ב-9 מיליארד שקלים: זו החברה שזכתה במכרז להקמת הקו הכחול בירושלים

משרדי האוצר, התחבורה ועיריית ירושלים הודיעו כי חברת Jtrain ltd, בבעלות משותפת של חברת דניה סיבוס, חברת דן וחברת COMSA הספרדית, זכתה במכרז הקו הכחול של הרכבת הקלה בעיר • לפי החברה, הפעלת הקו תבוצע בהדרגה בין השנים 2028-2030, אלא שגורמים בענף מייחסים שאפתנות רבה למועדים אלו

הרכבת הקלה ברחוב יפו בירושלים / צילום: Shutterstock
הרכבת הקלה ברחוב יפו בירושלים / צילום: Shutterstock

חברת Jtrain ltd נבחרה כזוכה במכרז הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים, כך הודיעו היום (ה') משרדי האוצר, התחבורה ועיריית ירושלים.

התוכניות להקמת קו המטרו M2 אושרו. איפה הוא יעבור? 
זו הסיבה שלמרות שהישראלים נוסעים פחות, הפקקים מתגברים 

הקו יוקם בשיטת PPP (Public Private Partnership). והחברה תקים, תתפעל, תתחזק ותממן את הפרויקט. החברה היא חברה ייעודית שקמה לצורך התמודדות במכרז בבעלות משותפת של חברת דניה סיבוס, חברת דן וחברת COMSA הספרדית.

פרויקט הקו הכחול בירושלים כולל, בין היתר, הקמה של מסילות עבור שלושה קווי רכבת קלה באורך של כ-31 קילומטרים משכונת גילה ותלפיות בדרום העיר ועד לרמת אשכול ושכונת רמות בצפון העיר. הקו הכחול יכלול מקטע תת קרקעי באורך שני קילומטרים מרחוב יפו במרכז העיר ועד סנהדריה ובו שלוש תחנות תת קרקעיות מתוך 53 תחנות לאורך הקו. כמו כן יוקם מוסך רכבת קלה חדש (דיפו) בשכונת מלחה שיכיל צי של 66 רכבות חדשות תוצרת PESA הפולנית. להערכת החברה, עלות הקמת הפרויקט היא תשעה מיליארד שקלים.

על פי ההודעה, ההפעלה של הקו תבוצע בהדרגה בין השנים 2028-2030, אלא שגורמים בענף מייחסים שאפתנות רבה למועדים אלו.

פער של 30% משאר ההצעות בתחום תחזוקת הקווים

ביקורת נמתחה על האיטיות שבבדיקת ההצעות במכרז ועל מסירת התוצאות בעיכוב של כשנה. הבדיקה כללה שלב טכני ושלב פיננסי והעיכוב חל לנוכח הצעתה האגרסיבית של הקבוצה הזוכה והבדיקה התרכזה ביכולת המימוש שלה והתכנותה הכלכלית. הפער של הצעת הקבוצה הזוכה עמד על כ-30% מהיתר בתחום תחזוקת הקווים. איום נוסף על לוחות הזמנים נעוץ במחאות הנרחבות של חלק מהציבור החרדי נגד בניית הקווים.

היו גם מי שהופתעו מהבחירה. בירושלים חברת כפיר (CAF) ושפיר אחראיות על הקמתם של יתר הקווים, והיו שסברו שוועדת המכרזים תעדיף המשכיות ואחידות, אלא שוועדת המכרזים בחרה בהצעה אחרת כאמור.

ועדת המכרזים הבין-משרדית הורכבה מנציגי משרדי האוצר, התחבורה ועיריית ירושלים בשיתוף צוות תכנית אב לתחבורה, בראשות סגנית בכירה לחשב הכללי, אושרת דוד-דקר.

החברה תפעיל את קווי הרכבת לתקופה של שבע שנים עם אופציה ל-18 שנים נוספות ותתחזק את הרשת למשך 25 שנה.

לאחר הקמתו, יצטרף הקו הכחול לקו האדום שהוקם כבר לפני שנים וכעת מבוצעת הארכתו והקו הירוק שנמצא בבניה.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר כי "ההצלחה הגדולה של הרכבת הקלה בירושלים הביאה את משרד האוצר לפעול יחד עם השותפים להארכת קו הרכבת לכל רחבי העיר, משכונת גילה, דרך תלפיות, המושבה הגרמנית ועד שכונת רמות".

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב: "הדרך שבה אנו מקדמים במרץ את הארכת הקו האדום, הקו הירוק וכעת את הקו הכחול, מלמדת על העשייה ועל המחויבות שלנו במשרד התחבורה להובלת רשת הרכבות הקלות בירושלים".

גם בחברה הזוכה חוגגים היום, אך הנטל לעמוד בלוחות הזמנים עובר לידיה. אופיר קרני, מנכ"ל דן, הזכיר שחברתו זכתה גם בקו הירוק בגוש דן והפעלת הנתיבים המהירים בגוש דן. מנכ"ל קבוצת דניה (שעלתה היום ב-2.3%), רונן גינזבורג, אמר כי "מדובר בפרויקט תחבורתי לאומי מהמעלה הראשונה ודניה גאה לקחת חלק בהקמתם של מגה-פרויקטים אלה".