מי יחליט מיהו חרדי? זו הסכנה הגדולה שטמונה במתן פטור גורף מגיוס

הדיון הציבורי על פטור גורף מגיוס לאוכלוסייה החרדית מתבסס על נקודת מבט צרה מדי • הפגיעה בצה"ל תהיה הרבה יותר רחבה ממה שמתואר

לשכת הגיוס תל השומר / צילום: איל יצהר
לשכת הגיוס תל השומר / צילום: איל יצהר

הכותב הוא שותף בכיר במשרד ארנון, תדמור־לוי, הוביל בעבר את המאבק הציבורי והמשפטי להעלאת שכר חיילי החובה

סעיף 40 לחוק שירות בטחון (נוסח משולב), תשמ"ו־1986 קובע כי מי שמצהירה על היותה דתיה תהיה פטורה משירות חובה בצה"ל, סעיף 42 קובע כי מי ששיקרה בהצהרתה לא תועמד לדין פלילי, וכך הדת הפכה למסלול ירוק לעולם המרמה והשקר, שאין לצידו אפילו לא בושה. השאלה מי היא דתיה? מעולם לא הוכרעה.

ומי הוא חרדי? כל מי שלובש חולצה לבנה וחובש כיפה שחורה? כל מי שלומד בישיבה או בכולל בגיל מסוים? כל מי שראש הישיבה קבע? כל מי שמגדיר עצמו ככזה? חרד"לי? סתם חילוני שרוצה לברוח משירות ומעונין "לחזור בתשובה"? ומי יבדוק מיהו חרדי? החתול השומר על השמנת? הרוב הקואליציוני? ההגינות והיושרה של הציבור החרדי?

ביטול המכסה

אז כך, היו ימים בהם הייתה מכסה לפטור/דחיית שירות של מי שנחשבו לעילוי, בדומה לספורטאי או אקדמאי מצטיין. דוד בן גוריון קבע המכסה ל־400 פטורים. המספר לא הומצא יש מאין. בפולין טרם השואה היו 300 לומדים שכל מחסורם היה על הציבור. היו עוד כששת אלפים שהיו מורים פרטיים ומלמדים, שהתפרנסו מלימוד תורה ובמקביל למדו.

מנחם בגין, לאחר שנבחר לראש הממשלה, ביטל את המכסה וקבע שכולם פטורים. היום מעריכים את מספרם של אלו שקיבלו פטור בכ־50,000 אלף, במהלך השנים האחרונות. כך, במלחמת לבנון הראשונה שותפי החב"דניק לחם בלבנון ובמקביל אליו שניים מאחיו. היום אין במשפחותיהם מי שמשרת בצבא.

היום משרתים על פי הנתונים אותם צה"ל מנפק בין אלפיים לשלושת אלפים חרדים. אך נתון זה מתייחס רק לאלו המתגייסים אגב הצהרה שהם כאלו. מלבדם משרתים אלפים רבים מאוד, שהם חרדים על פי כל הגדרה, כמעט בכל יחידות צה"ל. עד היום, באיזון בין היותם אזרחי המדינה להיותם חרדים, הם בחרו להתגייס. הסיבות רבות ומגוונות ממשפחתיות וכלה בכאלו שסיימו בתי ספר מקצועיים, שכן "להיהרג באוהלה של תורה" אין זו משימה קלה, למי שממלא אותה כלשונה, והם מיעוט שבמיעוט בעולם החרדי.

אם הפטור הגורף ל"חרדים" משירות צבאי יתקבל, למה שיתגייסו? קיבלו מתנה, אין מקום להתלבטות הקיימת היום, וצה"ל יאבד מיידית אלפי מתגייסים, כבר בגיוסים הקרובים.

יאמר מי שיאמר, יד המשטרה הצבאית תשיגם. הוא לא למד דבר מן העבר. כל שיעשה הוא לתקן שוב את חוק שירות הבטחון, וכמו לנשים המשקרות בהצהרתן (דוגמנית בפוטנציה למשל המשרתת היום בממשלה) לא יקרה להם דבר, לדין לא יועמדו. לכל היותר, לאחר שנים של בירוקרטיה יגויסו לצה"ל.

שניים הם הנושאים המפחידים בפטור המוצע: האחד, רידוד איכות המתגייסים, שכן "כדאי" יהיה להיות חרדי לשנה־שנתיים על מנת לקבל פטור, ולהרוויח שנות השירות והמילואים והשני, לא ניתן יהיה להשיב הגלגל אחורה, על כל המשתמע מכך בכל מישור אפשרי.

איכות צה"ל נפגע

שאלות השוויון בנטל, השוויון בסיכון, בתרומה לחברה, ל"אחים אנחנו", מה יקרה עוד כעשור כאשר היום כרבע מילדי ישראל מתויגים כחרדים וחמישית כערבים וכיוצ"ב נותרות לכל קורא לפי טעמו.

בל ישלה את עצמו איש, כבר בשנים הקרובות מאוד איכויות צה"ל והיקף הסד"כ שלו יפגעו - היה וחוק הפטור יתקבל על ידי הכנסת ולא יפסל על ידי בג"ץ.