רשות ני"ע חוקרת פעולות של בעלי גיימסטופ ב־Bed Bath & Beyond

בעלי ויו"ר גיימסטופ ריאן כהן נכנס לפוזיציה בשווי 120 מיליון דולר ברשת המוצרים לבית, ואז בבת אחת מכר אותה • המהלך לווה בציוצים מטעים ברשת, ולכן כהן נתבע ע"י משקיעים בגין הונאה

סניף של רשת Bed Bath & Beyond, שנסגר. בעיגול: ראיין כהן / צילום: Jakub Porzycki (reuters), Bill Jerome's flickr (wikimedia)
סניף של רשת Bed Bath & Beyond, שנסגר. בעיגול: ראיין כהן / צילום: Jakub Porzycki (reuters), Bill Jerome's flickr (wikimedia)

רשות ניירות ערך של ארה"ב (SEC) חוקרת את החזקת השליטה - ואת מכירת המניות המפתיעה - של המיליארדר ריאן כהן ברשת Bed Bath & Beyond, בתקופה שזו נכללה בין 'מניות המם' שהיו אופנתיות מאוד בקרב המשקיעים.

כהן קנה נתח של 120 מיליון דולר במניות Bed Bath & Beyond ורצה להוביל לשינויים באסטרטגיית המכירות של הרשת הקמעונאית למכירת מוצרים לבית, אבל באופן מפתיע מכר החזקה של 11.8% בחברה באוגוסט 2022, ימים בודדים לאחר שצייץ בטוויטר פוסט חיובי על החברה. תקופת ההשקעה בת חמשת החודשים ברשת הניבה לו רווח נטו של כמעט 60 מיליון דולר.

בדיקת גלובס | הציבור המשיך לנהור למדדי חו"ל: אלה המסלולים המובילים
"אתה עדיין מהמר נגד טסלה?": מה עומד מאחורי היחסים המתוחים בין גייטס ומאסק  

העניין של כהן בחברה גרם לטרפת מסחר שהזניקה את המניה שלה ב־34% ביום אחד, לפני שצנחה כשהוא דיווח על המכירה שלו. בטרם מכר את חלקו, פעל כהן למינויים של שלושה חברי דירקטוריון חדשים.

ב־SEC ביקשו מכהן מידע לגבי פעולות המסחר שלו והתקשורת עם מנהלים ודירקטורים ב־BB&B, כך סיפרו אנשים המקורבים לנושא. בנוסף, חיפשו תכתובות של חלק מחברי הדירקטוריון בחברה היום ובעבר (יצוין כי החקירות האזרחיות של ה־SEC לעתים נמשכות יותר משנתיים, וכל זאת מבלי שהרגולטור יטען באופן רשמי להתנהגות שאינה כשורה).

כהן ייסד את משווקת האוכל לבעלי חיים המקוונת Chewy, ובהמשך טיפח עדת מעריצים של משקיעים פרטיים שנהו אחריו וקנו כל מניה שהוא קנה. ב־2021 הוא השתלט במהלך מתוקשר על חברת משחקי המחשב והווידיאו גיימסטופ, וכיום מכהן בה כיו"ר פעיל.

קבוצה של משקיעי BB&B תבעה את כהן אשתקד בבית משפט פדרלי בוושינגטון בטענה שביצע הונאה מאחר שהיו לו מידע על חדשות רעות לגבי החברה שהוא לא גילה עליהן כשמכר את המניות שברשותו. הם טענו שהדברים שכתב בטוויטר, וטען בפני ה־SEC, היו חלק ממזימת הרצת מניות שגרמה למשקיעים פרטיים לספוג הפסדים גדולים.

בצו שיצא בסוף חודש יולי האחרון, שבו סירב לדחות את טענות המשקיעים, כתב השופט טרבור נ' מקפאדן כי התזמון של פעולות המסחר של כהן "בעייתי". 

יכולתו של כהן למשוך אחריו משקיעים פרטיים רבים בלטה עוד בתקופת הקורונה, כשברשתות חברתיות ובקהילות משקיעים דוגמת רדיט החלו להמר על מניות ה'מם', דוגמת גיימסטופ, וגם BB&B.

מה אומר אמוג'י של ירח?

על פי תביעת המשקיעים, כהן הונה משקיעים כשצייץ ב-12 באוגוסט 2022, בתגובה לכתבת חדשות שלילית על Bed Bath & Beyond, פוסט שכלל אמוג'י בדמות הירח.

חלק מהמשקיעים פירשו זאת כאיתות שורי, כאילו מניות הרשת יגיעו "עד הירח", כך נכתב בתביעה. המניה עלתה באותו יום ב־12%, על פי נתוני FactSet.

בתשובתו לתביעה הכחיש כהן כי הונה את השוק לגבי תוכניות המסחר שלו. על פי התצהיר לבית המשפט, הוא החליט למכור בגלל שמחיר המניה "עלה באופן לא צפוי לשווי שלהערכתו היה גבוה ממה שהיא שווה". כהן טוען גם כי אחד הגילויים המוקדמים שלו כולל אמירה כי הוא עשוי למכור חלק ממניותיו או את כולן, כך שמשקיעים היו צריכים להיות מודעים לכך שכהן עשוי להיפטר מהמניות בכל עת, כך נכתב בתצהיר.

בסירוב לדחות את התביעה, כתב השופט מקפאדן כי משקיעים "טענו באופן סביר שהציוץ על הירח העביר מסר לפיו כהן אומר למאות אלפי עוקביו כי המניה של BB&B עולה ושכדאי להם לרכוש אותה או להמשיך להחזיק בה".

בשבוע לאחר הציוץ, מסר כהן שני עדכונים לציבור לגבי החזקותיו ב־Bed Bath & Beyond. בראשון, מ־16 באוגוסט 2022, כתב שלא עשה פעולות מסחר במניות החברה ב־60 הימים שקדמו לפרסום ההודעה. בשני, יומיים אחר כך (18.8), כתב שהחל יומיים קודם לכן למכור את כל מניותיו.

באפריל האחרון הגישה החברה בקשה לפשיטת רגל, ובשנה האחרונה סגרה מאות מסניפיה.