בקיבוץ גניגר הימרו על שוק הקנאביס, ומפעל הפלסטיק נקלע להפסדי ענק

בשנה האחרונה הציגה גניגר פלסטיק הפסד מצטבר של כ־40 מיליון שקל, בשל עצירת פרויקטי הקמת מבני גידול חדשים וצמצום שטחים, בעיקר בתעשיית הקנאביס בארה"ב

יריעות של גניגר לשימוש בחקלאות / צילום: אתר החברה
יריעות של גניגר לשימוש בחקלאות / צילום: אתר החברה

צמצום בשטחי הגידול של קנאביס בארה"ב היה אחד הגורמים המרכזיים לפגיעה בתוצאותיה של החברה התעשייתית גניגר מפעלי פלסטיק, הפועלת מהקיבוץ שבעמק יזרעאל. הדוחות הכספיים של גניגר למחצית הראשונה של 2023 מלמדים עד כמה הענף, שלפני מספר שנים הלהיב את המשקיעים בבורסות וייצר שווי עצום לעוסקים בו, הולך ומתפוגג מסדר היום הכלכלי. הפגיעה בתוצאות העסקיות ובשווי השוק, מסתבר, אינה רק אצל חברות העוסקות בגידול ובעיבוד קנאביס הרפואי, אלא גם בתעשיות שנועדו לתמוך בהן.

המניה זינקה ב-200% - המנהלים נפגשו עם 180 מיליון שקל במזומן

גניגר מפעלי פלסטיק מנוהלת על ידי פאביו קאהן, כאשר בעלת המניות הגדולה ביותר בה היא החברה הפרטית גניגר תעשיות (כ־28%) שבה מחזיק קיבוץ גניגר 49% מהמניות, לצד קבוצת משקיעים בראשות ברניס הלר ואיש העסקים הוותיק שמואל וולודינגר, המכהן גם כיו"ר גניגר הציבורית. גם לקיבוץ ברקאי יש החזקה במניות החברה הציבורית, בשיעור של כ־13%, וכן לדיסקונט שוקי הון (החזקה של כ־15%) ולחברות הגמל של ילין לפידות (12%) ומגדל (11%).

פגיעה ביכולת התחרות בשוקי היעד

גניגר עוסקת בייצור ושיווק של יריעות פוליאתילן רב־שכבתיות ורשתות, כאשר תחום הפעילות העיקרי שלה הוא ייצור כיסויים לשימושים חקלאיים. במסגרת תחום פעילות זה הקבוצה עוסקת בייצור, שיווק ומכירה של מספר סוגי מוצרים עיקריים המיועדים לחקלאות: יריעות לכיסויי חממות, יריעות לחיפוי וחיטוי קרקע ורשתות.

פעילות הייצור של הקבוצה מתבצעת בארבעה אתרי ייצור מרכזיים - בקיבוץ גניגר, בקיבוץ ניר יצחק, בעיר סן פאולו בברזיל ובוילונובה מונדבי באיטליה.

החברה רושמת הרעה מתמשכת בתוצאותיה הכספיות בשנה האחרונה, כאשר את המחצית השנייה של 2022 סיימה בהפסד של כ־26 מיליון שקל. גניגר דיווחה אשתקד על ירידה בהיקפי המכירות, בעיקר עקב עצירת פרויקטים ברחבי העולם להקמת מבני גידול חדשים וצמצום שטחי גידול, במיוחד בתעשיית הקנאביס בארה"ב. זאת כתוצאה מעודף היצע שנוצר, וכן מפגיעה ביכולת החברה להתחרות בשוקי יעד, בעיקר בצפון אמריקה, לאור שונות במחירי חומרי הגלם בין יבשות והתייקרות עלויות הלוגיסטיקה הימית.

 

הרעה ביעילות התפעולית וגידול במלאים

ההאטה בתוצאות החברה נמשכה גם במחצית הראשונה של 2023, אותה סיכמה גניגר עם ירידה של 15.5% בהכנסות ל־289 מיליון שקל, בעיקר בשל קיטון בכמויות מוצרי החברה שנמכרו. עוד היא מדווחת כי בהמשך למגמה של עצירת פרויקטים בתעשיית הקנאביס בארה"ב, וקשיי הלוגיסטיקה הימית והגעה מאוחרת לשוקי היעד, נצברו אשתקד מלאים ממוצרי החברה אצל לקוחותיה הפועלים כמפיצים בשווקים השונים, ובשל כך חלה ירידה בהיקפי המכירות.

שיעור הרווח הגולמי מהמכירות של גניגר במחצית צלל ל־13.3% מול שיעור של 17.5% במחצית הראשונה ב־2022. יש לציין כי בסיכום השנה שעברה עמד שיעור הרווח הגולמי על 13.9% מההכנסות, למול שיעור של 20.3% בשנת 2021. גניגר מציינת כי שיעור עלות המכר מהיקף המכירות גדל ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, בעיקר כתוצאה מהחזקת מלאים בעלי עלות גבוהה שנצברו, והרעה ביעילות התפעולית שנגרמה כתוצאה מהקטנת היקפי הייצור.

החברה עברה להציג הפסד תפעולי של 2.3 מיליון שקל בסיכום המחצית הראשונה ב־2023, למול רווח תפעולי של כמעט 11 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בשורה התחתונה הציגה גניגר הפסד של 12.4 מיליון שקל בסיכום המחצית הראשונה (ובסך־הכול הפסד של קרוב ל־40 מיליון שקל בארבעת הרבעונים האחרונים), למול רווח נקי של 7.1 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

ההרעה בביצועי החברה מתבטאת גם במחיר מניית גניגר, שנחתך בכ־60% בשנה האחרונה, כאשר שווי השוק הנוכחי של החברה הוא סביב 90 מיליון שקל.