גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תתכוננו, פקקים חדשים בדרך: בדקנו תכנון של שלוש שכונות חדשות, והמסקנות מטרידות

אם אתם מוצאים את עצמכם יושבים בפקקים בלתי נגמרים ביציאה מהשכונה בשביל להגיע לעבודה או לסידורים, דעו שזו לא גזירת גורל, אלא תכנון גרוע ● גלובס בדק שלוש שכונות חדשות שהתכנון שלהן ימשיך לעודד פקקים ויפגע באיכות החיים של התושבים

שכונת עיר ימים בנתניה. השכונה החדשה - שירת הים - מסתמנת כמתחרה  לשכונה היוקרתית / צילום: Shutterstock
שכונת עיר ימים בנתניה. השכונה החדשה - שירת הים - מסתמנת כמתחרה לשכונה היוקרתית / צילום: Shutterstock

גלית, בעלה ושלושת ילדיה עברו לפני שנה להתגורר בשכונת גליל ים המתאכלסת. "יש לנו חניות ובשפע, אבל הבעיה היא ביציאה ובכניסה לשכונה כי יש רק יציאה אחת וכולם שמים את הילדים סביב שמונה בבוקר בבתי הספר ומגיעים לאותו הכביש. אנחנו עומדים לא מעט זמן", היא מספרת.

לדבריה, "הבעיה שגם אין תחבורה ציבורית אפקטיבית כי יש רק קו אוטובוס אחד ובתדירות נמוכה. אנחנו מחזיקים שני כלי רכב והילדים תלויים בנו בהיעדר תחבורה ציבורית טובה".

אריק מירובסקי, פרשנות | הבשורה של שוק הנדל"ן ערב החג: מצוקה בשכירות ויובש בעסקאות גם בשנה הבאה
חדש מהניילונים: בכמה נמכר פנטהאוז בשטח של 170 מ"ר באור יהודה?
הסיפור שמאחורי צריחי הבטון בכיכר המדינה: כל הבניינים נבנים בבת אחת וכל הדירות יימסרו יחד

רועי מור, אדריכל תושב השכונה, מדגיש את האבסורד במצב, נוכח המיקום של גליל ים - בלב המטרופולין. "אנחנו 600 מטר מתחנת הרכבת, קילומטר ממרכז אזור התעשייה של הרצליה פיתוח וכשני קילומטרים ממרכז העיר הוותיק, אבל אין כל דרך נעימה ובטוחה לחצות את הכבישים המקיפים את השכונה. אין רצף של שבילי אופניים שיתחבר לרשת עירונית והתחבורה הציבורית לא מתפקדת, כל הפוטנציאל יורד לטמיון וכל משפחה חייבת שני כלי רכב".

 

בשכונת גליל ים יש אלפי מקומות חניה ורק יציאה אחת אפשרית ממנה ישירות לעומסי התנועה של הרצליה. לתחבורה הציבורית קשה לספק בה שירות יעיל בגלל המבנה שלה ובשל מיעוט התושבים היחסי וביזורם במרחב. השכונה גם אינה מותאמת להליכה רגלית.

גליל ים. אלפי מקומות חניה ורק יציאה אחת ישירות לעומסי התנועה של הרצליה / צילום: איל יצהר

שכונות מעין אלו, שמתעדפות את נגישות הרכב הפרטי ובנויות בתכנון פרברי מבוזר ולא קומפקטי מכונות "שכונות בלון", בשל צורתן. לשכונות בלון אין הגדרה מדויקת, אך מומחים בתחומי התחבורה והתכנון מסבירים כי צוואר הבקבוק בכניסה וביציאה מהשכונה שיוצר פקקים אינו המאפיין היחיד, אף שהוא זה הנראה לעין במבט על מבנה השכונות.

אין להן רשת רחובות צפופה, אין מספיק עירוב שימושים ויש מעט כניסות ויציאות שמהוות צוואר בקבוק תנועתי. מרכיב נוסף של שכונות כאלו הוא היעדר ההקשר למרחב העירוני שסביבן, ובידודן של שכונות אלו בין כבישים וחוסר תקשורת עם המרחב העירוני הוותיק. ברבות מהן אין מספיק שירותים עירוניים שיכולים לספק למשפחה את כל צרכיה, עובדה שמחייבת להיכנס לרכב ולעמוד בפקקים בצוואר הבקבוק.

גם גודל הבלוקים דומה, והדירות המוצעות בהם - כמו גם השירותים הציבוריים - מותאמות למשפחות עם ילדים, אלא שעם הזמן הילדים גדלים, והשכונה אינה מספקת אטרקטיביות גם בהמשך.

פעמים רבות, במבט מלמעלה השכונות ייראו כאילו תכננו אותן עם מחוגה במקום עם סרגל, כלומר הכבישים מתוכננים בספירלה במקום תכנון של רחובות המצטלבים שתי וערב במרחקים קצרים. זה תכנון שמותאם לנסיעה של כלי רכב ולא להליכה רגלית או לרכיבה על אופניים, שאורכות זמן רב יותר בשכונות מעגליות ללא רשת דרכים. תכנון כזה גם מקשה על תנועת האוטובוסים שמבצעים מסלולים מעגליים שאורכים זמן רב. רמת הצפיפות הנמוכה בשכונות משפיעה גם היא על תדירות הקווים.

בחלוקת משאבי התחבורה הציבורית - משאב שהוא מוגבל - לא תמיד יהיה יעיל להגביר תדירות היכן שיש מעט "לקוחות", והדבר מזין את עצמו: שירות התחבורה הציבורית לא מתרומם, התושבים מתרגלים לכלי הרכב שפוקקים את הדרכים ומעמיסים על יוקר המחיה ופעמים רבות גם שכונות סמוכות ייבנו באותו האופן שאליו התרגלו המתכננים והתושבים.

מעיריית הרצליה נמסר לגלובס: "לא לחינם נחשבת גליל ים בהרצליה לשכונת המגורים המבוקשת ביותר בישראל. תושבי השכונה נהנים מתשתיות חדישות, קרבה לרכבת ולעורקי תנועה מרכזיים, פארק ענק עם ריאות ירוקות ומתקני כושר, קריות חינוך מובילות, קרבה לקאנטרי, רשת מסועפת של שבילי אופניים, עמדות להשכרת אופניים ורכבים שיתופיים, קניון במרחק הליכה ועוד. לכן, לא ברורה לנו על מה התלונה. מוזמנים לבוא לבקר - כי אין טוב ממראה עיניים".

שכונות "משודרגות" עם שתי יציאות

גליל ים היא ממש לא היחידה. שכונות דומות אפשר למצוא בתל ברוך צפון, במשתלה ובנווה גן בתל אביב, בגבעת הרקפות בקריית ביאליק, בגבעת אלונים ובגבעת טל בקריית אתא, באם המושבות בפתח תקווה וברבות נוספות - כמעט בכל עיר.

שכונות אחרות שנבנות הן מעיין בלונים משודרגים, שיש להן יותר מיציאה אחת והן לא מרוחקות מרחק פיזי רב מהבינוי הקיים, אך הן עדיין מוטות רכב פרטי שחומות וכבישים מפרידים אותן מהעיר והן מייצרות צווארי בקבוק ופקקים שמתחילים כבר מהיציאה מהחניה. עם קצב גידול האוכלוסין הגבוה של ישראל, הקושי בתיקון המצב בשכונות קיימות והתכנון שלא משתנה מספיק מהר בעבור שכונות חדשות - הבעיות עלולות רק להחריף.

"במשך עשרות שנים תכננו בישראל עבור מכוניות ולא עבור אנשים, והמרחב הציבורי נראה בהתאם", אומרת יעל דורי ראש תחום התכנון באדם טבע ודין. "אבל גם למכוניות נגמר המקום, והתכנון של שכונות בלון למגורים או אזורי תעסוקה, כולם עם כניסה/יציאה אחת או מקסימום שתיים, גורמים להידרדרות המצב הסביבתי והחברתי. עומסי תנועה בלתי נסבלים בכניסה היחידה לשכונה, גם אם זו שכונה יוקרתית כמו תל ברוך צפון, או אזור תעסוקה במרכז הארץ כמו ראש העין צפון, גורמים לרתיעה מכניסה אליהם ולסבל יומיומי לתושבים ולמועסקים".

יעל דורי מתכננת ערים באדם טבע ודין / צילום: כדיה לוי

בניית שכונות בשיטת העתק הדבק

מתכנן התחבורה אלון סיגלר, כותב הבלוג The Last Mile, מסביר כי "מדובר בתפיסה שגויה שתופסת חזק מאוד בישראל ליצור שכונות לזוגות צעירים, כאילו שהם היחידים שצורכים דיור. לכן מבני הציבור כוללים גני ילדים וטיפת חלב, יש רחובות רגועים ושקטים אבל בפועל כולם מתנקזים ליציאות הבודדות".

לדבריו, "הרעיון הוא שאם מתכננים למשפחות צעירות אז בונים פארק גדול ושכונה סגורה מתוך מחשבה שלא להעביר מכוניות, אבל זה לא עובד ובפועל הכול תלוי ברכב הפרטי. מה שצריך זו רשת רחובות ואפשר לנהל את הרשת הזו: למתן תנועה, לא להפעיל תחבורה בכלל ועוד. אנשים מדמיינים שהשכונה שלהם היא קיבוץ כי אין בה דרכים אבל הכוונה והמציאות לא נפגשים".

סיגלר סבור כי הסיבות לכך קשורות ליזמים שלא מבינים בהכרח בתכנון, וברמ"י שמעדיפה ליזום שכונות מהירות בשיטת "העתק הדבק". גם קידום של כבישים עוקפים ומהירים סביב הערים מביא לתוצאה דומה - כביש מהיר שבונים אותו על שוליה של עיר שמתפתחת לכיוון הכביש יפסיק להיות מהיר אם יהיו הרבה חיבורים שיזינו אותו מתוך השכונות.

כך, כדי לא לפגוע במהירות הנסיעה, מתכננים מעט צמתים. "כך, בנו למשל את עוקף רמת השרון שהיה בשולי העיר, ועכשיו העיר מתפתחת מעבר לו, סיפור דומה קרה עם כפר יונה וכביש 57 שכדי לא לפגוע בתנועה לא בנו בכביש מספיק צמתים. גם כביש 44, אם תהפוך אותו לשדרה עירונית, תוכל לחבר אליו הרבה מאוד צמתים. זה גלגל שאחר כך קשה לשבור".

מרשות מקרקעי ישראל נמסר בתגובה: "בניגוד לנטען, נוכח תשתיות תחבורה ישנות והגידול העצום בכמות בכלי רכב בכבישים בישראל בשנים האחרונות, פתרונות תחבורתיים הם חלק בלתי נפרד במסגרת תכנון שכונות חדשות שמובילה רמ"י ברחבי הארץ. פתרונות אלה כוללים, בין היתר, פיתוח רשת שבילי הליכה ואופניים ברחבי השכונות המחברים למוסדות חינוך, מבני ציבור, מרכזי מסחר ותעסוקה, תחב"צ ותחנות רכבת במטרה לייתר את הצורך בשימוש ברכבים פרטיים".

הפתרונות: להפוך חניונים לחנויות

יש גם דרכים אחרות וגישות תכנון אחרות לבנייתן של שכונות חדשות, גם כאלו שצמודות לכבישים עוקפים. כך למשל בלוד מקדמת העירייה את הרובע הבינלאומי שכולל בין השאר את תמ"ל 1087 להקמת 11 אלף יחידות דיור. לשכונה חיבורים רבים לכביש 200 - עובדה שתהפוך את הכביש מכביש עוקף לכביש עירוני. אמנם הוא מרובה נתיבים, אך יהיה בו נתיב תחבורה ציבורית. הכביש מפריד בין שכונת גני אביב לבין השכונה החדשה כשרחובותיה הניצבים לכביש של שכונת גני אביב ימשיכו אל תוך השכונה החדשה שתחובר ברשת של רחובות.

הצפיפות בשכונה החדשה נמוכה יחסית, בשל מגבלות הבנייה לגובה בסביבת נתב"ג, אך היא מאופיינת בעירוב שימושים והיא סמוכה גם לתחנת רכבת. מהעבר השני של מסילת הרכבת יוקם רובע תעסוקה ובו 6,000 יחידות דיור נוספות שאליו יגיע הקו החום שיוביל מלוד לראשון לציון דרך רמלה ובאר יעקב. ברחובות המתוכננים יש ניסיון לייצר רחובות עם הרבה בניינים וכניסות, וכן רחובות עם חזיתות מסחר ועירוב שימושים.

ואולם, בשונה מתכנון שכונה חדשה, לא פשוט לתקן את השכונות הקיימות.

"לשכונות כאלה לעולם לא יהיה פתרון מלא", אומרת מתכננת הערים גלי פרוינד, "הן לא יהיו עירוניות במלוא מובן המילה. התלות של מקומות כאלה ברכב פרטי היא כמעט בלתי פתירה".

פרוינד מדגישה כי "זו שאלה של זמן עד ששכונה כזו מכלה את האפשרויות הגלומות בתוכה, ומתחילה להזדקן. ככל שישראל תהיה צפופה יותר, כך אנשים בשכונות בלון יהיו יותר ויותר בבעיה כי התשתיות לעולם לא יוכלו לשרת כראוי אנשים שאינם גרים במרחב עירוני מקושר, לכן פשוט צריך להפסיק לבנות ככה".

גלי פרוינד, מתכננת ערים / צילום: יובל ובר

עם זאת, בשכונות שעוברות התחדשות עירונית, למשל, אפשר לתכנן מחדש את הגריד. "ממש חשוב כמה שיותר מוקדם לפרוץ את רשת הדרכים ולייצר כמה שיותר צמתים והצטלבויות של רחובות, בעדיפות לאפשרות למעבר רחב ככל הניתן. גם על חשבון חניות.

"נוסף לכך, רצוי להקדיש שטחים למבני חניה (לא תת־קרקעיים) ובתמורה לפנות את החניונים העיליים של הבניין ולבנות שימושים חדשים: מרכז קהילתי, בריכה שכונתית, מרכז ספורט לילדים ונוער, בתי קפה, חנויות שכונתיות, ירקן. זה גם יכול לאפשר לתושבים לוותר על נסיעות ברכב, וכן לחסוך טרטור למי שמראש אין לו רכב או לא יכול לנהוג - ילדים, נוער, קשישים, אנשים שההכנסה שלהם נמוכה. ומעבר לכך".

המתכננת יעל דורי סבורה שיש לפרוץ קישורים נוספים לכבישים הסובבים את השכונות, גם על חשבון מגרשים לבינוי, וכן לייעל את התחבורה הציבורית, לסלול שבילי אופניים, לנטוע עצים ולהוסיף תאורה. לדבריה, "בנוסף, יש להפחית את תקן החניה ולהוסיף תחבורה ציבורית תדירה ויעילה למוקד תחבורה ציבורית קרוב, כמו תחנת רכבת. כל אלו יכולים להגביר את הקישוריות של המשתמשים בשכונה או במקום העבודה, לצמצם את העומס בכניסה וביציאה ולהועיל סביבתית וכלכלית לכל המשתמשים".

סיגלר מזכיר כי "רוב האנשים בארץ הולכים ונוסעים למרחקים של עד חמישה ק"מ מהבית ולכן לא חייבים לסלול כביש מהיר, שאנשים נתקעים בו בפקקים בגלל הניסיון לשמור עליו כמהיר. התנועה תזרום טוב יותר אם אנשים יוכלו לעבור משכונה לשכונה באמצעות רשת רחובות, אלו צריכים להיות נעימים עם שימושים מגוונים והבינוי חייב להיפתח לרחוב הראשי - שאליו הרבה פעמים הבניינים מפנים עורף. הזדמנות משמעותית נמצאת בהליכי פינוי בינוי, אבל לא קל לתקן ושכונה גרועה שנבנית היום אפשר יהיה לתקן בעוד 50 שנה לפחות".

 

 

 

עוד כתבות

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

אליקים ליבמן

לאחר 210 ימים שבהם נחשב חטוף: שרידי גופתו של אליקים ליבמן אותרו בקבר במרכז הארץ

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל