גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בדרך לראשון לציון, אשדוד וירושלים: סאלח דבאח חושף את תוכניות ההתרחבות של הרשת

הכניסה לענף המלונאות, הסניפים שעתידים להיפתח בארץ ובחו"ל, המיתוג מחדש, הסיבה שאמר "לא" לקרפור והקשר העסקי עם הראל ויזל ● סאלח דבאח סוגר 15 שנה כמנכ"ל העסק המשפחתי, ומכריז: "המחזור שלנו קרוב למיליארד שקל, ובשנה הבאה נחצה את זה"

סאלח דבאח, מנכ''ל הרשת / צילום: צחי קיבנשטיין
סאלח דבאח, מנכ''ל הרשת / צילום: צחי קיבנשטיין

בזמן שעוד ועוד רשתות בינלאומיות מודיעות על כניסה לארץ, רשת ישראלית אחת מתכננת מהלך בכיוון ההפוך, ומתעתדת לפתוח סניפים בחו"ל בשנים הקרובות. מדובר ברשת סאלח דבאח, הכוללת כיום ארבעה סניפים בישראל ובשנתיים הקרובות תכלול עוד 3-4 סניפים בארץ, ואחד בדובאי.

ראיון | הבעלים של טיב טעם מתקשה לראות את קרפור שורדת בישראל
ראיון | הוא אחד מאנשי העסקים המבטיחים בישראל. אז איך לא הכרתם אותו?

את המהלך מוביל המנכ"ל ב־15 השנים האחרונות, סאלח דבאח, שנקרא על שם סבו שהקים אותה ב־1958 כמכולת קטנה בדיר אל אסד. ב־1991 נפתח הסופרמרקט הראשון, המתפרס על פני כ־8,000 מ"ר. בימים אלה נערכות עבודות להרחבת המתחם בו נמצא הסופר, כך שבעוד שנתיים יוכפל גודלו ל־80 אלף מ"ר בנוי, ובמקום תיפתח, בין היתר, חנות בת שתי קומות של ג'מבו יוון של הראל ויזל.

"ויזל בחר לפתוח שלושה מעשרת סניפי ג'מבו יוון שיפעיל בארץ בשלוש נקודות אתי - בדיר אל אסד, בבאר שבע ובנצרת", מספר דבאח בזמן שאנחנו יושבים במשרדו המפואר בדיר אל אסד. "יש לנו אסטרטגיה דומה. הוא לא יפתח חנות של 10,000 מ"ר בשפרעם או בטמרה".

למה לא?
"כי אצלנו זה מיקום טוב", מחייך דבאח. "יש פוטנציאל מאוד גדול עם המחלף החדש, וגישה נוחה. דבאח זה כמו עצי זית ואלון. צומח לאט ומחזיק להמון שנים".

ולמה בחרתם דווקא בדובאי?
"באמירויות יש כוח קנייה עצום. הם יציבים, פתוחים למשקיעים מבחוץ, ואין שם רשתות מלבד שתיים דומיננטיות - קרפור ולולו, ושתיהן אירופיות יותר. היו לנו פגישות בדובאי עם השגרירות על הקמת הרשת, ואנחנו יודעים לתת את המענה ללקוחות במדינות ערב, שיש להם אותם הרגלי צריכה כמו של הצרכן הישראלי. גם אנחנו לא מתעסקים בחזיר, ואני לא יכול לבוא להתחרות בזה כשאין לי שום ניסיון במוצרים לא כשרים".

 

"נשלש את עצמנו"

סאלח דבאח ובניו היא אימפריה משפחתית, החולשת על עסקי מזון, גידול בעלי חיים, רשת מסעדות וקצביות בשם "אנגוס" ולמעלה מ־60% משוק הבשר הטרי הכשר.

החברה חריגה בנוף הקמעונאות הישראלי, משום שלא מדובר ברשת שקונה מיבואנים ומיצרנים ומוכרת את מרכולתם על המדפים, אלא במעצמה שמייצרת בעצמה חלק לא מבוטל ממוצריה. למעשה, היא אחראית על כל שרשרת האספקה בקטגוריות הבשר והעוף, בתי קליית הפיצוחים והתבלינים והקפה. המותג הפרטי של הרשת מהווה כ־30% מהפעילות.

סבאח הצטרף אליה כשהיה בן 14 בלבד. "עשיתי כמעט את כל התפקידים ברשת, מאחראי משמרת עד מנהל סניף וסחר", הוא מספר. "ב־2024 נפתח שלושה סניפים נוספים - בחיפה, בנצרת ובוואדי ערה. יש לנו הסכמים נוספים חתומים, כך שתוך שלוש שנים הרשת צפויה לשלש את עצמה".

בנוסף לכך, ברשת מחזקים את תחום הנדל"ן עם הקמת מרכזים מסחריים, שבכל אחד מהם יוקם גם סופרמרקט. בפברואר השנה זכתה הקבוצה במכרז לזכויות חכירה לשטח של 14 דונם בשכונת יובלים בקריית שמונה תמורת 32 מיליון שקל.

על השטח יוקמו סופרמרקט של הרשת בגודל של 7,000 מ"ר, בית מלון שיתפרס על פני 25 אלף מ"ר ומרכז מסחרי, בהשקעה כוללת של 300 מיליון שקל. אבל כמו שדבאח אומר, "הסופר הוא הלב. סביבו בונים את הכול. אנחנו מתעסקים בנדל"ן לא למגורים, אלא לטובת מרכזים מסחריים, שם ניתן לפתוח סופר".

לאחרונה יצאה הרשת במהלך מיתוג מחדש, כולל לוגו בשפה האנגלית, על רקע המגעים המתקדמים ליציאה לחו"ל. "אחת המטרות הייתה ליצור בידול", מסביר דבאח. "המשפחה מונה קרוב ל־3,000 איש, ויש הרבה שמות של דבאח שמנסים לרכב על הגל הזה.

"המיתוג באנגלית זה כי הקהל הישראלי אוהב מותגים בינלאומיים, וגם כהכנה לקראת היציאה לחו"ל. הערך המוסף הגבוה שלנו הוא שרשרת פנימית של זמינות, אנחנו שולטים בשעות ובימי האספקה.

"למשל, בתקופות חגים תמיד יש מחסור, אבל אצלנו לא, מכיוון שאנחנו לא תלויים באף ספק. בראש השנה, בכל מה שקשור לפירות וירקות, בשר ובית הקלייה, אנחנו מבטיחים שלא יהיו חוסרים. גם בדברים שלא בשליטתי, אם יהיו חוסרים, זה לא יהיה לתקופה ארוכה, מכיוון שיש לנו מערכת יחסים מאוד הדוקה וטובה, וספקים רואים את הפוטנציאל ברשת".

"להוריד מסי יבוא"

לדברי דבאח, לא רק הספקים זיהו את הפוטנציאל. לאחרונה, הוא מספר, קיבל הצעה מרשת בינלאומית שעשתה את הכיוון ההפוך ונכנסה לישראל - וסירב. "היו מגעים ביני לבין קרפור, והציעו לי להיכנס לשותפות איתם, אבל אחת ההחלטות שקיבלתי הייתה שאני לא הולך על זה" (בקרפור בחרו שלא להגיב, ש"ס).

למה?
"אני לא רואה בזה יתרון לטווח הקרוב. בחנו את זה, אבל לא ראיתי שזה יכול לשנות משהו בשוק. גם מבחינת מה שקורה בשוק כרגע, אנחנו לא רואים את קרפור בתור הצלחה. אני אמשיך לפתח את הרשת שלי כמו שאני יודע. אמשיך להילחם, לייבא מוצרים, לפתוח את עצמי לשוק ולבנות מותגים במחירים סבירים".

אתם רואים שינוי מאז שקרפור נכנסו לארץ?
"לא, אבל אני מאחל להם להצליח, אולי דרכם ייתנו הקלות לרשתות הקמעונאיות שאנחנו לא הצלחנו לקבל עד היום. אבל הצרכן הישראלי לא נהנה מזה. רק עכשיו התפרסם דוח ה־OECD שקבע שישראל במקום הראשון ביוקר המחיה. רוב חברות המזון ציבוריות, ורואים שהרווח שלהן הוא 2%-3%. אם לפי הדוחות הם מכרו יותר או פחות, או הגדילו את הרווח, זה משנה את התמונה לצרכן?".

כמה הרווח שלך?
"מעט מאוד. אנחנו מתקרבים למיליארד שקל מחזור שנתי עם ארבעה סניפים, ובשנה הבאה נחצה את המיליארד. אנחנו מעוניינים למכור הרבה ולהרוויח פחות. לדעתי, מי שצריך לטפל ביוקר המחיה אלה לא רשתות שמגיעות מחו"ל, אלא הממשלה שצריכה לתת לקמעונאים כאן הקלות ביבוא.

"היום אנחנו מספיק רשתות קמעונאיות שעושות עבודה טובה ורוצות להוזיל, אז שיפתחו לנו את הדלתות ויורידו מסים על היבוא. כך יצליחו להוריד מחירים ואת יוקר המחיה. לא בהבאת רשתות אחרות".

"אנחנו כמו איקאה"

מועדון הלקוחות של הרשת מונה כ־230 אלף חברי מועדון, כשלדברי דבאח, הם מהווים כ־81% מסך הלקוחות. "המון אנשים מגיעים מהמרכז", הוא מספר. "זה בעיקר בתקופות של חגים, אבל לא רק. הפער עצום, מבחינת המחיר, הגיוון והזמינות.

"הסניפים שלנו גם פתוחים כל השבוע, כולל שבתות. ההטבות שאנחנו מעניקים לחברי המועדון הן הרבה מעבר למבצעים השוטפים, כמו הקנייה ה־41, שבה הלקוח מקבל עגלה שלמה במתנה, לפי ממוצע הקניות שלו".

למרכז תגיע?
"כן. יש לנו הסכם לסניף של 7,000 מ"ר בראש העין, ואנחנו במגעים עם ראשון לציון, אשדוד, ירושלים ופתח תקווה. בסך־הכול יהיו 10-12 סניפים. לא תפגשי דבאח בכל נקודה".

זה מאוד שונה מהגישה הרווחת להתרחבות.
"איקאה תמצאי בכל מקום? הכוח של הסניפים שלנו זה כמו איקאה, שלא בכל נקודה הם מוכנים להיות. הם יודעים לבחור את הלוקיישנים אחרי המון מחשבה. כמו שתסעי לאיקאה במיוחד, גם אלינו אנשים מהמרכז באים במיוחד. מה שאנחנו מביאים לצרכן נבנה במשך עשרות שנים, והתפקיד שלי כמנכ"ל, אחד מהבעלים והדור השלישי, הוא לקחת ולהעצים את זה עוד יותר ולעשות מזה מותג ברמה הבינלאומית.

"אין הרבה רשתות בעולם שנוגעות בכל מה שאנחנו נוגעים בו כרשת קמעונאית. בחדר אחד במטה אני מנהל משא־ומתן עם אסם, בחדר לידו מבקר את רמת הגידול של האפרוח על־מנת שיגיע לצרכן באיכות הכי טובה, ובעוד חדר מנהל את פיטום העגלים. ואת הכול אנחנו מוכרים רק בסניפים שלנו, אני לא מתכוון להיות סיטונאי".

עוד כתבות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק