גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפרדוקס הסיני: המותגים כובשים את הכביש אבל לא את אהדת הצרכנים

יבואניות הרכב יזכרו את השנה שעברה לטובה בזכות עלייה במכירות, אבל הירידה בפרסום כרסמה ככל הנראה באהדה למותגים ● המותגים הסיניים כבשו נתח ניכר מהמכירות, אך זה עדיין לא בא לידי ביטוי באהדת הצרכנים ● מדד המותגים 2023 

ב.מ.וו X5M / צילום: יח''צ
ב.מ.וו X5M / צילום: יח''צ

נדמה שכל הכוכבים הסתדרו בשורה עבור המשווקים בענף הרכב הישראלי בשנה שעברה. 2022 הייתה מוצלחת מאוד, שנה שפוגשים, אולי, פעם בכמה עשורים. מצד אחד, השוק היה "רעב" למכוניות חדשות לאחר שנתיים של שיבושי קורונה. הכלכלה המקומית הייתה חזקה וצומחת עם צבירת עושר מואצת של בתי אב בשוק ההון, בשוק הקריפטו ובשוק הנדל"ן; השקל היה חזק, ושוק היד שנייה נהנה מביקוש פעיל, שהעניק גיבוי כלכלי ומוטיבציה לרכישת רכב חדש.

לחצו כאן למתחם המלא של מדד המותגים של גלובס

מצד שני, הביקוש יוצא הדופן פגש במלאים מאוד נמוכים כתוצאה משיבושים מתמשכים בשרשרת האספקה של תעשיית הרכב, שמקורם במחסור מתמשך בצ'יפים וכלה בתובלה ימית מוגבלת.

תוצאת המפגש בין הביקוש החזק לרכב חדש, להיצע נמוך הייתה בדיוק מה שחוזה תורת המיקרו־כלכלה המודרנית. כלומר, המחירים זינקו. הסיסמה של משווקי הרכב בשנה שעברה הייתה "מוכרים פחות, מתאמצים פחות, ומרוויחים הרבה יותר".

ההנחות והמבצעים נעלמו בן לילה, רשימות המתנה של לקוחות נואשים הצטברו אצל כל היבואנים, זמני האספקה התארכו לחודשים, ואם מישהו העז להתלונן על המחירים או זמני האספקה, הוא זכה לתשובה: "אין בעיה. תבטל את ההזמנה. יש עוד שלושה שממתינים לרכב שהזמנת". מהמצב הייחודי נהנו אפילו מותגי רכב מ"קו שני ושלישי", שלרוב נמצאים בשולי השוק ונאלצים "לעבוד קשה" על כל מכירה. אפילו הם הצליחו לגלגל לשוק די במהירות כמעט כל רכב, שהיצרנים ניאותו לספק להם.

ברז הפרסום נסגר

אחת מתופעות הלוואי של המעבר מ"שוק של קונים" ל"שוק של מוכרים" הייתה ירידה חדה מאוד בהשקעה הענפית בפרסום ובשיווק. ענף הרכב הישראלי, שבשנים נורמליות נחשב לאחד משלושת המפרסמים הגדולים במשק הישראלי, עם הוצאה מצרפית שהגיעה בשיא למאות מיליוני דולרים בשנה, "סגר את ברז הפרסום".

ניתן ללמוד מכך מהדוחות הכספיים ל־2022 של חברות ציבוריות מתחום הרכב החדש והמשומש, שהצביעו על ירידה של עשרות אחוזים בהוצאות השיווק והפרסום בהשוואה ל־2019. מנהל שיווק באחת מיבואניות הרכב הגדולות אף אמר לנו כי "ב־2022 היו לנו הרבה אלפי לקוחות מתוסכלים שחיכו לרכב ולא מעט דגמים, שאפילו לא ידענו להגיד מה מועד האספקה שלהם. לכן, לא היה היגיון להשקיע בפרסום. זה רק היה מחמיר את המצב, וכמובן הקטנת הוצאות השיווק תרמה לשורת הרווח".

בדיעבד נראה שזו הייתה טעות משמעותית. רכב הוא לא עוד מוצר צריכה שגרתי, אלא מוצר יקר ומורכב מאוד, שעלותו לצרכן עשרות אלפי עד מאות אלפי דולרים, והוא מתמודד בשוק צפוף ותחרותי. לפיכך למיתוג, לנאמנות לקוחות ולקידום ערכי המותג והיצרן באמצעות "שיווק משמר" יש עדיין חלק לא מבוטל בהחלטות הקנייה של הלקוחות. מכשיר השיווק בעולם הרכב לא נועד רק ל"הארד סייל" אלא גם לקידום ערכי המותג ושמירתם בתודעה הצרכנית כדי למנוע מהרכב להפוך ממוצר נחשק, למוצר שנרכש רק בשל התועלות שלו או (כמו שקרה בשנה שעברה) בשל זמינותו האקראית במלאי.

המדד משקף את ההזנחה השיווקית

מדד המותגים הנוכחי משקף את "המחיר" של ההזנחה השיווקית ב"שנת השפע". רק שני מותגי רכב, ב.מ.וו וטויוטה, הצליחו להשתבץ ב־50 המקומות הראשונים בדירוג הכללי, ולא מעט מבין עשרת מותגי רכב שהשתחלו לרשימת 100 המקומות הראשונים, זזו מטה בדירוג הכולל. מי ששרד טוב יחסית הם מותגי הפרמיום, שהסטטוס ה"נחשק" שלהם בשוק הרכב הישראלי מצליח להשתמר היטב בתודעה הצרכנית תודות להשקעה מתמשכת במיתוג, שמוכתבת "מלמעלה" על ידי היצרנים.

מנגד לא מעט מותגי MASS, כמו מותגי הרכב הקוריאניים, שמחזיקים ביותר משליש מהמכירות בשוק הרכב הישראלי, ירדו בדירוג לעומת שנים עברו. זו נקודת פתיחה בעייתית בשנת המכירות הנוכחית, שבה התהפך הגלגל, והמשווקים צריכים להיאבק בשילוב בעייתי של מחירים גבוהים, מימון יקר ותחרות מתגברת מצד מותגים חדשים ואגרסיביים.

הסינים עדיין לא פרצו לתודעה

עוד תופעה מעניינת שאפיינה את המפה השיווקית של ענף הרכב הישראלי בשנה החולפת היא הפער בין ביצועי המסירות של המותגים הסיניים החדשים לבין הנוכחות שלהם בדירוג המותגים. נזכיר שהשנתיים האחרונות התאפיינו ב"בליץ מכירות" של מותגי רכב מתוצרת סין שהחל כבר בשלהי 2021, ונתח השוק שלהם בישראל צמח כמעט פי ארבעה לכ־16% (השנה) בזכות כ־24.5 אלף מסירות בין ינואר למאי 2023, לא כולל כלי הרכב של טסלה שמיוצרים בסין.

אבל למרות הצלחת המכירות ולמרות שחלק מהמותגים החדשים נכנסו לישראל בליווי של קמפיין החדרה נרחב, רק ארבעה מותגי רכב סיניים נכנסו לדירוג המותגים הסופי. גם הם התמקמו במקומות נמוכים בדירוג יחסית הרחק מתחת למותגי רכב "מערביים", שמכירותיהם היו נמוכות משמעותית באותה תקופה. אז איך ניתן להסביר את הפער בין המכירות לבין המודעות למותג?

הסבר אחד לתופעה עשוי להיות "רוויה במידע צרכני". אחרי עשורים רבים שבהם מפת המותגים הייתה די סטטית, בשנתיים האחרונות הצטרפו לשוק הרכב הישראלי לא פחות מ־12 מותגי רכב חדשים מתוצרת סין מכל פלחי השוק. רובם לא מוכרים במערב, וחלקם כמעט לא מוכרים אפילו בסין עצמה. המצב החדש דוחק עד לקצה את יכולת "ספיגת החידושים" של צרכני הרכב ודורש זמן ממושך להסתגלות.

הסבר נוסף הוא שרוב המותגים הסיניים החשמליים החדשים מתמקדים בפלח הרכב החשמלי, והלקוחות הישראליים עדיין נוטים להתייחס לרכב חשמלי בתור "ברזל". כלומר לרכוש אותו בשל חיסכון בהוצאות, תמורה לכסף (ביצועים חזקים ו/או אבזור עשיר יחסית לפלח המחיר) אבל לא בשל שיקולי סטטוס או היכרות עם המותג.

התופעה הזו באה לידי ביטוי גם בנאמנות נמוכה יחסית למותג בזירה "הסינית" ובמעבר די מהיר ממותג אחד למשנהו. או, אם תרצו, "קניבליזציה" של המותגים בפלח הסיני/חשמלי. בשנתיים האחרונות ניתן היה להבחין בתופעה כאשר לא מעט לקוחות פוטנציאליים של טסלה, נדדו "כלפי מטה" למותג GEELY שהציע מה שנתפס כתמורה טובה יותר לכסף. וכאשר נחת כאן המותג BYD, נדדו אליו לא מעט לקוחות פוטנציאליים של GEELY.

לבסוף, אפשר גם להסביר את התופעה בעובדה, שהסינים עדיין לא הצליחו לבסס לעצמם מוניטין ארוך טווח שמירת ערך יציבה בשוק היד השנייה מפאת הנוכחות הקצרה שלהם בישראל, ובמערב בכלל. זה אחד המרכיבים החשובים ביותר, שיוצרים בישראל מודעות ונאמנות למותג. דוגמה טובה היא החשדנות שהופגנה בתחילת הדרך כלפי המותגים הקוריאניים יונדאי וקיה. אחרי שנים לאחר שהם "הוכיחו את עצמם" עם שמירת ערך סולידית בשוק היד השנייה, עלה גם ערך המותג שלהם. אבל התהליך הזה ארך שנים רבות.

ואיזה מחיר שילמה טסלה?

אי אפשר להתייחס למיתוג בלי כמה מילים על טסלה, שנמצאת השנה במקום ה־181 בדירוג המותגים הכללי ובמקום ה־15 מתוך 26 מקומות בקטגוריית הרכב, הרחק מתחת למותגים הרבה יותר "צנועים". טסלה היא אולי המייצגת הקיצונית ביותר של הגישה האנטי־שיווקית המודרנית בענף. כלומר, "אפס השקעה בפרסום, בשיווק וביחסי ציבור ובניית תדמית המותג". כתחליף בנייה של המותג "מפה לאוזן" בסיוע יצירת "רעש" בעולמות הסייבר ובערוצי המדיה.

השיטה הזו עבדה היטב בתחילת הדרך בישראל כאשר טסלה נהנתה ממעמד ייחודי וכמעט בלעדי בשוק הרכב החשמלי. החברה הצליחה להעלות למעלה מ־15 אלף כלי רכב על כבישי ישראל בלי אולם תצוגה, בלי קמפיין פרסום כלשהו, בלי השקעה בשיווק גלוי ועם מדיניות תמחור לא עקבית. אבל כיום, כאשר בפלח הרכב החשמלי כבר יש לא מעט מתחרות, כולל מפלח הפרמיום, טסלה מגלה את המגבלות של השיטה הזו. מכירותיה בחודשים האחרונים רחוקות מאוד מהשיא של חדירתה ב־2021, וזאת למרות חיתוך מחירים קיצוני, ונראה שגם המודעות אליה בקרב הצרכנים דועכת. בקיצור, מה שטוב בשנים של עודפי ביקוש לא תמיד אפקטיבי כאשר התחרות גוברת.

- דובי בן גדליהו

עוד כתבות

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"