גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אין עוד עירייה שפועלת ככה": איך הפכה ירושלים לחביבת יזמי הנדל"ן

התנהלות חיובית של רשות מקומית מול יזמי נדל"ן אינה עניין של מה בכך - וזה בדיוק מה שקורה היום בירושלים ● מה מביא אותה להיות חביבת היזמים, מדוע היא עדיין רחוקה ממימוש הפוטנציאל שלה, ואיך כל זה משפיע על הבחירות המתקרבות? ● 
בחירות ברשויות המקומיות 2023, כתבה שנייה בסדרה 

שוק מחנה יהודה / צילום: Shutterstock
שוק מחנה יהודה / צילום: Shutterstock

הרשויות המקומיות בישראל נחשבות באופן מסורתי, בעיני היזמים לפחות, כאחד החסמים המשמעותיים בדרך למימוש פרויקטי נדל"ן. רבים מהם נתקלים בשלל בעיות, תקלות ועיכובים בעבודה מול רשות כזו או אחרת, ובאותה נשימה חוששים להעביר ביקורת - שמא אותה רשות "תתנקם" בהם בהמשך, ותהפוך את הדרך להיתר בנייה לקשה עוד יותר. גם חילופי שלטון, במקרה הזה, לא משנים משמעותית את המצב, ברוב המקרים. כיזמים אין כנראה גורם מעכב משמעותי יותר מהרשויות המקומיות, כל אחת בדרכה.

חיפה מדשדשת בכל המדדים הנדל"ניים וזו הסיבה | כתבה ראשונה בסדרה

במציאות הזו, נדיר לשמוע הסכמה גורפת של יזמים, מפה אל פה, כי רשות מסוימת עושה את עבודתה בצורה טובה. בשנים האחרונות זהו בדיוק המצב כאשר מדברים על עיריית ירושלים, ובייחוד לאורך הקדנציה של ראש העיר הנוכחי, משה ליאון - שבוודאי מצפה באוקטובר הקרוב להיבחר מחדש, לחמש שנים נוספות.

"הדבר המרכזי שמרגישים בירושלים הוא שיש מדיניות, ובעיקר שישנה החלטה מלמעלה לעודד ולעזור ליזמים. זו אנטי תזה להרבה מקומות אחרים בארץ", אומר מאיר שמחה, סמנכ"ל הנדסה ותכנון בחברת אזורים. החברה בונה ומתכננת כיום כ־1,500 יחידות דיור בעיר הבירה, נוסף על שטחי מסחר ותעסוקה, שטחים ציבוריים ועוד. "מרגישים את זה בעיקר מאז שליאון נכנס לתפקיד, ולצידו מהנדס העיר, יואל אבן, מוכוון למטרה הזו. זה מחלחל לכל המחלקות".

"העירייה יוזמת בעצמה שולחנות עגולים כדי להבין מה קורה", מפרט שמחה. "בכל פרויקט יש ישיבה אחת לתקופה, כדי להבין מה התקדם ומה חסר, ואם יש חסמים - כיצד פותרים אותם. גם אני, מהצד שלי, חייב לעמוד ביעדים ולהציג אותם לעירייה. אין עוד עירייה שפועלת כך בארץ. ברגע שיודעים לעבוד ביחד, מקבלים שיתוף פעולה מצוין".

ראש העיר משה ליאון / צילום: יוסי זמיר

יזמים שאיתם דיברנו בנושא הזכירו לא פעם את הביטוי "רוח המפקד" בהקשר של ההתנהלות בירושלים. כך יחיאל סגל, מנכ"ל חברת ייזום הנדל"ן בית ירושלמי: "השיח בירושלים הוא שונה. הפרספקטיבה, זכוכית המגדלת, הדגש - כולם פונים אל האיכות העירונית. זו רוח המפקד, בצורה מאוד ברורה, וכולם מאוד אכפתיים, מאוד מעורבים, מאוד דוחפים. יש פה מדיניות ברורה: לפתוח את הראש, לשמוע כל מה שהיזם רוצה לומר ולחשוב על כל הערה מצידו".

 

המציאות הנוכחית: יש עוד הרבה לאן לעלות

את המילים הטובות מצד היזמים, והעדות ל"רוחות של שינוי" מאז כניסתו של משה ליאון לתפקיד בסוף 2018, יש לקחת בהקשר המתאים: אומנם הנתונים מציגים עלייה יפה בשנים האחרונות, אך הפוטנציאל הגדול של העיר עדיין לא ממומש. כעיר הגדולה ביותר בישראל, ובפער מהשנייה, תל אביב (מספר התושבים בירושלים כפול מזה שבתל אביב), מספר התחלות הבנייה בה, למשל, עדיין אינו מציג את המספרים שהיינו מצפים מעיר בסדר גודל זה.

בשנים האחרונות מספר התחלות הבנייה בירושלים שווה לתל אביב ואף נמוך ממנה: אם בשנת 2015 המספר בירושלים עמד על 3,005 התחלות בנייה, לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בתל אביב הוא עמד על 2,785. בשנת 2017 נרשמו 2,795 התחלות בנייה בירושלים, ובתל אביב 3,444 - פער של 23%. מ־2019 ואילך מספר התחלות הבנייה בתל אביב נותר גבוה מזה של ירושלים, וזאת גם כאשר המספר בעיר הבירה הלך ועלה בהתמדה, מ־3,082 ב-2019 ל־4,456 ב־2022.

 

גם בהתחדשות העירונית הפוטנציאל לא ממומש עד תום. אין ספק שבשנים האחרונות מובאות להפקדה - אישור ראשון לתוכנית, טרם הגשת התנגדויות - ומאושרות שלל תוכניות התחדשות עירונית בירושלים. אבל, בשנת 2022 אושרו ברמלה ובלוד יותר יחידות דיור מאשר בירושלים במסגרת תוכניות פינוי־בינוי, ובתל אביב וברמת גן נרשמו במחצית הראשונה של 2023 יותר התחלות בנייה מאשר בירושלים במסגרת תמ"א 38.

גם בגזרת התעסוקה התמונה רחוקה מלהיות מושלמת, וגם כאן ההשוואה הבלתי נמנעת לתל אביב מטילה על עיר הבירה צל גדול. אומנם ישנם פרויקטים חדשים גם בכיוון זה, בהם כמה גרנדיוזיים כמו תוכנית הכניסה לעיר, אך המציאות בשטח רחוקה מלהשביע רצון. "ירושלים עוד צריכה לחשוב איך היא מייצרת תעסוקה תומכת, כדי שכל מי שקונה בה דירה יידע שיש לו מקום לעבוד", אומר שמחה. "העיר צריכה לחזק ולהוסיף בתחום הזה, למרות התוכניות שכבר הולכות ומתממשות. יש לנו באזורים השקעות רבות בירושלים, וחשוב לנו לראות שגם הדברים האלה קורים - ורואים שנעשים מאמצים בעניין".

הדרך לשינוי: החלטה להפקדה בתוך 55 ימים

אם כן, פוטנציאל הצמיחה של ירושלים עוד רחוק ממימוש במלואו, אך האם "רוח המפקד" תוכל להביא את העיר לשם?

"הקצב שבו עובדת כיום עיריית ירושלים מהיר הרבה יותר בהשוואה לתל אביב", אומר שמחה. "תוכנית שלנו שנקלטה בפברואר קיבלה החלטה להפקדה כבר עכשיו, באוגוסט. אין קצב עבודה כזה בארץ, וזו לא רק העירייה: הסתדרו לנו הכוכבים וקיבלנו גם ועדה מחוזית יוזמת ודוחפת. גם במחלקת הרישוי, בשלב היתרי הבנייה, מרגישים שיש רצון משותף שהפרויקט יקום. לא מנסים לחפש למה לא להקים אותו, כמו ברוב החלקים האחרים של הארץ, אלא למה דווקא כן.

"שתי התוכניות של בית ירושלמי אחת בשכונת קטמון ואחת בשכונת בית הכרם, אחת התחדשות עירונית ואחת לפרויקט על קרקע פרטית, קיבלו החלטה להפקדה מרגע הקליטה שלהן בתוך 55 ימים", אומר סגל. לדבריו, "זה הקצב שבו עובדים בירושלים היום. המהנדס עצמו מתקשר, מברר ומנסה לדייק את הפרויקט; האנשים מגיעים עם פתרונות יצירתיים, וזה מוביל להקמת גינה על גג של בניין ברחוב קוסטה ריקה, בגובה הרחוב שמעליו, ולבנייה של בית ספר עם 12 כיתות לימוד בפרויקט אחר שלנו. האיכות התכנונית היא מה שקובע: מי שמביא תוכניות טובות שמשפרות את המרחב "עף" קדימה בתכנון ומקודם במהירות; מי שמחפש רק זכויות בנייה לא יתקדם".

תחנת אוטובוס בעיר / צילום: יוסי זמיר

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה כי "על פי מדיניות עיריית ירושלים, כפי שראש העיר הצהיר עליה במאי 2021, לא מתאפשר קידום של תוכניות בשטחים הפתוחים עד אשר ימוצו כל האפשרויות האחרות - בדרך של התחדשות עירונית, ציפוף ועירוב שימושים אינטנסיבי ובנייה גבוהה לאורך צירי הרכבת הקלה. במקביל, הצליחה העירייה לשלש את מספר אישורי הבנייה, ומקדמת בשנים האחרונות עשרות פרויקטים של התחדשות עירונית בכלל שכונות העיר, זאת במטרה להגדיל את היצע יחידות הדיור בירושלים, תוך התחשבות במשאבי הקרקע המוגבלים ומתן מענה לכלל הצרכים הנלווים לפרויקטים אלה.

"העירייה מייחסת חשיבות רבה גם להיבט התחדשות כלל שטחי הציבור, למען שיפור איכות חיי התושבים - בנייה וציפוף לאורך תוואי קווי הרכבת הקלה, בניית בתי ספר חדישים ומתחמי תעסוקה והקמת פארקים רחבי ידיים ומלאי אטרקציות.

עיריית ירושלים רואה כיעד את ההתחדשות העירונית, ומקיימת פורומים ושולחנות עגולים בכל הרמות הניהוליות וצוותי העבודה, על מנת לתת מעטפת עירונית תומכת, ללוות את הפרויקט ולסייע בקידום תהליכי אישור, פתרון בעיות והסרת חסמים. ראש העיר רואה בהתחדשות העירונית כלי מרכזי בתוספת יחידות דיור בירושלים וב־2022 ירושלים הובילה במספר יחידות דיור בהתחדשות עירונית, וכל הצוות המקצועי נותן עדיפות בהתאם לכך. בימים אלו מקודמות בעיר במסגרת פינוי־בינוי כ־160 תוכניות שבהן כ־53,000 יח"ד. מתוכן, 3,800 יח"ד נמצאות כבר בביצוע".

עוד כתבות

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה