קרנות השתלמות | שאלות ותשובות

למי מגיע ואיך זה עובד: כל מה שכדאי לדעת על קרן השתלמות

הרבה סימני שאלה מרחפים מעל המושג "קרן השתלמות", אחד מאפיקי החיסכון המשתלמים ביותר הקיימים כיום בשוק: מצד אחד פטור ממס ויתרונות הריבית דריבית, מהצד השני חוסר נזילות ודמי ניהול גבוהים • מי זכאי לקבל קרן השתלמות, כמה צריך להפקיד בקרן, ולמה לא כדאי למשוך את החסכונות ממנה? • גלובס עושה סדר

כל מה שכדאי לדעת על קרנות השתלמות / צילום: Shutterstock
כל מה שכדאי לדעת על קרנות השתלמות / צילום: Shutterstock

קרן השתלמות היא מכשיר השקעה, שהכסף מופקד אליו מהעובד ומהמעסיק בצורה אוטומטית בכל חודש, ומושקע בשוק ההון בהתאם לרמת הסיכון שהעובד בוחר. במקור קרנות השתלמות נועדו לממן השתלמויות מקצועיות עבור עובדים, אך עם הזמן הפכו לאפיק חיסכון מבוקש במיוחד, בקרב שכירים ועצמאים, אשר יכולים להרשות לעצמם להפנות חלק משכרם לחיסכון. 

בדיקת גלובס | אוגוסט היה חודש אדום לחוסכים, ואלה הגופים שבלטו לרעה 

למה קרנות ההשתלמות משתלמות? 

לקרנות השתלמות יש יתרונות משמעותיים לעומת אפיקי חיסכון אחרים. "הקרן פועלת כקופת גמל רגילה שיש לה תשואות והפסדים לפי המצב והשקעות שהיא עושה", אומר עו"ד ערן שוהם, שותף במשרד דפנה שמואלביץ ושות' המתמחה בדיני עבודה. שוהם מסביר כי עבור כל שקל שהעובד מפקיד, המעסיק מפקיד פי שלושה. "ההפרשות המקובלות הן 7.5% על-ידי המעסיק ו-2.5% מנוכות משכר העובד. הסכום הזה צובר רווחים או הפסדים".

בנוסף, הפטור ממס מהווה אחת ההטבות המשמעותיות ביותר שיש לקרנות השתלמות. על-פי בר נעמני, מרצה בקורס Personal finance במכללה למינהל ומייסד ומנכ"ל משותף "ידע שווה כסף", "היתרון הראשון של קרן השתלמות זה המיסוי - הכסף שאנחנו מפקידים לקרן השתלמות פטור ממס הכנסה וממס רווחי הון (25% ריאלי)".

מה המגבלות?

עם זאת, יש גם מגבלות לקרנות ההשתלמות. ראשית, הפטור מתשלום מס הכנסה על ההפקדות לקרן השתלמות אינו מוחלט, אלא עד לתקרת שכר חודשי של 15,712 שקל, ובתנאי שהמעסיק מפקיד לא יותר מ-7.5% מהשכר הקובע ולא יותר מפי 3 מחלקו של העובד בהפקדות.

"על-מנת שהמעסיק יוכל להפקיד 7.5% מהשכר הקובע בפטור ממס, על העובד להפקיד 2.5% משכרו, אך המעסיק והעובד יכולים להסכים גם על שיעורי הפקדות נמוכים יותר", אומר אלי בלושבסקי, עורך דין בכיר במחלקת דיני עבודה, משרד AYR - עמר רייטר ז’אן שוכטוביץ ושות'.

עוד מוסיף בלושבסקי כי ניתן להפקיד לקרן השתלמות גם בגין שכר העולה על התקרה, אך במקרה כזה הפטור ממס לא יחול על כספים אלה, והעובד ישלם בגין ההפקדות מס הכנסה בהתאם למדרגת המס שלו, ועל הרווחים ישולם מס רווחי הון. "הפקדה מעבר לתקרה אינה כוללת את מרבית היתרונות הטמונים בקרן השתלמות, ובמקרה כזה מרבית העובדים יעדיפו לקבל את הכספים כחלק משכרם השוטף".

שנית, בשונה מרוב קופות הגמל להשקעה, קרן ההשתלמות אינה נזילה. נעמני מוסיף כי יש לשים לב לעלויות דמי הניהול ולהתמקח עליהן אם צריך. "חשוב מאוד להתמקח על דמי הניהול ולעשות סקר שוק מקדים לפני כן - זה שווה הרבה מאוד כסף. במהלך המשא-ומתן יש להתמקח על דמי הניהול מצבירה".

עוד מוסיף נעמני כי אנשים רבים לא יודעים שלקרנות השתלמות יש גם הוצאות ניהול והשקעות, עליהן לא ניתן לקיים משא-ומתן.

לפי נעמני, כאשר ניגשים לבחור את רמת הסיכון של הקרן, יש להתחשב במספר פרמטרים. "כלל-אצבע הוא שככל שטווח ההשקעה ארוך יותר, ניתן לשקול מסלול בסיכון גבוה יותר, מתוך שאיפה לקבל תשואה גבוהה יותר". לדבריו, "לעומת השקעה בפנסיה שהיא לטווח הארוך, את קרן השתלמות ניתן למשוך אחרי 6 שנים, ובהתאם לכך מומלץ להתאים את רמת הסיכון הרצויה".

בנוסף, עובדים שכירים אינם יכולים להצטרף לקרן השתלמות בעצמם אלא אך ורק באמצעות המעסיק שלהם, ואינם יכולים לפתוח את קרן ההשתלמות באופן עצמאי, בניגוד לקופת גמל להשקעה לדוגמה.

מי זכאי לקבל קרן השתלמות?

"אין בדין חובה כללית להפקיד לעובדים לקרן השתלמות. ישנם ענפים מסוימים בהם קיימים צווי הרחבה הקובעים חובה להפקיד לקרן השתלמות. חובה כזו קיימת, למשל, במקרים של עובדי הוראה, עובדים סוציאליים, עובדי אבטחה, עובדי ניקיון ועוד. ישנם גם מקומות עבודה בהם קיימים הסכמים קיבוציים ספציפיים בין המעסיקים לארגון העובדים היציג במקום העבודה, אשר קובעים את חובת המעסיק להפקיד לקרן השתלמות", אומר עו"ד בלושבסקי.

לדבריו, "במקרה של הפקדה מכוח הסכם קיבוצי או מכוח צו הרחבה ענפי, ניתן ללמוד את המועד בו מתגבשת זכות העובד להפקדות, את השכר שעל בסיסו יש לבצע את ההפקדות ואת שיעור ההפקדות באחוזים מתוך השכר מהוראות ההסכם הקיבוצי או צו ההרחבה.

"עובדים אשר אינם חלים עליהם הסכמים קיבוציים או צווי הרחבה הקובעים חובה להפקיד לקרן השתלמות, אינם זכאים אוטומטית לזכות זו. יחד עם זאת, עובדים ומעסיקים חופשיים להסכים ביניהם על הפקדות לקרן השתלמות כחלק מתנאי השכר הכוללים של העובד. במקרה כזה, מועד הזכאות, השכר הקובע להפקדות וכיו"ב יילמדו מהסכם ההעסקה.

"הזכות לקרן השתלמות הפכה למקובלת יותר בענפים בהם רמות השכר גבוהות יותר, כגון ענף ההייטק. לעובדים ברמות שכר גבוהות יותר יש יותר כוח מיקוח מול המעסיק בקביעת תנאי השכר, והם אף יכולים יותר להרשות לעצמם להפנות חלק מהכנסתם לחיסכון. זאת, בהשוואה לעובדים ברמות שכר נמוכות יותר אשר יעדיפו לרוב להפנות את כל הכנסתם למחיה השוטפת, ויחסכו פחות".

האם גם עצמאים יכולים לפתוח קרן השתלמות?

גם עצמאים יכולים לפתוח קרן השתלמות, אך ההטבה משתנה מעט כאשר אין מעסיק שיפקיד עבורך 75% מהסכום. "אצל עצמאים התקרה היא שונה", אומר נעמני. "התקרה שונה ומשתנה משנה לשנה בהתאם למדד המחירים לצרכן. בנוסף, מבחינת מיסוי יש שתי הטבות מרכזיות: פטור ממס רווחי הון והוצאה מוכרת. ניתן להכיר בהפקדות לקרן כהוצאה מוכרת ולא לשלם עליה מס".

עוד מוסיף נעמני כי ניתן לשלב עבודה כשכיר ועצמאי, ולנצל בו-זמנית שתי קרנות השתלמות שונות "מכל הבדיקות שעשינו עם גורמים בכירים במס הכנסה, אין על זה הגבלה. עם זאת, במצב כזה ניתן לנצל רק את הפטור מרווחי ההון. הטבת המיסוי בדמות 'הוצאה מוכרת' לא תתקבל במצב כזה".

האם כדאי למשוך חסכונות מקרן ההשתלמות?

לרוב, מומלץ שלא למשוך חסכונות מקרן ההשתלמות. "קרן השתלמות זה הכסף האחרון שמושכים לפני הפנסיה", אומר נעמני. "הטבות המיסוי מאוד משתלמות, ולכן עדיף להשתמש במקורות אחרים, אם ניתן".

במצב שבו נזקקים לכסף מקרן ההשתלמות, ניתן לקחת הלוואה על סמך הקרן במקום. "הלוואות על סמך קרן ההשתלמות הן לרוב הכי אטרקטיביות, אך צריך לקחת בחשבון שלרוב יבקשו מאיתנו לא להיות במסלול מניות בעקבות כך, מה שעלול לגרום לאובדן תשואה פוטנציאלי. כמו כן, התנאים משתנים בין החברות, ומומלץ להשוות", אומר נעמני.

לדבריו, "לפעמים יש הגבלה רגולטורית מסוימת, מומלץ לעשות סקר ולבדוק. זאת אופציית מימון שהיא הרבה מאוד זולה ואטרקטיבית, סביבות הריבית שאפשר להגיע אליהן סביבות פריים מינוס חצי. אחד הדברים שמשפיעים על כך זה נזילות הקרן".

עו"ד שוהם מוסיף כי "ברגע שאתה פודה את הקרן הצבירה מתחילה מאפס, על כל המשתמע מכך, מאותו הרגע יש תקופה שוב של שש שנים עד שאפשר לפדות מהקרן שוב. התשואות מתחילות מחדש, לכן יש לשקול את זה היטב ולאיזה צורך".