מי שסירב להתחסן הרוויח? אין לכך כל הוכחה, ועוד פייקים על זן הקורונה החדש

ארגוני בריאות ברחבי העולם, וגם כאן בישראל, החלו להזהיר לאחרונה מווריאנט חדש של הקורונה • הסיבה המרכזית לדאגה היא שייתכן כי מדובר בזן מדבק במיוחד, שעמיד יותר כלפי החיסונים הקיימים • בעקבות הפרסומים הרשמיים שנוגעים לנושא, צצים מיד ברשתות החברתיות הפחדות ואזהרות שבינן לבין המציאות אין ממש קשר • המשרוקית של גלובס

ציוץ ויראלי בטוויטר, 4.9.23
ציוץ ויראלי בטוויטר, 4.9.23

אחרי שכבר היינו בטוחים שהשארנו את הקורונה מאחור, ארגוני בריאות ברחבי העולם, וגם כאן בישראל, החלו להזהיר לאחרונה מווריאנט חדש של המחלה ששמו הרשמי הוא BA.2.86. הסיבה המרכזית לדאגה היא שייתכן שמדובר בזן מדבק במיוחד, שעמיד יותר כלפי החיסונים הקיימים (יצרניות החיסונים כבר הודיעו כי יוציאו בהמשך חיסונים מותאמים). וכמו כל מידע שקשור בקורונה, בעקבות הפרסומים הרשמיים שנוגעים לנושא, צצים מיד ברשתות החברתיות גם ספקולציות, הפחדות ואזהרות שבינן לבין המציאות אין ממש קשר.

תחלואת הקורונה בישראל נמצאת בעלייה. מה כדאי לדעת?
המשרוקית | לקראת שבוע דרמטי: מי הסמיך את בג"ץ לדון בחוקי יסוד, ומה קורה בעולם?

נקמה? לא קרה. זאת הייתה יכולה להיות נקמתם המושלמת של מתנגדי החיסונים. האם יכול להיות שהווריאנט החדש פוגע יותר דווקא במי שהתחסן נגד הזנים הקודמים? "חדשות מתפרצות", נכתב בציוץ של גוף בשם Leading Report, שכמיטב המסורת בטוויטר החדש, יש לו גם "אימות" של "וי כחול", אותו יכול כל אחד לרכוש. "ה־CDC (הסוכנות של מחלקת הבריאות של ארה"ב שאמונה על בקרת מחלות ומניעתן), קבעה שאמריקאים שקיבלו את חיסון ה־mRNA לקורונה נמצאים כעת בסיכון גבוה יותר להידבק מהווראינטים החדשים, מאשר הלא־מחוסנים". ארגוני בדיקות רבים בעולם בחנו את הטענה הזאת, והמסקנה העיקרית היא שמדובר בפירוש שגוי למשפט שהופיע בהערכת הסיכונים של ה־CDC לווארינט חדש של הקורונה, שמכונה "פירולה". באותו דוח, מה־23 באוגוסט, נכתב על ידי הארגון, כי בהשוואה לווריאנטים קודמים, הווריאנט החדש "עשוי להיות בעל יכולת גבוהה יותר להדביק מי שכבר חלו בקורונה או שקיבלו את החיסונים".

כלומר, הדוח כולל אזהרה מכך שהחיסונים הנוכחיים עשויים להיות פחות יעילים כלפי הווראינט החדש, אך אין בו כל השוואה בין סיכויי ההידבקות של מי שחוסן בעבר לבין הסיכוי המקביל של מי שלא חוסן כלל. במסמך מעודכן יותר של ה־CDC, מה־30 באוגוסט, נכתב גם כי "על פי המידע הנוכחי, הבדיקות והתרופות שיועדו לזנים הקודמים, ממשיכות להיות אפקטיביות גם כעת", וכי "המדענים ממשיכים לנסות להעריך עד כמה חיסונים קודמים והידבקויות קודמות מגינים מפני הווריאנט החדש".

שתו מים. והנה עוד פייק שהופץ על ידי מתנגדי חיסונים, שמוכיח שלא צריך תחכום גדול במיוחד כדי להפוך לוויראלי. בסוף החודש שעבר תפס תאוצה ברשתות סרטון שבו נטען ש"הפורום הכלכלי העולמי" מעוניין לחסן אתכם (נגד קורונה) דרך המים. "הם נחושים להקטין את האוכלוסייה", נכתב, למשל, מעל הסרטון בטוויטר, שנכון לעכשיו צבר יותר מ־800 אלף צפיות (בינתיים כבר נוספה לו "אזהרת פייק"). קטעים דומים זכו להצלחה גם בפייסבוק ובאינסטגרם. ומה משעשע או מעציב במיוחד? שאפשר פשוט להקשיב לסרטון המצורף ולשמוע שהדבר כלל לא נאמר בו.

לפי בודקי העובדות של רויטרס, מדובר בפאנל שנערך בכנס בדאבוס בשנה שעברה. האישה שמדברת בסרטון, פרופסור מיוניברסיטי קולג' בלונדון, דיברה על בעיית המים בעולם, ובשלב מסוים ערכה השוואה לקורונה. "זה נכון גם לקורונה", היא נראית משיבה בסרטון לאחד מעמיתיה בפאנל, "אנחנו בריאים רק במידה שהסביבה שלנו בריאה, והאם פתרנו את זה? האם חיסנו את כל העולם? לא". באותו אופן, היא אומרת בהמשך, חשוב להבין שבעיית המים היא בעיה עולמית. גם מה־WEF נמסר לרויטרס בתגובה רשמית כי "הדברים הוצאו מהקשרם".