מיאמי במירוץ להשלים בניית אצטדיון חדש לפני שהחוזה של מסי ייגמר

האצטדיון יעלה כ־350 מיליון דולר, אולם כדי שניתן יהיה להתחיל בבנייתו צריך לפתור בעיות לוגיסטיות ואתגרים של רישוי סביבתי • לקבוצה היזמית של מיאמי פרידום פארק יש הרבה מה להרוויח אם תתגבר על המכשולים

ליונל מסי. החוזה במיאמי יסתיים בסוף 2025 / צילום: Shutterstock
ליונל מסי. החוזה במיאמי יסתיים בסוף 2025 / צילום: Shutterstock

קבוצת הכדורגל אינטר מיאמי הצליחה בגדול כשפיתתה את אגדת הכדורגל ליונל מסי לשחק בקבוצה. האתגר הבא שלה הוא להשלים בניית אצטדיון לפני שהחוזה של כוכב העל שלה יסתיים בסוף 2025.

משחקי הבית נערכים במרחק של כ־54 קילומטרים, באצטדיון החדש בן 21 אלף המושבים בפורט לודרדייל, פלורידה. החלום לראות את מסי היה כה גדול שהוסיפו למתחם 3,000 מושבים כדי לספק את הביקוש. מחירי הכרטיסים זינקו מאז שהצטרף מסי ועזר להניע את הקבוצה שניצבה במקום האחרון עד אליפות גביע הליגות.

מיאמי להוטה לנצל את טירוף הכדורגל המתפתח של דרום פלורידה. היא מתכננת לפתוח אצטדיון כדורגל של 25 אלף מושבים כבר בקיץ 2025. האצטדיון, שעלותו תעמוד על 350 מיליון דולר, הוא חלק מפרויקט מיאמי פרידום פארק בסך מיליארד דולר, הכולל גם יותר מכ־93 אלף מ"ר, המיועדים למתחם מסחרי, מקומות בילוי, שטח משרדים ובתי מלון.

האצטדיון הנוכחי / צילום: Associated Press, Rebecca Blackwell
 האצטדיון הנוכחי / צילום: Associated Press, Rebecca Blackwell

הפרויקט קיבל הבטחות לגיבוי ממשלתי ולשינויי ייעוד הקרקע, וצוותים וציוד נמצאים כעת באתר. אבל לפני שניתן יהיה להתחיל בבניית האצטדיון, יש לפתור את בעיית הרישוי הסביבתי, כמו גם שורה של בעיות לוגיסטיות, כך על פי גורמים במחוז מיאמי־דייד.

לקבוצה היזמית של מיאמי פרידום פארק יש הרבה מה להרוויח אם תתגבר על המכשולים הללו. הפרויקט הוא שותפות בין בעלי אינטר מיאמי, סגל הכולל את גדול הכדורגלנים הבריטים לשעבר דיוויד בקהאם, המיליארדר חורחה מאס ואחיו חוסה מאס.

המירוץ אחר סיום החוזה של מסי במיאמי

כישלון בעמידה בזמנים עלול לעלות לקבוצה ביוקר. אלא אם כן מסי יחתום על הארכת חוזה, ייתכן שהשחקן הגדול מארגנטינה יסיים את החוזה לפני פתיחת אצטדיון הכדורגל של מיאמי, והקבוצה תצטרך למלא את המושבים ללא נוכחותו של מסי.

חלק מהעוסקים בייזום ובפיתוח קרקעות רואים בכך אפשרות ממשית. הווארד א. נלסון, עורך דין בבילזין סאמברג שעוסק במשפט סביבתי ובפיתוח קרקעות, אומר שתקופה של שלוש שנים לפחות היא ריאלית יותר. ציר הזמן הזה ידחוף את תאריך ההשלמה לאוגוסט 2026, הרבה מעבר לתאריך סיום החוזה של מסי.

"התהליך לא קל", אמר נלסון. "יש הרבה בקרה כדי לוודא שזה אכן נעשה בצורה נכונה".

חורחה מאס מסר שתהליך ההיתרים מתקדם כפי שצריך. "אנו מצפים לספק אתר של אוכל ובידור למשפחות שיוכלו ליהנות ממנו כל השנה", אמר בהצהרה אחרת.

אתגר ראשון: חומרי הדברה בקרקע

בעיה אחת היא שאתר האצטדיון נמצא על מגרש גולף לשעבר בבעלות העיר, ובקרקע יש חומרי הדברה וארסן. הצטברות חומרי ההדברה אופיינית במגרשי גולף והארסן הוא תוצר לוואי של שריפת פסולת מוצקה עירונית, ששימשה כמילוי באתר לפני עשרות שנים. יש לבטל כל חשיפה אפשרית לכימיקלים אלה כדי לעמוד בתקנים הסביבתיים הנדרשים.

היזמים נפגשו עם חטיבת מחוז מיאמי־דייד לניהול משאבים סביבתיים ביולי, וצפויים לשלוח דוח מתוקן לבדיקה ולאישור של המחוז בספטמבר.

אתגר שני: קרוב מדי לנמל התעופה

קרבתו של האצטדיון לנמל התעופה הבינלאומי של מיאמי גורמת לסיבוכים אחרים. בדוח ראשוני ממחוז מיאמי־דייד נכתב שהאצטדיון יהיה גבוה מכדי לעמוד במגבלת הגובה של נמל התעופה. הדוח הזה גם העלה חששות לגבי התאורה באצטדיון, שמפריעה לנחיתה. בתגובה לחששות לגבי הגובה הקטינו היזמים את גודל האצטדיון מ־40 אלף ל־25 אלף מושבים.

מינהל התעופה הפדרלי אישר את התוכניות, אך תוקף האישור הזה יפוג בחודש מרץ הבא, אם היזמים לא יוכלו להתחיל בבניית האצטדיון עד אז. אם זה יקרה, היזמים יצטרכו להגיש בקשה מחדש. זמן הטיפול הטיפוסי של הבקשה הוא לפחות 60 יום, על פי נציג FAA.

מחלקת התעופה של מיאמי־דייד, שיש לה תהליך בדיקה נפרד, לא קיבלה מהיזם את גבהי הבנייה הסופיים ולכן לא הוציאה אישורי גובה סופיים, אמר דובר המחלקה.

הדוח של המחוז העלה גם חששות בנוגע להשפעה התעבורתית הפוטנציאלית של הפרויקט על שדה התעופה ועל האזורים הסובבים אותו. מחקר תנועה מתוקן היה צפוי להתפרסם בדצמבר האחרון, על פי גורמים הבקיאים בנושא, אך המחוז עדיין ממתין לו.

חורחה מאס כתב שהסטטוס של מחקר התעבורה "אינו מהווה בעיה", ושהוא בדרך.

היזמים יוכלו להאיץ את התהליך על ידי בניית האצטדיון בתחילה יחד עם מגרש חניה בלבד, ולהוסיף את המתחם המסחרי והגנים הציבוריים בהמשך. בבניית האצטדיון עצמו יטפלו בסוגיית הקרקע המזוהמת שמתחתיו. ניתן לגדר את שאר הקרקע המזוהמת כדי למנוע מהציבור להתקרב.

לא עמדו בהתחייבות: הפארק טרם הוקם

אבל הפתרון הזה לא יעמוד בהתחייבות הבעלים לעירייה בהצעה שהגישו לחכירה של הקרקע. בפורט לודרדייל, שם נמצא האצטדיון הזמני החדש של אינטר מיאמי, הבעלים טרם בנו פארק על הקרקע הציבורית כפי שאמרו שיעשו.

"אינטר מיאמי הייתה מחויבת להקים פארק עד אמצע השנה שעברה. הם לא עשו זאת", אמר ג'ון סי הרבסט, הממונה המייצג את המחוז שבו נמצא אצטדיון פורט לודרדייל. "אני מקווה שהאנשים במיאמי שמים לב היטב למה שקורה בפורט לודרדייל".

דבון מק'קורקל, נשיא מיאמי פרידום פארק, אמר: "האצטדיון, יחד עם שטחי הקמעונאות, הבידור והאירוח שלנו, ועם הפארק הציבורי החדש והגדול ביותר שנפתח במיאמי מזה דור, נמצאים כולם בדרך להשלמתם ב־2025".