חידוש ההסכם בין קוואלקום לאפל מלמד כי פיתוח שבבי הבית איטי מהצפוי

ענקית השבבים האמריקאית קוואלקום הודיעה היום כי חתמה על הסכם חדש עם אפל, במסגרתו תספק לחברה עוד משבבי ה-5G • חידוש העסקה בין שתי החברות מתרחש על רקע הניסיון של אפל לייצר שבבים משל עצמה, ולמרות ההיסטוריה הסוערת בינן הכוללת תביעות רבות

משרדי קוואלקום ישראל / צילום: יח''צ
משרדי קוואלקום ישראל / צילום: יח''צ

קוואלקום , ענקית השבבים האמריקאית, הודיעה היום (ב') כי חתמה על הסכם חדש עם אפל , במסגרתו תספק לחברה עוד משבבי ה-5G, זאת עד לשנת 2026 לפחות. בשנת 2019 חתמו שתי החברות על הסכם דומה וכעת, אספקת השבבים מסתיימת. יתרה מכך, בהשקת דגם האייפון החדש הצפויה מחר (ג'), פורסם כי סדרת מכשירי האייפון 15 יהיו המכשירים האחרונים המכילים את השבבים מן העסקה הקודמת, כך לפי סוכנות הידיעות רויטרס.

הצרות של אפל הולכות ונערמות, ולא רק בגלל החרם הסיני
מסגרת טיטניום ומצלמה משופרת: איך יראה האייפון החדש ומתי הוא יושק?

חידוש העסקה בין שתי החברות מתרחש על רקע הניסיון של אפל לייצר שבבים משל עצמה, מהלך שנדמה כי ביצועו מתארך יותר מן הצפוי, כך לפי בלומברג. אפל החלה בפיתוח שבבים משל עצמה לסמארטפונים שלה ב-2018, כשב-2019 חיזקה מהלך זה עם רכישת חטיבת שבבי הסמארטפונים של אינטל, עסקה שהקפה נאמד בכמיליארד דולר. מספר אנליסטים חזו כי המכשירים שאייפון תשיק השנה יכילו את השבבים אותם פיתחה בעצמה, תחזית שהתבדתה. ההודעה על הסכם זה מגיעה בסמוך להשקת הדגם החדש של האייפון, השקה שמתרחשת מחר והינה האירוע המרכזי והגדול ביותר אל אפל במהלך השנה.

לאחר ההכרזה מנייתה של קוואלקום זינקה בכ-7.4% טרם פתיחת המסחר. 

טענה להפרת פטנטים

יש לזכור כי לקוואלקום ואפל יש היסטוריה סוערת הכוללת תביעות רבות: בשנת 2018 קבוצת חברות ספקיות של אפל תבעו את קוואלקום בדרישה לפיצויים בסכום של 9 מיליארד דולר. תביעה זאת הגיעה לאחר ששנה לפני כן, ב-2017, קוואלקום עצמה תבעה את קבוצת הספקיות בטענה שזו הפסיקה לשלם לה תמלוגים ממכירת מוצרי אפל. בתביעה של הספקיות, הן טענו כי בקשות התמלוגים של קוואלקום אינן חוקיות. באותה שנה, זאת בעקבות תביעה של חברת קוואלקום, בית משפט סיני הוציא צו האוסר על ייבוא ומכירת מספר דגמי אייפון במדינה, זאת בגין טענתה של קוואלקום כנגד אפל בגין הפרת פטנטים של האחרונה.

בשנת 2019 כאמור, חתמו שתי החברות על הסכם ששם קץ לשלל המהלכים המשפטיים שהתנהלו ביניהן. ההסכם היה בזמנו הסכם רב-שנתי הכולל אספקת ערכות שבבים, ותשלום מאפל לקוואלקום. בזמנו, שתי החברות סירבו למסור את סכום העסקה, כך לפי הוול סטרייט ג'ורנל.

כעת, לאחר חידוש החוזה, מאמציה של אפל לפתח שבב משלה ממשיכים, ולמרות ההסכם, יתכן ותתחיל לשלב את השבבים פרי פיתוחה במכשירים כבר בשנים הקרובות, מה שגורם לכך שקוואלקום צופה שנתח ההכנסות שלה ממכירות האייפון יעמוד על כ-20% בלבד, כך לפי בלומברג.