בג"ץ ידון בכינוס הוועדה לבחירת שופטים ב-22 באוקטובר

הדיון בעתירות הדורשות משר המשפטים יריב לוין לכנס את הוועדה לבחירת שופטים  יתקיים בפני הרכב שופטים חדש: יעל וילנר, אלכס שטיין ועופר גרוסקופף, כאשר שטיין החליף את השופטת ענת ברון שתפרוש ב-12 באוקטובר

בית המשפט העליון / צילום: Shutterstock, Seth Aronstam
בית המשפט העליון / צילום: Shutterstock, Seth Aronstam

בג"ץ קבע היום (ד') מועד חדש לדיון בעתירות הדורשות משר המשפטים יריב לוין לכנס את הוועדה לבחירת שופטים. הדיון יתקיים ב-22 באוקטובר בשעה 12:00 בפני הרכב שופטים חדש: יעל וילנר, אלכס שטיין ועופר גרוסקופף. שטיין החליף את השופטת ענת ברון שתפרוש ב-12 באוקטובר. 

בג"ץ יאפשר ללוין להגיש תצהיר תשובה, והדיון על כינוס הוועדה לבחירת שופטים יידחה 
בג"ץ הורה לנמק מדוע הוועדה לבחירת שופטים לא מתכנסת; לוין: "בטלו את ההחלטה, לא בסמכותכם" 

בעתירות שהגישו התנועה לאיכות השלטון, מפלגת יש עתיד וקבוצת אנשי עסקים, נטען כי שר המשפטים לוין מחויב להפעיל את סמכותו לכנס את הוועדה נוכח המחסור החמור בשופטים בישראל; וכי ההחלטה שלא לכנס את הוועדה התקבלה ממניעים פוליטיים המהווים שיקולים זרים. היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, תומכת בעתירות ומבקשת לחייב את לוין בכינוס הוועדה.

לוין הצטייד בעורך דין פרטי והגיש תגובה לפיה אין להתערב בסמכותו. לוין טען בתגובה כי כינוס הוועדה לבחירת שופטים הוא בסמכותו הבלעדית, וכי אל לבית המשפט העליון להתערב בכך. לטענתו, הסיבה של אי-כינוס הוועדה היא "שיקולים חוקים וחוקתיים", ולדבריו לא ראוי ש"בית המשפט הנכבד יפר את האיזונים החוקתיים העדינים שבין הרשויות העומדים בבסיס הדמוקרטיה הישראלית".

עוד טוען שר המשפטים כי הוועדה לבחירת שופטים אינה מכונסת, מאחר שהוא מצוי במשא-ומתן "קונסטיטוציוני מורכב וסבוך במטרה לגבש הסכמה רחבה במחלוקת ציבורית, חברתית ופוליטית".