גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאזדה CX-90: חרב מלוטשת, אבל לא בטוח שזה מספיק

ה־SUV הענק של מאזדה מנסה לשבור את התדמית העממית של המותג עם ממדים ענקיים, תא נוסעים מפואר ואיכותי, מנוע נמרץ ומחיר בהתאם

צילום: יח''צ
צילום: יח''צ

העיר הירושימה שימשה במשך מאות שנים כמרכז של תרבות השוגונים והסמוראים של יפן, ולא מעט מתושביה עדיין רואים בעצמם יורשים של אותם לוחמים. הם משמרים ומוקירים את סממני תרבות הסמוראים וגאים במיוחד באומנות עיבוד המתכת היפנית, שהשתמרה בעיר.

הישראלי הכי בכיר בתעשיית הרכב העולמית ומשלוח הסיניות הענק שבדרך לישראל 
הוחלט ברגע האחרון: מחיר הדלק יישאר באוקטובר ללא שינוי 

גם יצרנית הרכב מאזדה, שבסיסה בהירושימה, נותרה נאמנה לרוח הסמוראים. זו חברה גאה ועצמאית, המקפידה לשמור על מסורת של ייצור תעשייתי מדויק, וגם כשהייתה תחת שליטת יצרניות זרות (כמו פורד), התעקשה לפתח טכנולוגיות משלה.

אבל לשמירה על מסורת יש גם חסרונות, ובהם הסתגלות איטית לשינויים ולשיבושים בסביבה - כמו המעבר המהיר של תעשיית הרכב להנעה חשמלית. השינוי הזה תפס את מאזדה בהפתעה עם ליין דגמים, שכמעט כולו מבוסס על מנועי בנזין, טעות שגרמה לה לאבד את השווקים הצומחים של אירופה וסין. עד שהיא תתחיל ליישר קו, בעוד שנתיים־שלוש, היא מתמקדת בינתיים בשוק האמריקני, שעדיין מאמץ בשמחה רכבי בנזין יפנים גדולים ומפוארים. כמו ה־CX90, שנחת אצלנו לאחרונה.

עיצוב חיצוני

מאזדה פיתחה בשנים האחרונות אובססיה "להיות יותר ב.מ.וו מב.מ.וו" ומעיד על כך העיצוב החיצוני של ה־CX90, שנושא קווי דמיון ברורים לב.מ.וו X7. במבט מהחזית ומרחוק הרכב דומה דווקא למאזדה CX5, עם אלמנטים מוכרים כמו גריל שקוע בתוך מסגרת כרום נוצצת וממוסגר על ידי צמד פנסים חדי־זווית. אבל מבט מהצד ומאחור חושף את הממדים הענקיים של הרכב - כ־3.1 מ' לאורך, כמעט 2 מ' לרוחב וקרוב ל־1.75 מ' לגובה - ופרופיל "גרמני" קלאסי עם זנב שנראה כמו שכפול של סדרת X של ב.מ.וו וקימורי צד שריריים הסוגרים על חישוקי 21 אינץ' ספורטיביים.

המאזדה עגלגלה מהיריבה הגרמנית אבל יש לה נוכחות כביש מרשימה, במיוחד בצבע אינדיגו קלאסי, שמשנה גוונים וחושף צביעה עילית.

 

פנים הרכב

הטיפוס לתא הנוסעים דורש דילוג קל מעל מפתן גבוה יחסית אבל הפיצוי הוא תנוחת ישיבה גבוהה, שמעניקה לנהג ולנוסעיו תחושה של בטיחות ושליטה. מרחב הפנים עצום, כפי שניתן לצפות מרכב עם בסיס גלגלים של מיניוואן גדול, וכל הנוסעים נהנים ממרחב שופע לכתפיים, לרגליים ולראש. אפילו צמד המושבים בשורה השלישית מאחור, שלרוב משמשים כ"מושבי בידוד" לילדים קטנים, נהנים כאן מגישה נוחה יחסית ומרחב הולם עבור שני מבוגרים בגודל מלא.

את שורת המושבים האמצעית אפשר להזמין בתצורה של ספסל לשלושה או עם שני מושבים נפרדים נוסח "מחלקת עסקים" כמו ברכב המבחן שלנו. התצורה לשישה נוסעים מוסיפה ממד מבורך של נוחות, חופש תנועה ותחושה יוקרתית, שמתאימה להסעת אח"מים. המושבים עצמם נוחים מאד לנסיעות ארוכות, במיוחד מלפנים. כאשר כל המושבים מאויישים, תא המטען מסתפק בנפח של כ־257 ליטר, שהוא לא יותר מהמינימום ההכרחי, אבל קיפול השורה שלישי מעניק נפח שימושי יותר של כ־608 ליטר.

מולטימדיה ומצלמות

מערך הפיקוד שומר על ממשק התפעול המוכר של מאזדה ללא מסכי מגע ענקיים כמקובל כיום בפלח. כתחליף יש מסך מידע אופקי בגודל ממוצע ללא קלט מגע אלא רק עם שליטה בתפריטים באמצעות חוגה מרכזית. כמו בדגמי ב.מ.וו "של פעם". לוח המחוונים מסורתי בעיצובו עם שעונים עגולים וברורים בגודל קינג־סייז.

מאזדה דוגלת בשמרנות גם בהנדסת האנוש, ועיקר השליטה בפונקציות התפעול של הרכב מתבצעת באמצעות מערך די צפוף של מתגים פיזיים, אם כי יש גיבוי ממערכת שליטה קולית יעילה. חסידי הגישה נטולת המתגים של טסלה ימצאו שזו גישה שמרנית ומיושנת אבל צריך לזכור, ששוק היעד העיקרי של הרכב הוא ארה"ב, ושם זו עדיין התצורה המועדפת על רוב הלקוחות בפלח. אישית שמחנו להיתקל ברכב מודרני, שלא דורש מאיתנו לשלוף את משקפי הקריאה לצורך שליטה במיזוג או במערכת הקול.

כמקובל בפלח האבזור התקני כולל ריפוד עור איכותי, גג שמש פנורמי, מושבים חשמליים עתירי מצבי כוונון ומערך מקיף של מערכות בטיחות. איכות החומרים והייצור היא יפנית עילית, כראוי ליצרן עם שאיפות להתמודד בפלח פרמיום.

מנוע וצריכת דלק

מאזדה מציבה את ב.מ.וו על הכוונת שלה גם באגף ההנעה, עם תצורה אופיינית לב.מ.וו של מנוע טורבו בנזין בעל שישה צילינדרים בטור. המהנדסים בהירושימה, שתמיד מנסים להמציא מחדש את הגלגל, או לפחות את המנוע, העניקו ליצירה שלהם גם טכנולוגיות ייחודיות כמו יחס דחיסה גבוה ותיבה אוטומטית מפיתוח עצמי, שאין לה ממיר מומנט.

המנוע מייצר הספק מכובד של 345 כ"ס ולמרות שתאוצה מאפס ל־100 קמ"ש ב־6.9 שניות לא מסעירה בעידן החשמליות הנמרצות, הרכב צובר מהירות בקצב נאה גם בשיפועים עם מטען מלא של נוסעים. התיבה האוטומטית מעבירה הילוכים במרץ מפתיע בעת האצות אגרסיביות, ועל הכביש המהיר הרכב משייט ללא מאמץ מורגש. עם זאת ניסיון לדחוף את המנוע לעבר הקו האדום יניב צליל מאומץ ולא נעים לאוזן.

היצרנית נוקבת בצריכת דלק ממוצעת של כ־11 קילומטרים לליטר, נתון לא רע עבור רכב בממדים האלה עם מנוע 6 צילינדרים גדול. בפועל מי שימצה את פוטנציאל הביצועים יתקשה להשיג יותר מ־8 קילומטרים לליטר.

על הכביש זו אחת המכוניות הנעימות ביותר לנהיגה בפלח. יש לה אחיזת כביש איתנה תחת עומס, והיא זורמת על כבישים מפותלים בצורה הדוקה ומענגת עם מעט מאוד נטיית גוף. ההיגוי חד ומשאיר את הנהג בתמונה באופן, שאפילו מותגי היוקרה הגרמנים כבר שכחו איך לספק ברכבי הקרוס־אובר הענקיים שלהם. אמנם לא ברור מי ירצה להשתעשע על האספלט עם SUV משפחתי באורך 5.1 מ' ששוקל 2.2 טון, אבל תמיד טוב לדעת שהאפשרות קיימת.

נוחות הנסיעה סבירה ברוב התנאים, אבל עם חישוקי 21 אינץ' וללא מתלי אוויר הנוסעים מאחור ירגישו היטב מהמורות עירוניות גדולות. גלגלים מתונים יעשו עבודה טובה יותר. יש גם הנעה כפולה מתוחכמת אבל יכולת השטח של הרכב די מוגבלת.

המחיר של מאזדה CX90 מתחיל ב־385 אלף שקל לדגם ה־7 מקומות ומגיע עד כ־400 אלף שקל לדגם ה־6 מקומות ה(עוד)יותר מפואר. זוהי תקרת זכוכית לא קלה לניפוץ עבור מותג יפני, שבמשך שנים רבות נחשב "מותג העם". מנגד המחיר הזה לא חריג בפלח. בשורה התחתונה זה כלי שבהחלט מרגיש כמו חרב סמוראים מלוטשת. הבעיה היחידה היא, שבשוק "המתחשמל" של היום זוהי חרב שמגיעה לקרב אקדחים.

חלק מהמתחרות

יונדאי פאליסייד

ה-SUV של יונדאי מעט קצר מהמאזדה ולו בסיס גלגלים באורך 2.9 מ'. יש לו הנעה כפולה ומנוע V6 בנפח 3.8 ליטר, שמייצר 291 כ"ס. מחיר מתחיל ב־325 אלף שקל.

יונדאי פאליסייד / צילום: יח''צ

סובארו אבולטיס

במחיר של 320-350 אלף שקל ה-SUV הגדול של סובארו תוכנן עבור לקוחות ארה"ב. רמת האבזור גבוהה וכך גם נוחות הנסיעה. המנוע טורבו-בנזין בנפח 2.4 ליטר, שמסתפק ב־260 כ"ס

סובארו אבולטיס / צילום: יח''צ

עוד כתבות

סטארמר מעניק לנשיא טראמפ בבית הלבן את ההזמנה מהמלך צ'ארלס / צילום: ap, Carl Court

גרעין והשקעות במיליארדים: בבריטניה מקווים שביקור טראמפ ימריץ את הכלכלה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ יבקר השבוע בבריטניה, וראש הממשלה קיר סטארמר נחוש לנצל הכרזות על השקעות בתחום הבינה מלאכותית והאנרגיה הגרעינית כדי לשפר את התדמית הכלכלית של הממלכה ● למשלחת האמריקאית יצטרפו מנכ"לי החברות OpenAi ואנבידיה

אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית / צילום: Reuters, Yves Herman

עדיין טעון אישור: הנציבות האירופית ממליצה על השעיית הסכם הסחר החופשי עם ישראל

בנציבות האירופית התכנסו היום כדי לגבות את הצהרת הנשיאה להמליץ צעדים משמעותיים נגד ישראל, ובראשם דרישה להשעות את הסכם הסחר החופשי ● אלא שהיא זקוקה לרוב מיוחס שעד כה לא התגבש ● הפוקוס על איטליה, שעד כה הביעה התנגדות למהלכים כאלה והייתה לצד גרמניה הבלם האחרון ● כך או אחרת, בממשלה לא יכולים לטעון שמדובר בהחלטה "חפוזה ומפתיעה"

אילוסטרציה: Shutterstock

עלייה בהשמנה, בשימוש בתרופות נוגדות דיכאון וברעב אצל ילדים: דוח מדדי האיכות ברפואת קהילה

דוח מדדי האיכות ברפואת קהילה ל-2024: המצב הסוציו אקונומי והשיוך המגזרי ממשיכים ליצור פערים גבוהים בבריאות הציבור ● הפערים מתבטאים בין היתר ברזון של הילדים בשכבות החלשות ובפערים באיזון הסוכרת ● הציבור נראה חרד יותר ומדוכא יותר

הנפקת ריסקיפייד, אוגוסט 2021 / צילום: CRC MEDIA

הנפקת הסייבר הגדולה של השנה מגיעה לוול סטריט. ואיפה הישראליות בתחום?

הנפקת נטסקופ, שתצא לדרך השבוע בניו יורק, נבחנת בזכוכית מגדלת ע"י תעשיית הסייבר כולה ● אחרי שנים שבהן חברות ישראליות ובינלאומיות העדיפו להימכר לרוכשים אסטרטגיים ולא לצאת לבורסה - ואלו שכן הונפקו בעיקר מאכזבות - בשוק מקווים לנקודת מפנה

אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין

אהרון פרנקל קונה מניות תמר פטרוליום ב-320 מיליון שקל. וזו חברת הביטוח המוכרת

בחודשים האחרונים הקטין פרנקל את החזקותיו בחברת האנרגיה בשורה של מימושים ומכירת חלק מהמניות לחברה האזרבייג׳נית סוקאר ● כעת הוא קונה 9% מהמניות ממנורה מבטחים, ומגדיל את האחיזה במי שמחזיקה במאגר הגז תמר

השותפים ארנון דינור, גיל גורן ויורם שניר והשותפה הבריטית לורל באודן / צילום: 83North

בעיתוי מפתיע: קרן ההייטק הוותיקה מודיעה על סוף דרכה

ארבעת המשקיעים מאחורי קרן ההון סיכון 83North הודיעו כי הקרן הגיעה לסוף דרכה וכי לא יגייסו קרן המשך ● "אף אחד מאיתנו לא חושב שאנחנו מדהימים בניהול ובבניית הדור הבא", אמר ארנון דינור ל-Institutional Investor

מטוס קאאן הטורקי / צילום: ap, Andreea Alexandru

העליונות הישראלית תיפגע? טורקיה מתקדמת עם פיתוח מטוס מהדור החמישי

טורקיה מתקדמת עם פיתוח מטוס הדור החמישי קאאן וצפויה להטיס אב־טיפוס ב־2026 ● הקרבות בעזה מאיימים על עסקה ביטחונית של מאות מיליונים עם יוון ● לוקהיד מרטין ו־BAE מפתחות מל”טים אוטונומיים שילוו מטוסי קרב ● וארה"ב חושפת פצצות ימיות חדשות ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

ירידה דרמטית בגיוסי קרנות ההון סיכון

דוח חדש: גיוסי קרנות ההון סיכון בישראל צנחו ב-80% בשנת 2024

תוצר ההייטק נותר קפוא זו השנה השנייה ברציפות, קצב הגידול בתעסוקה האט לפחות מ־2% בשנה, לראשונה זה עשור, ומספר עובדי המו"פ ירד ב־6.5% ● במקביל לכך 2025 כבר מסתמנת כשנת שיא של כל הזמנים בעסקאות מיזוג ורכישה, הרבה הודות לאקזיט ההיסטורי של וויז

שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה ברשת שופרסל / צילום: יונתן בלום

פעם שנייה תוך שנה: שופרסל תיקנס ב-2 מיליון שקל. האם זה מספיק?

הרשות להגנת הצרכן מטילה את הקנס על שופרסל בגין אי-הצגת מחיר והטעיה במחיר המוצר בקופה ● קנסות דומים הוטלו על יוחננוף, קרפור ורמי לוי, אך לא בטוח שהם מצליחים לייצר הרתעה ● קובי זריהן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן: "כול שיקול כלכלי. אם היו מקבלים קנס של 100 מיליון שקל, היו מעסיקים מאה אנשים שיסמנו מחירים ומשלמים בהתאם"

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

הפד הודיע על הורדת הריבית בארה"ב, צופה עוד שתי הורדות עד סוף השנה

האינפלציה מעל ליעד, אבל שוק עבודה חלש הכריע את הכף ולאחר תשעה חודשים - הריבית ירדה ב-0.25% ל-4.25% ● יו"ר הפד, ג'רום פאוול תיאר את המהלך ככזה שנועד לניהול סיכונים, השוק קיבל את זה באכזבה ● הפד צופה עוד שתי הורדות ריבית עד סוף השנה ● סטיבןן מירן, המינוי של טראמפ לפד, הצביע נגד ודרש הפחתה של 0.5% ● וגם האזהרה של ג’יי.פי.מורגן

בשנת 2022 פג הקסם של חברות ההייטק. איך זה קרה? / צילום: Shutterstock, Perfect Wave

האבטלה בהייטק מזנקת ומספר המשרות הפנויות צונח

מחקר חדש של מרכז טאוב שמתפרסם היום מצביע על עלייה באבטלה בענף ההייטק, ירידה במספר המשרות הפנויות והעמקת פערים מגדריים וגיאוגרפיים, זאת לצד איום הולך וגובר של אוטומציה ובינה מלאכותית על שוק העבודה

הכנסת / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

אושרה פריצת תקציב המדינה ל-2025 בוועדת הכספים

כעת, יועבר התקציב המתוקן לאישור סופי, בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת ● יתכן שזו לא תהיה פריצת התקציב האחרונה ל-2025, שכן עלות המבצע לכיבוש העיר עזה לא נכללת בה

ראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis

דיווח: בריטניה תכיר במדינה פלסטינית בסוף השבוע

שר הביטחון ישראל כ"ץ: "עם תחילת התמרון הקרקעי, הושמדו בעזה 25 מגדלי טרור" ● ישראל העבירה לסוריה הצעה להסכם ביטחוני חדש בגבול ●  במערכת הביטחון נערכים לניסיון חטיפה של חיילים באזור הלחימה בעיר עזה ● גורמים מדיניים: הסיכוי לעסקה בזמן הקרוב - אפסי ● 48 חטופים - 712 ימים בשבי - עדכונים שוטפים

מערכת הלייזר ''מגן אור'' שתיקרא מעתה ''אור איתן'', על שמו של סרן איתן אוסטר ז''ל שנפל בלבנון / צילום: דובר צה''ל

כל יירוט יעלה דולרים בודדים: הושלמו הניסויים בקרן הלייזר

המערכת השלימה את סדרת הניסויים בטרם העברת המערכת לצה"ל, ונמסר כי היא הוכיחה את יעילותה מול טילים, רקטות ופגזי מרגמה ● המערכת תיקרא "אור איתן", על שמו של סרן איתן אוסטר ז"ל שנפל בלבנון

אמיר ירון וג'רום פאוול / צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ישראל בדרך לפער ריביות היסטורי מול ארה"ב: כך זה ישפיע על המשק

בצל חוסר הוודאות הביטחונית ורמת האינפלציה, ישראל מתקשה להצטרף למגמה הגלובלית של הורדות הריבית - ועל פי ההערכות, לאחר הורדת ריבית הפד אתמול, הפער ביחס לארה"ב צפוי להתרחב אף יותר בהמשך השנה ● ההשלכות עשויות להיות דרמטיות: מהשקל ועד לאג"ח ונוטלי המשכנתאות

דור עיני וחיים דנון / איור: גיל ג'יבלי

יבואנית הרכב יוצאת להנפקה: המספרים נחשפים וגם תכנון המס

המספרים בהנפקת UMI נחשפים: תגייס לפי שווי של 3.4 מיליארד שקל, ותחלק דיבידנד של 270 מיליון שקל לבעלים, משפחות עיני ודנון ● בשוק מסבירים את המהלך, שנקט לאחרונה גם רמי לוי, ב"דילוג" על תשלום מס חברות

איך להשקיע? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המומחים מנתחים: האם הראלי בתל אביב מתקרב לסופו?

הנאום של ראש הממשלה נתניהו הציף חששות של משקיעים רבים מפני בידוד המשק הישראלי ● אומנם תגובת השוק לנאום הייתה זמנית, אך היא מצטרפת לדעיכה של העליות בת"א בתקופה האחרונה ● האם הראלי מתקרב לסיומו, ואילו שינויים כדאי לבצע בתיק ההשקעות כבר עכשיו?

מייסדי נבן אריאל כהן ואילן טוויג / צילום: טריפאקשנס

עוד הנפקה ישראלית: נבן צפויה להגיש תשקיף למסחר בניו יורק

כבר שנים שנבן נחשבת למועמדת ליציאה להנפקה, אך כעת זה קורה: חברת התיירות העסקית האמריקאית, שנוסדה בידי ישראלים, צפויה להגיש בקרוב תשקיף גלוי למסחר בבורסה בניו יורק ● עפ"י ההערכות, החברה תנסה לגייס לפי שווי של 7-8 מיליארד דולר ● ברקע, זו החברה הרביעית שיוצאת להנפקה, במה שנראה כמו הגל הישראלי הגדול ביותר מאז 2021

השותפים בגלילות קפיטל. מימין: אריק קליינשטיין, ליאור ליטבק, נופר עמיקם, קובי סמבורסקי / צילום: בן יצחקי

קרן הסייבר הוותיקה מגייסת חצי מיליארד דולר להשקעה בחברות ישראליות. מה היא מחפשת?

קרן ההון סיכון הישראלית גלילות קפיטל תקים קרן סיד חמישית להשקעה בשלבים ראשונים וקרן צמיחה שנייה ● בתוך כך, רינת רמלר מצטרפת כשותפה

iPhone 17 Air / צילום: צילום מסך

הוזלה של מאות שקלים: כמה יעלה האייפון החדש?

בשבוע שעבר השיקה אפל את האייפון 17, וכעת חברת פלאפון מפרסמת את המחירון הצפוי ● הדגם הבסיסי יעלה כ-700 שקל פחות מהדגם המקביל באייפון 16, והמגמה זהה בכל הדגמים ● ומה עוד השתנה באייפון החדש?