ראש הממשלה בנימין נתניהו, הליכוד (פוסט בפייסבוק, 20.8.23) / צילום: אלכס קולומויסק, "ידיעות אחרונות"
עם יציאתה לדרך של הרכבת הקלה בגוש דן העלה ראש הממשלה בנימין נתניהו סדרה של פוסטים בפייסבוק שבכולם הופיע המשפט "דיברו על זה מאז קום המדינה. אנחנו עשינו". באחד מן הפוסטים הללו התייחס נתניהו לנושא המים. "זוכרים שאמרו ש'ישראל מתייבשת'? אז הקמנו מתקני התפלת מים, (ו)פתרנו את הבעיה… דיברו על זה מאז קום המדינה. אנחנו עשינו". אבל האם ממשלות נתניהו הן אלה שאחראיות להקמת מתקני ההתפלה בישראל? בדקנו.
בישראל פועלים כיום חמישה אתרי התפלת מים, שאחראים לכ־70%־80% מצריכת משקי הבית בישראל. אלא ששלושה מתוכם הוקמו עוד לפני חזרתו של נתניהו לראשות הממשלה ב־2009. האתר הראשון נמצא באשקלון, והעבודות עליו החלו ב־2003 והסתיימו ב־2005, כלומר תחת ממשלתו של אריאל שרון. לפי רשות המים, בעת הפעלתו המתקן היה הגדול מסוגו בעולם, והתפיל 100 מיליון מטר מעוקב לשנה (מלמ"ש). בהמשך המתקן הורחב, וכיום הוא מתפיל כ־118 מלמ"ש, אך גם זה מהלך שיצא לדרך עוד לפני 2009. המתקן השני שנבנה בישראל הוא בפלמחים. בנייתו יצאה לדרך ב־2005, תחת ראש הממשלה שרון, (נתניהו היה שר האוצר), והפעילות החלה ב־2007, כשראש הממשלה היה אהוד אולמרט. בתחילה המתקן התפיל רק 30 מלמ"ש, אך במרץ 2009, עוד לפני תחילת כהונת ממשלת נתניהו, נחתם "הסכם ההרחבה" שהגדיל את התפוקה ל־45 מלמ"ש (החל מ־2013, תחת נתניהו, עלתה התפוקה לכ־90 מלמ"ש). המתקן השלישי נמצא בחדרה. הקמתו החלה ב־2007 תחת אולמרט, והסתיימה בדצמבר 2009, כשנתניהו כבר היה ראש הממשלה.
שני המתקנים האחרונים, בשורק ובאשדוד, אכן יצאו לדרך תחת נתניהו כראש ממשלה. בנייתו של הראשון החלה ב־2011, ושל השני ב־2013. חשוב גם לציין כי תחת כהונתו של נתניהו כמות המים המותפלים עלתה משמעותית. אם ב־2009 הותפלו 170 מיליון מטר מעוקב (מלמ"ק), ב־2014 הנתונים הגיעו ל־350 מלמ"ק, וב־2019, השנה האחרונה לגביה יש נתונים, היקפי ההתפלה הגיעו ל־654 מלמ"ק. ועדיין, אין זה נכון להציג את נושא התפלת המים ככזה שכולם רק "דיברו עליו" עד להגעת נתניהו.
בשורה התחתונה: דבריו של נתניהו לא נכונים ברובם. הטיפול בנושא התפלת המים בישראל עבר מדיבורים למעשים בראשית שנות האלפיים, והעבודה על 3 מתוך 5 מתקני ההתפלה החלה תחת ראשי הממשלה שרון ואולמרט. בתקופת נתניהו נמשך הטיפול בנושא, באמצעות הגדלת הספק המתקנים הקיימים, והקמת שני מתקנים נוספים.
תחקיר: אוריה בר־מאיר