העבודות על הרכבת הקלה קוברות את חנויות הרחוב

עשרות בעלי חנויות המתפרנסים ברחובות הסמוכים לעבודות על הרכבת הקלה מתנהלים באי־ודאות מצמררת • הרשויות לא מראות שאכפת להן

רחוב אלנבי, תל אביב / צילום: כדיה לוי
רחוב אלנבי, תל אביב / צילום: כדיה לוי

הכותב הוא נשיא להב

עם התקדמות העבודות על הקו הסגול של הרכבת הקלה, בעיקר ברחוב אלנבי בתל אביב שעתיד להיסגר לתנועה למשך 4.5 שנים, עולה גם רמת אי־הוודאות, הלחץ והחרדה בקרב בעלי העסקים שעסקיהם נמצאים לאורכו, שהופקרו על־ידי המדינה והרשויות המקומיות, והם מוצאים את עצמם נאלצים לספוג לבד את ההפסדים - החל ממטרדים של אבק ולכלוך ועד להפסקת התחבורה הציבורית ליד עסקיהם וחסימת הגישה לעסק.

לאחרונה נפתח הקו האדום של הרכבת הקלה לאחר עבודות שנמשכו שמונה שנים ובהשקעה של כ־20 מיליארד שקל. עסקים קטנים שפעלו בסמוך לעבודות נקלעו בתקופה זו לקשיים כלכליים, ורבים נסגרו. זאת בשעה שהמדינה נוקטת כלפיהם אותו יחס, הנע בין זלזול להתעלמות, ומפקירה אותם לגורלם ללא פיצוי ראוי על הפגיעה בהכנסותיהם. 

איפה הנוסעים ומתי תתחיל האכיפה: סיכום החודש הראשון של הרכבת הקלה 
תביעת העסקים שנפגעו מעבודות הרכבת הקלה בירושלים נדחתה. מה יקרה בתל אביב?

חוסר אונים משמעותי

המצב בו בעלי עסקים, שהשקיעו את מיטב זמנם ואת מרבית כספם כדי לבנות את העסק, תוך שהם מתמודדים עם בירוקרטיה מתישה ומסורבלת, קושי בקבלת היתרים ורישיונות, ריכוזיות שמקשה עליהם להתחרות ומצב כלכלי וביטחוני מורכב בימים אלה, ולמרות זאת הצליחו, עומדים כעת חסרי אונים מול גדר יוטה וכביש חסום - הוא מצב בלתי נסבל. זהו מחדל של כל ממשלות ישראל, הפועלות תוך עצימת עיניים לנזקים של בעלי העסקים.

מהשוואה לנעשה במדינות אחרות עולה כי קיימים שלל פתרונות שיכולים להקל על עסקים קטנים ולסייע להם לצלוח תקופת עבודות. כך למשל בבריטניה, בה מתקיימות עבודות להקמת קווי רכבות ה"היי ספיד 2", שכוללות כ־250 מיילים של מסילות בין לונדון לצפון־מערב אנגליה. ושצפויות להסתיים בין 2029-2033. שם נקבעה מסגרת פיצויים שרמתה נקבעת לפי קרבת הנכס במטרים למסילות הרכבת, כשלכל מרחק מסוים ניתנות זכויות שונות לפיצויים. לדוגמה, אם נכס ממקום עד גבול ה־60 מטרים מהמסילה, זכאי בעל הנכס למכור את הנכס לממשלת בריטניה בשווי השוק שלו, ללא חישוב הפגיעה שנעשתה עקב בניית המסילה. זאת בנוסף לפיצויים בגין עלויות נוספות כמו עליות מעבר, הוצאות משפטיות וכדומה. במקרה שלא אושרה רכישת העסק, ניתנים פיצויים מתאימים עבור ירידות ערכו של העסק, ירידה בהכנסות ובפעילות העסק. בנוסף, אם כתוצאה מהעבודות נחסמה הגישה אליו, החברה מחויבת לספק גישה חלופית לנכס.

גם בקליפורניה נבנית מערכת רכבות ציבוריות מהירות שעתידה להיכנס לפעילות ב־2029. בפרויקט זה לרשות האחראית יש את הזכות לנכס לעצמה את האדמות המעורבות בפרויקט ללא צורך באישור בעליהן, והיא מחויבת לפצות את האזרחים הנפגעים מכך. במחוז לוס אנג'לס הוקמה קרן שתממן 10 מיליון דולר בשנה לפיצוי לעסקים שנפגעו בעקבות עבודות ברכבת התחתית בשלושה פרויקטים, כשכל עסק רשאי להגיש בקשה לפיצוי של עד 50,000 דולר בשנה.

אבל לא רק בבריטניה ובארה"ב: גם בקניה, מדינת עולם שלישי, שילמה הממשלה 5.2 מיליון דולר ל־301 בעלי בתים ועסקים שגרים באזור בניית קו רכבת בין ניירובי למומבסה. החברה הממשלתית הקנייתית, שמקימה את הקו, דיווחה כי עד כה הועברו כ־61.2 מיליון דולר כפיצויים, וכי יש בתקציב עוד 22.9 מיליון דולר לטובת פיצויים בהמשך.

חובת המדינה

זוהי חובתה של המדינה לקחת אחריות כלפי בעלי העסקים. צריך לעבור מנקיטת מדיניות פסיבית של דיונים אינסופיים, שמביאים לאפס תוצאות ופתרונות מגוחכים של מתאמי עבודות - לגיבוש מיידי של מנגנון סיוע ומתווה לפיצוי על ירידה בהכנסות, לעצמאים ולעסקים קטנים הנמצאים בתוואי עבודות הרכבת הקלה, כפי שנעשה בעולם, שיסייע להם לעבור את התקופה הקשה, לפני שיהיה מאוחר מדי עבורם.