גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מותג משלך: כך זינק חלקם של המפורסמים בשוק המכירות הקמעונאיות

לפי מחקר של ענקית הנדל"ן הגלובלית JLL, בשנים האחרונות הוקמו בארה"ב עשרות מותגים חדשים ע"י מפורסמים, רובם שחקנים ומוזיקאים ● רק מעטים מגיעים לשלב החנויות הפיזיות, בעוד רובם "נתקעים" בשלב אתר האיקומרס או שיתופי־פעולה - כפי שקורה בארץ

קייט האדסון וחנות של המותג פבלטיקס שבבעלותה / צילומים: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב, Jordan Strauss/Invision/AP
קייט האדסון וחנות של המותג פבלטיקס שבבעלותה / צילומים: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב, Jordan Strauss/Invision/AP

הקשר בין מותגים למפורסמים מוכיח את עצמו מבחינה כלכלית זה שנים, אבל מאז הקורונה הוא תפס תאוצה. אולי זו הייתה סגירת בתי הקולנוע ואולמות המופעים, לצד ביטול תחרויות ספורט ותצוגות אופנה, אבל נדמה שיותר ויותר מפורסמים - בעיקר בארה"ב - הבינו שהם זקוקים למקור פרנסה נוסף. 

5 אסטרטגיות להתמודדות עם עגלות נטושות באתרי מסחר אלקטרוני 
להצמיד את הטלפון לפריט המבוקש, ולצאת מהחנות: העתיד של הקמעונאות

שיתוף־פעולה עם מותגים הוא ערוץ פופולרי שמכניס לא מעט כסף, אבל למה בעצם לחלוק במכירות עם גוף חזק אחר, כשאפשר להגיד "המותג זה אני"? בסיס הלקוחות והחיבור הרגשי כבר קיים ממילא, כל מה שצריך הוא להחליט על מוצר.

לפי מחקר שערכה ענקית הנדל"ן הגלובלית JLL, מאז 2019 ואז סוף 2022 הוקמו יותר מ־65 מותגים קמעונאיים על־ידי מפורסמים, רובם שחקנים ומוזיקאים, ולצדם גם דוגמניות, ספורטאים, משפיענים ועוד. אם קודם לכן היה מדובר ב־2-3 מותגי מפורסמים חדשים בשנה, כעת כבר מדובר בקרוב ל־20.

על־פי דיווחים בתקשורת העולמית, המגמה ממשיכה גם ב־2023, עם מותגים שמשיקים זמרים כמו ביונסה וג'ון לג'נד. בין אלה שפועלים כבר מספר שנים בתחום נמנים קייט הדסון עם מותג אופנת הספורט Fabletics שמונה 95 חנויות, דרייק עם מותג האופנה אוקטובר'ס ורי און שכולל 11 חנויות, שרה ג'סיקה פרקר עם מותג הנעליים SJP ו־6 חנויות, ריהאנה עם המותג Fenty ועוד.

באירופה מקובל מאוד ששחקני כדורגל משיקים מותגים, ובארץ מדובר בעיקר במפורסמות, ובהן נועה קירל עם Show Time, נטע אלחימיסטר עם מותג בגדי ים ובר זומר עם מותג הטיפוח ברביז - אך התופעה רווחת הרבה פחות מאשר בארה"ב. בנוסף, לרוב מדובר במותגים שנמכרים באמצעות רשתות כמו סופר־פארם או באונליין, ופחות בחנויות פיזיות.

 

ארבעת השלבים

מחזור החיים של מותגי מפורסמים מורכב מארבעה שלבים. הראשון הוא האיקומרס - זהו שלב פיתוח המותג ויצירת פלטפורמת מכירות אונליין, שמאפשרת למכור ישירות לעוקבים ולמעריצים. כידוע, מאז הקורונה התחזק כוחו של האיקומרס והוא נגס בעוגת המכירות, כך שמדובר בערוץ מכירות נוח להשקת מותג.

השלב השני הוא שיתוף־פעולה קמעונאי. לאחר שהמותג כבר קיים ומתחיל תהליך של מכירות, רבים חוברים כשותפים לרשתות קמעונאיות כמו טארגט, וולמארט או סאקס פיפת' אווניו, שמאפשרות להם למכור את מוצריהם בחנויות פיזיות.

לפי JLL, שהרשתות הן הלקוחות שלה, כ־61% מהמותגים שמגיעים לשלב זה משתייכים לקטגוריית הטיפוח והקוסמטיקה (בישראל, זה השלב שבו "נתקעים" מרבית מותגי המפורסמים).

השלב השלישי הוא הקמת מתחם פופ־אפ. במקרים שהביקוש בסניפי הרשתות הקמעונאיות הוא גבוה, מוקמת חנות פופ־אפ עצמאית במיקומים שרלוונטיים לקהל היעד. גם כאן, ב־JLL מייעצים היכן כדאי לפתוח את החנויות, ומסייעים באיתור המיקומים ובמו"מ. לפי החברה, המיקום הבולט לפתיחת חנות פופ־אפ ראשונה של מפורסמים הוא העיר ניו יורק.

השלב הרביעי, שמהווה בעצם את השיא, הוא פתיחת חנות פיזית וקבועה למותג. המיקום המועדף בפער עצום הוא קניונים, ובמקום השני נמצאות חנויות הרחוב. העיר המועדפת לפתיחת חנות ראשונה היא לוס אנג'לס.

סך שטחי המסחר שפתחו מפורסמים בעשור האחרון עומד על כ־28 אלף מ"ר. לפי JLL, בהתחשב בדפוסי הצריכה הנוכחיים ובקצב פתיחת מותגים חדשים, מגמה זו צפויה להימשך.

בחינת תחומי הפעילות המועדפים על מפורסמים בשנים האחרונות מעלה כי אין חידושים רבים, ואפילו ניתן לדבר על קיבעון מסוים: במקום הראשון תחום הטיפוח והקוסמטיקה (53%), במקום השני מותגי ביגוד והנעלה (41%), במקום השלישי אקססוריז (2%) וולנס (2%), עיצוב הבית (1%) ומזון (1%). עם זאת, את המקום הראשון מבחינת פתיחת חנויות פיזיות כובש עולם האופנה (82% מהמותגים).

הפנייה לדור ה־Z

לרוב המפורסמים אינם משיקים את המותג לבד, אלא עם משקיעים שעומדים מאחוריהם או שותפים, אך ברור שהם ה"פנים" שלו. לכן, כחלק בלתי נפרד מניהול המותג שלהם, הם מקפידים על פעילות אינטנסיבית ברשתות החברתיות.

קהל היעד שלהם מורכב ברובו מצעירים, וליתר דיוק, בני דור ה־Z שדוגלים ב"מסחר חברתי", כלומר קמעונאות שמתרחשת ישירות באפליקציה של מדיה חברתית. במילים אחרות, שהנוכחות שם היא חובה - ומצד שני קיימת תלות גדולה ברשתות החברתיות ובכללים שהן מכתיבות.

על־פי JLL, כוח הרכישה של דור ה־Z יגדל פי שלושה יותר מאשר של דורות אחרים, והם יהוו שליש מקהל היעד הרוכש עד 2030. המסחר החברתי צפוי לגלגל עד 2025 כ־1.2 טריליון דולר במכירות ברחבי העולם, כאשר בארה"ב בלבד צפויה נתח השוק לעמוד על כ־80 מיליארד דולר.

לדברי מור זיו, מנהלת מחלקת ההשקעות ב-JLL ישראל, "החברה שלנו מלווה את המותגים הגדולים בעולם, ובהם גם את אלה של הסלבריטאים, ביצירת אסטרטגיות גלובליות, בתהליכי שיפור והתייעלות המאפשרים למנף את רמת הביצועים של המותג, וכן בהגעה ליעדים הרצויים.

"אם למשל קים קרדשיאן מקימה מותג, והיא רוצה לשווק אותו תחת סיקס פיפת' אווניו כחנות בתוך חנות, אנחנו אלה שנעזור לה לעשות את המהלך. כשג'סיקה אלבה משיקה מותג, אנו מחברים בינה לבין וולמארט וטארגט. למרות שהמותג לא מפעיל חנות פיזית משלו, 55% מהכנסותיו מגיעות דרך הערוץ הקמעונאי, הודות לשותפויות האסטרטגיות האלה - וב-2022 ההכנסות הכוללות היו מעל 300 מיליון דולר".

עוד כתבות

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה