התשובה לחמאס: שדה סולארי בהשקעה של 4 מיליארד שקל בגבול עזה

במסגרת פרויקט השדה הסולארי הלאומי בעוטף עזה, בשטחים צמודי־גדר המשמשים זה עשרות שנים לגידולים חקלאיים שוליים יוקמו פאנלים סולאריים • פוטנציאל ייצור החשמל של המיזם מוערך בכשני ג'יגה-וואט - המהווים כ-15% מכושר ייצור החשמל בישראל

שדות בעוטף עזה / צילום: איל יצהר
שדות בעוטף עזה / צילום: איל יצהר

המועצות האזוריות אשכול, שער הנגב ושדות נגב עולות לכותרות, בעל כורחן, לרוב בהקשרים של הסלמות ביטחוניות. רק בשבוע וחצי האחרון, מעבר ארז נשאר סגור לכניסת כ-18.5 אלף פועלים מעזה בשל התפרעויות על הגדר - כולל הפרחת בלונים תבערה, הנחת מטענים וירי. עם זאת, היום (ג') הגיעה תשובה מעניינת לארגוני הטרור ברצועת עזה שצפויה להועיל מאוד להטמעת האנרגיות המתחדשות בישראל: הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) קיימה סיור לאורך הגבול כחלק מהקמת פרויקט השדה הסולארי הלאומי בעוטף עזה.

המוניטור | הממשלה דורשת יעילות אנרגטית, מה קרה כשניסתה זאת בעצמה?
היחסים מתחממים: ביקור ראשון של שר ישראלי בערב הסעודית

במסגרת הפרויקט, מתכננים להקים את השדה הסולארי בשטחים "האבודים" הרבים שצמודים לגדר המערכת, שמשמשים זה עשרות שנים לגידולים חקלאיים שוליים בלבד, דוגמת חיטה ותפוחי אדמה, בעקבות קרבתם לגבול והסיכון לחקלאים.

התוואי המשוער של המיזם, שההשקעה הכוללת בו, כולל אגירה, צפויה לעמוד על כ-4 מיליארד שקל, יתפרס לאורך 17-14 אלף דונם עד מרחק של כ-500 מטר מהגדר. פוטנציאל ייצור החשמל מוערך בכשני ג'יגה-וואט (כ-2,000 מגה-וואט), המהווים כ-15% מכושר ייצור החשמל בישראל. מדובר בתוכנית דגל לאומית שצפויה להתבצע בעתיד הקרוב בגבול עזה ובהמשך, להיות מועתקת לגבולות נוספים של מדינת ישראל.

הסיבה שנכון כל-כך להוציא לפועל את הפרויקט במתווה הנוכחי היא בראש ובראשונה בשל משאבי הקרקע הדלים, שמקשים על פריסת לוחות סולאריים ברחבי המדינה. מעבר לכך, סיבה נוספת שבגינה יוזם הפרויקט, ראש המועצה האזורית אשכול גדי ירקוני, תומך בו ומעודד אותו מאוד - היא שאותן לוחות סולאריים שייפרסו בסמוך לגבול יסתירו את החקלאים ויסייעו להגנה עליהם מפני ירי מרצועת עזה. הפרויקט מקבל רוח גבית גם מצה"ל, שרואה בו פוטנציאל ליצירת שקט על בסיס שיתופי פעולה כלכלים עתידיים בין רצועת עזה לישראל.

"נחושים לקדם את הרגולציה כדי לאפשר שימוש רחב באנרגיה ירוקה"

ההירתמות של המדינה לפרויקט חשוב כל-כך, באופן חריג למדי, היא נרחבת. אם זה בוות"ל שזוכים לשבחים מהמועצות האזוריות, או במשרד האנרגיה והתשתיות שמממן את נושא התכנון. המשרד השתתף בסיור היום עם נציגי המועצות האזוריות, המשרד להגנת הסביבה, משרד החקלאות, משרד הביטחון, רשות הטבע והגנים וחברת "אביב". הפרויקט הסולארי הלאומי אומנם עדיין נמצא בשלבים הראשונים, אך בחברות האנרגיות המתחדשות כבר לוטשים עיניים להשתלבות בו - ברגע שיחל שלב ההקמה.

גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול: "מדובר בפרויקט משנה מציאות, אשר עתיד להקפיץ את ישראל קדימה במרוץ נגד השעון לייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת, להוות מנוע צמיחה כלכלי משמעותי לאזור ולתרום לביטחון האזורי. אחרי שנים, נמקסם מחדש את השטחים הנטושים הצמודים לגבול. בסופו של יום, כלל ההכנסות הכלכליות מהפרויקט יסייעו להמשך פיתוח ושדרוג התשתיות הקהילתיות ביישובי העוטף ועל אף האתגרים הביטחוניים - נבנה התיישבות לתפארת".

אופיר ליבשטיין, ראש המועצה האזורית שער הנגב: "הפוטנציאל של אזור עוטף עזה בכל הקשור לאנרגיה ירוקה וחקלאות מתקדמת, הוא אדיר. חשוב שנדע לנצלו באופן מיטבי. אנחנו מחויבים לנושאי החקלאות החכמה ונחושים לקדם את הרגולציה כדי לאפשר שימוש רחב ככל הניתן באנרגיה ירוקה".