קרן הארנונה

במאי האחרון נערך דיון בוועדת הכספים של הכנסת סביב קרן הארנונה, אשר מטרתה לקבוע חלוקה חדשה של רווחי הערים מארנונה לעסקים. דיון זה הוביל למחאה מצדם של ראשי הערים הגדולות, שהביעו התנגדות לקרן זו. החוק קובע כי מתוך הגידול השנתי בהכנסות הארנונה שלא ממגורים, נדרשת כל רשות להפריש שיעור קבוע מסוים, וזה יועבר לקופת "קרן הארנונה". החוק גובש, במטרה להציע עוד כלי להתמודדות עם משבר הדיור: דרך חישוב הארנונה כיום מביאה למצב שבו כל יחידת דיור למגורים נחשבת גירעונית מבחינת תקציב הרשות שבתחומיה היא נבנית, וכך בעצם הופכת את המגורים ללא רצויים ברשויות רבות.  

"אצלי זה היה סיפור אחר", אמרה שוחט. "אני חתמתי על הסכם גג, 3,000 יח"ד חדשות במקביל לשיווק מרכז תעסוקה מסחר ופנאי, הסכם חתום עם מדינת ישראל. העמדתי את שתי השכונות הנדרשות ועכשיו משנים את כללי המשחק". היא ביקרה גם את הטענה כי כביכול מדובר יהיה בפתרון שיסייע לצמצום משבר הדיור. "בפועל, מי שבונות הן הערים הגדולות במרכז הארץ. אז את הניסוח שלהם (הפוליטיקאים), לפיו לוקחים מרשויות החזקות לחלשות, הוכחנו בקלות שהוא לא נכון. בבג"צ אני מניחה שזה ישתנה".

הסיבות לייצוג חסר של נשים

אם בפוליטיקה הארצית הייצוג של נשים הוא במצב רע, עם מיעוט יחסי של חברות כנסת ושרות בממשלה, ברשויות המקומיות המצב עוד חמור יותר. שוחט, מספרת על חסמים שפוגשות נשים, ואנשים בכלל בדרך להתמודד על ראשות מקומית. "חשוב לי להגיד שאנו עושות, 85 מועמדות ניגשות לתפקיד ראש רשות השנה. בשנה האחרונה כל אחת מאיתנו הייתה מנטורית לאישה שהיא פוטנציאל לבחירה. אבל החסם העיקרי ביותר הוא כסף, מי שלא מצליחה לעשות את זה דרך מפלגה שנותנת את הגב תיתקל באתגרים רבים. לא כל אחת תוציא חסכונות מהבית". עוד מוסיפה שוחט כי אחד החסמים המרכזיים הוא הנושא של הרשתות החברתיות. "לא כל אחד יכול לעמוד ביד הקלה על המקלדת. צריך לתת את הדעת איך מונעים את זה, כי רק זו הדרך להביא מועמדים טובים גם נשים וגם גברים". 

לאחר מכן דיברו שתי ראשות הערים על התכנון לקדנציה הבאה. אמנם על פי סקרי הבחירות, עינת קליש רותם מדשדשת בינתיים, אך היא אופטימית. "גם בפעם הקודמת הסקרים הראו שלא אבחר, בסוף נבחרתי", אמרה.

קליש רותם ציינה כי היא מתכננת לדאוג בקדנציה הקרובה לשדה התעופה של חיפה. "שדה תעופה שיעזור לכולנו ויהיה חמצן כלכלי שישרת את כל הצפון", אמרה. בנוגע לפינוי מפרץ חיפה, אמרה כי "אדאג למניעת זוועות של מפרץ חיפה והפטרוכימיה שלא יגדלו ויתרחבו. חיפה שילמה מחיר כבד במשך שנים ועכשיו החלוקה צריכה להיות הוגנת וצודקת".

בהמשך, הוסיפה כי תדאג לאיכות ההתחדשות העירונית, ולא רק לכמות. "די לשכונות מגדלים משמימות שהמפגש האנושי היחיד בהן הוא בזבל, אני רוצה לראות תחבורה ציבורית, שבילי אופניים, שטחים ירוקים, חיים ירוקים ופיזור של תעסוקה, וכמובן גם איך אנחנו מפחיתים את כמות כלי הרכב בעיר. יש הרבה יזמים שקצת כועסים כי יותר חשוב לי איכות התכנון ואני מאוד מקפידה עליו".  לסיכום אמרה כי "יש עוד הרבה עבודה לעשות. חיים איכותיים לתושבים זה לא רק דירה ולא רק כסף, אלא חשוב לדאוג שלא סיימנו עם ה'סלאמס' של היום ובנינו את ה'סלאמס' של המחר".  

שוחט הסבירה כי שלושת הדברים המרכזיים שהיא מתכננת לקדנציה הקרובה הם התחדשות עירונית, בניית יחידות דיור בסביבת נתב"ג וחינוך. "תוכנית הדגל היא ההתחדשות העירונית שתוסיף 10,000 יחידות דיור, וכמובן במקביל לזה גם נושא החינוך, אנשים בוחרים באיזה שכונה לגור על פי רמת החינוך", אמרה.

*** גילוי מלא: כנס המשכנתאות של ישראל נערך בשיתוף עם בנק לאומי

עוד כתבות

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35