גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאזדה CX-90: חרב מלוטשת, אבל לא בטוח שזה מספיק

ה־SUV הענק של מאזדה מנסה לשבור את התדמית העממית של המותג עם ממדים ענקיים, תא נוסעים מפואר ואיכותי, מנוע נמרץ ומחיר בהתאם

צילום: יח''צ
צילום: יח''צ

העיר הירושימה שימשה במשך מאות שנים כמרכז של תרבות השוגונים והסמוראים של יפן, ולא מעט מתושביה עדיין רואים בעצמם יורשים של אותם לוחמים. הם משמרים ומוקירים את סממני תרבות הסמוראים וגאים במיוחד באומנות עיבוד המתכת היפנית, שהשתמרה בעיר.

הישראלי הכי בכיר בתעשיית הרכב העולמית ומשלוח הסיניות הענק שבדרך לישראל 
הוחלט ברגע האחרון: מחיר הדלק יישאר באוקטובר ללא שינוי 

גם יצרנית הרכב מאזדה, שבסיסה בהירושימה, נותרה נאמנה לרוח הסמוראים. זו חברה גאה ועצמאית, המקפידה לשמור על מסורת של ייצור תעשייתי מדויק, וגם כשהייתה תחת שליטת יצרניות זרות (כמו פורד), התעקשה לפתח טכנולוגיות משלה.

אבל לשמירה על מסורת יש גם חסרונות, ובהם הסתגלות איטית לשינויים ולשיבושים בסביבה - כמו המעבר המהיר של תעשיית הרכב להנעה חשמלית. השינוי הזה תפס את מאזדה בהפתעה עם ליין דגמים, שכמעט כולו מבוסס על מנועי בנזין, טעות שגרמה לה לאבד את השווקים הצומחים של אירופה וסין. עד שהיא תתחיל ליישר קו, בעוד שנתיים־שלוש, היא מתמקדת בינתיים בשוק האמריקני, שעדיין מאמץ בשמחה רכבי בנזין יפנים גדולים ומפוארים. כמו ה־CX90, שנחת אצלנו לאחרונה.

עיצוב חיצוני

מאזדה פיתחה בשנים האחרונות אובססיה "להיות יותר ב.מ.וו מב.מ.וו" ומעיד על כך העיצוב החיצוני של ה־CX90, שנושא קווי דמיון ברורים לב.מ.וו X7. במבט מהחזית ומרחוק הרכב דומה דווקא למאזדה CX5, עם אלמנטים מוכרים כמו גריל שקוע בתוך מסגרת כרום נוצצת וממוסגר על ידי צמד פנסים חדי־זווית. אבל מבט מהצד ומאחור חושף את הממדים הענקיים של הרכב - כ־3.1 מ' לאורך, כמעט 2 מ' לרוחב וקרוב ל־1.75 מ' לגובה - ופרופיל "גרמני" קלאסי עם זנב שנראה כמו שכפול של סדרת X של ב.מ.וו וקימורי צד שריריים הסוגרים על חישוקי 21 אינץ' ספורטיביים.

המאזדה עגלגלה מהיריבה הגרמנית אבל יש לה נוכחות כביש מרשימה, במיוחד בצבע אינדיגו קלאסי, שמשנה גוונים וחושף צביעה עילית.

 

פנים הרכב

הטיפוס לתא הנוסעים דורש דילוג קל מעל מפתן גבוה יחסית אבל הפיצוי הוא תנוחת ישיבה גבוהה, שמעניקה לנהג ולנוסעיו תחושה של בטיחות ושליטה. מרחב הפנים עצום, כפי שניתן לצפות מרכב עם בסיס גלגלים של מיניוואן גדול, וכל הנוסעים נהנים ממרחב שופע לכתפיים, לרגליים ולראש. אפילו צמד המושבים בשורה השלישית מאחור, שלרוב משמשים כ"מושבי בידוד" לילדים קטנים, נהנים כאן מגישה נוחה יחסית ומרחב הולם עבור שני מבוגרים בגודל מלא.

את שורת המושבים האמצעית אפשר להזמין בתצורה של ספסל לשלושה או עם שני מושבים נפרדים נוסח "מחלקת עסקים" כמו ברכב המבחן שלנו. התצורה לשישה נוסעים מוסיפה ממד מבורך של נוחות, חופש תנועה ותחושה יוקרתית, שמתאימה להסעת אח"מים. המושבים עצמם נוחים מאד לנסיעות ארוכות, במיוחד מלפנים. כאשר כל המושבים מאויישים, תא המטען מסתפק בנפח של כ־257 ליטר, שהוא לא יותר מהמינימום ההכרחי, אבל קיפול השורה שלישי מעניק נפח שימושי יותר של כ־608 ליטר.

מולטימדיה ומצלמות

מערך הפיקוד שומר על ממשק התפעול המוכר של מאזדה ללא מסכי מגע ענקיים כמקובל כיום בפלח. כתחליף יש מסך מידע אופקי בגודל ממוצע ללא קלט מגע אלא רק עם שליטה בתפריטים באמצעות חוגה מרכזית. כמו בדגמי ב.מ.וו "של פעם". לוח המחוונים מסורתי בעיצובו עם שעונים עגולים וברורים בגודל קינג־סייז.

מאזדה דוגלת בשמרנות גם בהנדסת האנוש, ועיקר השליטה בפונקציות התפעול של הרכב מתבצעת באמצעות מערך די צפוף של מתגים פיזיים, אם כי יש גיבוי ממערכת שליטה קולית יעילה. חסידי הגישה נטולת המתגים של טסלה ימצאו שזו גישה שמרנית ומיושנת אבל צריך לזכור, ששוק היעד העיקרי של הרכב הוא ארה"ב, ושם זו עדיין התצורה המועדפת על רוב הלקוחות בפלח. אישית שמחנו להיתקל ברכב מודרני, שלא דורש מאיתנו לשלוף את משקפי הקריאה לצורך שליטה במיזוג או במערכת הקול.

כמקובל בפלח האבזור התקני כולל ריפוד עור איכותי, גג שמש פנורמי, מושבים חשמליים עתירי מצבי כוונון ומערך מקיף של מערכות בטיחות. איכות החומרים והייצור היא יפנית עילית, כראוי ליצרן עם שאיפות להתמודד בפלח פרמיום.

מנוע וצריכת דלק

מאזדה מציבה את ב.מ.וו על הכוונת שלה גם באגף ההנעה, עם תצורה אופיינית לב.מ.וו של מנוע טורבו בנזין בעל שישה צילינדרים בטור. המהנדסים בהירושימה, שתמיד מנסים להמציא מחדש את הגלגל, או לפחות את המנוע, העניקו ליצירה שלהם גם טכנולוגיות ייחודיות כמו יחס דחיסה גבוה ותיבה אוטומטית מפיתוח עצמי, שאין לה ממיר מומנט.

המנוע מייצר הספק מכובד של 345 כ"ס ולמרות שתאוצה מאפס ל־100 קמ"ש ב־6.9 שניות לא מסעירה בעידן החשמליות הנמרצות, הרכב צובר מהירות בקצב נאה גם בשיפועים עם מטען מלא של נוסעים. התיבה האוטומטית מעבירה הילוכים במרץ מפתיע בעת האצות אגרסיביות, ועל הכביש המהיר הרכב משייט ללא מאמץ מורגש. עם זאת ניסיון לדחוף את המנוע לעבר הקו האדום יניב צליל מאומץ ולא נעים לאוזן.

היצרנית נוקבת בצריכת דלק ממוצעת של כ־11 קילומטרים לליטר, נתון לא רע עבור רכב בממדים האלה עם מנוע 6 צילינדרים גדול. בפועל מי שימצה את פוטנציאל הביצועים יתקשה להשיג יותר מ־8 קילומטרים לליטר.

על הכביש זו אחת המכוניות הנעימות ביותר לנהיגה בפלח. יש לה אחיזת כביש איתנה תחת עומס, והיא זורמת על כבישים מפותלים בצורה הדוקה ומענגת עם מעט מאוד נטיית גוף. ההיגוי חד ומשאיר את הנהג בתמונה באופן, שאפילו מותגי היוקרה הגרמנים כבר שכחו איך לספק ברכבי הקרוס־אובר הענקיים שלהם. אמנם לא ברור מי ירצה להשתעשע על האספלט עם SUV משפחתי באורך 5.1 מ' ששוקל 2.2 טון, אבל תמיד טוב לדעת שהאפשרות קיימת.

נוחות הנסיעה סבירה ברוב התנאים, אבל עם חישוקי 21 אינץ' וללא מתלי אוויר הנוסעים מאחור ירגישו היטב מהמורות עירוניות גדולות. גלגלים מתונים יעשו עבודה טובה יותר. יש גם הנעה כפולה מתוחכמת אבל יכולת השטח של הרכב די מוגבלת.

המחיר של מאזדה CX90 מתחיל ב־385 אלף שקל לדגם ה־7 מקומות ומגיע עד כ־400 אלף שקל לדגם ה־6 מקומות ה(עוד)יותר מפואר. זוהי תקרת זכוכית לא קלה לניפוץ עבור מותג יפני, שבמשך שנים רבות נחשב "מותג העם". מנגד המחיר הזה לא חריג בפלח. בשורה התחתונה זה כלי שבהחלט מרגיש כמו חרב סמוראים מלוטשת. הבעיה היחידה היא, שבשוק "המתחשמל" של היום זוהי חרב שמגיעה לקרב אקדחים.

חלק מהמתחרות

יונדאי פאליסייד

ה-SUV של יונדאי מעט קצר מהמאזדה ולו בסיס גלגלים באורך 2.9 מ'. יש לו הנעה כפולה ומנוע V6 בנפח 3.8 ליטר, שמייצר 291 כ"ס. מחיר מתחיל ב־325 אלף שקל.

יונדאי פאליסייד / צילום: יח''צ

סובארו אבולטיס

במחיר של 320-350 אלף שקל ה-SUV הגדול של סובארו תוכנן עבור לקוחות ארה"ב. רמת האבזור גבוהה וכך גם נוחות הנסיעה. המנוע טורבו-בנזין בנפח 2.4 ליטר, שמסתפק ב־260 כ"ס

סובארו אבולטיס / צילום: יח''צ

עוד כתבות

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

פתיחה ירוקה בתל אביב; מדד הבנקים עולה ב-1.7%, אודיוקודס צוללת ב-10%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

הבורסות באירופה עולות; פלנטיר צוללת ב-15% במסחר המוקדם בוול סטריט


מדד פוטסי עולה ב-1% ● לאחר 10 ימים של עליות, הנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"