גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העסקה בין קבוצת שלמה לג'ארד קושנר עשויה לבשר על פתיחת הענף למשקיעים זרים

העסקה להכנסת הקרן אפיניטי פרטנרס כשותפה בפעילות הליסינג של קבוצת שלמה עשויה להוביל שינוי יסודי בענף הרכב, שעד היום היה סגור למשקיעים זרים ● וגם: מדוע מדינות המפרץ עשויות להתחיל לגלות עניין בענף הרכב הישראלי?

אסי שמלצר, יו''ר קבוצת שלמה, וג'ארד קושנר, שותף בקרן אפיניטי פרטנרס / צילום: עזרא לוי
אסי שמלצר, יו''ר קבוצת שלמה, וג'ארד קושנר, שותף בקרן אפיניטי פרטנרס / צילום: עזרא לוי

קבוצת שלמה הודיעה בשבוע שעבר כי קרן אפיניטי פרטנרס הבינלאומית, שחלק גדול מהמשקיעים בה הם סעודים, תשקיע בפעילות הליסינג, ההשכרה והאשראי לרכב של הקבוצה כ־570 מיליון שקל, לפי שווי של כ־3.8 מיליארד שקל.

ניתוח | מעשרה ל-700 מיליון שקל: מה מסתתר באימפריה של עמוס לוזון?
מניית סקייליין זינקה: במגעים למכור מלונות בארה"ב ב־255 מיליון דולר

לכאורה, זוהי השקעה די הגיונית של קרן זרה בשחקנית מובילה ורווחית בשוק ההשכרה והליסינג בישראל. אולם בתמונה הרחבה העסקה הזו חריגה בכמה רבדים, ואף עשויה להתוות בשנים הבאות כיוון התפתחות אסטרטגי חדש לענף הרכב הישראלי, שהיה בעבר סגור בפני השקעות זרות.

יש מתעניינים, אין מוכרים - בינתיים

בעשור האחרון לא ראינו כמעט אקזיטים או עסקאות שהובילו לכניסת שותפים בינלאומיים לענף הרכב הישראלי, והסיבה לכך אינה מחסור במתעניינים אלא היעדר מוכרים. רוב השחקניות הגדולות בענף בישראל הן חברות בבעלות משפחתית, שהשליטה בהן נמצאת בידי המקימים או יורשיהם. זה גם המקרה של קומץ יבואניות הרכב וחברות הליסינג המקומיות שנסחרות בבורסה.

בחברות הללו קיימת התנגדות להכניס שותפים "חיצוניים" עם תרבות ארגונית שונה, והאמת שלרובן גם אין צורך בשותף בשל נזילות מרשימה ויציבה לאורך שנים. לפיכך, רוב הפניות שהגישו גורמים בינלאומיים לרכישה מלאה או חלקית (שותפות) של חברות בתחום יבוא הרכב והליסינג בישראל, נדחו על הסף או שהמוכרים הפוטנציאליים הצמידו להן תג מחיר לא סביר מבחינה עסקית.

אבל המצב הזה משתנה כיום מכמה סיבות. הראשונה היא שחלק מדור המייסדים שהקים את הבסיס לחברות הרכב המשגשגות, יוצא בהדרגה מהניהול הפעיל. לחלקם אין דור המשך שמתעניין בניהול החברה. אומנם חלק מהחברות השכילו להעביר את הניהול לגורמי מקצוע חיצוניים, אך עדיין ה"אלמנט המשפחתי" נשאר ברקע, וכך גם הפוטנציאל למלחמות ירושה. הסיטואציה הזו פותחת הזדמנות תיאורטית למכירה או הכנסת שותפים חיצוניים לחברות גדולות בענף.

סיבה נוספת היא שבענף הרכב הישראלי מבינים היטב ששוק הרכב הגלובלי עובר שינוי יסודי. זאת בשל השאיפה של יצרני הרכב בעולם לאמץ את שיטת הפצת הרכב "הרזה" והרווחית במיוחד של טסלה, על חשבון הסוחרים/יבואנים המסורתיים. כלומר, מעבר לשיווק מקוון וישיר מהיצרן לצרכן, כאשר תפקידם של הסוחרים מצטמצם למתן שירותים טכניים מקומיים תמורת עמלות קבועות.

לא מעט יצרני רכב גדולים ניתקו בשנתיים האחרונות קשרים עם הדילרים באירופה, בסין ובאסיה. אחרים מאלצים אותם לחתום על חוזים דרקוניים, שמצמצמים מאוד את שולי הרווח שלהם בנוסח "תחתמו או שתלכו".

היתרון לשותפים גלובליים

ההתחזקות של יצרני הרכב על חשבון יבואנים וחברות ליסינג מקומיות מעניקה יתרון לקבוצות דילרים בינלאומיות גדולות, שיש להן מאות סוכנויות הפצה פיזיות ברחבי העולם, והן רוכשות ומוכרות מאות אלפי כלי רכב בשנה. הן גם מתרחבות כל העת באמצעות רכישה של סוכנויות הפצה ויבואניות רכב מקומיות באירופה ובכל העולם.

ישראל נמצאת במוקד העניין של הענקיות האלה ושל חברות השקעה בינלאומיות בשל הרווחיות יוצאת הדופן בעסקאות מכירת רכב חדש ומשומש. בנוסף, השחקנים הבינלאומיים, במיוחד האירופיים, מגלים כיום עניין רב בהצלחה של יבוא רכב מסין לישראל. מבחינתם זהו מקרה מבחן למה שעשוי להתרחש בעוד מספר שנים באירופה, והידע והקשרים שנצברים בישראל הם נכס חשוב.

רוב ההתעניינות בהשקעה וברכישה מתבצעת בחשאי, אבל אפשר לקבל רמזים גלויים. בספטמבר אשתקד למשל, הגיעה לארץ משלחת של קבוצת Emil Frey השוויצרית. מדובר בחברת הפצת הרכב החדש והמשומש הגדולה באירופה עם למעלה מ־895 סוכנויות רכב, כ־581 אלף מכירות רכב חדש ומשומש ב־2022, והכנסות שנתיות של כ־15 מיליארד אירו. הסיבה הרשמית והמוצהרת לביקור היה בחינת השקעות בחברות אוטו־טק ישראליות, אך מקורות בענף טוענים שמנהלים של החברה עשו גם "סיור שטח" בענף סחר הרכב.

עבור השחקנים בשוק הרכב בישראל יש לא מעט יתרונות להכנסת שותפים בינלאומיים גדולים. אחד המרכזיים בהם הוא ערוצי רכישה עקיפים מהיצרנים, עם מחירים וזמינות מלאי, שלקוחות "קטנים" ומקומיים יכולים רק לחלום עליהם. זו גם מעין "תעודת ביטוח" לתרחיש הלא־בלתי־סביר, שעוד יצרני רכב ילכו בדרכה של טסלה, ויחלו לפעול באופן ישיר בישראל, לצד ההזדמנות לפיתוח עסקי יבוא עקיף.

גם חברות הליסינג בישראל, כולל כאלה שבשליטת יבואני רכב, רואות באור חיובי מאוד את העסקה בין קבוצת שלמה וקרן ההשקעות של ג'ארד קושנר. השווי המרשים לפיו נעשתה העסקה הזו משליך בעקיפין גם לגבי השווי הנוכחי שלהן עצמן. בענף הליסינג גם מודעים היטב לכך שנתוני הרווחיות המרשימים שנרשמו בשנתיים האחרונות, היו חריגים וספק אם יחזרו בעתיד הקרוב. בחברות הליסינג זוכרים היטב ימים אחרים בעבר הלא־רחוק שבהם הן היו נתונות לחסדי המוסדיים.

היבט מזרח־תיכוני: במפרץ ישנו גישה?

עוד נקודה מעניינת שפורסמה לגבי העסקה היא המעורבות של הסעודים בקרן אפיניטי והאור הירוק שהם נתנו להשקעה בחברה ישראלית. עד כה, המעורבות של השחקנים מהמפרץ הפרסי בענף הרכב הישראלי הייתה מזערית. לאחר חתימת הסכמי אברהם, ציפו בענף שההסכמים יעניקו תנופה לפיתוח עסקי הדדי ולהשקעות בענף הרכב. במיוחד מכיוון שמדינות המפרץ, ובמיוחד דובאי, מהוות "מסוף לוגיסטי" גלובלי ליצוא של רכב וחלפים לכל העולם.

אלא שזה לא קרה, בין השאר בשל פערים משמעותיים בין תקינת הרכב האירופית המחמירה שישראל מאמצת, לבין תקינת הרכב המקלה מאוד מבחינה סביבתית שנהוגה במדינות המפרץ. לפיכך, יבוא כלי רכב ממדינות המפרץ לישראל לא היה ריאלי עד היום.

אבל מדינות המפרץ נמצאות כיום בעיצומה של "מהפכת רכב ירוקה", שכוללת השקעות נרחבות בתחום הרכב החשמלי והסוללות בעולם, לצד בחינה מחדש של מדיניות תקינת הרכב המקלה באזורן. המדינות מפיקות הנפט, בהן סעודיה, מודעות להשפעה של תפוצת הרכב החשמלי בעולם על הקטנת הביקוש לנפט, והן רוצות למשוך השקעות בינלאומיות חלופיות באנרגיה מתחדשת בתחומן. לפיכך, הן לא יכולות להרשות לעצמן להמשיך ולהישאר עם תדמית "האיש הרע" בכל הנוגע לתרומתן להתחממות הגלובלית.

אם אכן השינוי יביא לאימוץ תקינת רכב בינלאומית אירופית או אמריקאית במדינות ה־GCC, עשוי להיפתח שער לסחר רכב נרחב בין ישראל למדינות המפרץ. רמזים לכך עשויים להופיע כבר בוועידת האקלים השנתית של האו"ם שתתקיים בדובאי בנובמבר הקרוב, ובה נשמע אולי על אימוץ תקינת רכב קפדנית יותר, ואולי גם על שיתופי־פעולה והשקעות הדדיות נוספות של חברות מהמפרץ בחברות ישראליות מענף הרכב. 

עוד כתבות

פרויקט נופי אילן באבו גוש / צילום: viewpoint

השכונה החדשה באבו גוש: בכמה נמכר פנטהאוז עם שישה חדרים?

בפרויקט מגורים שנבנה בשכונה המערבית החדשה באבו גוש נמכר פנטהאוז בן 6 חדרים בשטח 174 מ"ר ב־3.8 מיליון שקל ● בשנים האחרונות חלה עלייה בהתחלות הבנייה ביישוב המדורג באשכול 3 מתוך 10 בדירוג החברתי כלכלי של הלמ"ס • הרוכשת היא תושבת פסגת זאב

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בממשלה מפקפקים בסיכוי של סמוטריץ' להטיל מכס של 100% על טורקיה

הצעד שמבקש לקדם סמוטריץ' דורש אישור של הממשלה כולה, וההערכות הן ששני מוקדי ההתנגדות המרכזיים עשויים להיות בלשכת ראש הממשלה ואצל שר הכלכלה ● גורמים במגזר העסקי מפעילים על הממשלה לחץ לסגת מהרעיון, שעלול לגרור עליות מחירים שיתגלגלו לכיס של הצרכן הישראלי

בנייה ברמת גן / צילום: פביו טרופה

התוכנית של רמת גן במקום תמ"א 38: עד 10 קומות ברחובות המסחריים

תוכנית מחליפה לתמ"א 38 שגיבשה העירייה בראשות כרמל שאמה הכהן, מספקת פתרון ביניים בין הגישה המרחיבה שנקטו ראשי העיר הקודמים, לבין הגישה הקמצנית שנקט כרמל שאמה הכהן, שזכתה לביקורת מצד בית המשפט

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה המתיחות מול הבית הלבן תקדימית, ומה העבר מלמד על חומרת המצב כעת?

העימות עם ממשל ביידן על הכניסה לרפיח העלה את שאלת היחסים עם ידידתנו הגדולה ● ההיסטוריה מלמדת שהיו התנגשויות אינטרסים בין ישראל לארה"ב מאז שנות החמישים - אבל האופן בו האמריקאים הגיבו לחציית קווים ישראלית השתנה בהתאם לסכנה הקיומית לישראל

עו''ד דן גבע, שותף במשרד מיתר / צילום: איל יצהר

משרד עורכי הדין מיתר ממזג אליו את משרד הפטנטים קליגלר

עורך הדין ועורך הפטנטים דניאל קליגלר ינהל את תחום הפטנטים של מיתר, ויחד איתו יצורפו למשרד שותפו יובל שלום ועורכי פטנטים נוספים ● בעקבות המיזוג יכלול צוות הפטנטים של מיתר 18 עורכי פטנטים ועורכי דין

בחינות הסמכה של לשכת עורכי הדין / צילום: רוני שיצר

בצל המלחמה: רק 16% מעבר בבחינות לשכת עורכי הדין

מספר הניגשים עמד על 770 בלבד, מאחר שמדובר במועד משלים שנערך בשל המלחמה ● האוניברסיטאות מובילות את טבלאות העוברים, כאשר מבין כלל הניגשים, המוסד האקדמי המוביל הוא האוניברסיטה העברית

יו''ר המחנה הממלכתי, בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ באולטימטום לנתניהו: "תוכנית פעולה חדשה עד ה-8.6 או שנפרוש מהממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי תקף את רה"מ בהצהרה ואמר: "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו" • ראש האופוזיציה לפיד: "גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה, שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון, ושהוא קורא לבחירות"

"חיזבאללה ספג מכות קשות": בלבנון מעריכים שהחזית בצפון לא תתרחב

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: כלי תקשורת מסביב לעולם סיקרו את השבת גופותיהם של ארבעה חטופים, בלבנון מעריכים שהמלחמה בצפון לא תסלים בשל עייפות בשני הצדדים ומה צפוי ביחסים בין ישראל וארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

גידול קקאו בשמורה בניגריה. הבצורת הקשה זה 20 שנה / צילום: Associated Press, Sunday Alamba

לשלם הון או להסתפק בתחליף זול? העתיד המריר של תעשיית השוקולד

גל התייקרויות הקקאו, על רקע היבול העגום במערב אפריקה, אולי התחלף בירידות חריפות - אך המחסור צפוי להימשך, והמומחים לא מעריכים שהמחירים ישובו לקדמותם ● בינתיים יצרניות הממתקים הגדולות כבר מקטינות אריזות, משנות מתכונים ומשלבות יותר תוספות בחטיפים

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Shutterstock

"האייל הזומבי": מחקר חדש מוכיח כי המחלה לא מסוכנת לבני אדם

OpenDNA חתמה על הסכם שיווק עם מקסון, והמנכ"ל סוגר מעגל ● מחקר חדש בארה"ב: "תסמונת האייל הזומבי" לא מסוכנת כרגע לבני אדם ● השבוע בביומד 

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בתל אביב; נקסט ויז'ן ומג'יק צללו בכ-5%

מדד ת"א 35 ירד בכ-1.2% ות"א 90 השיל מערכו כ-2.1% ● השקל התחזק קלות מול הדולר במהלך השבוע האחרון ● שבוע גדוש בדוחות צפוי בת"א ובוול סטריט, כולל תוצאות ענקית השבבים אנבידיה ● בדיסקונט מעריכים: 2-3 הפחתות ריבית בארה"ב במהלך השנה

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

הזרים חוששים, והחברות הישראליות בדרך להשתלט על הרכבת הקלה

הוועדה לצמצום הריכוזיות המליצה לאפשר את השתתפותן של אלקטרה ושפיר במכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה ● מנגד, חברות בינלאומיות חוששות לגשת למכרז על רקע אי הוודאות הביטחונית והכלכלית בישראל

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח חברתי כלכלי במגזר המיעוטים / צילום: תמר מצפי

"במסגרת תוכנית החומש לחברה הערבית, אנחנו משקיעים קודם כל בחינוך. הפערים מצטמצמים"

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית, התייחס בכנס גלובס לאתגרים באוכלוסייה זו ולחשיבותה ● לדבריו, ברקע יישום תוכנית החומש הייעודית, החברה הערבית חוותה שינוי משמעותי: "רוב התלמידים לא היו זכאים לבגרות. היום יש 20% סטודנטים לתואר ראשון"

ברק עילם, גיא ברנשטיין, צבי אלון / צילומים: שלומי יוסף, יח''צ, טיגו

כך הגיבה מניית נייס בוול סטריט לעזיבה של המנכ"ל

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● מג'יק נסחרה בסוף השבוע במחיר הנמוך בכ-48% מהשיא בעקבות הדוחות ● נייס צללה על רקע עזיבת המנכ"ל ● וטיגו נפלה בחדות לאחר פרסום הדוחות למרות שפרסמה תחזית חיובית

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

תשבור שיאים? מה צפוי בדוחות החברה הלוהטת בעולם

ביום רביעי הקרוב, ענקית השבבים אנבידיה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● עפ"י ההערכות, החברה צפויה להציג דוחות חזקים שידחפו את מחיר המניה שלה לשיא חדש

מוחמד מג'אדלה, אורי יוגב וד''ר סמיר מחאמיד בפאנל על תוכנית ''החומש־תקאדום'' / צילום: תמר מצפי

ראש עיריית אום אל־פחם: "כבר שנה וחצי שאני לא מקבל כסף לפרויקטים"

ראש עיריית אום אל־פחם סמיר מחאמיד, ויו"ר קרן אלומה ומנהל אגף התקציבים לשעבר אורי יוגב, שוחחו בכנס גלובס על תוכנית החומש לחברה הערבית ● "הממשלה לא מנהלת נכון סדרי עדיפויות"

אלונה בר און, מו''לית גלובס / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: "לתקשורת יש תפקיד בקישור בין מגזרים"

בפתח כנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, התייחסה מו"לית העיתון לתפקידה של התקשורת בתקופה זו ועל השאיפה לסקר את כל חלקי החברה בעיתון ● בר און: "מטרת העיתונות לספק גיוון, לא להבליט את מי שהכי קיצוני או רק את מי שדומה לי"

אילן ברקן (מימין) ואליאב בן עטר, מייסדי ''כוחנו באחדותנו'' / צילום: תמונה פרטית

החילוני והחב"דניק שערכו אירועים ל־20 אלף חיילים מאז פרוץ המלחמה

אילן ברקן ואליאב בן עטר הפעילו "סיירת מחסומים" ששימחה חיילים, ומאז ה־7 באוקטובר עברו לקיים אירועים בבסיסים ● עכשיו הם מתקשים לגייס תרומות: "לעשות 'על האש' ל־100 איש עולה 5,000 שקל, והעם התעייף" ● ישראל מתגייסת

ICL / צילום: יח''צ

פשרה בייצוגית נגד כיל על דיווח מטעה. כמה תשלם לבעלי המניות?

ביהמ"ש אישר הסדר פשרה בבקשה לתובענה ייצוגית שהגישה חברת רבקה טכנולוגיות נגד כיל, המנכ"ל והדירקטורים שכיהנו בה בשנים 2016-2015, בשל טענות למחדלי דיווח ופרטים מטעים ביחס לפרויקט מערכות מידע שהחלה עם IBM בשנת 2013 וקרס אחרי שלוש שנים ● במסגרת הפשרה כיל תשלם כ-2 מיליון דולר

הפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE

"קיבלנו כבר עשרות פניות": הפתרון של הטכניון לאנטישמיות בקמפוסים בחו"ל

הטכניון מזמין חוקרים מחו"ל להצטרף למוסד הלימוד, והנשיא מגלה כי "קיבלנו כבר עשרות פניות" ● בתוך כך, מועצת האקדמיה הלאומית למדעים מזהירה מפגיעה במעמד המחקר הישראלי, וקוראת לתקצוב מוגבר כתשובה לחרמות