ירידה מפתיעה ברכישות אונליין ערב ראש השנה

ראש השנה בפתח, אבל בכמות ההזמנות באונליין נרשם באוגוסט קיטון של 6% לעומת יולי ושל 5% לעומת אוגוסט אשתקד - כך עולה ממדד גלובס ושופ אנליטיקס • גם לפי נתוני שב"א, הבוחנים את ההוצאה הכספית בכרטיסי אשראי, נרשמה ירידה • בין הסיבות: יוקר המחיה והחופש הגדול

קניות באינטרנט / איור: Shutterstock
קניות באינטרנט / איור: Shutterstock

בלוח השנה הצרכני, אוגוסט מתאפיין במגמת רכישות לקראת החזרה ללימודים, לצד היערכות לחגים שבפתח. אלא שהשנה נרשם בחודש זה קיטון של כ־6% בכמות ההזמנות באונליין לעומת החודש הקודם (יולי), וזאת לאחר שלושה חודשים רצופים של עלייה במספר ההזמנות - כך עולה ממדד רכישות הישראלים באונליין של גלובס ושופ אנליטיקס. בהשוואה לעומת אוגוסט 2022, מדובר בירידה של 5%.

ראיון | בדרך לראשון לציון, אשדוד וירושלים: סאלח דבאח חושף את תוכניות ההתרחבות של הרשת
שאלות ותשובות | הממשלה אישרה יבוא ללא מגבלות מאירופה. מה החסמים בדרך?  

נזכיר כי ב־12 החודשים שהסתיימו ביולי נרשמה עלייה כוללת של 3.3% במדד המחירים לצרכן (מדד אוגוסט טרם פורסם). כעת משתקף נתון זה בירידה היקף ההזמנות ביתר שאת. לכך עשוי להיות הסבר פסיכולוגי: במידה מסוימת, הישראלים דומים לעשיר שירד מנכסיו ומתקשה להתרגל למצבו החדש.

כדי להתמודד בכל זאת עם המצב הכלכלי, גדל הביקוש לשוברי הנחה - כולל, למשל, לרשת רמי לוי, שגם כך נחשבת זולה יחסית. בשופרסל, קמעונאית המזון הגדולה בישראל, זיהו את המגמה והחזירו לפעילות את מועדון הצרכנות של הרשת.

נתונים אלה נתמכים גם על־ידי נתוני שב"א, אשר מודדים את ההוצאה בכרטיסי אשראי מבחינה כספית. לפי שב"א, ההוצאה היומית הממוצעת של הישראלים ברכישות אונליין הגיעה באוגוסט לכ־755 מיליון שקל, ירידה של 2.82% לעומת יולי, אז עמדה הוצאה זו על כ־780 מיליון שקל.

עסקי הסחר המקוון פוגעים בתוצאות גולד בונד

עדות למצבם של עסקי המסחר המקוון בישראל ניתן לקבל גם מהדוחות הכספיים של קבוצת גולד בונד, העוסקת בהפעלת מסוף מטענים ומחסנים חופשיים באשדוד, ובנוסף מחזיקה בחברת מספנות ישראל.

גולד בונד, הנשלטת על־ידי משפחת שמלצר ושלומי פוגל, מפעילה מאז שנת 2020 מרכז רובוטי מתקדם, שבאמצעותו היא מציעה שירותים לוגיסטיים לחברות וגופים הפועלים בתחום המסחר המקוון (איקומרס) - כגון שירותי קליטה, מיון, אחסון, אריזה ומשלוח של מוצרים. העלות הכוללת של הקמת המחסן הרובוטי עמדה על כ־28 מיליון שקל.

אלא שבצל המצב הכלכלי, פעילות המחסן הרובוטי עדיין מייצרת לגולד בונד הפסדים גולמיים ניכרים - כ־25 מיליון שקל מאז החל המחסן לפעול. החברה מציינת בדוחות לסיכום המחצית הראשונה של 2023 כי ההכנסות שנבעו לה מתחום האיקומרס צמחו בקצב של 2% ביחס למחצית המקבילה אשתקד והסתכמו ב־6.5 מיליון שקל.

הפעילות הסבה לגולד בונד, הנסחרת בשווי של כ־600 מיליון שקל, הפסד גולמי של 2.7 מיליון שקל בסיכום המחצית הראשונה - לעומת הפסד גולמי של 5.2 מיליון שקל במחצית המקבילה אשתקד (והפסד גולמי של כ־10 מיליון שקל בשנת 2022 כולה). החברה מציינת כי הסיבה לכך היא התייעלות וצמצום ההוצאות בתחום.

גולד בונד ציינה בדוחותיה לשנת 2022 כי פעילות המסחר האלקטרוני מתפתחת בישראל בקצב מואץ בשנים האחרונות, ולהערכת החברה, תחום זה צפוי להמשיך לגדול בשנים הקרובות. מגפת הקורונה האיצה את התמורות בהרגלי הצריכה של הישראלים, שבאו לידי ביטוי בעלייה מוגברת של רכישות אונליין והרחבה של קהלים המבצעים רכישות מקוונות.

עם זאת, ממועד הסרת מגבלות התנועה בעקבות הקורונה, החברה מזהה התמתנות בהיקפי הפעילות של הלקוחות. "נוכח המצב הכלכלי הלא יציב בארץ ובעולם, ניתן לזהות התמתנות נוספת בהיקפי הפעילות של הלקוחות", צוין בדוח.

עם זאת, כאשר בוחנים את כלל ההוצאות, הן באונליין והן בבתי העסק הפיזיים, ההוצאות באשראי עמדו על 42.2 מיליארד שקל, עלייה של 8.3% לעומת אשתקד. ממוצע ההוצאות היומי בעסקאות הפיזיות באוגוסט עמד על 607 מיליון שקל, עלייה של 10.3% לעומת החודש הקודם.

 

לפי סמנכ"לית שב"א, טלי הולנברג, "שיא הרכישות בעסקאות פיזיות הוא מאפיין מרכזי של תקופת החופש הגדול, שבמהלכו הישראלים יוצאים לבלות, לחופשות ולטיולים".

נתי יעקובי מנכ"ל שופ אנליטיקס, תומך בטיעון, אך מציין כי "כן ניתן לראות הזמנות רלוונטיות לתקופה במגוון אתרים מהארץ ומחו"ל, שמאפשרים רכישה מוזלת".

ביקוש לאתרים זולים

בדירוג אתרי האונליין ללא חנויות פיזיות, הכולל עשרה אתרים, עלי אקספרס נמצא במקום הראשון עם כ־67% מההזמנות, למרות שמספר ההזמנות מהאתר ירד בכ־4% לעומת חודש יולי.

המצב הכלכלי גורם כאמור לישראלים להשקיע יותר בחיפוש אחר מוצרים זולים, וכך, אתר SHEIN הסיני נמצא החודש במקום השני בעשירייה המובילה עם כ־8% מסך ההזמנות.

הישראלים מזמינים מ־SHEIN בעיקר מוצרי ביגוד והנעלה - אך חלקם מזמינים גם מוצרים לבית, כלי כתיבה ומוצרים לקראת החזרה לבית הספר. כלומר, האתר הופך בהדרגה למולטיסטור, היוצא מגבולות תחום הליבה שלו, בזכות המחירים הנמוכים שהוא מציע בהשוואה למחירים בחנויות בארץ. המחיר הממוצע של עגלת קניות ישראלית באתר עמד על כ־284 שקל.

החודש בולטים גם האתרים וואלה שופס ו־BUYME, שהמוצר המרכזי שהן מציעות - שוברים למיניהם - מסייע בהתמודדות עם יוקר המחיה. את העשירייה סוגר המרקטפלייס עזריאלי.קום של קבוצת עזריאלי, שגדל בכ־100% לעומת החודש הקודם והכפיל את כמות ההזמנות שבו, בעיקר בזכות סגמנט החזרה ללימודים. מחיר ממוצע להזמנה עומד על כ־284 שקל. 

 

חיזוק לקמעונאיות המזון

בדירוג אתרי האונליין של הרשתות הפיזיות, הכולל גם הוא עשרה אתרים, שולטות ללא עוררין שתי רשתות גדולות וחזקות - שופרסל וסופר־פארם.

גם אתר KSP שומר על רמת ביקושים גבוהה, עם כ־16% מסך ההזמנות, בזכות שורה של מבצעים והנחות קופונים. בנוסף, הוא מציע השוואת מחירים להצעות מחיר זולות יותר מאתרים אחרים. עיקר ההזמנות הן של מוצרי מחשוב, מוצרי חשמל ומוצרים לבית חכם, כמתבקש באתר שהחל את דרכו בתחום זה. מחיר ממוצע לעגלה עומד על כ־377 שקל.

במקומות 10-12 ממוקמים בהתאמה האתרים של קמעונאיות המזון טיב טעם, קשת טעמים ו־ויקטורי אונליין. טיב טעם ו־ויקטורי רושמות מספר הזמנות גבוה גם באמצעות אתר המשלוחים וולט.

שופרסל מול קרפור

באוגוסט רכשו הישראלים בכ־33 מועדוני צרכנות וכרטיסי אשראי. לאחר הפסקה, לאחרונה חזר לפעילות מועדון שופרסל 4U, המיועד למחזיקי כרטיס האשראי של קמעונאית המזון. בשלב זה אחוז ההזמנות בו קטן יחסית, אך המצב הכלכלי במשק ותקופת החגים עשויים להוביל לכך שהוא יתפוס נתח גדול יותר בחודש הבא.

נזכיר כי בחודש שעבר השיקה אלקטרה מוצרי צריכה מועדון לקוחות מבוסס כרטיס אשראי תחת השם "קרפור קלאב". המהלך בוצע בשיתוף עם חברת כאל (ויזה) ואפליקציית bit, כאשר הצעת הערך המרכזית של הכרטיס מתבססת על רשת המזון קרפור ישראל, אך הוא כולל גם את יתר רשתות הקבוצה, מתחומי המזון, האופנה והחשמל.

קרפור מול שופרסל: מה מבטיחים מועדוני הלקוחות של שתי הרשתות 

מניתוח בתי העסק המובילים במועדוני הצרכנות באוגוסט עולה כי שלושת בתי הקולנוע המובילים - סינמה סיטי, יס פלאנט והוט סינמה - מקבעים את מקומם ברשימה, בעקבות הביקוש לסרטים בחופש הגדול. עם זאת, המקום הראשון שייך לרשת המזון המהיר מקדונלד'ס, שהעמיקה החודש את ההטבות שהיא מציעה.

במקום החמישי בדירוג ההטבות המבוקשות נמצאת רשת רמי לוי שיווק השקמה. כלומר, גם ברשת שנחשבת לאחת הזולות בארץ, הישראלים מבקשים לחסוך עוד יותר.