גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טרמינל 3 בדרך למתיחת פנים. אילו מסעדות תוכלו למצוא שם בשנה הבאה?

בשנת 2024 יחל פרויקט הרחבת טרמינל 3 של נתב"ג, שבמסגרתו יגדלו גם שטחי המסחר, במטרה להתאים את הפעילות לקיבולת הנוסעים ולמגמות הקמעונאיות ● בין היתר ייפתחו מתחם למזון מהיר ארוז, פיצרייה ומעדנייה, לצד מסעדות ובתי קפה עם מוצרים שמחירם יהיה בפיקוח

מתחם הדיוטי פרי בטרמינל 3 בנתב''ג / צילום: Shutterstock
מתחם הדיוטי פרי בטרמינל 3 בנתב''ג / צילום: Shutterstock

הכותב הוא מנכ"ל חברת הייעוץ הכלכלי־שיווקי צ'מנסקי בן שחר ושות'

לאן צועד ענף הקמעונאות והשיווק? מהן המגמות החדשות שיאפיינו אותו, ומהן המגמות שצפויות להיכחד? מיהם השחקנים שישרדו את קצב השינויים המהיר? המדור ינתח את המצב בענף ואת העתיד שמצפה לו. לפניות ותגובות: tamir@c-bs.co.il 

 

בעשור האחרון נמשך הגידול המשמעותי בהיקף תנועת הנוסעים בנתב"ג. השנה צפוי מספר הנוסעים להסתכם ב־25 מיליון - יותר מאשר בשנת 2019 טרם מגפת הקורונה ושיא של כל הזמנים.

בשנת 2022 הוציאו הנוסעים בנתב"ג 2.4 מיליארד שקל בשטחי החנויות ובשטחי ההסעדה ובתי הקפה בטרמינלים 3 ו־1. העלייה בתנועת הנוסעים מאופיינת אף בשינוי בתמהיל האוכלוסייה שטסה - לדוגמה, יותר ילדים ויותר נוסעים הטסים יותר מפעם אחת בשנה. שינויים אלה משפיעים גם על הביקושים המסחריים בשדה התעופה.

קשת טעמים רוכשת את דודו אוטמזגין לפי שווי של 50 מיליון שקל
אסף זגריזק, פרשנות | איפה הנוסעים ומתי תתחיל האכיפה: סיכום החודש הראשון של הרכבת הקלה

בשנת 2024 יחל פרויקט הרחבת טרמינל 3, שבמסגרתו יורחבו שטחי המסחר, וכן יוגדלו התשתיות התפעוליות, במטרה להתאים את היקף פעילות הטרמינל לקיבולת הנוסעים העתידית - נושא שכיום נשמעות עליו תלונות לא פעם.

במקביל להרחבה הפיזית של שטחי המסחר, רשות שדות התעופה תשדרג ותגדיל את תמהיל החנויות, עסקי ההסעדה ובתי הקפה הקיימים, תוך הרחבת המגוון ותוך פיקוח על רמות המחירים בשוק ההסעדה ובתי הקפה.

חברת צ'מנסקי בן שחר ושות' מלווה את רשות שדות התעופה בכלל פיתוח שטחי הנדל"ן המניב והמסחר, ובמסגרת זו בחנה את המגמות, את הטרנדים ואת הביקושים לשטחי המסחר - ואת ההתאמות הנדרשות בהם. בהתאם להמלצות, הרשות מממשת את האסטרטגיה השיווקית החדשה במכרזים שפורסמו ושיפורסמו בשבועות הקרובים. בין היתר יושם דגש על הגדלת המגוון ומתן תשומת־לב לצורכי הנוסעים תוך התאמת ההיצע לביקושי הנוסעים.

שיא של 25 מיליון

נמל התעופה בן גוריון משמש כשער הכניסה והיציאה העיקרי לישראל. בעשור האחרון ניכרת מגמת גידול בתנועת הטסים, כאשר במהלך תקופה זו מספר הנוסעים יותר מהכפיל את עצמו. המגמה נפסקה עם פרוץ מגפת הקורונה, תוך ירידה דרסטית של מספר הנכנסים והיוצאים. על־פי הצפי של רשות שדות התעופה, תנועת הנוסעים צפויה להגיע ל־25 מיליון טסים עד סוף 2023, שיא של כל הזמנים.

בנתב"ג פועלים היום 49 עסקים, הכוללים מסחר קמעונאי, המרות מט"ח, הסעדה, טרקלינים ועוד. נתוני הפדיון לשנת 2022 של כלל העסקים הפועלים לשירות הנוסע (לא רק מסחר קמעונאי) עמדו על 5 מיליארד שקל, כאשר הפדיון לדקה ממוצעת עמד על 9,500 שקל.

בהתמקדות על עסקי ההסעדה, בתי הקפה וחנויות המסחר, הפדיון השנתי עמד על 350 מיליון שקל עבור המסעדות ובתי הקפה, ו־2 מיליארד שקל בחנויות. נתונים אלה משקפים פדיון יומי ממוצע של 6.6 מיליון שקל עבור עסקי ההסעדה והחנויות בלבד, ופדיון לדקה ממוצעת של 4,600 שקל. היקף שטח פעילות המסחר וההסעדה מורכב מ־3,000 מ"ר המשמשים עבור עסקי הסעדה ובתי הקפה; ו־8,000 מ"ר עבור חנויות המסחר.

מה רוצים הנוסעים

החל משנת 2024, רשות שדות התעופה תרחיב את מבנה הטרמינל במטרה להתאים את התשתיות לגידול המשמעותי הצפוי בתנועת הנוסעים. בין היתר תיבנה זרוע נוספת לצורך הגדלת מספר הטיסות, יוגדל אזור דלפקי הצ'ק אין ועוד - כל זאת תוך בניית תוספת משמעותית של שטחי מסחר, הסעדה ובתי קפה בהיקף של אלפי מ"ר, במטרה לשרת ברמה מיטבית את כמות הנוסעים שתתווסף בשנים הקרובות, וכן במטרה לשפר ולשדרג את ההיצע הקיים היום.

הרחבת הטרמינל ותוספת שטחי המסחר מהוות הזדמנות לשיפור ההיצע הקיים והתאמתו לביקושים בקרב הנוסעים. כמו כן, עוצבה אסטרטגיה שיווקית מעודכנת ברשות, בייעוץ וליווי שלנו ביחס לשטחי ההסעדה, בתי הקפה והמסחר בנתב"ג, במטרה להתייחס לשינויים שהתרחשו ויתרחשו בעתיד לאורך השנים - כל זאת בהתאם לצרכים הנוכחיים של הנוסעים, לשינויים המתרחשים בעולם המסחר והקמעונאות ובהעדפות הצרכנים של דורות ה־Y וה־Z (ובעתיד גם דור האלפא) וביחס לאפשרי מבחינה כלכלית ושיווקית.

לאורך השנים חלו שינויים בתמהיל הנוסעים - הורדת מחירי הטיסות, עלייה במספר הנסיעות לאדם בכל שנה, יותר נסיעות משפחתיות ועוד. בנוסף, השינויים בשוק המקומי, עם הגידול במסחר דרך האינטרנט שמשפיע על סביבת התחרות וההיצע בארץ, משפיעים וישפיעו בעתיד על הפדיון לנוסע בחנויות הדיוטי פרי השונות. מגמות אלה הצריכו חשיבה מחודשת ביחס לשטחי המסחר וההסעדה בטרמינל.

בנוסף בצענו השנה סקר מקיף עבור רשות שדות התעופה על הביקושים ועל הרגלי הצרכנות של הנוסעים בטרמינל. על בסיס סקר אינטרנטי ארצי ומייצג של אלה שטסו בפועל בשנה האחרונה, כולל החברה הערבית, ההוצאה הממוצעת לסועד עמדה על 57 שקל בשנת 2022 (מבין הנוסעים שסעדו במסעדות ובבתי הקפה).

כ־41% מהנוסעים סבורים כי על־מנת לשפר את היצע ההסעדה הקיים, יש להוריד את המחירים, ו־35% סבורים כי נדרש להגדיל את המגוון. כ־90% מעוניינים בתוספת בתי קפה ומסעדות במחירים נגישים.

לאחרונה פורסמו מכרזים להפעלת עסקי הסעדה ובתי קפה בנתב"ג, כאשר המכרזים החדשים הותאמו למגמות עדכניות בשוק הקמעונאות, הבינלאומי והמקומי, ובמטרה לשפר ולשדרג את החוויה לנוסע.

במסגרת זו יתווספו שטחי הסעדה ובתי קפה, כאשר לראשונה יפורסם גם מכרז להפעלת מתחם למזון מהיר ארוז וכן מכרזים לפתיחת פיצרייה ומעדנייה, בנוסף למסעדות אחרות שייפתחו בהמשך עם התקדמות הרחבת הטרמינל. בימים אלה כבר נבנה סניף של רשת ההמבורגרים מוזס.

ביחס לסוגיית המחיר, שצפה ועלתה בסקר בקרב הנוסעים, הרשות עדכנה את האסטרטגיה השיווקית, המהווה בשורה משמעותית לנוסעים הצפויים לסעוד במסעדות ובבתי הקפה. כל מכרזי ההסעדה כוללים מוצרים שמחירם יהיה בפיקוח ויימכרו במחיר זהה למחירם של אותם מוצרים הנמכרים בסניפי הרשתות בכל הארץ.

כמו כן, ישולבו מוצרים מובילים שיהיו בפיקוח ובמחיר מקסימלי נמוך יחסית שתקבע רש"ת, ללא שינוי לאורך כל תקופת ההתקשרות. לדוגמה, אספרסו או מים מינרליים יימכרו ב־8 שקלים, וקפה הפוך או קרואסון גדול יימכרו ב־12 שקל בלבד.

תמיר בן שחר / צילום: ארז בן שחר

התמהיל החדש

שטחי ההסעדה, בתי הקפה והמסחר בנתב"ג כיום אינם משרתים באופן מיטבי ומותאם לגודל ולמאפייני הביקוש של הנוסעים. שינויים שחלו במאפייני הנוסעים, שינויים המתקשרים באופן ספציפי לחוויית הטרמינל יחד עם שינויים כללים בשוק המסחר, לצד הגידול המספרי בכמות הנוסעים בכל שנה, מצריכים שינויים והתאמות בקרב העסקים הפועלים בטרמינל.

לאחר חשיבה אסטרטגית, הרשות מרחיבה את הפעילות המסחרית בנתב"ג ומשדרגת את המגוון וההיצע. לאור טענות על מחירי המוצרים, במסגרת המכרזים החדשים הושם דגש על פיקוח מחירים וכן התאמה למחירים הקיימים ברשתות בסניפים בשאר הארץ.

יחד עם הגידול בשנים הקרובות בתנועת הנוסעים, שטחי המסחר בנתב"ג יגדלו בהדרגה. תמהיל מוצלח של מגוון חנויות ואפשרויות הסעדה ובתי הקפה יגדילו את הפדיון לנוסע ובמקביל את רמת שביעות־הרצון שלו.

בכתיבת הטור השתתף יהודה ויקסלבאום, אנליסט בצ'מנסקי בן שחר

*** גילוי מלא:  צ'מנסקי בן שחר ושות' מייעצת לרשות שדות התעופה 

עוד כתבות

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

צ'אט AI מסתורי מטריף את הרשת, והעקבות מובילות לסם אלטמן

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות חברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה