בגיל 34 בלבד: הכירו את ראש המיליציה שחולש על מיליארדי דולרים ויהלומים

לאחר מותו של מפקד כוח וגנר יבגני פריגוז'ין, ממשיך דמיטרי סיטי בשימור פעילות המיליציה הרוסית באפריקה • האיש בן ה-34, הדובר מספר שפות ובעל חינוך מערבי, עומד בחזית הזירה האפריקאית המדממת המוערכת במיליארדי דולרים

דמיטרי סיטי, מנהיג כוח וגנר באפריקה
דמיטרי סיטי, מנהיג כוח וגנר באפריקה

לאחרונה החלו להופיע ברחובות הבירה של הרפובליקה המרכז אפריקאית חולצות עם תמונה של אדם מזוקן, בעל שיער גולש ומראה כמעט של קדוש. הדימוי, המזכיר את התמונה המפורסמת של המהפכן ארנסטו צ'ה גווארה, הוא דיוקנו של דמיטרי סיטי בן ה־34, האיש שכיום עומד בראש ובחזית המיליציה קבוצת וגנר באפריקה. 

העבריינים שהפכו לגיבורי רוסיה: אלה החיילים של כוח וגנר
מיד ימינו של פוטין לבוגד: התרסקות המטוס הרוסי וסימני השאלה

האיש שצפוי לשחק תפקיד מרכזי בכוח וגנר

מאז שהבוס שלו, יבגני פריגוז'ין, מת במה שנראה כהתנקשות בחודש שעבר, סיטי הוטל למרכז הזירה בקרב על גורל אימפריה אפריקאית בשווי מיליארדי דולרים שבנתה רוסיה ביבשת וכוללת שכירי חרב, מכרות זהב, עץ לבנייה ומכרות יהלומים. עם היכרות אינטימית של חברות הקש של וגנר ורשתות ההברחה שלה, סיטי, הדובר כמה שפות והוא בעל חינוך מערבי, צפוי לשחק תפקיד מרכזי. 

הרפובליקה המרכז אפריקאית למודת הקרבות הייתה המרכז העצבי של מבצעי וגנר באפריקה וגם טבור הפעילות העסקית שלה. סיטי כל כך קרוב לפוליטיקאים במדינה שהוא מתגורר ועובד בווילה יוקרתית בבירתה, בנגוי, שפעם שימשה כמעון הרשמי של הנשיא. הווילה מוקפת בסיס צבאי שמאיישים לוחמי קבוצת וגנר. 

סיטי נוסע ברחובות העיר ההומים בטויוטה SUV בצבע כסף ללא לוחיות רישוי, סועד במסעדות יוקרה ומבקר פקידי ממשלה בכירים. הוא נוסע באופן שגרתי למדינות שכנות כמו קמרון וצ'ד. 

כוחות וגנר בעיר ברוסטוב / צילום: Reuters, Stringer
 כוחות וגנר בעיר ברוסטוב / צילום: Reuters, Stringer

עדיין לא ברור האם הממלכה האפריקאית של קבוצת וגנר תישאר כפי שהיא ועוד כמה זמן ישמור סיטי על כוחו. פקידי ממשלה רוסיים אמרו לבני ברית אפריקאים של וגנר - אסופה של גברתנים, מנהיגי חונטות ושכירי חרב - שהם יקבלו שליטה הדוקה יותר. חברות שכירי חרב אחרות המנוהלות על ידי אוליגרכים עם קשרים קרובים לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין מתחרים על השלל, ונציגיהן הצטרפו למסע הדיפלומטי של משלחת משרד הביטחון הרוסי בשטחים הנתונים לשליטת וגנר. 

לסיטי חסרים הקשרים שהיו לפריגוז'ין עם הקרמלין, קשרים שפתחו לקבוצת וגנר דלתות אצל מנהיגים אפריקאים. קשריו לבעלים הקודמים של וגנר גם יעוררו בפני מי שבסופו של דבר יהיו הבוסים החדשים של הקבוצה שאלות בנוגע לנאמנות שלו. 

התיאור הנוכחי של תפקידו של סיטי בפעילות של קבוצת וגנר באפריקה מבוסס על ראיונות עם יותר מתריסר אנשים המכירים את הפעילות, כולל לוחמים של קבוצת וגנר ושותפים עסקיים, פוליטיקאים במדינות בהן יש למיליציה נוכחות, ואישיות ביטחוניות בכירות ברמה בינלאומית בדימוס ובהווה. 

סיטי לא הגיב לבקשות תגובה, וכך גם חברת האחזקות של פריגוז'ין, קונקורד, חברת קייטרינג שהתרחבה לנדל"ן, תקשורת וכרייה, ומחזיקה נכסים בתוך רוסיה ומחוץ לה. דובר של הקרמלין אמר שהוא לא יכול להגיב לגבי הפעילות של חברות פרטיות באפריקה, ואמר שלממשלה הרוסית תוכניות שיתוף פעולה עם מדינות רבות ביבשת. הדובר אמר בעבר שאין לפוטין שום קשר למותו של פריגוז'ין. 

סיטי ניהל את היוזמות התאגידיות ופעילות התעמולה של וגנר באפריקה בחמש השנים האחרונות. השיער המדובלל שלו והדמות הרזה שלו בולטות בין הלוחמים של וגנר, שרובם שרירנים ולעתים קרובות מקועקעים. הוא למד מנהל עסקים בפריז ואמר שהוא מדבר באופן שוטף רוסית, אנגלית, ספרדית וצרפתית.

ראש כוח וגנר יבגני פריגוז'ין, מת במה שנראה כהתנקשות / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS
 ראש כוח וגנר יבגני פריגוז'ין, מת במה שנראה כהתנקשות / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

אנשים המכירים את הפעילות העסקית של וגנר אמרו שהוא מפקח על רשת של חברות קש שהקבוצה משתמשת בהן כדי לייצא זהב, יהלומים, עץ וחומרי גלם אחרים מהבסיס שלה ברפובליקה המרכז אפריקאית. סיטי גם מנהל כלי התקשורת במימון קבוצת וגנר ומנצח על קמפיינים ברשתות חברתיות שכוללים תעמולה אנטי‏־מערבית ונועדו לחזק מנהיגים שיהיו נוחים למוסקבה, כך אמרו האנשים. 

הרשויות בבריטניה ובאירופה הכניסו את סיטי לרשימה שחורה בשל עבודה עם וגנר באפריקה, קבעו שכל העסקים עימו אסורים והקפיאו את כל הנכסים שעלולים להיות קשורים אליו בתחומי השיפוט שלהן. 

האשמות באונס, חטיפה ורצח של אזרחים

הפעילויות העסקיות של וגנר עזרו לסבסד כ־5,000 שכירי חרב בארבע מדינות אפריקאיות לפחות, אותן ממשלת ארה"ב וארגוני זכויות אדם בינלאומיים מאשימים באונס, חטיפה ורצח של אזרחים. לוחמי וגנר אפשרו לקרמלין לספק סיוע צבאי לבני הברית של רוסיה מבלי לדלל את הצבא הרגיל שלה. ההסדר הזה בתורו הגדיל את ההון האישי של פריגוז'ין בגלל שהעניק לו גישה למינרלים ומשאבים אחרים. 

בשבועות שאחרי מותו של פריגוז'ין, נשיא הרפובליקה המרכז אפריקאית פוסטן־ארשנג' טואדרה העביר למוסקבה מסר לפיו הוא רוצה שסיטי ולוחמי וגנר ותיקי אחרים יישארו במדינה, וטען שהעברתם ממנה תפריע למאמצי ממשלתו להילחם נגד קבוצות מורדים, כך אמרו פקידי ביטחון אירופאיים לשעבר ובהווה. דובר של טואדרה לא הגיב לבקשת תגובה. 

החולצות עם התמונה של סיטי חולקו לראשונה בבנגוי שנה שעברה על ידי מרכז תרבותי שסיטי מנהל בעיר, לאחר שהוא נפגע מפצצה שנשלחה אליו למרכז, כך אמרו אנשים המכירים את הפעילות של וגנר. לאחרונה, עיתונאים שאוזנם כרויה לווגנר ובני נוער תומכי ממשלה בבנגוי נראו לובשים חולצות כאלה. 

בריאיון מוקדם יותר החודש עם העיתון הרוסי פרבדה, סיטי אמר שהוא ממשיך לעבוד עבור רוסיה. כשנשאל על ידי כתב שביקר בבנגוי על מותו של פריגוז'ין, ענה: "אנחנו צריכים להמשיך לעבוד ולא לאבד אומץ". 

הפצצה שכרתה לו שלוש אצבעות

סיטי הסביר, בסרטון שהועלה לאתר של "פרבדה", למה חזר למדינה לאחר שפצצה שנשלחה אליו בדואר כרתה שלוש מאצבעותיו ופצעה אותו בחזה. הוא הזהיר שמשיכת סוכנים מנוסים כמוהו מהיבשת עלולה לסכן את הרשתות הידידותיות למוסקבה שעזר להקים בשם רוסיה. 

מטה וגנר בסנט פטרסבורג. נשחקו קשות באוקראינה / צילום: Reuters, Igor Russak
 מטה וגנר בסנט פטרסבורג. נשחקו קשות באוקראינה / צילום: Reuters, Igor Russak

"אם נתחיל לסגת, אז כל מה שבנינו גם כן יתפורר" אמר, כשכפפת עור שחורה מכסה את יד ימינו שהתעוותה בפיצוץ. 

הרפובליקה המרכז אפריקאית היא מדינה יבשתית, לשעבר קולוניה של צרפת עם אוכלוסייה המונה כ־5 מיליון נפש. על אף משאבי הטבע העשירים של המדינה, היא נותרת אחת העניות ביותר בעולם. לוחמי וגנר הגיעו אליה ב־2017 בהזמנת הנשיא טואדרה, מתמטיקאי שהפך לבריון פוליטי שממשלתו התקשתה להביס קבוצות מורדים שצרו עליה. 

בין הראשונים להגיע למדינה היה סיטי, שהותיר מאחור בן וגרושה בצרפת. סיטי למד מסחר בינלאומי בסנט פטרסבורג לפני שעשה תואר שני בשיווק ובעסקים בפריז. "מאוד מעוניין לעבוד בחברה בינלאומית בתחום של היי־טק שיאתגר את הכישורים שלי והיכולות שלי במשימות מרגשות", כתב בקורות חיים שהעלה לאינטרנט לאחר שסיים לימודיו ב־2015. 

על פי משרד האוצר האמריקאי, הוא הועסק על ידי סוכנות מחקר האינטרנט של פריגוז'ין, "חוות טרולים" בסנט פטרסבורג. בדו"ח מ־2019 של היועץ המיוחד רוברט מולר נכתב שסוכנות מחקר האינטרנט הפעילה חשבונות מזויפים ברשתות חברתיות כדי להפיץ תעמולה ולנסות להתערב בבחירות הנשיאותיות בארה"ב ב־2016. בעוד שהממשלה הרוסית הכחישה באופן רשמי שהתערבה בבחירות, נראה שפריגוז'ין הודה במאמצים כאלה שנה שעברה. 

התפקיד הראשון של סיטי ברפובליקה המרכז אפריקאית היה לשמש כמתורגמן לקבלנים שחיפשו הזדמנויות כרייה בשם אחת מהחברות של פריגוז'ין, M Invest הנתונה היום לסנקציות, וכן קבוצה של שכירי חרב של וגנר שהוצגו כמדריכים צבאיים רוסיים לא חמושים. תוך כמה חודשים, רשם סיטי את החברה הראשונה של קבוצת וגנר במדינה, Lobaye Invest, שקיבלה רשות להתחיל כרייה בחיפוש אחר זהב ויהלומים. 

על פי האיחוד האירופי, Lobaye מימנה תחנת רדיו חדשה שכיום משדרת תעמולה פרו־רוסית ואנטי־מערבית, ומשווקת וודקה ובירה תוצרת חברות בבעלות וגנר לאזרחי המדינה. מאז הפכה Lobaye לחברה מוחרמת על פי הסנקציות של ארה"ב והאיחוד האירופי. 

רשימה של אנשי קשר מהטלפון של סיטי ב־2018 שהושגה על ידי All Eyes on Wagner, עמותה העוקבת אחר קבוצת שכירי החרב, רומזת על עומק המעורבות שלו ביוזמות העסקיות של הקבוצה. בין אנשי הקשר שלו היה סוכן של חברת ספינות נושאות מכולות וחברה מדרום אפריקה המוכרת ציוד לכריית יהלומים. 

חיילי כוח וגנר / צילום: Reuters, Alexander Ermochenko
 חיילי כוח וגנר / צילום: Reuters, Alexander Ermochenko

ב־2019, אדם המזוהה ברשימת אנשי הקשר בטלפון כנהג שלו, הקים את Diamville, חברה למסחר ביהלומים וזהב שארה"ב הטילה עליה סנקציות מוקדם יותר השנה כחברת קש של וגנר. באותו יום, אחד החברים של הנהג כתב בפייסבוק עסק שקיבל ב־2021 הטבה גדולה בהליך ההרשמה, על פי מסמכים שפורסמו לראשונה על ידי All Eyes on Wagner ואחר כך נצפו בידי הוול סטריט ג'ורנל. 

בין הפוליטיקאים המקומיים איתם התחבר סיטי היה גם חסאן בובה, מנהיג מורדים שהפך לשר בממשלה שהלוחמים שלו מנהלים משימות קרב לצד שכירי החרב של וגנר ברפובליקה המרכז אפריקאית, וכן יועץ ההגנה של טואדרה, פידל גואנדג'יקה. 

בריאיון עם הג'ורנל, גואנדג'יקה אמר שדמיטרי סיטי הוא "אחד מחבריו הטובים" והוסיף כי הידידות ביניהם התפתחה בארוחות ערב בבית הפקיד על בקבוקים של וודקה סטוליצ'נאיה ומעדנים מקומיים כמו זחלים מאודים, קיבת פרה על עלה קסאבה, עשב וקני סוף. בובה לא הגיב לבקשות תגובה. 

כשהפעילויות של וגנר ברפובליקה המרכז אפריקאית התרחבו, היא הציע שירותים לממשלות אפריקאיות אחרות שהיו תחת לחץ מקומי וחשו זנוחות על ידי המערב, לעתים קרובות בעקבות סנקציות או נושאים הקשורים לזכויות אדם. 

ב־2018, החלה קבוצת וגנר לעבוד עם הגנרל מוחמד חמדן דגאלו, שבזמנו היה חבר בהנהגה הצבאית בסודאן, מדינה שהייתה נתונה לסנקציות אמריקאיות בגלל קשריה לכאורה לארגוני טרור בינלאומיים. כיום, דגאלו והמיליציה שלו Rapid Support Forces נלחמים מלחמת אזרחים נגד ממשלת סודאן. על פי ממשלות ארה"ב וממשלות אירופיות, דגאלו עבד גם עם וגנר לניצול רזרבות הזהב של סודאן. 

ב־2019, לוחמי וגנר נשלחו לזמן קצר למוזמביק כדי להילחם שם נגד מורדים איסלמיסטיים, ושנתיים אחר כך הקבוצה חתמה על הסכם עם החונטה הצבאית במאלי להיאבק לצידה נגד מורדים ג'יהאדיסטים. 

שוטרים ורכבי צבא רוסיים בכניסה למוסקבה לאור הדיווחים שכוח וגנר בדרכו לעיר / צילום: Associated Press
 שוטרים ורכבי צבא רוסיים בכניסה למוסקבה לאור הדיווחים שכוח וגנר בדרכו לעיר / צילום: Associated Press

כל מדינה שווגנר נכנסה אליה נמשכה עמוק יותר למעגל ההשפעה של רוסיה. סיטי עזר לנהל את הצד הלא צבאי של האופרציה הזו. 

קמפיינים ברשתות חברתיות ומתקפות נגד המערב החלו לצוץ במדינות אפריקאיות, בייחוד קולוניות של צרפת לשעבר. חברות אמריקאיות כמו X (טוויטר לשעבר) ופייסבוק של מטא, אומרות שהעקבות של ההתקפות מובילות לסוכנות מחקר האינטרנט של פריגוז'ין. 

מבצעי דיסאינפורמציה שעודדו הפיכות צבאיות 

פקידים צרפתים אמרו שמבצעי דיסאינפורמציה בניצוח קבוצת וגנר עודדו הפיכות צבאיות ואחריהן גירוש של כוחות מערביים מכמה מדינות, כולל מאלי ובורקינה פאסו. וגנר קיבלו מבני בריתם בתמורה גישה למשאבי טבע. ב־2020, חברה הקשורה לווגנר, Midas Resources, זכתה בשליטה במכרה נדסימה ברפובליקה המרכז אפריקאית, מכרה שבעליו הקודמים העריך שהוא עשוי להכיל עד 2.7 מיליארד דולר בזהב. 

שנה אחר כך, קודם סיטי להיות מנהל הבית הרוסי בבנגוי, מרכז שנועד לקדם ערכים תרבותיים רוסיים ברפובליקה המרכז אפריקאית. השנה, החלה קבוצת וגנר לבשל בירה משלה, Africa Ti L’Or, או "אפריקה היא זהב" בשפת סנגו. מבשלה מתחרה נשרפה בהצתה שסוכנויות מודיעין מערביות מייחסות לווגנר. 

כשהחלה הבירה תוצרת הקבוצה להימכר באביב, היה סיטי שוב ברוסיה, מחלים מהפציעה שספג מהפצצה שנשלחה אליו לבית הרוסי בבנגוי. פריגוז'ין טען בזמנו שצרפת אחראית למשלוח הפצצה - האשמה שהממשלה הצרפתית הכחישה. בריאיונות עם כלי תקשורת רוסיים, אמר סיטי שההתקפה קרתה לאחר שנעשו איומים נגדו, נגד בנו ונגד גרושתו בצרפת, במטרה להכריח את וגנר לסגת מהרפובליקה המרכז אפריקאית. 

בערך בתקופה שחזר סיטי לבנגוי, היחסים של וגנר עם הממשלה הרוסית החלו להיסדק. ביוני, אחרי שפריגוז'ין האשים את ההנהגה הצבאית הרוסית בחבלה מכוונת באספקת הנשק והתחמושת לחיילי וגנר באוקראינה, צעדו אנשי המיליציה לכיוון מוסקבה. המרד נזנח לאחר שפוטין ופריגוז'ין הגיעו להסדר על פיו הוצאו כל לוחמי וגנר משדות הקרב באוקראינה. 

סיטי נעמד באופן ציבורי לצד פריגוז'ין, והוציא סרטון בו הבטיח להמשיך לעבוד עבור קבוצת וגנר חרף סבב חדש של סנקציות מערביות. "אנחנו נמשיך לעבוד ואנחנו נמשיך להגשים את כל הפרויקטים שלנו תחת הנהגתו של יבגני פריגוז'ין", אמר בצרפתית. "איתו, יהיו לנו תוצאות". 

בנקודה זו, העסקים של פריגוז'ין ברוסיה היו תחת מתקפה. הוא נאלץ לסגור כמה מהנכסים המרכזיים שלו, כולל חברות התקשורת והדיסאינפורמציה, והוא איבד חוזי קייטרינג רבי ערך. 

ברפובליקה המרכז אפריקאית, רשמה וגנר חברות קש חדשות לאחר שהוטלו סנקציות על חברות הקש הקיימות שלה, כך אמרו אנשים המכירים את פעילות הקבוצה. 

הקבוצה פעלה בנחישות למנוע הדלפות לגבי אופי פעילותה במדינה. נהגי משאיות שהובילו סחורות של וגנר אמרו שאולצו למסור את הטלפונים הניידים שלהם כשנסעו אל וממכרה הזהב בנדסימה. מי שהובילו עץ לנמל דואלה בקמרון אמרו שלוחמי וגנר נסעו לצידם במשאיות כדי לפקח עליהם. מסמכים הקשורים לתובלה היו צריכים להימסר מיד עם הגעתם לנמל, כך אמרו נהגים שרואיינו על ידי הוול סטריט ג'ורנל. 

כמה שבועות אחר כך, סיטי ליווה את פריגוז'ין בחלקים מסיור באימפריה האפריקאית שהקים, סיור שבדיעבד יתגלה כאחרון בחייו. הם הלכו לאירוע בבית הרוסי בבנגוי, שם צולמו כמה מהצילומים האחרונים הידועים של מייסד קבוצת וגנר. פריגוז'ין נהרג בהתרסקות מטוס ב־23 באוגוסט השנה, כמה ימים אחרי פגישתו האחרונה עם סיטי. 

"הכול נשאר כפי שהיה"

גואנדג'יקה, יועץ הביטחון לנשיא הרפובליקה המרכז אפריקאית וחבר של סיטי, הגיב בכך שהעלה לפייסבוק צילום של עצמו לובש חולצה עם הכיתוב, "Je suis Wagner", "אני וגנר" בצרפתית. בובה, מנהיג המורדים לשעבר שהפך לשר בממשלה, טס לסנט פטרסבורג כדי לבקר באנדרטה מאולתרת לזכרו של פריגוז'ין. 

בשבועות מאז מותו של פריגוז'ין, עבד סיטי לשמר את מורשתו במדינה, על פי שותף עסקי של וגנר ופקיד ביטחוני אירופאי. הוא נסע לדואלה בקמרון, נתיב היצוא העיקרי של וגנר לסחורות ממרכז אפריקה. העיר הזו היא גם הבסיס של Afrique Média, ערוץ טלוויזיה פרו־רוסי שממשלת ארה"ב אמרה שקשור לפריגוז'ין. 

צילומי לווין מראים שהמכרה הזה נדסימה ברפובליקה המרכז אפריקאית ממשיך לפעול. 

הכתב של פרבדה שאל את סיטי מה יהיה עתידה של קבוצת וגנר באפריקה. "אני לא צריך לענות על שאלות כאלה", אמר סיטי. "אני יוצא מנקודת הנחה שהכול נשאר כפי שהיה ואנו ממשיכים לעבוד". 

רוב בארי וג'יימס וו' גרימלדי השתתפו בהכנת הכתבה.