סיפור חייו הבלתי ייאמן של המדען הנאצי שהקים את תעשיית החלל האמריקאית

ל"אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל" השתרבבה אחת הדמויות השנויות ביותר במחלוקת במאה ה־20 ● דמות הגיבור הנבל יורגן וולר, עוצבה בהשראת המדען הנאצי ורנר פון בראון, שפיתח טילים פורצי דרך עבור מכונת המלחמה הגרמנית ● לאחר מלחמת העולם השנייה ארצות הברית גייסה מדענים, מהנדסים וטכנאים גרמניים, במטרה לייצר יתרון במרוץ החימוש מול ברה"מ ● פון בראון גויס לנאס"א ופיתח בה את טיסת החלל הראשונה

אפי ליפשיץ | 28.09.2023

ורנר פון בראון, 1964. הותיר אחריו מורשת מורכבת / צילום: ויקיפדיה

ורנר פון בראון, 1964. הותיר אחריו מורשת מורכבת / צילום: ויקיפדיה

1

מאז ומעולם שולבו בסרטי "אינדיאנה ג'ונס" הרפתקאות מסעירות, אתרי ארכיאולוגיה חשובים ודמויות היסטוריות בולטות. ל"אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל", הסרט האחרון בסדרה, שיצא ביוני השנה, השתרבבה אחת הדמויות השנויות ביותר במחלוקת במאה ה־20. דמותו של הנבל הראשי של הסרט, יורגן וולר (בגילומו של מאדס מיקלסן), עוצבה בהשראת ורנר פון בראון, מדען גרמני, חבר במפלגה הנאצית וקצין אס.אס, שהופקד על תוכנית הטיל הבליסטי הראשון. בסוף המלחמה הוא גויס על ידי ארה"ב וצורף לנאס"א. בנוסף, הוא היה מעורב בלא מעט יוזמות אמנותיות ומסחריות של "דיסני" בשנות החמישים והשישים.

2

ד"ר ורנר מגנוס מקסימיליאן פון בראון נולד ב־1912 בגרמניה למשפחה אריסטוקרטית ימנית־שמרנית. מוצאו ב"יונקרים", אצילים ששלטו בקצונה הצבאית בשורות הצבא הפרוסי, אליטה בעלת האדמות שרוב אנשיה עסקו בשירותי המדינה במהלך המאה ה־19 ובתחילת המאה ה־20, עד לנפילת הקיסרות הגרמנית ב-1918.

ב־1932, אחרי שרכש תואר בהנדסה, הצבא הגרמני הציע לו שיממן את הדוקטורט שלו בתנאי שיפתח עבורו דלק נוזלי לטילים. זמן קצר לאחר מכן, היטלר הפך לקנצלר, ועל פי עדויות, אידיאולוגיה פוליטית לא ממש עניינה את פון בראון בעת ההיא. אלא שככל שהכסף הממשלתי זרם יותר ויותר לפרוייקט שלו, התבסס מעמדו המקצועי והוא פיתח אהדה למשטר הנאצי. ב־1940, היינריך הימלר, שהעריך את עבודתו, ביקש ממנו להפוך לקצין אס.אס. פון בראון נענה לבקשתו, לאחר שייעצו לו שזה הדבר הנכון לעשות מבחינה פוליטית.

3

ב־1942 שוגר הפיתוח המשמעותי של פון בראון, טיל ה־Vergeltungswaffe 2 ("נשק הנקמה 2"), שיועד להפצצת ערי בעלות הברית. בזמנו, זה היה נשק פורץ דרך בשל דיוקו, מהירותו, עוצמתו והטווח שלו. ה־V-2 היה החפץ הראשון בהיסטוריה ששוגר לחלל, והוא זה שלמעשה השיק את "עידן החלל".

היטלר, מעודד מהשיגור אך מוטרד ממצבו המלחמתי שהלך והסתבך, הורה להגביר את ייצורו של הטיל. הטילים יוצרו בתנאים מחפירים, במפעלי עבודת כפייה תת־קרקעיים בפיקוח האס.אס. במפעלים הועבדו זרים, רבים מהם אסירי מלחמה ממדינות מזרח אירופה. העבודה במפעלים הביאה למותם של למעלה מ־12,000 עובדי כפייה. ב־1969, בעדות שנתן בבית משפט מערב גרמני הודה פון בראון שהוא שמע על התנאים הלא אנושיים של הפועלים, אך לא ראה מתים או הוצאות להורג.

ב־1944 פון בראון נעצר ע"י הגסטאפו בעוון פשעים כנגד המדינה. חטאו היה שנהג לדבר על טילים שיקיפו את כדור הארץ ואולי אף יגיעו לירח. לדעת השלטונות הוא פשע בהתעסקות יתרה ברעיונות חסרי חשיבות, היתוליים כביכול, במקום שיתרכז בבניית טילים גדולים וקטלניים יותר עבור מכונת המלחמה הגרמנית. בהתערבות שר החימוש הנאצי, אלברט שפר, הוא שוחרר ממאסרו אחרי 10 ימים. השר העיד על נחיצותו בפרויקט ייצור הנשק.

4

מבצע "מהדק נייר" היה תוכנית חשאית של ארה"ב לאחר מלחמת העולם השנייה, במסגרתה גויסו מדענים, מהנדסים וטכנאים גרמניים בעלי ניסיון בטכנולוגיות מתקדמות, במטרה לייצר יתרון במירוץ החימוש מול ברה"מ.

מעל 1600 גרמנים, מרביתם חברי המפלגה הנאצית, גויסו כדי לסייע לממשל במגוון פרויקטים. סוכניות הביון דאגו להסתיר או להלבין את עברם, כולל העלמת עדויות העלולות להפליל אותם בפשעי מלחמה. עם כניעתה של גרמניה במאי 1945, פון בראון וצוותו עברו לשטח בשליטת בנות הברית ונכנעו גם הם. האמריקאים שמחו מאוד על "המציאה". הם הבינו שתרומתו של פון בראון לתוכנית החלל שלהם יכולה להיות יקרה מפז.

על פי הפיתוחים של פון בראון ייצרו את הלוויינים ששוגרו לחלל עוד ב־1958, שנה אחרי ה"ספוטניק" של הסובייטים, והם אלו שהובילו את נשיא ארה"ב דווייט אייזנהאואר להכריז על הקמתה של נאס"א. במסגרת עבודתו בסוכנות החלל האמריקית פון בראון פיתח את "סטורן 5", משגר תלת־שלבי כבד, ששימש את נאס"א בין השנים 1967-1973 ונשא את "אפולו 11", טיסת החלל האמריקאית שבמסגרתה נחתו לראשונה בני אדם על הירח.

5

מעורבתו של פון בראון באולפני דיסני היתה תוצאה של הפופולריות הרבה שצבר המסע לחלל. וולט דיסני, בעל אולפן לסרטי אנימציה, חלק עם פון בראון תשוקה לנושא החלל החיצון, והוא היה נחוש לשתף עימו פעולה. אחד מהמיזמים המשותפים שלהם היה סדרת טלוויזיה בת שלושה פרקים בשם "אדם בחלל", ששודרה ב־1955 והנגישה באופן בהיר ופשוט את מדע הטילים. המומחיות של פון בראון ונוכחותו הכריזמטית הפכו את הסדרה לאחת הנצפות ביותר בטלוויזיה האמריקאית. פון בראון תרם גם תרומה משמעותית ל"ארץ המחר" (Tomorrowland), אזור בדיסנילנד המוקדש לקונספטים טכנולוגיים עתידניים.

6

ב־1975, כשנשיא ארה"ב ג'רלד פורד העניק לפון בראון את המדליה הנשיאותית על תרומתו למדע, הוא היה כבר חולה מדי מכדי להתייצב באירוע החגיגי. ב־1977, בגיל 65, הוא מת ממחלת הסרטן, מותיר אחריו מורשת מורכבת מאוד: הוא היה חלק ממפעל ההרס של היטלר ועם זאת הוא סייע לארה"ב להגיע לחלל, וכך קידם את האנושות שנות אור.

מאז מותו, דמותו הקונטרוברסלית נחקרה (וממשיכה להיחקר) בעשרות ביוגרפיות וסרטים דוקומנטריים. ב"אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל", יריבו המר של הארכיאולוג המזדקן הוא האסטרופיזיקאי הנאצי יורגן וולר, המבוסס על דמותו של פון בראון. מי שהפיקו את הסרט, אולפני דיסני, ביתו של פון בראון בעבר, מצאו דרך מעניינת, ואולי אף סימבולית, להתמודד עם דמותו הבדיונית: בסוף הסרט הם הרגו אותה בהתרסקות מטוס.

צרו איתנו קשר *5988