גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאזדה CX-90: חרב מלוטשת, אבל לא בטוח שזה מספיק

ה־SUV הענק של מאזדה מנסה לשבור את התדמית העממית של המותג עם ממדים ענקיים, תא נוסעים מפואר ואיכותי, מנוע נמרץ ומחיר בהתאם

צילום: יח''צ
צילום: יח''צ

העיר הירושימה שימשה במשך מאות שנים כמרכז של תרבות השוגונים והסמוראים של יפן, ולא מעט מתושביה עדיין רואים בעצמם יורשים של אותם לוחמים. הם משמרים ומוקירים את סממני תרבות הסמוראים וגאים במיוחד באומנות עיבוד המתכת היפנית, שהשתמרה בעיר.

הישראלי הכי בכיר בתעשיית הרכב העולמית ומשלוח הסיניות הענק שבדרך לישראל 
הוחלט ברגע האחרון: מחיר הדלק יישאר באוקטובר ללא שינוי 

גם יצרנית הרכב מאזדה, שבסיסה בהירושימה, נותרה נאמנה לרוח הסמוראים. זו חברה גאה ועצמאית, המקפידה לשמור על מסורת של ייצור תעשייתי מדויק, וגם כשהייתה תחת שליטת יצרניות זרות (כמו פורד), התעקשה לפתח טכנולוגיות משלה.

אבל לשמירה על מסורת יש גם חסרונות, ובהם הסתגלות איטית לשינויים ולשיבושים בסביבה - כמו המעבר המהיר של תעשיית הרכב להנעה חשמלית. השינוי הזה תפס את מאזדה בהפתעה עם ליין דגמים, שכמעט כולו מבוסס על מנועי בנזין, טעות שגרמה לה לאבד את השווקים הצומחים של אירופה וסין. עד שהיא תתחיל ליישר קו, בעוד שנתיים־שלוש, היא מתמקדת בינתיים בשוק האמריקני, שעדיין מאמץ בשמחה רכבי בנזין יפנים גדולים ומפוארים. כמו ה־CX90, שנחת אצלנו לאחרונה.

עיצוב חיצוני

מאזדה פיתחה בשנים האחרונות אובססיה "להיות יותר ב.מ.וו מב.מ.וו" ומעיד על כך העיצוב החיצוני של ה־CX90, שנושא קווי דמיון ברורים לב.מ.וו X7. במבט מהחזית ומרחוק הרכב דומה דווקא למאזדה CX5, עם אלמנטים מוכרים כמו גריל שקוע בתוך מסגרת כרום נוצצת וממוסגר על ידי צמד פנסים חדי־זווית. אבל מבט מהצד ומאחור חושף את הממדים הענקיים של הרכב - כ־3.1 מ' לאורך, כמעט 2 מ' לרוחב וקרוב ל־1.75 מ' לגובה - ופרופיל "גרמני" קלאסי עם זנב שנראה כמו שכפול של סדרת X של ב.מ.וו וקימורי צד שריריים הסוגרים על חישוקי 21 אינץ' ספורטיביים.

המאזדה עגלגלה מהיריבה הגרמנית אבל יש לה נוכחות כביש מרשימה, במיוחד בצבע אינדיגו קלאסי, שמשנה גוונים וחושף צביעה עילית.

 

פנים הרכב

הטיפוס לתא הנוסעים דורש דילוג קל מעל מפתן גבוה יחסית אבל הפיצוי הוא תנוחת ישיבה גבוהה, שמעניקה לנהג ולנוסעיו תחושה של בטיחות ושליטה. מרחב הפנים עצום, כפי שניתן לצפות מרכב עם בסיס גלגלים של מיניוואן גדול, וכל הנוסעים נהנים ממרחב שופע לכתפיים, לרגליים ולראש. אפילו צמד המושבים בשורה השלישית מאחור, שלרוב משמשים כ"מושבי בידוד" לילדים קטנים, נהנים כאן מגישה נוחה יחסית ומרחב הולם עבור שני מבוגרים בגודל מלא.

את שורת המושבים האמצעית אפשר להזמין בתצורה של ספסל לשלושה או עם שני מושבים נפרדים נוסח "מחלקת עסקים" כמו ברכב המבחן שלנו. התצורה לשישה נוסעים מוסיפה ממד מבורך של נוחות, חופש תנועה ותחושה יוקרתית, שמתאימה להסעת אח"מים. המושבים עצמם נוחים מאד לנסיעות ארוכות, במיוחד מלפנים. כאשר כל המושבים מאויישים, תא המטען מסתפק בנפח של כ־257 ליטר, שהוא לא יותר מהמינימום ההכרחי, אבל קיפול השורה שלישי מעניק נפח שימושי יותר של כ־608 ליטר.

מולטימדיה ומצלמות

מערך הפיקוד שומר על ממשק התפעול המוכר של מאזדה ללא מסכי מגע ענקיים כמקובל כיום בפלח. כתחליף יש מסך מידע אופקי בגודל ממוצע ללא קלט מגע אלא רק עם שליטה בתפריטים באמצעות חוגה מרכזית. כמו בדגמי ב.מ.וו "של פעם". לוח המחוונים מסורתי בעיצובו עם שעונים עגולים וברורים בגודל קינג־סייז.

מאזדה דוגלת בשמרנות גם בהנדסת האנוש, ועיקר השליטה בפונקציות התפעול של הרכב מתבצעת באמצעות מערך די צפוף של מתגים פיזיים, אם כי יש גיבוי ממערכת שליטה קולית יעילה. חסידי הגישה נטולת המתגים של טסלה ימצאו שזו גישה שמרנית ומיושנת אבל צריך לזכור, ששוק היעד העיקרי של הרכב הוא ארה"ב, ושם זו עדיין התצורה המועדפת על רוב הלקוחות בפלח. אישית שמחנו להיתקל ברכב מודרני, שלא דורש מאיתנו לשלוף את משקפי הקריאה לצורך שליטה במיזוג או במערכת הקול.

כמקובל בפלח האבזור התקני כולל ריפוד עור איכותי, גג שמש פנורמי, מושבים חשמליים עתירי מצבי כוונון ומערך מקיף של מערכות בטיחות. איכות החומרים והייצור היא יפנית עילית, כראוי ליצרן עם שאיפות להתמודד בפלח פרמיום.

מנוע וצריכת דלק

מאזדה מציבה את ב.מ.וו על הכוונת שלה גם באגף ההנעה, עם תצורה אופיינית לב.מ.וו של מנוע טורבו בנזין בעל שישה צילינדרים בטור. המהנדסים בהירושימה, שתמיד מנסים להמציא מחדש את הגלגל, או לפחות את המנוע, העניקו ליצירה שלהם גם טכנולוגיות ייחודיות כמו יחס דחיסה גבוה ותיבה אוטומטית מפיתוח עצמי, שאין לה ממיר מומנט.

המנוע מייצר הספק מכובד של 345 כ"ס ולמרות שתאוצה מאפס ל־100 קמ"ש ב־6.9 שניות לא מסעירה בעידן החשמליות הנמרצות, הרכב צובר מהירות בקצב נאה גם בשיפועים עם מטען מלא של נוסעים. התיבה האוטומטית מעבירה הילוכים במרץ מפתיע בעת האצות אגרסיביות, ועל הכביש המהיר הרכב משייט ללא מאמץ מורגש. עם זאת ניסיון לדחוף את המנוע לעבר הקו האדום יניב צליל מאומץ ולא נעים לאוזן.

היצרנית נוקבת בצריכת דלק ממוצעת של כ־11 קילומטרים לליטר, נתון לא רע עבור רכב בממדים האלה עם מנוע 6 צילינדרים גדול. בפועל מי שימצה את פוטנציאל הביצועים יתקשה להשיג יותר מ־8 קילומטרים לליטר.

על הכביש זו אחת המכוניות הנעימות ביותר לנהיגה בפלח. יש לה אחיזת כביש איתנה תחת עומס, והיא זורמת על כבישים מפותלים בצורה הדוקה ומענגת עם מעט מאוד נטיית גוף. ההיגוי חד ומשאיר את הנהג בתמונה באופן, שאפילו מותגי היוקרה הגרמנים כבר שכחו איך לספק ברכבי הקרוס־אובר הענקיים שלהם. אמנם לא ברור מי ירצה להשתעשע על האספלט עם SUV משפחתי באורך 5.1 מ' ששוקל 2.2 טון, אבל תמיד טוב לדעת שהאפשרות קיימת.

נוחות הנסיעה סבירה ברוב התנאים, אבל עם חישוקי 21 אינץ' וללא מתלי אוויר הנוסעים מאחור ירגישו היטב מהמורות עירוניות גדולות. גלגלים מתונים יעשו עבודה טובה יותר. יש גם הנעה כפולה מתוחכמת אבל יכולת השטח של הרכב די מוגבלת.

המחיר של מאזדה CX90 מתחיל ב־385 אלף שקל לדגם ה־7 מקומות ומגיע עד כ־400 אלף שקל לדגם ה־6 מקומות ה(עוד)יותר מפואר. זוהי תקרת זכוכית לא קלה לניפוץ עבור מותג יפני, שבמשך שנים רבות נחשב "מותג העם". מנגד המחיר הזה לא חריג בפלח. בשורה התחתונה זה כלי שבהחלט מרגיש כמו חרב סמוראים מלוטשת. הבעיה היחידה היא, שבשוק "המתחשמל" של היום זוהי חרב שמגיעה לקרב אקדחים.

חלק מהמתחרות

יונדאי פאליסייד

ה-SUV של יונדאי מעט קצר מהמאזדה ולו בסיס גלגלים באורך 2.9 מ'. יש לו הנעה כפולה ומנוע V6 בנפח 3.8 ליטר, שמייצר 291 כ"ס. מחיר מתחיל ב־325 אלף שקל.

יונדאי פאליסייד / צילום: יח''צ

סובארו אבולטיס

במחיר של 320-350 אלף שקל ה-SUV הגדול של סובארו תוכנן עבור לקוחות ארה"ב. רמת האבזור גבוהה וכך גם נוחות הנסיעה. המנוע טורבו-בנזין בנפח 2.4 ליטר, שמסתפק ב־260 כ"ס

סובארו אבולטיס / צילום: יח''צ

עוד כתבות

סא''ל איתי זמיר / צילום: פיקוד העורף

הקצין ששלח לנו התרעות של פיקוד העורף: "יש הבדל בין רקטה מעזה לבין מה שמגיע מאיראן"

עשרות אלפי התרעות שוגרו לציבור במהלך 12 ימי הלחימה מול איראן, בעוד מוקד פיקוד העורף טיפל בכמיליון פניות אזרחים ● ההתמודדות, אומר סא"ל איתי זמיר, שאמון על מערך ההתרעה, הייתה מוצלחת - אך "אי אפשר לנוח על זרי הדפנה" ● לאן נעלמה ההנחיה המקדימה, אילו לקחים הופקו מהמערכה - ומה מתוכנן לעשור הבא

מפעל אינטל בקריית גת / צילום: אינטל

אינטל מפטרת, אנבידיה מגייסת: האם ההייטק הישראלי בדרך למהפך

נראה שאנבידיה בדרך להישג נוסף שיאפיל על זה של אינטל ● ובכל זאת: מי תורמת כלכלית יותר לישראל? נראה שדווקא אינטל שנמצאת במצוקה ● הסיבה: התרומה של מפעל ייצור למדינה היא לאין שיעור גבוהה יותר מאשר מרכז פיתוח

עמית סגל / צילום: אריק סולטן

אחרי שבע שנים בידיעות אחרונות: עמית סגל עובר לישראל היום

הפרשן הפוליטי של חדשות 12 צפוי להצטרף לשורת הכותבים של מוסף סוף השבוע החדש של העיתון, לאחר שבע שנים במהלכן החזיק טור במוסף לשבת של ידיעות אחרונות ● מוקדם יותר היום, פורסם כי העורך הראשי של מקור ראשון, אלעד טנא, יעבור להיות עורך העל בידיעות אחרונות

הניו יורק טיימס: זה "מחיר הניצחון" שישראל משלמת על המלחמה באזור

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: חמאס נתון ללחץ מתושבי הרצועה "שדורשים הקלה מהמשבר",  המדינה המפתיעה עם יותר מאלף פעילי חיזבאללה, וכך המלחמה באיראן "החלישה את מעמדה של ישראל בעולם" ● כותרות העיתונים בעולם

חדשות הביומד / צילום: תמי בר ישי

ההשקעה החדשה של אסף גרניט: טכנולוגיה שמפחיתה את עליית הסוכר בגוף

ההשקעה החדשה של אסף גרניט היא בחברת כאליטק שפיתחה טכנולוגיה שמאפשרת לאכול ולהפחית את עליית סוכר בגוף ● חוקרים אבחנו במחקר חדש פרקינסון בשעוות האוזן ● אסקלה מדיקל גייסה 4.5 מיליון דולר לטיפול בצניחת רצפת האגן ● הלך לעולמו אחד מממציאי טכנולוגיית ה-CAR-T ● השבוע בביומד

אילון מאסק / צילום: ap, Kevin Lamarque

אילון מאסק הכריז על הקמת "מפלגת אמריקה"

יום לאחר ששאל את עוקביו ב-X האם יש להקים מפלגה פוליטית חדשה בארה"ב, אילון מאסק הודיע: "מפלגת אמריקה הוקמה" ● מאסק סבור שלמפלגה החדשה עשויה להיות השפעה משמעותית בבית הנבחרים ובסנאט, נוכח הרוב הדחוק של הרפובליקנים

דיון בוועדת החוקה, בראשותו של ח''כ שמחה רוטמן / צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת

התיקון לחוק החוזים כמודל לאיחוי לאומי

התיקון לחוק החוזים ראוי להיחשב כמודל לחקיקה ממלכתית ומאחדת, בתקופה של קיטוב הולך וגובר ● כל אחד מתתי־ההסדרים שנקבעו בחוק הוא פרי פשרה מהותית, המשלבת בין עמדות המחנה השמרני לבין עמדות המחנה הליברלי ● מהתיקון עולה הקריאה הרעננה ביותר לישראל של 2025: גם כשאנו חלוקים – אנו מסוגלים להסכים

רשויות הצפון מתחרות על קמפוס הענק של אנבידיה / צילום: מועצה אזורית חוף הכרמל, יח''צ

לפחות חמישה אזורי תעשייה בצפון יתחרו על השקעת הענק של אנבידיה

אנבידיה הצהירה על כוונתה לשלש את היקף הנדל"ן שהיא מחזיקה בישראל בהשקעה של כ־2 מיליארד שקל, ולבנות קמפוס ענק בקרבת משרדיה ביקנעם ● רשויות מקומיות באזור הצפון כבר מציעות קרקעות בשטחן - מעפולה עד חיפה ● ההערכה: הפרויקט יכלול מעבדות שיאפשרו לפתח את שבבי התקשורת העתידיים של החברה - מנוע צמיחה מרכזי שלה

סניף של שירותי בריאות כללית -קופת חולים כללית / צילום: עינת לברון

יו"ר ועד העובדים בכללית מזהיר: "אם משרד הבריאות ימנה מנהל מטעמו - כל העובדים ישבתו"

יו"ר הוועד של הכללית מצטרף למאבק על מינוי המנכ"ל ונעמד מול משרד הבריאות: "איומים אגרסיביים יכשלו. לא ניתן להפוך את הכללית לסניף של האוצר ואגף התקציבים במשרד הבריאות" ● ועד עובדי הכללית הוא לא גורם שמשתתף רשמית בבחירת המנכ"ל, אבל יש לו בהחלט השפעה מכרעת על הישרדותו

אילוסטרציה: shutterstock

המניות שיטפסו והסיכוי שבנק ישראל יפתיע: מה צפוי השבוע בתל אביב?

לאחר שבוע ירוק במיוחד בת"א, עסקת החטופים המסתמנת צפויה לתת רוח גבית למסחר ● עוד תרכז עניין - החלטת הריבית בישראל שתכלול את תחזיות הבנק המרכזי ● נתון המאקרו שפורסם בארה"ב ומרחיק את הפחתת הריבית של הפד ● וגם: אנבידיה לא עוצרת וכובשת שיא חדש בוול סטריט

נתב''ג / צילום: Shutterstock

ההצעה והסערה: האם מי שנתקעו בחו"ל בזמן המלחמה יקבלו פיצוי של עד 450 דולר ליום?

ועדת הכלכלה היתה אמורה לדון במתווה לפיצוי הישראלים שנתקעו בחו"ל במבצע "עם כלביא" ● על הפרק: מתווה שמציע החזרי הוצאות לינה ומחיה שיכול להגיע אף ל-450 דולר לנוסע ● אז למה ההצעה לא עלתה לדיון ומי יפצה את הנוסעים?

בניין אנבידיה בישראל / צילום: אנבידיה

אנבידיה יוצאת להשקעת ענק בישראל. כל הפרטים

אנבידיה מתכננת להקים קמפוס חדש בצפון הארץ שיעסיק אלפי עובדים חדשים ● לפי ההערכה החברה תוציא עד 500 מיליון שקל על רכישת הקרקע ועוד כ-1.5 מיליארד שקל על בניית הקמפוס החדש ● מדובר באחת מעסקאות הנדל"ן הגדולות ביותר בישראל שנוהלה אי פעם על ידי חברת טכנולוגיה זרה

סהאם פרק בראיון לפודקאסט TBPN / צילום: צילום מסך מיוטיוב

"יש אלפים כמוהו": המהנדס שעבד בכמה עבודות במקביל והסערה

סהאם פרק, "הממקבל הסדרתי", הפך לאחרונה לשם הכי חם בעמק הסיליקון לאחר שנחשף שעבד בסתר בכמה סטארט-אפים בו־זמנית ● מאחורי הקלעים בתעשייה פחות מופתעים מהפרשייה: עובדים רבים מודים כי בתעשיית שאינה וודאית, כך הם שומרים על עצמם מפיטורים

נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ, לאחר חתימתו על ''החוק הגדול והיפה''  ב־4 ביולי / צילום: Reuters, Ken Cedeno

כשהוא חוגג את הצלחותיו בקונגרס ואיש אינו עומד בדרכו: טראמפ ייפגש עם נתניהו

כשהוא כול־יכול ומושא הערצה, טראמפ חוגג את הצלחותיו  הוא בז ליריבים ולמבקרים, ואומר: "הם שונאים אותי ואני אותם" ● הוא ממשיך את הסתערותו על כל מוקדי הכוח העצמאים, בהם הבנק המרכזי ומערכת המשפט ● רה"מ ישראל יודע שהנשיא לא הזמין אותו כדי להתווכח

שוקי ניר, דניאל בראל, עומר כילף, ראסל אלוואנגר / צילום: שלומי יוסף, איל יצהר, ענבל מרמרי, באדיבות סולאראדג'

הישראלית שקפצה בכ-40% בשבוע בוול סטריט, וזו שקיבלה אזהרה מנאסד"ק

סולאראדג' זינקה ב-39% בשבוע האחרון, בעוד שהמשקיעים בוחנים את השלכות "החוק הגדול והיפה" של הנשיא טראמפ על תחום האנרגיה המתחדשת ● טאואר קיבלה רוח גבית, לאחר שפורסם כי תיקח חלק בפרויקט שבבים גדול בהודו ● ובתחום האוטוטק: REE ואינוויז דיווחו על הודעות מנוגדות שקיבלו באשר לעמידה בתנאי הסף של נאסד"ק

בית חולים לחולי נפש שלוותה / צילום: איל יצהר

תוכנית משרד הבריאות: תוך עשור מהיום לא יהיו בתי חולים פסיכיאטריים עצמאיים בישראל

משרד הבריאות הודיע היום כי בעקבות המלצות ועדת ירקוני, יחל מהלך להטעמת בתי החולים הפסיכיאטריים בתוך בתי החולים הכלליים ● תוך שנה כבר צפויים שני בתי חולים פסיכיאטריים להיקלט בבתי חולים כלליים, והמשרד צופה כי תוך עשור המהלך יושלם

בובות לבובו מוצגות לראווה בחנות של פופ מארט / צילום: Reuters, Oriental Image via Reuters Connect

חיוך מטריד ששווה מיליארדים: בובת הפרווה שהפכה לטרנד וכבשה את העולם

לבובו, הבובה הפרוותית בעלת הבעת הפנים המעט קריפית, הפכה ללהיט גלובלי - ולפריט חובה אצל סלבריטאיות על, כמו ריהאנה וקים קרדשיאן ● היצרנית, חברת פופ מארט הסינית, הכפילה את הכנסותיה ב־2024 ובסין כבר הזהירו מהתמכרות לבובה המעוצבת

קרנות הגידור התמודדו עם המבחן האולטימטיבי / אילוסטרציה: Shutterstock

"ביקוש כבוש וחוסר נזילות": מנהלי קרנות גידור מנתחים את הרנסנס בבורסה בת"א

בקרנות המיועדות למשקיעים המתוחכמים השיגו בדרך כלל תשואת נאות מתחילת השנה, אך התקשו להכות את ביצועי מדד הדגל המקומי ● מנהל הקרן שהניבה 31% למשקיעיה: "לאחר החודש האחרון, הדרך הפכה להיות הרבה יותר ברורה והכיוון להערכתנו הוא למעלה"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

נתניהו הכריע לגבי מיקום שדה התעופה הבא של ישראל. האם הפעם זה יקרה?

נתניהו הנחה להציג בתוך שלושה חודשים תכנון ראשוני להקמת שדה התעופה המשלים לנתב"ג בצקלג שבנגב, כאשר במקביל, יתבצע גם תכנון להקמת שדה התעופה ברמת דוד - ובהמשך יוחלט סופית היכן הוא יוקם ● האתר בצקלג נדחה בעבר בשל מגבלות שונות, אך הגורמים המקצועיים ריככו את עמדתם לגביו לאחרונה

ח''כ אושר שקלים / צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

השרים ידונו בהצעה למנות בכירים ללא אישור ועדת גרוניס

לפי הצעת החוק של ח"כ אושר שקלים מהליכוד, שתעלה היום לדיון בוועדת השרים לחקיקה - מינויים בכירים, ובהם ראש השב"כ, יתבצעו על ידי הממשלה, ללא צורך באישורה של הוועדה המייעצת ● באחרונה ביקש רה"מ נתניהו מבג"ץ לקבוע כי הוועדה תתחיל לקדם את מועמדותו של דוד זיני לראשות השב"כ