השבוע בעולם | פרשנות

דונלד טראמפ מאבד את הרישיון ורוחות הרפאים של ברה"מ התעוררו

משפט טראמפ טרם יצא לדרך והנשיא לשעבר כבר הספיק לקבל מכה קשה • רוח הרפאים של ברית המועצות חוזרת • האורח המיוחד שהוזמן לפרלמנט הקנדי התגלה כנאצי • צבא ונצואלה כבש בית סוהר עם גן חיות • וגם: נמצאה התרופה לריח הרע הנפלט מפיותיהם של אוכלי־שום • 5 אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

השבוע בעולם / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: shutterstock (Igor Dymov) ,AP (Andy Wong)
השבוע בעולם / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: shutterstock (Igor Dymov) ,AP (Andy Wong)

1"עונש מוות תאגידי"

שופט שלל השבוע את רישיון העסקים של דונלד טראמפ במדינת ניו יורק, עוד לפני שהתחיל המשפט נגד אימפריית הנדל"ן שלו. המדינה תובעת אותו לדין בחשד של הונאת בנקים וחברות ביטוח, כדי לקבל הלוואות בתנאים נוחים ולשלם פרמיות נמוכות.

הנשיא לשעבר ושותפיו מואשמים, שבמשך שנים ארוכות הוליכו שולל את נושיהם ואת מבטחיהם כאשר טענו לשווי נכסים הגדול ב־3.5 מיליארד דולר מערכם הממשי. השופט פטר את התביעה מן הצורך להוכיח את האשמה. המשפט יעסוק רק בגודל הקנס.

דונלד טראמפ, המדינה תובעת 250 מיליון דולר / צילום: ap, Mike Mulholland
 דונלד טראמפ, המדינה תובעת 250 מיליון דולר / צילום: ap, Mike Mulholland

המדינה רוצה שטראמפ ישלם 250 מיליון דולר, מה שכנראה יחייב אותו להתפרק מרכושו. השופט פסק, כי ניהול הנדל"ן של טראמפ יעבור מיד לידי כונס נכסים. מומחים אומרים, כי ההחלטה שקולה כנגד "עונש מוות תאגידי", אם כי רוב עסקיו של טראמפ ונכסיו נמצאים מחוץ לניו יורק. התוצאות הפוליטיות? מי יודע.

2הארמנים בורחים

לפני 30 שנה העולם התפעל מן הרוח הטובה שבה קרסה ברית המועצות: לא היה מרחץ דמים, לא היו מלחמות אזרחים, לא היו המוני פליטים, הרס ורעב. ובכן, ההתפעלות נמוגה זה כבר, על רקע המלחמה האכזרית שרוסיה מנהלת נגד אוקראינה, שעלתה בחיי רבבות חיילים והסבה הרס עצום. 

שיירה של פליטים ארמנים נמלטים מנגורנו קרבאך / צילום: Reuters, DAVID GHAHRAMANYAN
 שיירה של פליטים ארמנים נמלטים מנגורנו קרבאך / צילום: Reuters, DAVID GHAHRAMANYAN

השבוע ראינו את התוצאות של עוד מלחמה פוסט־סובייטית, זו שארמנים ואזרבייג'נים ניהלו בנגורנו קרבך. לפני 30 שנה הארמנים ניצחו, גירשו את האזרים, והקימו מדינה־זוטא שבה איש לא הכיר. השבוע אזרבייג'ן חזרה והשתלטה על החבל בפעולת בזק, עם הרבה נשק ישראלי וטורקי. נכון לחמישי, בערך שליש הארמנים במדינה המובסת, אולי 40 אלף, נמלטו אל מעבר לגבול. נראה שהנוכחות הארמנית בת מאות השנים מגיעה אל קיצה. 

רוחות הרפאים של האימפריה הסובייטית חוזרות, ומוטב שלא נניח כי זו הפעם האחרונה.

3נאצי בהיכל

בצומת הדרכים שבו נפגשות ההיסטוריה והפוליטיקה, קנדה הנחמדה־מאוד בדרך כלל חשפה השבוע פנים לא־נעימות. מהומה מנומסת פרצה בפרלמנט שלה, על רקע טיפשות איומה ובורות מזעזעת.

נודע, כי מהגר אוקראיני בן 98, שיושב ראש בית הנבחרים הציג ושיבח במעמד נאומו של נשיא אוקראינה, לא היה אלא ותיק הוואפן־אס.אס הנאצי. היו"ר העלה אותו על נס בזכות "מאבקו לטובת עצמאות אוקראינה" נגד ברית המועצות לפני כמעט 80 שנה. הנוכחים פרצו בתשואות. לא עלה בדעת איש או אשה כי בעיקר נאצים לחמו אז נגד ברית המועצות. 

היו"ר והממשלה חזרו והתנצלו. זה לא הספיק. היו"ר הוכרח לבסוף להתפטר. רק הרוסים יצאו נשכרים. הם טוענים זה כבר שאוקראינה היא מדינה "ניאו־נאצית". מה שמעצבן כאן, הוא שהקנדים בוודאי לא התכוונו. הם רק שילמו מחיר על מחלה נפוצה מאוד: בורות היסטורית. 

4כל כנופיות ונצואלה

ונצואלה היא ארץ סוציאליסטית, לפי הדיקטטורה המושלת בה זה כמעט רבע מאה. אולי זו הסיבה שמיליוני ונצואלים מתדפקים בייאוש על שערי קולומביה השכנה וארה"ב הרחוקה.

חיילים כובשים את בית הכלא בונצואלה / צילום: ap, Ariana Cubillos
 חיילים כובשים את בית הכלא בונצואלה / צילום: ap, Ariana Cubillos

הסוציאליזם הוונצואלי תמיד הרגיש בבית בחברת תאגידי פשע רב־לאומיים. אחד מהם הפך בית כלא ענקי לבית המשרדים שלו, עם מסעדות, בריכות, אפילו גן חיות. השבוע, תחת לחץ בין לאומי, הממשלה החליטה לפעול. היא שיגרה 11 אלף חיילים לחזור ולכבוש את הכלא. המשימה עלתה יפה חוץ מזה שמנהיג הכנופיה השלטת הוזהר, ונמלט. כנופיה אחרת מוסיפה להחזיק בארמון הנשיאות, ואין כל תקווה שהיא תסולק משם בזמן הנראה לעין.

5קצת יוגורט יווני

פריצת דרך היסטורית נודעה השבוע, והיא עומדת לשנות הרגלים וציפיות במידה המעוררת אמון בהמשך התקדמותו של המין האנושי. חוקרים באוניברסיטת אוהיו בארה"ב מצאו תרופה לריח הרע הנפלט מפיותיהם של אוכלי־שום: יוגורט; כל יוגורט, אבל בייחוד יוגורט יווני. שיעור האפקטיביות: 99%. 

דורות של בני אדם לא רק התענגו על טעם השום, אלא גם האמינו ביתרונות הרפואיים הצומחים ממנו. אבל התוצאות החברתיות היו קשות מנשוא. המרכז ללימודי מזון, חקלאות וסביבה באוניברסיטת אוהיו התחיל להתעניין בריח השום לפני עשר שנים. ב־2016 הוא המליץ על עלי מנטה, חסה ותפוחים. שבע שנים אחר כך הוא מודיע על יוגורט. מי יודע לאן נגיע בעשור הבא. 

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני. ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר.