בפעם השנייה: בג"ץ דחה את בקשת הממשלה לדחות את הדיון בעילת הסבירות

שופטי בג"ץ ציינו כי כפי שנקבע בהחלטה הקודמת, "בהינתן ההרכב המורחב שנקבע ונוכח אילוצי היומן, לא ניתן להיעתר לבקשה לדחיית הדיון" • בבקשת הדחייה טען עו"ד אילן בומבך בשם הממשלה כי היועמ"שית הגישה תשובה הכוללת 148 עמודים, וכי הזמן הנותר לא מאפשר להיערך למתן תגובה

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות / צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות / צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בג"ץ דחה היום (ב'), בפעם השנייה, את בקשת הממשלה לדחות את הדיון הקבוע ל-12 בספטמבר בעתירות המבקשות לפסול את החוק לביטול עילת הסבירות.

עו"ד אילן בומבך, המייצג את הממשלה באופן פרטי, ביקש לדחות את הדיון לאוקטובר, לאחר שהיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה פרסמה את עמדתה, לפיה יש לפסול את החוק לביטול עילת הסבירות נוכח פגיעתו ביסודות המשטר הדמוקרטי. ברקע הבקשה עומדת פרישתן הצפויה של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ב-16 לאוקטובר ושל השופטת ענת ברון באותו החודש. 

היועמ"שית לבג"ץ: יש לפסול את החוק לביטול עילת הסבירות
בפעם השישית מאז קמה: הממשלה מבקשת ייצוג פרטי בבג"ץ

שופטי בג"ץ ציינו כי כפי שנקבע בהחלטה הקודמת, "בהינתן ההרכב המורחב שנקבע ונוכח אילוצי היומן, לא ניתן להיעתר לבקשה לדחיית הדיון". יחד עם זאת, הם האריכו את המועד להגשת עמדת הממשלה עד ל-10 בספטמבר בשעה 18:00, תוך שציינו כי "ככל שיהיה צורך בכך, נשקול לאפשר השלמת טיעון בכתב לאחר הדיון". 

בבקשת הדחייה טען עו"ד בומבך בשם הממשלה כי היועמ"שית הגישה תשובה הכוללת 148 עמודים, וכי הזמן הנותר לא מאפשר להיערך למתן תגובה. "היועמ"שית נוקטת בעמדה הקיצונית ביותר, כאשר היא תומכת בסעד הקיצוני ביותר הקיים במשפט הישראלי - הכרזה על בטלות של חקיקת יסוד. מדובר ברעידת אדמה במשפט הישראלי", כתב עו"ד בומבך, והוסיף כי "בתיק החשוב והמכריע מכולם, לוח הזמנים בהול ומזורז מכולם. אין שום דבר דחוף בעתירות האלה, ושום אסון לא היה קורה אם הדיון בהן היה מתקיים בעוד שלושה או ארבעה או חמישה חודשים".

היועצת המשפטית לממשלה לא התנגדה לבקשת הדחייה ומסרה כי היא משאירה זאת לשיקול-דעת בית המשפט. שמונת העותרים התנגדו לדחייה. לפני כשבועיים כבר פנה עו"ד בומבך וביקש לדחות את הדיון בשלושה שבועות כדי לאפשר לממשלה להכין תשובה, ונדחה.

הדיון יתקיים ב-12 לספטמבר בפני 15 שופטי בית המשפט העליון וישודר בשידור חי.